بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹
کد خبر : ۱۵۰۳۶۱
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)، "میزان" و اتفاقات بعد از آن که در مهمترین مورد سپرده‌گذارانش را سرگردان و شاید هم دست خالی گذاشت نمونه بارز عاقبت سپرده‌گذاری در موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و خارج از نظارت بانک مرکزی است. موسسه‌ای که در سال گذشته به مانند بسیاری دیگر از همتایان خود با هدف سودآوری، منابع خود که همان اموال و سپرده های مردم بود را به یکی از پروژه‌های ظاهرا پر سروصدا و عظیم کشور سپرد که البته بخت با آن یار نبود و در ادامه با مشکلاتی که پیش روی این طرح قرار گرفت، ذینفعان آن که موسسه میزان و شاید چند بانک و موسسه دیگر هم از جمله آنها بودند دچار مشکل شد.
میزان که نتواست منابع سرمایه‌گذاری شده در پروژه مربوطه که بیش از 1500 میلیارد تومان تخمین زده می‌شد را برگرداند با اعتراض گسترده سپرده گذارانی که با اتفاقات پیش آمده نسبت به از دست رفتن سرمایه خود مضطرب شده و به تکاپو افتادند مواجه شد.
اما با وجود اینکه با توجه به غیر مجاز بودن این موسسه و فعالیت خارج از چارچوب قوانین بانک مرکزی، این بانک طبق موارد قانونی و همانطور که بارها از سوی مسوولان آن اعلام شده بود هیچ تعهدی مقابل نه تنها میزان بلکه هیچ موسسه غیرمجاز دیگری ندارد، با اتفاقات پیش آمده برای میزان و سپرده‌گذارانش تصمیم به ادغام این موسسه با یک بانک که البته صادرات تعیین شد گرفت تا در این حالت حقوق سپرده‌گذاران ساماندهی و به آنها برگردد.
این در حالی است که به نظر می‌رسید با مخالفت‌های پیش آمده ادغام منتفی و در نهایت باانحلال میزان که در هفته‌های اخیر رسمی شد بانک صادرات به عنوان وکیل این موسسه مسوولیت رسیدگی به مشکلات سپرده‌گذاران و بازپرداخت سپرده آنها را بر عهده گرفت. البته با این توضیح که بانک صادرات به هیچ عنوان از منابع خود نسبت به پرداخت سپرده ذینفعان میزان اقدام نمی‌کند بلکه آنطور که تهرانفر-معاون نظارت بانک مرکزی- اعلام کرده است تنها با دریافت اقساط تسهیلات پرداختی میزان و همچنین فروش اموال این موسسه، منابع به حساب بانکی تحت نظر بازپرس پرونده موسسه میزان و قوه قضائیه واریز خواهد شد و از آن محل نیز بانک صادرات بر اساس یک برنامه زمانی منظم، وجوه سپرده‌گذاران را از ریز، پرداخت خواهد کرد.
با این حال بعد از سپرده‌گذاران میزان که پیش تر بارها در خراسان رضوی که بیشترین شعب این موسسه در آن واقع شده دست به اعتراض زده و خواهان دریافت اموال خود شده بودند، امروز هم تعداد قابل توجهی از کارکنان این موسسه مقابل بانک مرکزی جمع شدند، گر چه بانک مرکزی نهاد مرکزی پولی کشور بوده و در راس نظام بانکی قرار دارد ولی برخی موانع قانونی همواره مانع از نظارت مستقیم این بانک بر موسسات غیر مجاز بوده و عمده این مسوولیت و پاسخگویی بر عهده نیروی انتظامی و مراجع قضایی قرار داشته است چرا که وقتی موسسه‌ای مجوز فعالیت از سوی بانک مرکزی را ندارد هیچ تعهدی هم در مقابل سرمایه سپرده‌گذاران و حتی کارکنان آنها بر عهده این بانک نیست. موضوعی که بارها از سوی مقامات بانک مرکزی مورد تاکید قرار گرفته و نسبت به سپرده گذاری در موسسات غیر مجاز هشدار داده بودند. هر چند که اخیرا طرحی در مجلس در جریان قرار گرفت که بانک مرکزی بتواند بر موسسات غیرمجاز هم نظارت داشته باشد.
اما به هرحال سرانجام موسساتی مانند میزان و به نوعی از دست رفتن هزاران میلیارد از اموال مردمی که با هدف دریافت سودهای جذاب‌تر به سمت این قبیل موسسات که اکنون هم تعداد آنها کم نیست می روند می‌تواند از یک سو مانعی برای جذب بیشتر مردم به سمت غیرمجازها و از سویی دیگر تسریع روند رسیدگی به وضعیت آنها از سوی قوه قضاییه باشد. هر چند که طبق وعده قوه قضائیه انحلال "میزان" پایان این اقدامات نیست و به زودی چند موسسه بزرگ دیگر هم منحل خواهند شد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱
این حرفهارا توی روزنامه مینویسی یک مغازه وقتی میخواد باز بشه از چند جا باید مجوز بگیره چطور میشه یک موسسه با بیش از 110شعبه مجوز نداشته باشد اگه مجوز نداره پس صد میلیاد درست بانک مرکزی چیکار میکنه ادم اول باید از یک چیزمطمین بشه بعد بنویسه در ضمن کجا میزان بیشتر از بانکهای دیگه سود میداده که شما الم کردین
اکبرامینزاده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰
بورس نیوزمحترم جون شمارسانه بی طرفی هستید جهت اطلاع نامه های اداره نظارت براستانهای شمالی بانک مرکزی راروی سایتهاملاحظه بفرمایید تاببینیدهمین بانک مرکزی درسالهای 88تا91 هفت نامه داده که دراونها موسسه میزان رو تحت نظارت و موافقت خودشو برای گرفتن سپرده قانونی برای موسسه مجازشدن اعلام کرده ودرنامه سال 90که گفته تحت نظارته گفته جون تمام شرایط لازم توسط تعاونی میزان برای گرفتن مجوزموسسه مجاز انجام شده حداکثرتااخرسال 92هم مجوزش صادرمیشه وهم داخل بورس میشه
من روی اعتمادی که به شمادارم خواهش میکنم پیگیری بفرماییدوپاسخ شفاف اقای سیف روباین مجوزها واینکه برای هرکدوم ازشعبه هاش مجوز بازکردنشوداده بگیرید
ممنون
دستجردی اصفهان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴
بالاخره امروز کارکنان تجمع نمودند یا سپرده گذاران
حامد
يکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۷
همشون کارمندا تو تهران جلو بانک مرکزی و سپرده گذارها که بیشتر هم بودن جلوی استانداری مشهد .
الومتک
ROMANIA
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹
پس بورس کی خوب می شود (موسسه توسعه / الومتک / سرب وروی ایران / معادن روی / فلوله / قند نیشابور / پارس خودرو / سیمان سبزوار / و........ سهام خوب الومتک 4سال است سود پرداخت نکرده است سهام سیمان سبزوار 6 سال است یک ریال سود پرداخت نکرده و... همه بخاطر این است که نظارت وکنترل مستمر وکافی انجام نمی شود
مهدی غفوری نژاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸
شما به عنوان یک رسانه وظیفه خطیری به گردن دارین.
اینجوری خبر نوشتن بدون تحقیق کامل و جامع اجحاف در حق همه است.
یک مؤسسه بدون مجوز چطور میتونه 150 تا شعبه رو به مدت 15 سال بچرخونه و از هیچ جا هم بازخواست نشه؟
اگر واقعا میشه اینجوری کار کرد که احسنت باید بگیم به مدیران و مسوولان کشورمون که اینقدر دقیق و دلسوزانه کار میکنند!!!
اگر هم نمیشه بدون مجوز حتی یک کیوسک روزنامه فروشی رو دو روز باز نگه داشت که.....پیدا کنید پرتقال فروش را؟!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲
هر کجا که دولت پول کم میارن خیلی راحت دست تو جیب و مردم میکنه و یجور خودشو تامین میکنه,اینکه میگن بدون مجوز کفر آدم در میاد,پس سپرده قانونی دست بانک مرکزی چیه؟؟آخه مسولین موسساتی که اسمتونو کذاشتن غیر مجوز چرا مجوزاتونو رو نمیکنید؟؟؟؟
نادر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۴
بانک مرکزی باید جواب سپرده گذاران را بدهد و نمی تواند با دروغ گفتن از زیر بار شانه خالی کنه ،265میلیارد تومان نزد بانک مرکزی چکار میکرده? بانک مرکزی داره آبروی دولت یازدهم را میبرد....چرا روی تابلوهای میزان نوشته تحت نظارت بانک مرکزی............
