بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
به بهانه نزدیک شدن به پایان سال مالی شرکت های سرمایه گذاری بررسی شد:

شرکت هایی که نه بازدهی دارند و نه سود نقدی

بازار سرمایه یکسال اخیر را در سراشیبی نزول سپری کرد و اغلب افرادی که طی این مدت در بازار سهام بودند زیان کسب کردند و تقریباً می توان گفت هیچ سهامداری اعم از حقیقی و حقوقی از آسیب اوضاع نابسامان بازار سرمایه در امان نماند.
کد خبر : ۱۵۴۳۸۳
نویسنده :
جمشیدی
شرکت های سرمایه گذاری از جمله مجموعه هایی هستند که فعالیت اصلی آنها خرید و فروش سهام و سرمایه گذاری در بورس است. به گونه ای که عمدتاً درآمد سالانه این شرکت ها از محل سرمایه گذاری های آنها در سهام گروه های مختلف بورسی و دریافت سود نقدی تقسیمی آنها به دست می آید.

براساس گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه یکسال اخیر را در سراشیبی نزول سپری کرد و اغلب افرادی که طی این مدت در بازار سهام بودند زیان کسب کردند و تقریباً می توان گفت هیچ سهامداری اعم از حقیقی و حقوقی از آسیب اوضاع نابسامان بازار سرمایه در امان نماند.

در این شرایط، به نظر می رسد شرکت های سرمایه گذاری که عمدتاً عایدی آنها از محل تزریق نقدینگی به بورس و کسب بازدهی از سرمایه گذاری ها به دست می آید بیش از سایرین متضرر شده اند و وضعیت سودآوری آنها به مخاطره افتاده است. هرچند که این مجموعه ها به طور معمول می بایست بابت سرمایه گذاری های خود کاهش ذخیره حساب در صورت های مالی در نظر بگیرند، اما به نظر می رسد افت قابل توجه ارزش سهام شرکت ها و روند پرشتاب بورس در مسیر نزولی طی یک سال اخیر به اندازه ای بوده که باز هم در نهایت به وضعیت سودآوری شرکت های سرمایه گذاری آسیب رسانده است.

علاوه بر این، در شرایطی که اقتصاد کشور در رکود عمیق به سر می برد، صنایع و شرکت های تولیدی و خدماتی نیز با کاهش تقاضا و فروش محصولات مواجه گردیده اند، به گونه ای که مشکلات اقتصادی داخلی در کنار افت قیمت جهانی فلزات اساسی و بهای جهانی نفت و به طور کلی شرایط نابسامان اقتصاد جهانی موجب شده تا شرکت ها طی یک سال اخیر آنطور که باید و شاید فعالیت نکنند و در نهایت یا زیان محقق سازند یا اگر با تدابیری موفق به حفظ فعالیت های خود شدند، حداقل سودی در حد سال گذشته یا کمتر از آن به دست آورند.

براین اساس، اغلب شرکت های فعال در بازار سرمایه که طی ماه های گذشته مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران برای سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 93 برگزار کردند متأثر از شرایط اقتصادی کشور و نیز وضعیت سودآوری شرکت ها سود نقدی قابل توجهی را در مجامع میان سهامداران خود تقسیم نکردند. از این رو شرکت های سرمایه گذاری نیز که بخشی از درآمدهای آنها از محل دریافت سود نقدی تقسیمی شرکت های زیرمجموعه به دست می آید، درآمد چشمگیری را از این محل دریافت نکردند.

بنابراین، شرکت های سرمایه گذاری از یک سو متأثر از اوضاع نابسامان بورس طی یکسال اخیر و افت قابل توجه قیمت سهام اغلب شرکت ها بازدهی مناسبی از سرمایه گذاری های کسب نکرده اند و از سوی دیگر در مجامع عمومی عادی سالیانه شرکت های زیرمجموعه بورسی خود نقدینگی چشمگیری به دست نیاوردند. از این رو طبیعی به نظر می رسد که مجموعه های سرمایه گذاری که وضعیت سودآوری آنها متأثر از عوامل مذکور با چالش اساسی مواجه شده در مجامع عمومی عادی سالیانه سهامداران خود که اغلب با پایان سال مالی آنها یعنی آخر شهریور ماه، طی ماه های آینده برگزار می شود سود نقدی مناسبی را میان سهامداران خود تقسیم نکنند و آنچه که مشخص است از شرکت های سرمایه گذاری نیز همچون سایر شرکت ها نمی توان انتظار تقسیم سود نقدی قابل توجه را در مجامع داشت.

براساس این گزارش، در شرایطی که به پایان شهریور ماه و سال مالی بسیاری از شرکت های سرمایه گذاری نزدیک می شویم به بررسی بازدهی سهام آنها از ابتدای مهر ماه سال 93 تا روز گذشته بپردازیم، در می یابیم که از میان 11 مجموعه که از شرایط مذکور برخوردارند، تنها دو شرکت سرمایه گذاری نیرو و نیز سرمایه گذاری ساختمان ایران به کسب بازدهی مثبت که البته کمتر از بازدهی مثبت 9.12 درصدی بورس است، موفق شدند.

بطوریکه "ونیرو" طی مدت مذکور بیشترین بازدهی مثبت یعنی 6.49 درصدی را به ثبت رسانید و "وساخت" نیز با رشد قیمتی 5.46 درصدی همراه شد.

مابقی شرکت های سرمایه گذاری همچون "وتوصا"، "وغدیر"، "وآذر"، "پارسان"، "پترول"، "وبیمه"، "وصندوق"، "وتوسم" و "ورنا" بازدهی منفی محقق ساختند که در میان آنها شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران با کسب بازدهی منفی 27.22 درصدی، سرمایه گذاری غدیر با افت قیمتی 23.29 درصدی و نیز سرمایه گذاری توسعه آذربایجان با کاهش 21.57 درصدی ارزش سهام در جایگاه های نخست کم بازده ترین سهام در این گروه جای گرفتند.

براین اساس می توان گفت طی یکسال اخیر نه تنها شرکت های سرمایه گذاری بازدهی قیمتی مناسبی را به سهامداران خود اعطا نکردند، بلکه به دلیل تداوم شرایط نزولی بازار سرمایه طی این مدت و کاهش ارزش سهام شرکت ها انتظار تقسیم سود نقدی مناسب و دلچسب سهامداران در مجمع عمومی این شرکت ها دور از ذهن است که این امر نیز متأثر از عوامل داخلی و بیرونی رخ داده و از گزند آن تقریباً هیچ سهامداری بی نصیب نمانده است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
GERMANY
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰
البته صنایع لبنی از این قاعد مستثنی هستند زیرا تحریم تأثیری بر وضعیت آنها نداشته و رکود مانع فروش روزانه آنها نشده است، لیکن این شرکتها با سوء استفاده از اوضاع بد اقتصادی کشور، و علیرغم افزایش قیمت‌های مکرر لبنیات و همچنین کاهش قیمت شیر که ماده اولیه این کارخانجات است(صرف نظر از روغن پالم)، باز هم راضی به تقسیم سود بین سهامداران نیستند!! بطور مثال سود سال ۹۳ غالبر ۵۰ ﷼ و غپاک ۱۰۰ ﷼ و البته سال گذشته غپاک ۲۵ ﷼ بود بود که آنرا هم هنوز پرداخت نکرده!! دردناکتر از این موضوع کاهش قیمت سهام این کارخانجات است بطوری که غالبر از ۵۵۰ تومان به ۱۲۰ تومان سقوط کرده و غپاک از ۷۳۰ تومان به ۴۳۰ تومان!!
اصفهانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۰
خیلی از شرکتهای سهامی عام یاد نگرفته اند سود برای سهامداران فراهم نسازند به راحتی حق سرمایه گذار با یک لیوان اب خورده می شود وبعد هم گناه را به گردن بازار خراب می گذارند در صورتی که شرکت سود داشته است ولی برداشت ها بسیار بوده است از طریق مزایا و...