بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
سازمان بورس بر مبنای حفاظت و صیانت از حقوق سهامداران می بایست مقرره ای تعیین کند تا شرکت سپرده گذاری را ملزم نماید وجوه را به طور مستقیم به ناشران پرداخت نکند و به حساب سهامداران واریز کند و هیچ هزینه ای را از بابت کارمزدهای متفاوت به جز کارمزد فروش حق تقدم که همانند کامزد معاملات سهام است، از درآمد حاصل از فروش کسر نکند.
کد خبر : ۱۵۴۱۲۱
نویسنده :
جمشیدی
بسیاری از سهامداران و فعالان بازار سرمایه از کسر هزینه های قابل توجه از درآمدهای حاصل از فروش حق تقدم های استفاده نشده ناشی از اجرای برنامه افزایش سرمایه شرکت های فعال در بازار سرمایه شکایت دارند که به گفته مدیران شرکت ها این هزینه ها به دلیل کارمزد فروش ناشی از هزینه معاملات شرکتهای کارگزاری، تأمین سرمایه ها و مالیات از درآمد فروش توسط ناشران از کل درآمد کسر می شود. اقدامی که موجب می شود در نهایت مبلغ ناچیزی عاید آن دسته از سهامدارانی شود که در موعد مقرر به فروش حق تقدم های ناشی از افزایش سرمایه شرکت اقدام نکرده اند و این امر به ناشران واگذار شده و توسط آنها انجام پذیرفته است.

در همین ارتباط، دبیرکل کانون کارگزاران در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: طبق عرف و منطق نبایستی هزینه های قابل توجه برای فروش حق تقدم ها دریافت شود و برخی از شرکت ها درآمدهای حاصل از فروش حق تقدم های استفاده نشده را حتی تا یک یا دو سال نزد حساب شرکت نگهداری می کنند و هیچ الزامی برای پرداخت آنها به سهامداران در یک زمان مشخص وجود ندارد.

میر صانعی افزود: کانون کارگزاران در راستای رفع مشکلات این چنینی پیشنهادی به سازمان بورس و اوراق بهادار داد، مبنی بر اینکه ناشران پس از فروش حق تقدم های استفاده نشده و رسیدن موعد تسویه پایاپای یعنی سه روز پس از زمان فروش، وجوه حاصل از فروش حق تقدم های استفاده نشده به حساب شرکت سپرده گذاری واریز شود تا مجموعه مذکور راساً اقدام به پرداخت مبالغ به سهامداران کنند و مشکلات تأخیر در پرداخت مبالغ فروش یا عدم پرداخت آن بوجود نیاید و همچنین مسائل و شکایاتی همچون کسر هزینه های قابل توجه از درآمدهای حاصل از فروش حق تقدم های استفاده نشده که بنده تاکنون از آن بی خبر بودم به میان نیاید.

وی افزود: سازمان بورس بر مبنای حفاظت و صیانت از حقوق سهامداران می بایست مقرره ای تعیین کند تا شرکت سپرده گذاری را ملزم نماید وجوه را به طور مستقیم به ناشران پرداخت نکند و به حساب سهامداران واریز کند و هیچ هزینه ای را از بابت کارمزدهای متفاوت به جز کارمزد فروش حق تقدم که همانند کامزد معاملات سهام است، از درآمد حاصل از فروش کسر نکند.

این درحالی است که هزینه کارمزد تأمین سرمایه ها نیز قابل محاسبه می باشد و شاید در برخی موارد توجیه پذیر باشد، اما به نظر می رسد به گونه ای نیست که هزینه قابل توجهی را بر ناشر تحمیل کند.

دبیر کانون کارگزاران در خاتمه گفت: قانون، سازمان بورس و شورای عالی بورس را موظف کرده تا در راستای حفاظت از منافع سرمایه گذاران هر گونه هزینه ای که ناشران پرداخت می کند را نپذیرد و ضوابطی را تعیین کند تا درآمد ها درموعد مقرر یا از طریق شرکت سپرده گذاری یا راه های دیگر به سهامداران پرداخت شود.

قائم مقام شرکت کارگزاری توسعه سرمایه دنیا نیز در این ارتباط ابراز داشت: مدیریت شرکت ها معمولاً با حداقل هزینه ها و به صورت کنترل شده اقدام به آگهی انتشار حق تقدم ها می کنند و به طور معمول به صورت توافقی در خصوص هزینه های فروش حق تقدم های استفاده نشده با شرکت های تأمین سرمایه مذاکره می کنند.

میررضا صادقی افزود: اگر چه حجم حق تقدم ها و مبالغ حاصل از فروش آن نیز در تعیین هزینه ها موثر است اما بسیاری از شرکت ها از مشاوره و تعهد شرکت های تأمین سرمایه استفاده نمی کنند و با استفاده از منابع در اختیار شرکت اقدام به انتشار حق تقدم و فروش حق تقدم های استفاده نشده می کنند.

وی در خاتمه گفت: موضوعی که در این خصوص همواره مطرح بوده این است که چه دلیلی دارد که شرکت هایی که برنامه افزایش سرمایه اجرا می کنند و حق تقدم های استفاده نشده را می فروشند مبالغ حاصل از آن را تا مدت ها در حساب شرکت نگه دارند و چرا این مبالغ در موعد تسویه پایاپای به حساب سهامداران واریز نمی شود؟ به نظر می رسد می بایست قانونی برای الزام ناشران جهت پرداخت مبالغ در یک زمان مشخص تدوین شود تا سهامداران متضرر نشوند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
وحید کشمیری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴
سلام
در مورد حق تقدم سرمایه گذاری خوارزمی شرکت حق تقدم ها را 35 تومن به صورت میانگین فروخته ولی 29 تومن به حساب سهامدار واریز کرده !!!! برای گرفتن حق خود به کجا باید شکایت کنیم ؟
آرین حسابرس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸
اگر سهامدار در مجمع عادی شرکت نکنه که سودش بره 8ماه بعد

اگر سهامدار حقشو خودش بفروشه که پولش نره نوبت دوم فروش توسط شرکت

این مشکلات پیش نمیاد
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳
با تشکر از بورس نیوز عزیز
در مورد حق استفاده نشده خاهن 59 تومان فروختند و بعد از ماه ها دوندگی و اعصاب خرد کنی 429 ریال به حساب سهامداران واریز کردند و تو روز روشن حق خوری کردند و سازمان بورس هم جوابگو نیست. خواهشا پیگیری کنید
حامد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹
قبلا اینطور نبود و در واقع تفاوت زیادی بین میانگین مبلغ فروش حق تقدم های استفاده نشده و پرداختی از طرف شرکت وجود نداشت ولی حداقل در دو حق تفدمی که خود بنده به صورت استفاده نشده جا گذاشتم تفاوت زیادی بین پرداختی و میانگین فروش بود...مثال بارزش حق تقدم خاهن که 60 تومن به فروش رفت اما فقط 29 تومن واریز شد!!!! یا حق تقدم خوارزمی که 35 تومن فروش رفت اما 29 تومن واریز شد....واقعا نمیفهمم چقدر مگه کارمزد کم میشه...امیدوارم این دیگه کلاهی نباشه بر سر سهامدارای خرد که بعدا آشکار بشه
حمیدرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۹
با سلام
درباره چگونگی فروش حق تقدم های استفاده نشده باید به چند نکته توجه کرد :اولا تعداد حق تقدم های استفاده نشده چند درصد تعداد سهام است و نحوه قیمت گذاری چگونه می باشد و همچنین در صورت عدم خرید حق تقدم های استفاده نشده در مهلت قانونی ؛ بورس باید مکانیزم حراجی طراحی نماید که بصورت پیام ناظر با اطلاعیه کدال در روز بعد آن به هر قیمتی حراج شود .اما باز هم ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد مثلا حق تقدم استفاده نشده "بمیلا" از جمله آن مشکلات بود و همچنین اخیرا حق تقدم ثنوسا هم مشکل خاص خودش را داشت.خلاصه نمایم عرضه حق تقدم ها استفاده نشده و مکانیزم قیمت گذاری آن باید بعنوان دستوالعمل خاصی از طرف سازمان بورس طراحی و ابلاغ شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹
کلا کارمزد بورس خیلی بالاس ، کارگزاریها هم که حداقل کارمزد رو 1500 تومن کردن .من سهامدار در حال آموزش بورس که سرمایه خیلی کمی تو بورس دارم ودست به عصا سهام می فروشم باید تا این حدکارمزد بدم اونم به کارگزاری که تو عرضه اولیه بدجور آدمو سرکار میذاره!!!
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶
تقریباً از هر حق تقدم وخارزم حدوداً 15% قیمتش کم شده. تازه اینکه حق ها رو مفت فروختن بماند. رو 40 تومن سفارش خرید داشت نفروختن. گذاشتن روز آخر یهو روز آخر 341 ریال همه رو دادن به یکی از خودشون. آخرش هم 29 تومن واریز کردن. سازمان بورس هم که خوابه. انگار نه انگار. سر تمدید مهلت هم که اون بازی رو دراوردن. کجا میشه شکایت کرد؟
بهروز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۵
سلام
حق تقدم سیمان سپاها الان بیشتر از 2 ماه که بسته شده و به تازگی از پرتفو سپرده گذاری من حذف شده یعنی حق تقدم رو فروختند؟ چطور متوجه بشم که بفروش رفته یا خیر وب چه قیمتی؟
لطفا اگه شما اطلاع دارید من را در جریان بگذارید
تشکر