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۳
انحلال موسسات حتما درآمد برای بانک مرکزی داره
تکلیف سپده گذاران را روشن کنید
امیدوارم حیف و میل نکنند و برای اینکه چیزی تو جیب اطرافیان بشه حق الناس رو پایمال کنند
شاکی
UNITED STATES
يکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۴
یعنی خداییش 2800 میلیارد در مقابل 100 هزار میلیارد معوقات بانکی و رقم های چند ده هزار میلیاری نجومی اختلاسهای کلان و . . . که همه از بیت المال هست چقدر ارزش داره که بیش از 700 هزار نفر از مردم همین آب خاک باید این چنین بخاطر حق واقعی خودشان در رنج عذاب باشند و اقعا بانک مرکزی چطور میتونه بگه ما از بیت المال نمیتونیم برای کمک به سپرده گذاران هزینه کنیم. این در حالی که با وجود سپرده حدود 250 میلیاردی میزان نزد بانک مرکزی که 100 میلیاردش به تازگی به صادرات واریز شده از خود سلب مسئولیت میکنه و به راحتی انحلال موسسه را به دادگستری اعلام میکنه انگار نه انگار که 14 سال گذشته هم این موسسه وجود داشته بعد اون وقت در خبر گزاری ایرنا http://www7.rkhorasan.irna.ir/fa/News/81653589/ با وقاهت تمام اعلام میشه که 1 میلیون تومنی ها از 3تیر تا 14 و 2 میلیون تمنی ها از 15 تیر تا 25 بیان پولشونو بگیرن انگار این مردم بعد 5 ماه مونده 1 تومن و 2 تومن هستن. اصلا دروغه اگر کسی با این مبالغ هنوز مونده باشه ، بابا منی که 90 میلیون دارم بد بخت شدم بی خرجی موندم از کار زندگیم افتادم . یک دفعه بگین پولی نیست ! اشتباه کردین منحل کردیمباید سرمایه گذار وارد کار می شد . لابد با این وضع باید 2 ، 3 سال دیگه نوبت به ما برسه . واقعا عدل علی که میگن اینه !؟
شاکی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۱
یعنی خداییش 2800 میلیارد در مقابل 100 هزار میلیارد معوقات بانکی و رقم های چند ده هزار میلیاری نجومی اختلاسهای کلان و . . . که همه از بیت المال هست چقدر ارزش داره که بیش از 700 هزار نفر از مردم همین آب خاک باید این چنین بخاطر حق واقعی خودشان در رنج عذاب باشند و اقعا بانک مرکزی چطور میتونه بگه ما از بیت المال نمیتونیم برای کمک به سپرده گذاران هزینه کنیم. این در حالی که با وجود سپرده حدود 250 میلیاردی میزان نزد بانک مرکزی که 100 میلیاردش به تازگی به صادرات واریز شده از خود سلب مسئولیت میکنه و به راحتی انحلال موسسه را به دادگستری اعلام میکنه انگار نه انگار که 14 سال گذشته هم این موسسه وجود داشته بعد اون وقت در خبر گزاری ایرنا با وقاهت تمام اعلام میشه که 1 میلیون تومنی ها از 3تیر تا 14 و 2 میلیون تمنی ها از 15 تیر تا 25 بیان پولشونو بگیرن انگار این مردم بعد 5 ماه مونده 1 تومن و 2 تومن هستن. اصلا دروغه اگر کسی با این مبالغ هنوز مونده باشه ، بابا منی که 90 میلیون دارم بد بخت شدم بی خرجی موندم از کار زندگیم افتادم . یک دفعه بگین پولی نیست ! اشتباه کردین منحل کردیمباید سرمایه گذار وارد کار می شد . لابد با این وضع باید 2 ، 3 سال دیگه نوبت به ما برسه . واقعا عدل علی که میگن اینه !؟