بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۲
شهریور ماه ۱۳۹۲ خبر بازداشت عناصر یک شبکه فساد اقتصادی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی منتشر و به پرونده برادران «ر» معروف شد، پرونده‌ای که در میان افکار عمومی و فعالان بازار پولی و بانکی و صنعت پتروشیمی به نماد قاطعیت دستگاه قضا در برخورد با مفاسد اقتصادی تبدیل شد.
کد خبر : ۱۴۹۷۹۳

به گزارش گروهفضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای روز گذشته در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه شنیده شده یک نفر از متهمان پرونده معروف به پرونده برادران «ر» آزاد شده است، گفت: این طبیعی است که در برخی از پرونده‌ها پس از گذشت یک مرحله از تحقیقات متهم یا متهمانی با قرار وثیقه آزاد شوند.

اژه‌ای در پاسخ به این سوال که شنیده شده ابتدا قرار وثیقه این فرد بیش از 2 هزار میلیارد بوده اما به 600 میلیارد کاهش یافته، گفت: من درباره رقم دقیق وثیقه این فرد اطلاعی ندارم اما این موضوع کاملاً طبیعی است که اثنای رسیدگی به یک پرونده براساس کارشناسی‌های انجام شده حتی میزان اتهام افراد کم یا بیشتر شود. در مورد این پرونده هم می‌تواند از این دست بوده باشد و میزان وثیقه کم یا زیاد شده باشد.

وی گفت:در تماسی که با دادستان داشتم به ایشان اعلام کردم که رسیدگی به این پرونده بسیار طولانی شده و از ایشان خواستم هرچه سریعتر تکلیف این پرونده را مشخص کنند و ایشان هم وعده دادند که این اتفاق رخ دهد.

ابتدای شهریور ماه 1392 خبر بازداشت عناصر یک شبکه فساد اقتصادی به جرم اخلال در نظام اقتصادی به سرعت به خبر اصلی فضای اقتصادی کشور تبدیل شد.

پرونده‌ای که بعدها به پرونده برادران (ر) معروف و در میان افکار عمومی و فعالان بازار پولی و بانکی و صنعت پتروشیمی به نماد قاطعیت دستگاه قضا در برخورد با مفاسد اقتصادی تبدیل شد.

اطلاعاتی که به تناوب در سخنان سخنگوی قوه قضاییه و برخی از منابع آگاه به آن اشاره شد، بیانگر این است که این شبکه سازمان یافته فساد با تطمیع و آلوده سازی برخی مدیران و توسل به پرداخت رشوه های کلان و با استفاده از ضمانت نامه های صوری، برخی شرکت های واگذار شده به موجب اصل 44 قانون اساسی از جمله پتروشیمی اصفهان، پتروشیمی بیستون کرمانشاه و همچنین یک بانک خصوصی را تصاحب و اقدام به انتقال بخشی از سرمایه حاصله به خارج از کشور کرده‌اند،

در عین حال پس از گریختن به یکی کشورهای عربی این متهم با روشهای پیچیده اطلاعاتی به کشور بازگردانده شده و به همراه 10 چمدان طلا و جواهر دستگیر شدند.

متهم اصلی این پرونده بدون پرداخت حتی یک ریال از جیب خود و با استفاده از ضمانت نامه های صوری یک بانک دولتی، 40 درصد سهام بانک... را خریداری و پس از تصاحب غیرقانونی سهام و کرسی مدیریتی، از همین بانک وام گرفته و ضمانت نامه های بانک دولتی را تسویه کرده است. به عبارتی این فرد بدون هیچ گونه آورده‌ای با ارائه ضمانت نامه های بدون پشتوانه به فروشنده ابتدا بانک را خریداری و سپس از همین بانک تسهیلات گرفته و منابع مرتبط با ضمانت نامه ها را تامین کرده است!

برادران (ر) به پشتوانه تصاحب بانک... با استفاده از شرکتهای کاغذی خود به غارت منابع این بانک و سایر بانکها پرداخته اند، طوری که میزان بدهی معوقه آنان به سیستم بانکی تا زمان دستگیری بیش از 1700 میلیارد تومان است.

علاوه بر این برادران (ر) با سوء استفاده از اجرای سیاستهای اصل چهل و چهار در کشور، بدون اهلیت و با خرید سهام پتروشیمی اصفهان و پتروشیمی بیستون اقدام به سوء استفاده های گسترده در این زمینه نموده اند. آنان با روش های متقلبانه و با تشکیل شرکتهای مختلف در خارج از کشور محصولات این دو شرکت پتروشیمی را به شرکتهای خود فروخته و منابع حاصل از آن را در یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین یک کشور اروپایی به نام خود، بستگان و معتمد هایشان سرمایه گذاری نموده اند، طوری که با بیش از 1000 میلیارد تومان بدهی به پتروشیمی اصفهان، این شرکت بزرگ را درخرداد 92 به تعطیلی کشانده اند. علاوه بر این، آنان 400 میلیارد تومان نیز به پتروشیمی بیستون بدهکار است.

هرچند سخنگوی قوه قضاییه چندین بار با اشاره به بالا بودن حجم فساد برادران (ر) به در حال رسیدگی بودن پرونده آنان اشاره کرده است، اما متاسفانه تاکنون پس از قریب به دو سال از بازداشت این افراد ، به دلایل نامعلومی کیفرخواست صادر نشده و دادگاه این متهمان تشکیل نشده است، همچنین بنا بر اخبار واصله اخیرا متهم اصلی پرونده با وثیقه اندکی نسبت به عنوان اتهامی و میزان بدهی، از زندان آزاد شده است.

این اقدام با توجه به سابقه فرار متهمان این پرونده، متواری بودن خانواده آنان، اموال فراوان در خارج از کشور و تابعیت دوگانه متهم اصلی، سوالات و نگرانی های فراوانی از تکرار تجربه تلخ فرار مدیر عامل اسبق بانک ملی، به وجود آورده است.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
UNITED STATES
چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۵
کشور گل و بلبل البته برای اختلاس کنندگان
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۶
یه وقت اسمش رو نگیدآ گناه داره آبروش میره دیگه جای دیگه نمی تونه از بیت المال بالا بکشه ، اون وقت یه آفتابه دزد رو هزار بار با افتخار چهره اش رو به دستور مقامات قضایی نشون میدین ...........
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰
عجب کشور اسلامی داریم بااین گونه اختلاس ؟؟؟ بابا دست مریزاد !!! بیچاره ملت درراه وام ...
عبدالهی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳
هچ جای نگرانی نیست/برنامه امشب شبکه اول را با حظور فرمانده سابق پاکدست نیروی انتظامی ملاحظه کردید؟
جعفری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰
اسمش بهروز ریخته گران مالک پتروشیمی اصفهان بود من هم از بد شانسی سهامدارش بودم الان پتروشیمی اصفهان را از بورس اخراج کردند به بازار توافقی اون هم بعد از سه سال باز شد
حقیقی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱
بهروز و فیروز ریخته گران اصفهانی هستند مالک پتروشیمی اصفهان
رضایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
ریخته گران سهامدارانش را به خاک سیاه نشاند
SAED
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵
به امید به جریان افتادن پرونده برادران ل که زمینهای زیادی از بیت المال غصب کرده اند .ا
بابک
چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۷
این امید را احتمالا باید به گور ببریم چون چاقو دسته خودش را نمی بره
به به
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
این اقایان جرمی مرتکب نشدند هزاران میلیارد اختلاس چیزی نیست اگر کالیکاتور کشیده ویا به اقا زاده
ای گفته رنگ پورشه اش قشنگ نیست باید زندان تبعید و......در اسرع وقت رسیدگی وحکم صادر واجرا گردد .
حق الناس شوخی است باور نکنید البته این چند صبا میگذرد شوخی گرفتنش را خواهیم دید
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
بانک = نزول رسمی و قانونی
بانک = تغییر فرهنگ
بانک = رواج مصرف گرایی
نوید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
طرف بیت المال رو غارت کرده باز میگن براداران ر
ریخته گران
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
برادران ر؟!؟
عجب اطلاع رسانی خوبی
اره خب مردم ایران باید روزی یه وعده غذا اونم اب پیازک بخورن تا راحت بخورن و بچاپن
بورس نیوز مرد باش درست اطلاع رسانی کن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸
بترسید از خشم مردم که روزی این خشم به جوش می آید وکسی نمی تواند جلودارش باشد .گرسنگی وفقرو نداری حق خوری بیش از اندازه موج هایی هستند که اگر به هم بخورن سونامیئ میشود که.........حالا این طور رسیدگی کنید حالا بزارید برن با پولهای ما کمر خم شدگان زیر فقر
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹
چند سال پیش دو نفر را برای سرقت 60 هزار تومان اعدام کردید خاک توی سرتون با این عدالت دزدای کثیف همتون با همید
amir
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹
باید سرمونو محکم بکوبیمتو دیوار تو این کشور گل وبلبل که اینقدر به سادگی مسایل تجزیه وتحلیل میشه قرار وثیقه ها را نگاه
ahmad
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۶
سلام
چرا قوه قضائیه اینقدر پرونده را طول می دهد مگر چه کسی پشتیبان این ها ست که این قدر با نفوذ هستند بابا کشور اسلامی است ترا بخدا عمل نمایید
مصطفی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
متاسفانه در مدیریت بانک ت اصفهان که این ضمانت نامه های صوری به برادران ر داده شده دهها تخلف عمده دیگر نیز صورت گرفته از جمله 2000 میلیارد معوقات گروه العقیلی مفسد اقتصادی ساکن امارات که ممنوع الورود است با سفر گروهی از مسولان بانک ت اصفهان به امارات با وام جدید تسویه گردید لازم به تذکر است که با وجود چندین رییس حوزه وبازرس این تخلفات عمده صورت گرفته که تا این لحظه نه تنها برخوردی نشده.بلکه یکی از همین رییس حوزه ها اکنون مدیر یکی از بانکها گردیده است خواهشمندا.است ضمن انعکاس با ایمیل اعلامی در تماس باشید
کارمند
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳
این آقا حتی به سهم بازنشستگی ما کارکنان پتروشیمی اصفهان که از حقوقمون کسر شده هم رحم نکرده و بمدت 4 سال اونو بالا کشیده و حالا هم سرشو بالا گرفته میگه نمیدم. کسی نمیگه بالای چشمت ابرو هست!!!!!کی حق ما رو از این اختلاس گر میگیره؟!!!!دست ما کارمند و کارگر به هیچ جایی بند نیست. قوه قضائیه هم کاریش نداره!!!
کارمند
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۲
آقا من دانشگاه پیام نور تدریس میکنم. حق التدریسم میشد 670 هزار تومن که بعد چهار ماه که از خاتمه ترم میگذره ریختن به حسابم. چون ضامن وام شده بودم و چندتا قسطش عقب افتاده بود(کل وامش 15 میلیون تومن بوده) بانک برداشت کرد و رنگ حق التدریسومن را ندیدیم. ما حکایت این مبلغای میلیاردی را نمیدونیم. چه خبره؟ کی به کیه؟!
تقي
UNITED ARAB EMIRATES
پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵
ندانسته قضاوت نكنيد
بیطرف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹
اینقدر بی انصافی نکنید و یکطرفه قضاوت نکنید
اگر هم وامی گرفته شده برای راه اندازی کسب و کار بوده که 5000 خانواده زیر چتر آقای ر زندگی میکردند . مشکل از مملکت و آقا زاده هاست که برای پر کردن جیب خودشان با فریبکاری مردم را سیبل میکنن تا اسمی از خودشون هیچ جا نباشه . اقای ر واقعا مرده و اگه خلافی کرده باشه پای اون می ایسته .
ایرانی
-
شنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۱۳
پس چرا قوه قضاییه وارد نمی شه و پیگیر نمی شه ؟
هیچ خبرنگاری هم راجب برادران ر سوال نمی پرسه ؟
pejmanjorabi
GERMANY
جمعه ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۹
برادران ریخته گران بدهکار نیستن سیاست شما بدبخت کردن مردمه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷
تازه داره صداش در میاد.صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۷
بهروز الان یکسال هست آزاد شده و داره به کار های اقتصادی خودش ادامه میده
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۵
سلام شمارا بخدا این اقا حق زیادی از من پایمال کرده اگر کسی ادرس شعبه دادگاشون میدونه بمن بگه
رمضون
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
به خدا مردم گناه دارن . اگر بدهکارن همه رو بگیرن بندازین زندون . تمام اموالشون رو توقیف کنین . قوه قضاییه خوب عمل نمیکنه . خدایا بداد ایرانیا برس . خدایا بزرگیت رو به همه نشون بده . روز بروز تعداد اختلاس گران زیادتر میشه
رمضون
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
به خدا مردم گناه دارن . اگر بدهکارن همه رو بگیرن بندازین زندون . تمام اموالشون رو توقیف کنین . قوه قضاییه خوب عمل نمیکنه . خدایا بداد ایرانیا برس . خدایا بزرگیت رو به همه نشون بده . روز بروز تعداد اختلاس گران زیادتر میشه
رمضون
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳
به خدا مردم گناه دارن . اگر بدهکارن همه رو بگیرن بندازین زندون . تمام اموالشون رو توقیف کنین . قوه قضاییه خوب عمل نمیکنه . خدایا بداد ایرانیا برس . خدایا بزرگیت رو به همه نشون بده . روز بروز تعداد اختلاس گران زیادتر میشه
مهرداد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱
اگه خاطر دوستان باشه چند سال پیش یه جوانی به علت فقر و بیکاری 70 هزار تومان زورگیری کرده بود که پس از دست گیری حدودا سه ماه بعد اعدام شد... این اشخاصی که هزاران میلیارد اختلاس میکنند و فرار میکنند و ... تازه بعد از دستگیری با قید وثیقه آزاد میشن بنازم به این عدالت ...!!