بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵
فعالان بازار سرمایه در بسیاری از موارد شاهد شیطنت مدیران شرکت ها به جهت بزرگ نمایی اثرات اجرای برنامه هایی همچون بهره برداری از طرح توسعه ای یا فروش زمین و ملک در روند سودآوری شرکت جهت افزایش تقاضا برای خرید سهام و رشد قیمتی آن هستند.
کد خبر : ۱۵۶۵۵۶
نویسنده :
جمشیدی
اجرای طرح توسعه ای شرکت های فعال در بازار سرمایه به منظور احداث خطوط جدید تولید و افزایش ظرفیت اسمی تولید و رشد سودآوری همواره یکی از برنامه هایی است که موجب می شود تا توجه فعالان بازار سرمایه به سمت سهام شرکت و روند قیمتی آن در بورس معطوف شود.

بر اساس گزارش بورس نیوز، فعالان بازار سرمایه در بسیاری از موارد شاهد شیطنت مدیران شرکت ها به جهت بزرگ نمایی اثرات اجرای برنامه هایی همچون بهره برداری از طرح توسعه ای یا فروش زمین و ملک در روند سودآوری شرکت جهت افزایش تقاضا برای خرید سهام و رشد قیمتی آن هستند. به گونه ای که می توان گفت رشد قابل توجه سهام شرکت به دلیل مصاحبه ها و تعریف و تمجید های فراوان از پتانسیل های نهفته در آن توسط مدیران اجرایی مجموعه قصه ای است که به کرات در بورس شنیده و تجربه شده است.

بر اساس این گزارش، شرکت شیشه و گاز فعال در گروه سایر محصولات کانی غیر فلزی است که طی یک سال اخیر وضعیت نابسامانی را از لحاظ سودآوری و روند قیمتی سهام پشت سر گذاشته و بموجب آن زیان هنگفتی را به سهامداران خود تحمیل کرده است و در این مدت تغییرات مدیریتی شرکت و روی کار آمدن مدیر عامل جدید دردی از این مجموعه دوا نکرده است.

چرا که در حالی اجرای پروژه شمس آباد و فروش زمین کارخانه قدیمی از سال های گذشته در مصاحبه ها و مجامع شرکت از سوی مدیران آن به عنوان یکی از پتانسیل های ارزشمند شرکت مطرح شده و بموجب آن افق روشنی پیش روی سهامداران و فعالان بازار سرمایه به تصویر کشیده شده تا سهامداران به خرید سهام ترغیب شوند که گزارشات نامناسب عملکرد میاندوره ای شرکت حاکی از اعلام تعدیل های منفی متعدد سود برآوردی و شرایط نامناسب عملیاتی و سودآوری آن است.

بر این اساس در شرایطی که پس از ارائه گزارشات عملکرد میاندوره ای نامناسب شرکت و پرداخت سود نقدی تقسیمی اندک در مجمع عمومی و تأخیر در زمان پرداخت آن، تنها چشم امید سهامداران مجموعه به کسب بازدهی مثبت از محل رشد قیمتی سهام ناشی از افزایش تقاضا برای خرید سهام آن به جهت راه اندازی خطوط جدید تولید پروژه شمس آباد و فروش زمین های محل کارخانه قدیمی و شکوفایی سایر پتانسیل های شرکت دوخته شده، گزارشات مالی شرکت گویای این موضوع است که نباید منتظر رویداد مثبت جدیدی در این مجموعه باشیم و فعلاً از اعمال اثر مثبت اجرای پروژه مذکور بر وضعیت سودآوری شرکت خبری نیست.

بر اساس این گزارش، سهامداران شرکت شیشه و گاز درحالی در پی اعلام برنامه های شرکت در خصوص اجرای پروژه شمس آباد و فروش زمین های محل کارخانه قدیمی به انتظار اعلام گزارشات مثبت از عملکرد میاندوره ای این مجموعه نشسته بودند و طی این مدت "کگاز" رشد قیمتی قابل توجهی را تجربه کرد و بیشترین قیمت یعنی محدوده 1200 تومان را به خود دید که گزارشات میاندوره ای "کگاز" با تعدیل های منفی سودآوری روانه کدال شد و به سبب آن طی 30 ماه گذشته قیمت سهام شرکت به کمتر از 200 تومان رسید.

بطوریکه شرکت شیشه و گاز، در حالی اولین پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 93 خود را با سرمایه 134 میلیارد ریالی با برآورد سود 955 ریالی منتشر کرد که دستاورد یک سال فعالیت و تلاش مدیران شرکت پس از اعلام تعدیل های منفی پی درپی در عملکرد میاندوره ای، تحقق سود 415 ریالی اعلام شد تا این شرکت سال مالی 93 خود را با کاهش 57 درصدی اولین سود برآوردی به پایان رساند و در مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران که طی تیر ماه امسال برگزار شد، از سود محقق شده مذکور در سال 93 مبلغ 260 ریال سود نقدی به ازای هر سهم میان سهامداران خود تقسیم کرد.

این در حالی است که روند کاهش سودآوری "کگاز" تنها به سال گذشته ختم نشد و امسال نیز ادامه دارد. بطوریکه شرکت در گزارش عملکرد شش ماهه نخست امسال با سرمایه 250 میلیارد ریالی در حالی مبلغ 235 ریال سود به ازای هر سهم برآورد کرده که این رقم با کاهش 39 درصدی نسبت به آخرین بودجه اعلامی همراه بوده است. علاوه بر این، "کگاز" طی این مدت با پوشش 44 درصدی سود برآوردی مبلغ 104 ریال سود محقق کرده است. به نظر می رسد با این اوصاف اعلام تعدیل های منفی سود برآوردی شرکت همچنان ادامه دارد و تیم مدیریتی جدید فعلاً برنامه ای برای بهبود اوضاع عملیاتی و سودآوری شرکت در نظر ندارد و وعده های مدیران شرکت برای حرکت در مسیر رشد سودآوری پوچ و توخالی بوده و تنها اجرای پروژه شمس آباد دست آویزی برای فریب دادن سهامداران جهت خرید سهام در قیمت های بالا بوده است.

شرکت شیشه و گاز در شرایطی این عملکرد نامناسب خود را طی یک سال اخیر به نمایش گذاشته که شرکت های هم گروه آن همچون شیشه همدان علیرغم عدم برخورداری از کوره های تولید مجهز و پایین بودن حاشیه سود محصولات جدید تولیدی آنها نسبت به شرکت شیشه و گاز تعدیل های مثبت سود برآوردی را اعلام می کرده و با عملکرد مناسب خود موجبات رضایت سهامدارانش فراهم کرده است. از این رو، این گمان به ذهن فعالان بازار سرمایه و سهامداران "کگاز" می رسد که عملکرد نامناسب شرکت متأثر از شرایط رکود بازار فروش محصولات و افزایش هزینه های تولید بدست نیامده و عامل دیگری همچون ضعف مدیریتی این شرکت، تعدیل های منفی سود برآوردی و افت قیمتی قابل توجه سهام آن را برای سهامدارانش به ارمغان آورده است.

این در حالی است که مدیران شرکت در تعهدات خود نسبت به سهامداران مجموعه نیز مناسب عمل نکرده اند و روند قیمتی سهام شرکت نیز چندان جالب توجه نیست. چرا که در حالی "کگاز" از ابتدای سال 93 تا پایان مهر ماه امسال بازدهی حدود 43 درصدی را کسب کرده که در حال حاضر در محدوده قیمتی کمتر از 200 تومان معامله می شود و در این شرایط مدیران اجرایی شرکت و سهامداران عمده مجموعه همچون هلدینگ گسترش پایا صنعت سینا هیچ برنامه ای برای حمایت از سهام زیر مجموعه خود که در گذشته نه چندان دور پتانسیل های فراوانی را برای این شرکت بر می شمردند، اجرایی نمی کنند و مقامات مسئول در این مجموعه اعم از مدیران اجرایی و سهامدار عمده به رسالت اصلی خود یعنی ایفای تعهدات به سهامداران "کگاز" و حمایت از روند قیمتی آن عمل نمی کنند. همچنان که نامه های ارسالی سهامداران "کگاز" به مدیر عامل شرکت شیشه و گاز و نیز هلدینگ گسترش پایا صنعت پاسخی را از سوی مدیران به همراه نداشته و این امر تاکنون نتیجه مثبتی را برای سهامدارانش در بر نداشته است. بر این اساس، آنچه که در شرایط کنونی در خصوص شرکت شیشه وگاز بوضوح احساس می شود آن هم در شرایطی که شرکت در تکاپو برای انتصاب اعضای هیأت مدیره جدید است، لزوم حمایت سهامداران عمده مجموعه از سهام زیر مجموعه خود یعنی "کگاز" و سهامدارانش است تا با اجرای برنامه ای کارآمد همچون انتصاب مدیرانی با تدبیر و درایت در تیم مدیرتی شرکت از زیان بیشتر سهامداران که با عنایت به امیدها و وعده های آنها به خرید سهام و مشارکت در برنامه افزایش سرمایه اقدام کرده اند، جلوگیری نمایند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
شاهین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۸
قال الله تعالی:

یوم تبلی السرائر...

وای به روزی که رازها افشاء شوند...


بنظر شما این مدیران عاقبت به خیر خواهند شد و خواهند توانست این اموال را بخورند؟؟؟؟

کگاز 30000سهم خریدم هر سهم 670 تومن

الان شده 190 تومن...
يدالله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷
چرا زمين كارخانه قديم مهراباد جنوبي را براي فروش نمي گذارند تا زيان سهامداران جزء جبران شود . منطقه مسكوني شده و بخارات برخاسته از كوره هاي در حال كار آلودگي محل را موجب شده است . محيط زيستيها كجاييد ؟؟خوابيد ؟؟ اداره نظارت بورس بررسي كن ببين 1.5 سال پيش چه كساني گزارش هاي غلط را به شما دادند ؟ و چه كساني عمده فروش سهم بودند؟ در قيمتهاي فوق تصور بالاي 700 تومان .

بورس نيوز روحت شاد