بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲
کد خبر : ۱۵۳۷۷۰
روزنامه رای الیوم نوشت اعراب خلیج فارس باید برای مقابله با چالش ها ،‌در سیاست های خود تغییرات اساسی ایجاد کنند.
لجبازی با ایران کار دست سعودی ها داد؛ ذخائر ارزی عربستان تا 3 سال آینده دود خواهد شد

روزنامه رای الیوم نوشت: اعراب خلیج فارس باید برای مقابله با چالش ها ،‌در سیاست های خود تغییرات اساسی ایجاد کنند.

به گزارش «انتخاب»، روزنامه رای الیوم ،‌ در مقاله ای به قلم عبدالباری عطوان نوشت: تحلیلگران عرب خلیج فارس درباره چهار نکته ابراز نگرانی کرده اند اول ،‌ بحران اقتصادی ناشی از کاهش بهای نفت که می تواند پیامدهای سیاسی ،‌اقتصادی و اجتماعی به دنبال داشته باشد. دوم ،‌ حمله به یمن است که وارد ششمین ماه خود شده است و هزینه های مالی و انسانی آن برای اعراب ،‌ رو به افزایش است. سوم نزاع با ایران و محور این کشور است که بازتاب های آن‌ در درگیریهای یمن ،‌سوریه و عراق مشاهده می شود و چهارم خطر گروههای جهادی افراطی اسلامی برای نظامهای منطقه است .

نویسنده می افزاید یکی از تحلیلگران برجسته عرب خلیج فارس( بدون ذکر نام ) درباره بهای نفت تصریح می کند کاهش بهای نفت به کمتر از پنجاه دلار نگران کننده است ولی آن چه که بیش از آن نگران کننده است آغاز پسرفت جایگاه نفت و به دنبال آن منطقه خلیج فارس در سیاست بین المللی است چون آمریکا اکنون بزرگترین تولید کننده نفت در دنیا شده است و زیر پای عربستان را خالی کرده و تولید روازنه نفت شل آمریکا ( ده میلیون بشکه در روز ) به موازات تولید نفت عربستان است.

این تحلیلگر می افزاید پسرفت جایگاه جهانی نفت به معنی پسرفت موقعیت و جایگاه منطقه خلیج فارس در میان مدت و دراز مدت است و باید این قضیه مد نظر قرار گیرد.

نویسنده مقاله می افزاید در گزارشی که اخیرا « سیتی بانک » آمریکا آن را درباره اوضاع اقتصادی عربستان منتشر کرد آمده است درآمدهای نفتی عربستان تقریبا در حدود چهل و دو درصد کاهش یافته و کسری بودجه به صد و سی میلیارد دلار رسیده است و اگر هزینه های دولتی عربستان در همین سطح کنونی ادامه یابد ذخائر ارزی عربستان که به ششصد و هفتاد میلیارد دلار می رسد تا سه سال آینده دود خواهد شد. چون دولت عربستان هزینه های مختلفی دارد که در بودجه کل کشور ثبت نشده است و از جمله این هزینه ها،‌ هزینه فعالیتهای اطلاعاتی امنیتی ،‌ جنگهای سوریه ،‌یمن و عراق و کمک به کشور مصر و سایر کشورها و هزینه های شاهزاده ها و خاندان سلطنتی است که فهرستی طولانی دارد.

نویسنده می افزاید بحران مالی هفته گذشته در چین هم به بازارهای ( بورس ) خلیج فارس خسارتهای سنگینی وارد کرد به نحوی که دراین راستا تنها ، به بورس عربستان در حدود پنجاه میلیارد ریال خسارت وارد شد. به عقیده وبلاگ نویس عربستانی معروف به «‌مجتهد » علت سقوط بورس ،‌ دستور شاهزاده محمد بن سلمان رئیس شورای اقتصادی عربستان به صندوقهای بازنشستگی و صندوق سرمایه گذاری دولتی مبنی بر فروش بخشهای زیادی از سهامشان بود تا هزینه های دولت تامین شود. مجتهد همچنین پیش بینی کرده است عربستان در گام بعدی اقدام به فروش سهام شرکتهای بزرگ دولتی همچون « سابک » ، «‌ برق » و « ارتباطات » کند .

نویسنده می افزاید یکی از تحلیلگران معروف عربستانی ( بدون ذکر نام ) به این نکته اعتراف کرده است که نگرانی اعراب خلیج فارس و عربستان در خصوص خطر ایران و نفوذ این کشور در یمن مبالغه آمیز است و این امر باعث شده است این کشورها وارد جنگ فرسایشی طولانی مدتی شوند که ممکن است ده سال و یا بیشتر طول بکشد. نویسنده درادامه به خطر گروههای جهادی اشاره می کند و می افزاید این گروهها ، بزرگترین چالش کشورهای عربی خلیج فارس هستند و تحلیلگران و نویسندگان عرب خلیج فارس در این خصوص اجماع دارند .

با همه اینها به گفته این تحلیلگران ،‌آمادگی برای مقابله با این خطر همچنان محدود است چون از سوئی ،‌ اعراب درگیر جنگهای یمن ،‌ سوریه ،‌عراق و لیبی هستند و از سوی دیگر این گروهها قدرتمند هستند و از حمایت فراوان محافل جوان عرب خلیج فارس برخوردارند و علاوه بر اینها ،‌این گروهها و طرفدارانشان همچنین بر رسانه های ارتباط جمعی تسلط دارند. به عقیده نویسنده اکنون تنها چاره کشورهای عربی این است که یا در سیاستهای خود تغییرات اساسی دهند یا با ناآرامیهای داخلی روبرو شوند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر