بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
متأسفانه به دلیل نوسانات شدید مقداری خوراک و عدم امکان تامین مواد اولیه مورد نیاز و همچنین کاهش قیمت فروش محصولات که به دلیل افت قیمت جهانی نفت می باشد، موفق به پوشش بودجه پیش بینی شده برای سال جاری نشده ایم.
کد خبر : ۱۵۴۲۲۸
نویسنده :
یارمحمدی
پتروشیمی آبادان بعنوان اولین و قدیمی ترین واحد تولید PVC در کشور بیش از50 سال است که در زمینه تولید PVC و سود کاستیک و DDB فعالیت می کند. با توجه به قدمت این مجتمع تکنولوژی بخش های مختلف آن مربوط به دهه های قبل بوده و بنابر این پروسه جایگزینی تجهیزات قدیمی با تجهیزات و دستگاه های جدید شامل واحد های بسته بندی و کمپرسور های تامین خوراک از سال 1393 آغاز شده و دربخش های دیگر آن نیز ادامه دارد که درصد پیشرفت کار پروژه های مذکور حدود 70 درصد بوده و همچنین واحد بسته بندی در بهمن ماه سال جاری راه اندازی می شود.

مدیر مالی مجتمع پتروشیمی آبادان ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: برای انجام روند جایگزینی سیستم های فعلی با تجهیزات جدید افزایش سرمایه شرکت از مبلغ 160 به 630 میلیارد ریال در سال 1393 صورت گرفته است. پیش بینی می شود پروسه تغییر و جایگزینی ماشین آلات و تجهیزات تولید در واحد های مختلف شرکت در سال های آتی نیز ادامه داشته باشد و با اجرای کامل طرح ها نیاز شرکت به واردات مواد اولیه از خارج از شرکت برطرف شود.

عسگری در ادامه افزود: پیش بینی می شود در صورت انجام کامل طرح های توسعه در شرکت، بهای تمام شده محصولات شرکت نیز کاهش یابد.

همچنین با توجه به تکالیف مجمع، در خصوص تعیین تکلیف اختلاف حساب های سنواتی با پالایشگاه آبادان و صندوق بازنشستگی کارکنان نفت به عنوان مشکلات اساسی در این شرکت، موضوع از طریق تشکیل کارگروه ویژه و برگزاری جلسات کارشناسی متعدد در حال پیگیری می باشد که پس از نهایی شدن نتایج آن اعلام خواهد شد.

این مقام مسئول در رابطه با انجام طرح های توسعه آتی عنوان کرد: در این رابطه در حال پیگیری برای افزایش سرمایه از محل آورده و مطالبات هستیم که البته هنوز در مرحله کارشناسی می باشد. لازم به ذکر است نیمی از منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح های توسعه از طریق اخذ تسهیلات ریالی و ارزی پیش بینی شده است.

وی در رابطه با عملکرد 6 ماه نخست سال جاری شرکت گفت: متأسفانه به دلیل نوسانات شدید مقداری خوراک و عدم امکان تامین مواد اولیه مورد نیاز و همچنین کاهش قیمت فروش محصولات که به دلیل افت قیمت جهانی نفت می باشد، موفق به پوشش بودجه پیش بینی شده برای سال جاری نشده ایم.

برای ماه های آتی نیز بستگی به شرایط شرکت و تأمین منابع و مواد اولیه مورد نیاز و همچنین بازار فروش محصولات دارد، بنابراین در صورت نیاز نسبت به تعدیل بودجه پیش بینی شده سال 94 اقدام خواهد شد. بر همین اساس در گزارش سه ماهه منتهی به 31./6/1394 تنها 10% از بودجه پیش بینی تحقق یافته است.

عسگری در خاتمه در رابطه با تأثیر گذاری آیین نامه معاون اول رئیس جمهور در خصوص نرخ خوراک گاز و مایع شرکت های پتروشیمی بر روند سودآوری توضیح داد: پتروشیمی آبادان برای تأمین خوراک مورد نیاز به صورت مجزا قراردادی با پالایشگاه آبادان دارد و قیمت آن بر اساس قیمت های جهانی نفت و مشتقات گاز فلر دریافتی شامل پروپان، بوتان ،اتان و متان تعیین می گردد. بنابر این از این لحاظ نمی توان انتظار تغییر در روند سودآوری شرکت را داشت اما ممکن است بر قیمت برخی از اقلام تشکیل دهنده خوراک گاز دریافتی تأثیر جزئی داشته باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر