بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱
کد خبر : ۱۵۳۷۴۶

مسعود کرباسیان امروز در نشستی خبری در وزارت اقتصاد به مناسبت هفته دولت در پاسخ به این سئوال که با وجود ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی و لوکس، اما همچنان شاهد فروش این گونه‌ خودروها در نمایشگاه‌های اتومبیل هستیم، گفت: براساس قوانین، واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی به کشور ممنوع است. در عین حال، هیچ‌گونه مجوز خاصی هم برای واردات این خودروها نداریم و تمام خودروهایی که وارد کشور می‌شود، زیر ۲۵۰۰ سی‌سی است.

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه در پنج ماهه نخست امسال تعداد ۱۷ هزار و ۷۷۸ خودرو به ارزش ۴۲ میلیون و ۳۲ هزار دلار وارد کشور شده است، افزود: این در حالی است که در مدت مشابه در سال گذشته خودروهای وارداتی ۳۶ هزار و ۴۳۳ دستگاه به ارزش ۷۴ میلیون و ۸۳۰ هزار دلار بود که بر این اساس، از نظر وزنی با کاهش ۴۸ درصدی طی پنج ماهه گذشته روبرو بوده‌ایم.

کرباسیان با اشاره به اینکه در حال حاضر خودروهای جدیدتری وارد کشور می‌شود و صرفاً خودروی چینی وارد نمی‌شود، افزود: برآوردها نشان می‌دهد خودروهای لوکس دارای حجم موتوری بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی هستند ولی خودروهای لوکس با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی هم تولید شده‌اند اما دارای ارزش بالایی هستند که از جمله آنها می‌توان به اتومبیل‌های هیبریدی که رنگ عوض می‌کنند و پورشه با حجم موتور ۲۰۰۰، ۲۲۰۰ و ۲۴۰۰ سی‌سی هم وارد کشور می‌شوند، این در حالی است که گمرک هیچ ممنوعیتی برای واردات این‌گونه خودروها ندارد.

وی در پاسخ به سئوالخبرنگار مهرمبنی بر اینکه ارزش خودروهای وارداتی به چه میزان تغییر خواهد کرد؟ گفت: بر این اساس حرکت به سمت ارزش کالا به جای حجم موتور در دولت در حال بررسی است، همچنین گمرک این موضوع را با وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری می‌کند که طی آن گمرک پیشنهادات خود را به این وزارتخانه ارائه داده است مبنی بر اینکه خودروهایی که دارای ارزش پایین‌تری هستند و برای مصارف عمومی و طبقات پایین‌تر و دارای تعرفه پایین‌تر می‌باشند، وارد کشور شود. بر این اساس حجم موتور و ارزش خودرو به صورت پیشنهاد برای اتومبیل‌های مختلف به وزارت صنعت از سوی گمرک ارائه شده است و طی هفته‌ جاری نیز جلساتی را برگزار خواهیم کرد. البته ارقام برای خودروهای مختلف، متفاوت خواهد بود. در عین حال، برنامه‌ای هم برای کاهش تعرفه خودرو نداریم.

معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی در خصوص واردات تلفن همراه به کشور عنوان کرد: میزان و درصد واردات موبایل به کشور به صورت رسمی افزایش یافته است اما واردات موبایل به صورت کالای همراه مسافر و سایر روش‌ها وجود دارد. در عین حال، معطلی‌ها از طریق مبادی رسمی باعث می‌شود که واردات غیررسمی موبایل جذاب شود.

کرباسیان با بیان اینکه برنامه بارکد تلفن همراه به زودی اجرایی خواهد شد، تصریح کرد: گمرک با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای فعال شدن موضوع بارکد تلفن همراه اقداماتی را انجام داده است که براساس آن، تلفن‌های همراهی که از مبادی رسمی وارد کشور نشوند، غیرفعال خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: در چهار ماهه ابتدای امسال ۵۰۰ هزار دستگاه تلفن همراه به ارزش ۱۰ میلیون دلار وارد کشور شده، این درحالی است که سال گذشته در همین زمان ۱۵۰ هزار دستگاه وارد کشور شده بود.

رئیس کل گمرک ایران در پاسخ به سئوال دیگرخبرنگار مهرمبنی بر اینکه از زمانی که گمرک الکترونیک فعال شده است، چه میزان به درآمدهای گمرک افزوده شده است؟ گفت: در پنج ماه ابتدای امسال پنج درصد درآمد گمرک نسبت به سال گذشته افزایش یافته و ۶۸ درصد درآمدها محقق شده است. گمرک موظف بود که در این مدت ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به خزانه واریز کند که ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان واریز کرده و این روند به این دلیل است که مسیر واردات کالا به مسیر رسمی تغییر کرده است.

کرباسیان همچنین در پاسخ به پرسش مهر در مورد وجود اسکله‌های غیرمجاز گفت: در تمام اسکله‌ها، سازمان بنادر و سایر دستگاه‌های مرتبط، مستقر هستند و چیزی به نام «اسکله غیرمجاز» نداریم. البته ممکن است افرادی بخواهند از طریق لنج‌ها و در «خور»، به صورت غیرمجاز کالا وارد کنند که با آنها برخورد شده و این قضیه مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: از طریق شناسایی توسط بارکدها، واردات تقلبی دارو به کشور از بین رفته است.

رئیس کل گمرک ایران در مورد روند قاچاق کالا به کشور، گفت: قاچاق کالا به میزان زیادی کاهش یافته، زیرا تصمیمات جدی به ویژه در بحث سوخت اتخاذ و پیمایش و فروش تعادلی سوخت به ویژه در مرزها اجرایی شده است، همچنین در واردات ارقام به سمت مسیر رسمی حرکت کرده است. در عین حال، گمرک و مناطق آزاد، توافقی را انجام دادند که براساس آن، گمرک به صورت آنلاین به مناطق آزاد متصل خواهد شد که این روند به جلوگیری از قاچاق کالا بسیار کمک خواهد کرد.

کرباسیان ادامه داد: با اجرایی شدن سیستمAPM، ردیابی کالاها از طریق بارکد امکان‌پذیر شده است به نحوی که دو میلیون تولیدکننده به این سیستم متصل هستند که می‌توانند تولید و اصل و بدلی بودن کالا را تائید کنند.

وی از ارتباط الکترونیکی گمرک با گمرکات ۷۰ کشور دنیا خبر داد و افزود: گمرک دارای ۱۳ دستگاه ایکس‌ری است که در مرزها مستقر کرده که سه دستگاه آن را طی دو سال اخیر خریداری کرده و در گمرکات لطف‌آباد، میرجاوه و بوشهر مستقر شده‌اند. دو دستگاه دیگر هم در راه خرید هستند و در گمرکات پردیسان، پیرانشهر یا آستارا مستقر خواهند شد و پنج دستگاه دیگر نیز نیازمند خریداری است، این در حالی است که ارزش خرید این دستگاه‌ها ۱۶ میلیارد تومان است که به دلیل هزینه بالا، امکان خرید آن سخت است.

رئیس کل گمرک ایران در ادامه با اشاره به اینکه روند صادرات در گذشته ۷ روز بود که در حال حاضر به یک روز کاهش یافته است، افزود: اصلاح قانون گمرکی در دولت مطرح است و سایر روندها در قانون رفع موانع رقابت پذیر مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

کرباسیان در مورد میزان صادرات و واردات کالا به کشور، گفت: در پنج ماهه ابتدای امسال ۳۸ میلیون و ۸۶۶ هزار تن کالا به ارزش ۴۸ هزار و ۷۷۸ میلیارد ریال از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۵.۵۳ درصدی مواجه بوده است.

وی همچنین از واردات ۱۳ میلیارد و ۸۵۸ هزار تن کالا به ارزش ۴۸ هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال با کاهش ارزشی ۹.۳۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

رئیس کل گمرک ایران، کشورهای چین، عراق، امارات، هند، افغانستان، ترکیه، ترکمنستان، پاکستان، ایتالیا و مصر را به ترتیب مقصد صادرات پنج ماهه ابتدای کشور اعلام کرد و افزود: ذرت دامی به ارزش ۵۲۸ میلیون دلار، برنج به ارزش ۳۵۴ میلیون دلار، کنجاله سویا به ارزش ۳۳۸ میلیون دلار، لوبیا سویا به ارزش ۳۲۷ میلیون دلار، دانه گندم به جز دانه دامی به ارزش ۲۹۱ میلیون دلار و قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری به ارزش ۲۸۸ میلیون دلار به ترتیب ۱۰ قلم عمده وارداتی به کشور در پنج ماهه ابتدایی امسال بوده‌اند.

کرباسیان خاطرنشان کرد: میزان ترانزیت خارجی کشور در همین مدت بالغ بر ۵.۹۷۱ هزار تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۴۹۶ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ارقام بالغ بر ۵.۳۳۲ هزار تن و به ارزش ۱۳.۳۹۰ میلیون دلار و با تغییرات وزنی حدود ۱۱.۹۸ درصد و ارزشی حدود ۰.۷۹ درصد روبرو شده است.

رئیس کل گمرک کشور گفت‌: بر اساس قانون، ملوانان و مرزنشینان می توانند بدون ثبت سفارش، برنج وارد کنند. بر اساس قانون 103 هزار ملوان کشور 6 بار در سال و هر بار 700 کیلو و حدود 5 میلیون نفر مرزنشین به استثنای استان های گیلان و مازندران به ازای هر نفر 50 کیلو بدون ثبت سفارش می توانند برنج وارد کشور کنند.

وی که در پاسخ به سئوالی درباره ممنوعیت ورود برنج خارجی از قول وزیر جهاد کشاورزی سخن می گفت، افزود: در واقع سخنان وزیر درست است اما در قانون برای ملوانان و مرزنشینان این استثنا دیده شده است و اگر می خواهیم که ورود برنج به کشور به طور کلی ممنوع شود باید قانون را عوض کنیم. ما مجری قانون هستیم و نمی توانیم خودمان قانون را تغییر دهیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ROMANIA
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
این همه خودروی بالای 2500 سی سی صفر داریم میبینیم بعد به این راحتی زیرش می زنند.
خدری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷
آقای محترم خودتان را به خواب زده آید کفایت یکسر از بندر گناوه و دیلم و ریگ بازدید آنوقت حجم انبوه کالای قاچاق را می بینید