بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۵
قائم مقام انجمن گروه کارفرمایان صنعت پتروشیمی عنوان کرد:

عدم حضور سرمایه گذار خارجی با نرخ خوراک 13 سنت/لزوم رفع موانع داخلی توسط دولت

اغلب پروژه های در دست اجرای واحدهای پتروشیمی به دلیل مشکلات موجود در نحوه تأمین مالی به کندی پیش می روند.
کد خبر : ۱۵۲۵۲۵
نویسنده :
جمشیدی
موضوع تأمین مالی از طریق فاینانس و انتقال تکنولوژی از کشورهای خارجی یکی از موانع پیش روی صنعت پتروشیمی از حیث روابط بین المللی است. به گونه ای که این امر موجب شده تا این گروه متناسب با پتانسیل های خود و مطابق با اهداف و برنامه ها رشد نکند.

قائم مقام انجمن گروه کارفرمایان صنعت پتروشیمی با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: اغلب پروژه های در دست اجرای واحدهای پتروشیمی به دلیل مشکلات موجود در نحوه تأمین مالی به کندی پیش می روند. چرا که بسیاری از آنها درگیر فاینانس چین هستند که با سرعت کمی پیش می رود. بر این اساس پیش بینی می شود تا با گشایش روابط بین المللی فضا برای تأمین منابع مالی از منابع خارجی گشوده شود و شاهد رشد و شکوفایی این صنعت و پیشرفت پروژه های توسعه ای آنها باشیم.

فریبرز کریمایی به لزوم رفع موانع موجود در داخل کشور اشاره کرد و در این خصوص افزود: این در حالی است که پس از رفع موانع تأمین مالی از منابع خارجی موضوع دیگر تضمین فاینانس است که طی سال های گذشته دولت شرایط را برای تضمین فاینانس فراهم می کرد و اکنون نیز می بایست یا خود همچون سال های گذشته متضمن فاینانس باشد یا شرایط را برای این موضوع فراهم کند.

بر این اساس به نظر می رسد در شرایطی که شرکت های خارجی آمادگی خود را برای همکاری با واحدهای داخلی از طرق مختلف اعلام کرده اند، دولت نیز می بایست از طریق شرکت ملی صنایع پتروشیمی نسبت به رفع موانع داخلی اقدام نماید.

وی افزود: دولت می بایست با آسیب شناسی الزامات و ابزارهایی که در داخل نیاز است را تأمین کند تا فضا برای عملیاتی شدن برنامه ها و نیز شرایط لازم جهت تضمین فاینانس فراهم گردد. چرا که در حال حاضر بخش خصوصی توان تضمین را ندارد و باید بخش حاکمیتی یا شرکت ملی صنایع پتروشیمی بسیار فعال تر شوند.

قائم مقام انجمن گروه کارفرمایان صنعت پتروشیمی در پاسخ به این سؤال که "با توجه به نرخ خوراک مصرفی 13 سنتی واحدهای پتروشیمی، آیا ورود به این صنعت برای سرمایه گذاران خارجی توجیه اقتصادی دارد؟" گفت: علاوه بر تضمین فاینانس یکی دیگر از موانع داخلی موجود در گروه پتروشیمی، خوراک مصرفی آنها است که قیمت 13 سنت برای گاز مصرفی نسبت به کشورهای خارجی بسیار بیشتر ارزیابی می شود. از این رو انتظار می رود تا نرخ خوراک به گونه ای تعیین شود که برای سرمایه گذاران خارجی جذابیت ایجاد کند.

کریمایی افزود: دولت برای توسعه صنعت پتروشیمی که بزرگترین مزیت کشور به شمار می رود باید نگاه خود را از کسب درآمد از این حوزه به نگاه توسعه ای تغییر دهد و به توسعه پایدار توجه کند و نسبت به قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی تجدید نظر کند. چرا که یکی از فاکتورهای مهم در توجیه هزینه ها برای سرمایه گذاران خارجی است و باید قیمت های منطقه را مد نظر قرار دهیم تا شاهد ورود شرکای و سرمایه گذاران خارجی به این صنعت باشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۹
تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها و تهیه سندی در این مورد برای یک بازه 10 ساله تا تکلیف سرمایه گذاران مشخص شود مگر چقدر برای دولت زمان میبرد که حاضر به انجام ان نیست؟؟
از عجایب هست که چرا از صنایع هیچ حمایتی نمیکنند و هرکدام درگیر یه معضل از طرف دولت هستند!!!
علی
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸
در عجب نباش ..چون نبض این شرکتها در دست کسانی است که دولت هیچ تمایلی ندارد که این شکرتها در اختیاز ان عده باشد..یعنی در واقع دولت برای انها کار کند..چرا که در دوره های قبلی این سهام ها رو مفت به چنگ اورده اند..دولت هم چون میداند چه چگونه نبض اکثر سهامهای بزرگ در دست این عده خاص است دچار دور باطل شده ..
محمد
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳
وزیر نفت تلویحا تایید کرده که فعلا سیزده سنت و یکی دو سال بعد هم بیست و پنج سنت.
بنابراین برید بفروشید خودتون رو راحت کنید
سورن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱
به نظر شما در بازار سرمایه ای که فرمایشی و رانت بازیست هیچ دیوانه ای بجر ما ایرانی ها سرمایه گذاری می کند؟
افزایش بی حساب و کتاب قیمت خوراک ،تغییرات نرخ خنده دار پالایشی ها،بهره مالکانه معدنی ها،تغییر فرمایشی در تقسیم سود بانکها،تغییر سلیقه ای گنداله آهن به بهانه نجات صنایع فولاد غافل از اینکه عواملی چون ،افزایش نرخ انرژی ،دامپینگ اقتصادی چین و رکود مسکن ،خودرو و کاهش صادرات به کشورهای همسایه این صنعت را همچون صنایع کاشی و سرامیک ،کفش و چرم و بسیاری دیگر از صنایع به سوی فسیل شدن سوق خواهد دادو بنابراین تغییر نرخ خرید مواد اولیه دردی از صنعت فولاد دوا نخواهد کرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴
حالا که ما نابود شدیم شماهم نابود بشید تا بفهمید این وضعیت چه حسی داره.امیدوارم همون 13 سنت تصویب بشه گاز مفت ندن به شما مفتخورها.
محمد
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵
این مفت خورها به قول شما یواش یواش سرمایه گذاری تو بورس و کارهای مولد و مفید رو متوقف می کنند و یا سرمایه شون رو از این مملکا می برند بیرون یا می افتن تو کار دلالی و ... و در نتیجه تعداد "زحمتکشای حلال خور" ی مثل شما روز به روز بیشتر میشه!
ناشناس
پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳
محمد جان سرمایه ات رو بردار ببر هر جا که دوست داری. گاز سرمایه ملی و متعلق به بیت الماله و متعلق به سهامداران کارخانه های پتروشیمی که به ناحق و اگذار شده به شبه دولتی های رانتخوار نیست .
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴
تا موقعي اقتصاد دولتي است و برا تامين بودجه از منابع اقتصادي استفاده ميشه همين اشه و همين كاسه .پالايشيها معدنيها و پتروشيميها به همين بيماري گرفتارند.بدون اينكه توليد كم بشه همه كاهش سود نزديك به صفر و يا زيان.مگه غيراز چند تا دستور العمل اتفاق ديگه اي افتاده؟
محمد
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸
پتروشیمی زاگرس می تونه امسال با همه بدبختی ها سهمی بالای 500 سود بده و می تونه 25 تومن سود بده و همه شم به دولت بستگی داره. این فقط چند تا دستورالعمله؟
ضمنا سود شرکت رو بیشتر از همه صندوق های بازنشستگی تامین اجتماعی و لشگری می برن و خیر و ضررش برای آسیب پذیرترین افراد مملکته
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
فشار برای گرفتن رانت!!!
محمد
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰
36 سال رانت دادید به برادران خودی و قاچاقچی و خودروساز و املاک و زمین خوار و ... هیچی نیست چند سال چهارتا شرکت نفتی رو فروختید به ملت با خوراک 2 سنت شد رانت؟
پس بگیرید سهامتون رو و پول ملت رو پس بدید رانت هم ندید. بد میگم؟
جواد
يکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
حق با آقا محمد هست چشماتونو باز کنید چرا بعد از افزایش نرخ خوراک به بازار عرضه نشدید آیا نرج 2 سنت اتفاق جدیدی بود ؟ تا قبل از عرضه که سهام کاملا دست شبهه دولتی بود با این نوع کارها فقط قسد جمع آوری پول سرگردان مردم بد بخت رو داشتن .
اگه واقعا دنبال حقند بیان با ایک کار کثیف (عرضه بی موقع به مردم ) مقابله و برخورد کنند .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲
این مسیله نرخ خوراک مسله بسیار مهمی است برای سرمایه گذاران خارجی ولی مهمتر از ان شعارهای مرگ بر امریکا و دخالت در یمن و سوریه بیش از هر چیز دیگری ایران را بی ثبات می کند و خارجی ها را می ترساند و فراری می دهد
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴
سلام و عرض ادب
اگر دولت محترم به فکر برطرف کردن بیکاری و فقر در جامعه است می بایست از منافع زود گذار نرخ خوراک صرف نظر کند و فضا را برای سرمایه گذر جذاب کند،تا در کشور شغل ایجاد شده در نتیجه ارزش افزوده.ولی فکر نکنم دغدغه بیکاری جوانان باشد.در غیر اینصورت با پتروشیمی ها و معادن این رفتار نمی شد.
مردمي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱
با سلام زنگنه عامل نصف مشكلات سهامداران است .
علی
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰
هیچ کس جز زنگه توانایی بازگردانندن ایران را به صحنه جهانی نداشت و ندارد..زنگه فعلا مرد اول اخر صنعت نفت ایران است..و خیلی هم خوب عمل کرده..دست دلال هاباید از صنعت پتروشمی کوتاه بشه
سعید
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴
چه ربطی داره ؟؟!! حال چون گروه پالایشی در ضرر هست
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳
نرخ خوراک ابزارقوی برای کنترل وحبس نقدینگی که ازاول شروع به کاردولت جدیدواردبورس شدبودوانصافابسیارقوی عمل کردحتی قوی ترازتمدیدچندباره مذاکرات وکاهش قیمت نفت و...درضمن طرح این قانون وتاحدودی بهره مالکانه اولین عامل ومحرک سقوط بورس ازنقطه اوجش شدنداماارکان دولت وتیم اقتصادی ان که شایدمجری افکارهمه دولتمردانندبایدبداندکه دیگرانهاکه بایدبه خاک سیاه بنشینندنشستنددیگرباهیچ مقیاسی انکه ومعادن1100تومانی خریدومس 500تومانی شبندر1800تومانی باتوجه به اینکه دوسال ارزش افزوده 50درصدی پولش راکه ازدست دادجبران مافات نمی شودلذانگران رشد20و30درصدبورس نباشندکه وضعیت خیلی ازانچه بتوان فکرکردخراب تراست پس دیگرادامه دادن به این بازی موش وگربه هم بس است
علی
FRANCE
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶
من مطمینم با این ریسک سیستماتیکی که بازار ایران داره هیچ سرمایه گذار خارجی نمی یاد با گاز 13سنتی سرمایه گذاری کنه تازه گاز 13سنتی برای قیمت نفت بالای 100دلار بود نه نفت 40دلار وعلت عدم تصویب قیمت هم این هست که این مصوبه که برای دوره 10ساله قیمت گاز ثابت باشه یه حرف کاملا غیر کارشناسیه فقط جای تاسفه که ما سهامدارا شدیم موش آزمایشگاهی وکسی جوابگوی تصمیمات کلان حکومتی وجوابگوی نا بودی سرمایه ما نیست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۸
من سهام پتروشیمی خریدم نرخ خوراک هفتاد تومن بود یعنی هفت سنت اون موقع. آگه میدونستم قراره تغییر کنه نمیخریدم. سنگ آهن هم دارم آگه میدونستم قراره هر روز نرخ حقوق دولتی عوض بشه اونم نمی خریدم. مکه چقدر قراره سود بده که این همه ریسک داشته باشه؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵
بعیده سرمایه گذار خارجی پول بیاره ایران. بورس که کلا خیلی بعیده با این وضعیت قوانین هیچ آدم عاقلی از خارج پول نمیاره ایران. با این ریسک سیستماتیک ایران و تورم حداقل سالی 30 درصد باید سود بگیره که بیاد. یه روز تحریمه یه روز برق قطعه یه روز آب نیست یه دو ماه سال هم که تعطیله خوب طرف میره چین یا دبی یا عربستان یا ترکیه.... چرا بیاد ایران؟؟؟
mohamad
ROMANIA
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶
اگر دولت در جهت جذب سرمایه های خارجی نرخ خوراک را کاهش دهد نشان از دهن کجی به سرمایه گذار داخلی میباشد
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۳
بورس یعنی یک دروغ بزرگ از یک دلال چینی شنیدم گفت بورس یعنی معامله با دولت سهام را از دولت میخری دوباره به انها می فروشی پس شکستت حتمیست برو تو ملا سدرا ببین
چه خبره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۶
کسی به فکر خوراک پتروشیمی نیست بلکه به فکر خوراک خودش هست خوراک پتروشیمی بهانه است.
محمدرضا پدیدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸
تمام صنایع بورسی حودود 70 تا 80 درصد مشمول تحریم داخلی هستند تعیین نرخ خوراک 13 سنت و بهره مالکانه - افزایش انرزی و غیره سود دهی شرکتها را بسیار کمتر از 20 در صد رسانده و حتی بعضی زیان اعلام کردند ( سیمان درود ) در هر شرایط بزرگترین ضربه متوجه سهامداران حقیقی میباشد و گر نه سهامدار عمده با گرفتن پاداش ( هر سال بیشتر از سال قبل ) جبران مینمایند . مثلا هیثت مدیره پتروشیمی خارک سال ملی 92 مبلغ 550 میلیون تومان و سال مالی 93 مبلغ 650 میلیون تومان پاداش گرفتند و بانک پاسارگاد در حالیکه صفر ریال سود برای سهامداران تصویب میکنند حدود 13 میلیارد ریال پاداش میگیرند .
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۷
عزیزان شمانگران سرمایه گذار خارجی نباشید دولت هوای انها رادارد تاهوای مردمش وسرمایه داران داخلی انها جشم امید کشورند.