بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲
بازار فروش شمش آلومینیوم بازار محدود و بسته ای است و در شرایط فعلی تولید کنندگان داخلی به دلایل مختلف امکان واردات آن را ندارند که از جمله آن می توان به عدم تخصیص ارز مبادله ای به تولید کنندگان اشاره کرد که در پی آن واردات شمش با ارز آزاد صورت می پذیرد و تفاوت قیمتی این دو نرخ موجب افزایش قیمت شمش آلومینیوم می شود.
کد خبر : ۱۵۳۸۴۹
نویسنده :
جمشیدی
رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم طی روزهای گذشته در حالی در مصاحبه خود با یکی از خبرگذاری ها از بررسی پیشنهاد افزایش قیمت شمش آلومینیوم در ستاد تنظیم بازار خبر داد که بنا به گفته وی قیمت هر تن شمش آلومینیوم 150 دلار گران تر از هزینه های بین المللی است.

در همین ارتباط، هوشنگ گودرزی رییس سندیکای صنایع آلومینیوم در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: شمش آلومینیوم در حال حاضر در حداقل قیمت 150 دلار در بورس کالا به فروش می رسد و در صورت توقف یا کاهش عرضه شمش قیمت آن به رقابت کشیده می شود و بر حسب تقاضای خریداران می تواند به اعداد بالاتر روی تابلوی معاملات بورس کالا برسد.

علاوه بر این، قیمت 150 دلار بر حسب فرمول LME به علاوه 250 دلار ضربدر 95 درصد فوب خلیج فارس قیمت گذاری شده که همانطور که عنوان شده بیش از قیمت بازارهای جهانی است.

هوشنگ گودرزی افزود: بازار فروش شمش آلومینیوم بازار محدود و بسته ای است و در شرایط فعلی تولید کنندگان داخلی به دلایل مختلف امکان واردات آن را ندارند که از جمله آن می توان به عدم تخصیص ارز مبادله ای به تولید کنندگان اشاره کرد که در پی آن واردات شمش با ارز آزاد صورت می پذیرد و تفاوت قیمتی این دو نرخ موجب افزایش قیمت شمش آلومینیوم می شود. همچنین مشکلات جا به جایی پول ناشی از اعمال تحریم های بانکی یکی دیگر از این عوامل به شمار می رود.

وی به مشکلات پیش روی تولیدکنندگان شمش آلومینیوم در صورت رفع تحریم ها اشاره کرد و اظهار داشت: تعداد شرکت های تولید کننده شمش در کشور ما بسیار کم است و سالانه حدود 350 تا 380 هزار تن شمش تولید می شود. این در حالی است که تولیدکنندگان کشورهای حاشیه خلیج فارس بیش از 1.5 میلیون تن شمش تولید می کنند.

از این رو می توان گفت مقدار تولید شمش در کشور ما در مقایسه با کشورهای خارجی بسیار ناچیز و اندک است و این امر موجب می شود تا بهای تمام شده تولیدکنندگان داخلی نسبت به سایر کشورها بیش از قیمت فروش آن باشد و در نهایت کاهش نرخ LME ناشی از افت بهای نفت اثر بسیار بدی روی تولید و سودآوری شرکت های تولید کننده داخلی در صورت رفع تحریم ها اعمال می کند.

رییس سندیکای صنایع آلومینیوم به لزوم حمایت از تولیدکنندگان داخلی در صورت رفع محدودیت های روابط بین المللی و تحریم ها اشاره کرد و گفت: در این راستا، ستاد تنظیم بازار پیشنهاد در نظر گرفتن حداقل قیمت 150 دلار برای نرخ فروش شمش در بورس کالا را ارائه کرده و در کنار آن مواردی همچون واردات شمش متناسب با نیاز و تقاضا و نیز افزایش تعرفه واردات شمش پیشنهاد شده است.

گودرزی با اشاره به توقف صادرات محصولات آلومینیومی در شرایط فعلی و اعمال تحریم ها، در این خصوص افزود: شرکت های تولید کننده نمی توانند مواد اولیه را با قیمت های قابل توجه تهیه کنند و در مقابل با قیمت های بسیار نازل در بازارهای جهانی به فروش برسانند. بر این اساس صادرات محصولات در شرایط اعمال تحریم ها متوقف شده است.

در شرایط فعلی بیش از 52 درصد از تولید شمش جهت تأمین مواد اولیه مورد نیاز شرکت های خارجی صادر می شود که قیمت فروش آن بسیار پایین و در حدود نرخ LME می باشد. بر این اساس به نظر می رسد می بایست برنامه ریزی های مدونی جهت جلوگیری از صادرات شمش به صورت خام شود و بسترهای لازم جهت عرضه آن به همان قیمت به تولیدکنندگان داخلی فراهم شود تا این مجموعه ها با استفاده از توان و ظرفیت تولید خود محصولات نهایی را به کشورهای خارجی صادر کنند.

وی در خصوص تعرفه واردات شمش آلومینیوم نیز گفت: در حال حاضر تا پایان سال تعرفه واردات چهار درصد است و پیش بینی می شود تا با رفع تحریم ها به 10 درصد افزایش یابد و برای انجام این کار حتماً می بایست واردات محصولات نهایی به همان نسبت افزایش یابد تا شرکت های پایین دستی اقدام به واردات محصولات آلومینیوم نکنند؛ چرا که در این صورت تولیدکنندگان داخلی با مشکل مواجه می شوند. از این رو، پیشنهاد افزایش تعرفه واردات در ستاد تنظیم بازار در دست بررسی است و به طور قطع در دستور کار قرار دارد.

رییس سندیکای صنایع آلومینیوم در خصوص افزایش قیمت شمش آلومینیوم و وجود تقاضا کافی برای آن با وجود افزایش قیمت اظهار داشت: حداقل قیمت شمش با اعمال افزایش نرخ، 150 دلار در بورس کالا اعلام شده است و میزان افزایش قیمت به نرخ LEM بستگی دارد و در هر صورت حدود 150 دلار گران تر از بازارهای بین المللی است.

علاوه بر این، تقاضا به اندازه نیاز وجود دارد. به هر حال فراموش نکنیم که بازار در وضعیت رکود به سر می برد و با توجه به پیش بینی کاهش قیمت های جهانی هر تولید کننده به اندازه نیاز خود متقاضی خرید می باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر