بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸
در بررسی عملکرد سهامداران حقوقی شرکت ها طی سه روز معاملاتی مطرح شد:

فعال ترین خریدار و فروشنده حقوقی را بشناسید

موسسه اندوخته شاهد بیش از یک میلیون سهم شرکت سرمایه گذاری شاهد را به سبد سرمایه گذاری های خود افزود و صندوق تأمین آتیه کارکنان بانک ملت خریدار هفت میلیون سهم "وبملت" بود.
کد خبر : ۱۵۴۹۹۴
نویسنده :
جمشیدی
سهامداران عمده شرکت های فعال در بازار سرمایه به عنوان یکی از متولیان شرکت همواره مسئولیت حمایت از معاملات سهام شرکت و هدایت آن برای ایجاد تعادل در روند معاملات بر عهده دارند تا در روزهای مثبت و منفی بورس از نوسانات متعدد که موجب ضرر سهامداران می شود، جلوگیری بعمل آید.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در این گزارش به بررسی خرید و فروش سهامداران حقوقی از سه شنبه هفته گذشته تا شنبه هفته جاری پرداخت شده که البته با نگاهی به روند دوره مذکور در می یابیم که تعداد خرید و فروش ها در روزهای سه شنبه و چهارشنبه که جوی مثبت در بورس ایجاد شده بود. به میزان نا محسوس و اندک بوده، حال آنکه طی شنبه هفته جاری شاهد افزایش حجم خرید توسط شرکت های حقوقی بوده ایم.

بر اساس اطلاعات موجود، شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند بیش از سه میلیون سهم شرکت سرمایه گذاری صنعت بیمه را خریداری کرد و شرکت سرمایه گذاری اعتلاء البرز بیش از چهار میلیون سهم "دسبحا"، 200 هزار سهم "دتولید" را به تملک خود درآورد. همچنین شرکت سرمایه گذاری اعتلاء البرز در حالی بیش از 200 هزار سهم "والبر" را خرید که در مقابل بیش از یک میلیون سهم آن را به فروش رساند.

علاوه بر این، بیش از یک میلیون سهم ایران خودرو به پرتفوی بورسی شرکت سرمایه گذاری سمند رفت و در نماد "پارسان" شرکت سرمایه گذاری غدیر خریدار حدود یک میلیون سهم آن بود و صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح بیش از 10 میلیون سهم "وغدیر" را خرید.

در این بین شرکت سرمایه گذاری ملی ایران بیش از 600 هزار سهم لوله و ماشین سازی ایران و نیز 500 هزار سهم سیمان تهران را به تملک خود درآورد.

موسسه اندوخته شاهد بیش از یک میلیون سهم شرکت سرمایه گذاری شاهد را به سبد سرمایه گذاری های خود افزود و صندوق تأمین آتیه کارکنان بانک ملت خریدار هفت میلیون سهم "وبملت" بود. شرکت سرمایه گذاری مهر نیز بیش از دو میلیون سهم "وسپه" را تحصیل کرد و بیش از 13 میلیون سهم "وصندوق" توسط شرکت نوآوران مدیریت سبا خریداری شد.

این در حالی است که برخی از سهامداران حقوقی در نقش فروشنده ظاهر شدند و اقدام به فروش سهام تحت تملک خود کردند.

در این میان بنیاد مستضعفان به عنوان سهامدار 21 درصدی "قشیر" در حالی طی شنبه هفته جاری اقدام به عرضه حدود پنج میلیون سهم آن نمود که طی روزهای قبل از آن هیچ خرید و فروشی توسط سهامدار مذکور در این نماد است. علاوه بر این، شرکت ملی انفورماتیک بیش از 800 هزار سهم "رانفور" را به فروش می رساند.

همین وضعیت را در نحوه عملکرد دیگر سهامدار عمده "قشیر" شاهد هستیم، به گونه ای که شرکت مادر تخصصی گسترش صنایع غذایی سنا به عنوان سهامدار 46 درصدی "قشیر" طی شنبه هفته جاری حدود چهار میلیون سهم آن را واگذار کرد. در نماد "غاذر"، شرکت آذر توسعه مسکن چهارصد هزار سهم آن را به فروش رساند.

در پایان این گزارش می افزاید، صندوق سرمایه گذاری بازار گردانی سپهر صاد در حالی بیش از 80 میلیون سهم بانک صادرات ایران را خرید که عرضه کننده 204 میلیون سهم "وبصادر" طی چهارشنبه هفته گذشته بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر