بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۷
معاونت مالی و اقتصادی شرکت گروه بهمن عنوان کرد:

انتخاب شریک خارجی جدید با اولویت خودروساز اروپایی

بزرگترین خودروسازان داخلی در حالی پس از حصول توافق نهایی در مذاکرات هسته ای برنامه های آتی خود را برای همکاری با شرکت های خودروساز خارجی اعلام می کنند که از جمله آن می توان به برنامه های ایران خودرو برای انعقاد قراردادهای جدید با شرکای قدیمی و نیز برنامه های رنوی فرانسه برای خرید 50 درصد از سهام شرکت پارس خودرو اشاره کرد.
کد خبر : ۱۵۲۲۴۰
نویسنده :
جمشیدی

بزرگترین خودروسازان داخلی در حالی پس از حصول توافق نهایی در مذاکرات هسته ای برنامه های آتی خود را برای همکاری با شرکت های خودروساز خارجی اعلام می کنند که از جمله آن می توان به برنامه های ایران خودرو برای انعقاد قراردادهای جدید با شرکای قدیمی و نیز برنامه های رنوی فرانسه برای خرید 50 درصد از سهام شرکت پارس خودرو اشاره کرد. حال باید دید که سایر خودروسازان همچون گروه بهمن در این راستا چه اقداماتی را در دست اجرا دارند؟

اعمال تحریم ها موجب قطع کامل روابط بین المللی نشده بود

در همین ارتباط، معاونت مالی و اقتصادی شرکت گروه بهمن در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: گروه بهمن طی سال های گذشته علیرغم اعمال تحریم های بین المللی ارتباط خود را با شرکای خارجی قطع نکرده، بلکه تنها سطح و حجم آن نسبت به دوران قبل از اعمال تحریم ها کاهش یافته است. بر این اساس قاعدتاً این مجموعه در پی گسترش روابط بین المللی و اجرای کامل مفاد توافق نامه برنامه هایی در راستای توسعه فعالیت ها و همکاری های خود با خودروسازان خارجی به اجرا در می آورد.

فاز اول: عمیق تر کردن همکاری ها با شرکای خارجی فعلی

سعید موحدی به برنامه های "خبهمن" برای دوران پس از رفع کامل تحریم ها اشاره کرد و گفت: عمق و سرعت بخشیدن به همکاری ها و نیز انجام پروژه های جدید با شرکای خارجی فعلی یعنی شرکت های مزدا، ایسوزو و FAW کشور چین در فاز اول برنامه های "خبهمن" تدوین شده تا پس از رفع کامل تحریم ها فعالیت ها با مجموعه های مذکور عمق و توسعه یابد.

فاز دوم: همکاری های مشترک با شرکای خارجی در مدل های مختلف

علاوه بر این، فاز دوم برنامه مبنی بر تبدیل رابطه این مجموعه با شرکای خارجی از حالت تجاری به سرمایه گذاری یا همکاری مشترک است که در این خصوص با شرکای فعلی مذاکره شده و با استقبال خوبی نیز همراه شده است و در حال حاضر در حال بررسی و مطالعه هستیم. از این رو انتظار می رود تا طی یک سال آینده با یکی از شرکای خارجی به توافق برسیم تا رابطه ای از جنس سرمایه گذاری و همکاری مشترک داشته باشیم.

وی افزود: البته این همکاری مشترک می تواند در مدل های مختلفی باشد. به گونه ای که می تواند در مواردی همچون واگذاری بخشی از سهام مجموعه گروه بهمن یا زیر مجموعه های آن به شرکای خارجی، تأسیس شرکت های تولیدی جدید به صورت مشارکتی یا تأسیس مشارکتی شرکت های تجاری واردکنند و فروشنده محصولات باشد که امیدوارم در پی رفع تمام ریسک های موجود شاهد تحقق این مرحله نیز باشیم.

فاز سوم: انتخاب شریک خارجی جدید با اولویت خودروساز اروپایی

علاوه بر این، توسعه شرکای خارجی به عنوان فاز سوم برنامه های آتی گروه بهمن برای دوران پس از لغو تحریم ها طراحی شده تا بتوانیم شریک خارجی جدید انتخاب کنیم که البته این امر نیازمند بررسی ظرفیت های تولیدی، مالی و بازار فروش محصولات و نیز خلاء های موجود می باشد. به گونه ای که پس از بررسی موارد فوق به این نتیجه رسیدیم که در برخی از حوزه ها نیازمند شریک خارجی هستیم که به دلیل شرایط رقابتی موجود ترجیحاً نامی از این حوزه ها برده نمی شود.

بر این اساس این مجموعه در تلاش است تا در پی همکاری با شرکت های فعال در شرق آسیا، اولویت انتخاب شریک خارجی خود را در منطقه اروپا قرار دهد تا بتواند خلاء های موجود در بازار را با شریک خارجی اروپایی خود پوشش دهد و موفق به همکاری با آنها گردد. حال آنکه در صورت عدم موفقیت در این امر شریک خارجی مجدداً از منطقه آسیا برگزیده می شود.

نمود آثار مثبت توسعه همکاری ها بر وضعیت "خبهمن" در نیمه سال دوم

معاونت مالی و اقتصادی گروه بهمن در خصوص اثر گذاری اجرای فازهای مختلف برنامه های آتی این مجموعه بر وضعیت سودآوری آن ابراز داشت: پیشرفت روند اجرای فازهای این برنامه طی سال جاری اثر مثبت حائز اهمیتی بر وضعیت سودآوری "خبهمن" در پی نخواهد داشت و تنها ممکن است توسعه فعالیت ها با شرکای خارجی در سال 94 تأثیر مثبت اندکی اعمال کند.

چراکه صنعت خودرو متفاوت از سایر صنایع است و درگسترش فعالیت های آن در حوزه بن المللی کنترل زمان و سرمایه متغیرهای کلیدی به شمار می رود و همچنین طرفین مذاکره می بایست برنامه ریزی ها و بررسی های دقیقی داشته باشند که این امر به زمان طولانی نیاز دارد.

حال آنکه در پی تحقق برنامه های آتی شرایط مناسبی از لحاظ تولید و سودآوری در سال 95 برای شرکت بوجود می آید که تنوع محصولات و افزایش مقدار تولید می تواند یکی از تبعات مثبت اجرای فاز اول یعنی عمق و سرعت بخشیدن به روابط شرکت با شرکای فعلی، باشد.

موحدی افزود: به نظر می رسد لایه دوم برنامه مبنی بر تبدیل همکاری ها از حالت تجاری به سرمایه گذاری مشترک طی نیمه دوم سال 95 اجرایی شود و تأثیر مثبت خود را بر وضعیت سودآوری شرکت بر جای گذارد. علاوه بر این، انتظار می رود تا طی نیمه دوم سال آینده در انتخاب شریک خارجی جدید که همانطور که عنوان شد ترجیحاً اروپایی خواهد بود، به جمع بندی و چهارچوب مناسبی برسیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حقیقی
-
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
ملت این ها همه جو سازی بی خوده اول خپارس بعد خودرو الان هم خبهمن به اسم اورپاییها دارن سهامها رو می کشند بالا بعد میندازند به امثال من
رضا
UNITED ARAB EMIRATES
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
اگر همه چیز خوب پیش بره تازه بر می گردیم به سال 1384
اشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
بیشتر جنبه سیاسی ذارذ جون هر چه می گذرد زوایای بندهای مخل امنیت ملی روشنتر می شود حتی یک ایرانی حاضر به فروش امنیت کشور به یک ابنبات نیست
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶
علنا دولت در جهت منافع سیاسی و نه اقتصادی برای خودروسازی تعین تکلیف می کنه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲
اره.. پول بره توجیب اونها .ارز خارج بشه..
نکنه پژو سیتروئن ورشکسته بشسه! بازار ایران داغ داغه!
اما فرانسه قبل هر کاری. لطفا غرامت خونهای الوده به ایدز رو حساب کنند با سودش . و بهمون بدهند!!!