بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸
در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه خرداد ماه امسال متولیان بازار سرمایه و مدیران شرکت های بورسی حضور ندارند و در نتیجه آن می توان گفت نه تنها هیچ جذابیتی برای شرکت کنندگان در این نمایشگاه وجود ندارد بلکه به نظر می رسد با این نحوه برگزاری مدعوین نیز علاقه ای برای حضور در آن نداشته باشند
کد خبر : ۱۴۸۶۷۶
نویسنده :
جمشیدی
نمایشگاه بورس، بانک و بیمه هر ساله در خرداد ماه با حضور متولیان بازار سرمایه، مدیران شرکت های بورسی و کارگزاری ها و با همراهی برخی از پایگاه های خبری و کارشناسان این حوزه برگزار می شود. به گونه ای که همواره این نمایشگاه با تمام حواشی و نواقصی که ممکن است در نحوه برگزاری آن وجود داشته باشد اما با حضور پر رنگ سهامداران و فعالان بازار سرمایه و استقبال پر شور آنها مواجه می شود.

این در حالی است که یک مقام مسئول در مصاحبه خود با یکی از پایگاه های خبری از برپا شدن نهمین دوره برگزاری این نمایشگاه بدون حضور متولیان بازار سرمایه، مقامات ارشد سازمان بورس و به تبع آن شرکت های بورسی و برخی از کارگزاری ها خبر داد که این امر به طور قطع تبعات منفی را با خود به همراه خواهد داشت.

براساس گزارش بورس نیوز، در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه خرداد ماه امسال متولیان بازار سرمایه و مدیران شرکت های بورسی حضور ندارند و در نتیجه آن می توان گفت نه تنها هیچ جذابیتی برای شرکت کنندگان در این نمایشگاه وجود ندارد بلکه به نظر می رسد با این نحوه برگزاری مدعوین نیز علاقه ای برای حضور در آن نداشته باشند و این برنامه تنها موجب جمع کردن عده ای در کنار هم می شود و هیچ مزیت دیگری برای شرکت کنندگان و مدعوین به ارمغان نخواهد آورد.

چراکه به طور معمول حضور در نمایشگاه بورس دستاوردهای جدیدی را به همراه داشته که از جمله کوچکترین مورد آن می توان به ارتباط نزدیک مدیران شرکت ها با مسئولان اقتصادی و بازار سرمایه جهت رفع موانع و چالش های موجود اشاره کرد. حال آنکه در صورت عدم حضور این افراد و مقامات ارشد بازار سرمایه هیچ انگیزه ای برای بازدیدکنندگان وجود ندارد. به نظر می رسد وضعیت و شرایط یکسال اخیر بازار سرمایه به گونه ای بوده که سرمایه گذاران خاطره خوشی از این بازار به همراه ندارند و سهامداران علاقمندند تا در فرصت پیش آمده در زمان برگزاری نمایشگاه با مسئولان و مدیران شرکت ها صحبت کنند و ارتباط نزدیکی پیدا کنند که عملاً برگزاری این مراسم به این شکل هیچ کدام از انتظارات آنها را برآورده نخواهد کرد و در این وضعیت سهامداران می توانند با حضور در شرکت ها اطلاعات خود را دریافت کنند و به حضور در نمایشگاه نیازی نخواهند داشت.

بر این اساس می توان گفت نخستین تبعات منفی که عدم استقبال از نمایشگاه خرداد ماه امسال در پی دارد، این است که سهامداران پس از تجربه یکساله افت بازار سرمایه اکنون با نمایشگاهی مواجه می شوند که هیچ کس پاسخگوی آنها نیست.

در این شرایط متولیان بازار سرمایه و در رأس آن سازمان بورس و اوراق بهادار در نظر دارند تا نمایشگاه بورس را در شهریور ماه و همزمان با برگزاری همایش جذب سرمایه گذاران خارجی برگزار کنند که به نظر می رسد این اقدام هوشمندانه برای برگزاری این نمایشگاه در این تاریخ و پس از مشخص شدن نتایج مذاکرات هسته ای که احتمالاً توافق جامع هسته ای را خواهیم داشت، می تواند با استقبال کم نظیر فعالان بازار سرمایه مواجه شود. به نظر می رسد نمایشگاهی که می تواند مد نظر اهالی بازار سرمایه و شرکت های فعال در آن همچون مجموعه های بورسی و کارگزاری ها و ... باشد، همین نمایشگاه شهریور ماه است و می تواند آثار مثبتی را بر جای بگذارد که البته تمامی این موارد در شرایطی اتفاق خواهد افتاد که بورس متأثر از توافق احتمالی در بحث مذاکرات هسته ای یا تغییر نگاه دولت به این بازار با روند صعودی همراه با ورود نقدینگی و سهامدار جدید مواجه شده باشد.

اما نکته آخر در خصوص متولی برگزار کننده نمایشگاه بورس، بانک و بیمه است، بسیاری از شرکت کنندگان در این نمایشگاه طی سالهای گذشته به خاطر دارند که همواره نحوه برگزاری نمایشگاه با عدم هماهنگی شرکت متولی برگزارکننده با مقامات بازار سرمایه و شرکت کنندگان توام بوده است که این امر مشکلاتی را در زمان اجرای این مراسم بوجود آورده بود و هر سال نیز این موانع به گونه ای خاص موجب آزردگی شرکت کنندگان و مدعوین می شد. از جمله آن می توان به عدم ارائه خدمات و امکانات مناسب در غرفه ها، تغییر تاریخ برگزاری نمایشگاه اشاره کرد و طی سال گذشته نیز عدم برگزاری آن در روزهای تعطیل پایان هفته موجب استقبال کم فعالان بازار سرمایه به دلیلی درگیر بودن در زمان معاملات شده بود.

بر این اساس اکنون که سازمان بورس به منظور ایجاد فرصت مناسب جهت جذب سرمایه گذاران خارجی تصمیم به برگزاری نمایشگاه در شهریور ماه نموده و در یک اقدام مناسب در مقابل مخالفت متولی برگزار کننده نمایشگاه با این امر ایستاده، این پایگاه خبری نیز به عنوان یکی از نهادهایی که هر ساله در این نمایشگاه حضور داشته با ارج نهادن به اقدام سازمان بورس و به منظور حمایت از این برنامه آمادگی خود را برای شرکت در نمایشگاه شهریور ماه و عدم حضور در نمایشگاه خرداد ماه اعلام می کند و انتظار می رود تا فعالان بازار سرمایه و سهامداران نیز همین رویه را در پیش گیرند تا شرکت متولی برگزار کننده نمایشگاه نیز بداند که نظر شرکت کنندگان، مدعوین و متولیان بازار سرمایه نیز در اجرایی شدن این برنامه مهم است و با حضور و حمایت این افراد است که هر ساله نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با ظاهری مناسب برگزار می شود علاوه بر این، این افراد با صرف هزینه های قابل توجه در این نمایشگاه حضور می یابند که البته خدمات ارائه شده به آنها چندان مناسب نبوده و موجبات رضایتمندی آنها را فراهم نمی کند. بر این اساس بهتر به نظر می رسد تا شرکت متولی برگزارکننده نیز به نظر و عقیده فعالان بازار سرمایه که در برگزاری نمایشگاه به بهترین نحو ممکن نقش پر رنگی دارند، احترام بگذارد و همگام با آنها فعالان بازار سرمایه را در برگزاری نمایشگاه در شهریورماه یاری کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
matin
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴
خیلی ساده اندیش هستین. اینا بخاطر شرایط وخیم بازار سرمایه نمایشگاه را هم بعد از توافق میخان برگزار کنن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵
مجوز شرکت اطلاع رسانی بورس ابطال شده است و اجازه برگزاری در سایت نمایشگاه تهران نه در خرداد و نه در شهریور به ایشان داده نخواهد شد.