بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
شرکت های سیمانی از جمله مجموعه هایی هستند که بدهی ارزی دارند و تاکنون نیز اقداماتی به منظور مذاکره با بانک های عامل در این خصوص انجام داده اند، اما به نظر می رسد بانک ها چندان تمایل به این کار ندارند.
کد خبر : ۱۵۴۰۷۷
نویسنده :
جمشیدی

طبق ماده 20 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور که در تاریخ 94.02.01 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده، مقرر شده تا شرکت هایی که بدهی ارزی از صندوق ذخیره ارزی دارند، بدهی خود را ظرف مدت 3 ماه تسویه یا نسبت به نحوه پرداخت آن با بانک های عامل مذاکره کنند.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری توسعه صنایع سیمان با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: شرکت های سیمانی از جمله مجموعه هایی هستند که بدهی ارزی دارند و تاکنون نیز اقداماتی به منظور مذاکره با بانک های عامل در این خصوص انجام داده اند، اما به نظر می رسد بانک ها چندان تمایل به این کار ندارند.

محمود موذن چی افزود: بر اساس بخش نامه ای که بانک مرکزی به بانک ها داده، دریافت کنندگان تسهیلات ارزی می بایست 25 درصد مبلغ وام را به نرخ روز گشایش اعتبار پرداخت کنند و مابقی را طی مدت شش ماه به نرخ روز گشایش تسویه کنند. از این رو مجموعه های سیمانی نیز در صدد انجام برنامه ریزی ها و مذاکراتی با بانک های عامل هستند تا این امر اجرایی شود. این در حالی است که تسویه مابقی تسهیلات طی مدت شش مدت امکان پذیر به نظر نمی رسد و نیاز به چانه زنی با بانک ها دارد؛ چرا که اگر تولیدکنندگان سیمان از توان بازپرداخت بدهی ارزی خود برخوردار بودند، طی سال های گذشته نسبت به این امر اقدام می کردند.

وی به تأثیر مثبت اجرایی شدن ماده 20 قانون رفع موانع تولید و تسویه وام ارزی با نرخ روز گشایش اعتبار بر وضعیت سودآوری شرکت های سیمانی اشاره کرد و اظهار داشت: به طور قطع این موضوع بر وضعیت سودآوری شرکت های سیمانی تأثیر مثبت اعمال می کند چرا که نرخ استهلاک آنها به صورت های مالی بر می گردد و این مجموعه ها مجبور به بازپرداخت بدهی خود با نرخ سه هزار تومان نیستند.

بر این اساس انتظار می رود تا شرکت های سیمانی با تعدیل مثبت سود برآوردی مواجه شوند که البته این امر به میزان بدهی های آنها بستگی دارد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه صنایع سیمان در خصوص تأثیر مثبت اجرای قانون مذکور بر وضعیت سودآوری زیرمجموعه های "سیدکو" گفت: شرکت های سیمان فیروزکوه و سارود از جمله زیرمجموعه های غیر بورسی هستند که تأثیر مثبت از این محل می پذیرند همچنین از میان زیرمجموعه های بورسی "سیدکو" سیمان شمال دارای بدهی ارزی است که رقم آن نیز چندان قابل توجه نیست.

موذن چی به وضعیت قیمت فروش سیمان اشاره کرد و گفت: سیمان در حالی در کشور ما به دلیل رقابت منفی میان شرکت های گروه به قیمت 40 دلار مصوب یا حتی کمتر از آن به فروش می رسد که در هیچ کشوری سیمان 40 دلاری وجود ندارد و کمتر از 70 دلار قیمت گذاری نمی شود. به گونه ای که سیمان در کشور عراق با قیمت بیش از 100 دلاری به فروش می رسد. از این رو به نظر می رسد عواملی همچون عدم هماهنگی و همکاری تولید کنندگان داخلی با یکدیگر، عرضه سیمان بیش از تقاضای موجود برای آن و نیز رقابت منفی میان شرکت های تولید کننده برای فروش سیمان موجب شده تا نرخ فروش آن در کشور ما کمتر از سایر کشورها باشد و می بایست قیمت آن افزایش یابد.

وی افزود: به نظر می رسد بازار فروش سیمان کشش افزایش قیمت را داشته باشد چرا که تاکنون هیچ پروژه ای به دلیل افزایش یا کاهش قیمت سیمان متوقف نشده و سهم اندکی در بهای تمام شده پروژه ها دارد.

در حال حاضر بتن خشک 15 کیلویی که 30 درصد آن را سیمان تشکیل می دهد هشت هزار تومان قیمت گذاری می شود و در مقابل آن یک پاکت سیمان 50 کیلویی، شش هزار تومان به فروش می رسد!

مدیرعامل "سیدکو" در خاتمه پیرامون وضعیت سودآوری شرکت های سیمانی طی سال جاری اظهار داشت: با توجه به اوضاع بازار مسکن و روند اجرای پروژه های عمرانی و نیز عدم اجرایی شدن طرح جاده های بتنی انتظار می رود مجموعه های سیمانی طی سال جاری همچون سال قبل یا حتی کمتر از آن سود محقق کنند و در این میان افزایش قیمت فروش سیمان می تواند کمک شایانی به بهبود وضعیت سودآوری آنها کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹
در همان کشورها، اینچنین دستمزدهایی هم وجود ندارد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷
صنایع سیمان هم به صنعت قند و نساجی پیوست بدهی که هیچ سود سهامدار را هم نمی دهند سیمان سپاهان 4 ماهه از زمانبندی که خودشان اعلام کردند گذشته است هنوز سود را نداده است من با ضرر فروختم رفت ولی شکر چون اگر نگه می داشتم 20 درصد دیگر ضرر می کردم