بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹
کد خبر : ۱۴۹۵۷۹
به گزارش خبرگزاری صداوسیما سید حسین سلیمی در نخستین همایش جذب و توسعه سرمایه‌گذاری خراسان رضوی که در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد،افزود : فقط حدود 15 درصد اقتصاد کشور ما خصوصی است در حالی 
که بخش خصوصی بالاترین نقش را در اقتصاد مقاومتی دارد.
او گفت : کشور ترکیه با بخش خصوصی توانسته است اقتصادش را به جایی برساند که 165میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته باشد.
رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی افزود : امکانات و منابع در ایران فراوان است که می‌توانیم رشد اقتصادی بالاتر از ترکیه و دبی و کشورهای همسایه داشته باشیم.
سلیمی گفت : ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم 175 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته باشیم اما باید برای رسیدن به این حد امکانات وسیعی در اختیار بخش خصوصی بگذاریم و مشکلات تحریم و بدهی به بانک‌ها نباید مانع از تلاش ما شودو با مقاومت باید مشکلات را حل کنیم.
او با بیان این که سرمایه‌گذاری خارجی جزء لاینفک ترقی کشورها محسوب می‌شود و هیچ کشوری بدون سرمایه‌‌گذاری خارجی نمی‌تواند رشد اقتصادی داشته باشد افزود : برخی عنوان می‌کنند سرمایه‌گذاری خارجی نباید در کشور انجام شود در حالی که به یکصد میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، تکنولوژی و ماشین‌آلات نیازمندهستیم.
رییس اتاق بازرگانی ایران هم در این همایش گفت: تاکید بر تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی و خصوصی سازی برای عمومی کردن تولید،کارآفرینی و اشتغال است اما درشرایط کنونی بخش خصوصی در این رقابت، ناعادلانه بی پناه رها شده است.
غلامحسین شافعی افزود: وجود هلدینگهای بسیار گسترده در اختیار بخش غیرخصوصی و وابسته به بخش دولتی، نهادهای عمومی و شبه دولتی فضا و راه مشارکت مردم را در اقتصاد بسیار ناهموار کرده و سرمایه گذاری امیدوارانه بخش خصوصی در حوزه تولید بسیار کند و محدود است.
او گفت :نظام اقتصادی ایران به لحاظ تمرکز بر منابع مالی و سهم بازار در دست شرکتهای دولتی است که این وضع هیچ تشابهی با اقتصاد آزاد ندارد .
رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: امروز بسیاری از ریشه داران اقتصاد کشور به حاشیه رانده و کنار زده شده اند که این شرایط باید تغییر یابد و این تغییر و اصلاحات نیازمند یک ائتلاف سازی بزرگ در فعالیتهای اقتصادی است .
شافعی گفت: بهترین راه برای تحقق شعار سال که با عنوان دولت و ملت، همدلی و همزبانی از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مطرح شد همراهی، همکاری و مشارکت مفید همه بخشها اعم از دولتی و خصوصی است .
او افزود: باید بخش خصوصی پویا، مولد، دارای شفافیت و قانونمنداری و سلامت مادی باشد و رانتجویی و رانتخواری هم در اقتصاد کشور نباشد و بخش دولتی هم خدمات عادلانه عمومی و شفافیت در عملکرد داشته باشد و دست مردم به سوی دولت و کمکهای آن دراز نباشد و دولت فرمانروایی کند و مردم کشور را اداره کنند.
استاندار خراسان رضوی هم در این همایش با اشاره به موقعیت این استان که در منطقه ای مهم و مسیر کریدورهای شمال - جنوب و شرق به غرب قرار دارد گفت : نقش و جایگاه این استان برای اجرای سیاستهای دولت و خروج از رکود، اجرا و تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی ویژه و ارزشمند است و ظرفیتهای بسیاری برای جذب و جلب سرمایه های داخلی و خارجی دارد .
علیرضا رشیدیان افزود : در ترکمنستان با توجه به تفاهمی که بین مسوولان استان مرو و خراسان رضوی امضا شده است شرایط خوبی برای توسعه روابط وجود دارد ضمن آنکه در قرقیزستان، تاجیکستان و افغانستان هم این شرایط و ظرفیتها بسیار قابل توجه است که باید از آن به خوبی بهره گرفت .
او گفت : در حوزه تولید و صادرات پارسال یک میلیارد و 800 میلیون دلار کالا از خراسان رضوی صادر شد که با توجه به ظرفیت موجود این استان امسال باید این رقم به بیش از دو میلیارد دلار برسد.
استاندار خراسان رضوی موقعیت و ظرفیتهای ممتاز اقتصادی خراسان رضوی در حوزه های صنعت، معدن، کشاورزی، گردشگری، تاریخی و طبیعی و نیروی انسانی متخصص و کارآمد را از ظرفیتهای توسعه ای این استان دانست .
همایش جذب و توسعه سرمایه گذاری خراسان رضوی به همت استانداری با مشارکت اتاق بازرگانی این استان برای نخستین بار با هدف توسعه و جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی دیروز برپا شد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴
اون 15درصد باقی هم دست شبه دولتی هاست.