بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
مدیر صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان نسیم عنوان کرد:

عملکرد مناسب اجرایی صندوق نسیم و ارزش گذاری NAV هر واحد

عملکرد اجرایی صندوق از لحاظ زمان بندی و مدیریت سرمایه فراتر از برنامه ها و برآوردهای اولیه بوده و از این رو می توان گفت "نسیم" از توانایی ایفای تعهدات و یا حتی بیشتر از آن برخوردار است.
کد خبر : ۱۵۱۱۸۸
نویسنده :
جمشیدی

صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان نسیم به عنوان اولین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله که فعالیت اصلی آن در حوزه اجرای پروژه های ساختمانی است، طی پنجم مهر ماه سال 93، با قیمت یک هزار تومان به ازای هر واحد سرمایه گذاری پابه بازار سرمایه گذاشت. این در حالی است که "نسیم" طی بیش از 9 ماه معامله در فرابورس روند قیمتی قابل توجهی را طی نکرده و طی این مدت نتوانست حتی رشد قیمتی 100 تومانی را برای هر واحد تجربه کند. حال این سوال مطرح است که عملکرد اجرایی صندوق نسیم از آغاز ورود آن به بازار سرمایه تاکنون چگونه بوده است؟

در همین ارتباط، مدیر صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان نسیم در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز، عنوان کرد: عملکرد اجرایی صندوق از لحاظ زمان بندی و مدیریت سرمایه فراتر از برنامه ها و برآوردهای اولیه بوده و از این رو می توان گفت "نسیم" از توانایی ایفای تعهدات و یا حتی بیشتر از آن برخوردار است.

خرید فیوضاتی با بیان اینکه تمام صندوق های سرمایه گذاری زمین و ساختمان دارای یک پروژه واحد هستند، افزود: صندوق های سرمایه گذاری در مقاطع زمانی مختلف، NAV خود را اعلام می کنند که این امر یکی از مزیت های سرمایه گذاری در صندوق ها به شمار می رود.

بر این اساس، NAV هر واحد سرمایه گذاری صندوق نسیم شش ماه یکبار با نظر کارشناسان دادگستری از طریق سایت رسمی صندوق اعلام می شود و علاوه بر آن، مدیریت صندوق هر سه ماه یکبار این رقم را اعلام می کند.

وی ادامه داد: به گونه ای که هر شش ماه یکبار گزارشاتی از سوی کارشناسان دادگستری ارائه می شود که بیانگر خالص ارزش روز هر واحد سرمایه گذاری است و مدیریت صندوق نیز گزارشاتی را منتشر می کند که خالص ارزش تراز یا همان خالص قیمت بهای تمام شده صندوق را بیان می کند. بر این اساس، در حالی NAV هر واحد صندوق بر مبنای گزارش رسمی شش ماهه منتهی به 29 اسفندماه 93، مبلغ 11,193 ریال محاسبه می شود که در صورتی که بخواهیم NAV را بر اساس گزارشات سه ماهه ابتدایی 94 ارزش گذاری کنیم، مبلغی در حدود 1250 تومان محاسبه می شود.

عضو هیأت مدیره صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان با بیان اینکه صندوق ها میرا هستند و دارای عمر محدود، در خصوص صندوق نسیم ابراز داشت: اگرچه عمر این صندوق 36 ماه برآورد شده، اما با توجه به عملکرد مناسب آن از زمان آغاز به کار تاکنون و نیز به دلیل همکاری از طریق مؤسسین و مدیران، انتظار می رود که زودتر از موعد تعیین شده به اجرا در آید و عمر آن به پایان برسد.

فیوضاتی در خصوص علت روند نا مناسب قیمت هر واحد از صندوق نسیم در بازار سرمایه گفت: حاکمیت روند منفی در بورس طی ماه های اخیر یکی از دلایل اصلی این امر به شمار می رود مضاف بر آنکه "نسیم" در بازار سرمایه ناشناخته است و به نظر می رسد سرمایه گذاری در آن برای سهامداران زمانی که پروژه اجرایی در صندوق به مرحله فروش برسد جذاب باشد. البته توجه به این نکته حائز اهمیت که انتظار می رود با توجه به وضعیت مناسب روند پیشرفت فیزیکی پروژه و وجود نقدینگی کافی، مرحله پیش فروش نسبت به زمان برآورد شده با تأخیر انجام شود و احتمال این امر با نظر هیأت مدیره به سال آینده موکول شود که این امر نیز یکی از نقاط قوت عملکرد صندوق به شمار می رود.

وی در خاتمه پیرامون برنامه های آتی برای ورود سایر صندوق های زمین و ساختمان در بازار سرمایه گفت: در این راستا در نظر داریم تا صندوق های آویشن و شمال غرب را وارد بورس کنیم و در حال پیگیری دریافت مجوز پذیره نویسی هستیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر