بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰
مستطيل شيشه اي تالار

اتفاقی دور از انتظار

امروز "شاراک" نیز در حالی مؤثرترین نماد بر رشد شاخص کل بود و با رشد قیمت و حجم معاملات قابل توجه توانست به صف خرید برسد که برخی علت آن را شایعاتی می دانند که در خصوص فروش یک زیر مجموعه از پرتفوی این شرکت بورسی به گوش می رسد. زیرا این گمانه زنی ها حکایت از آن دارد که "شاراک" پتروشیمی ایران را به شرکت پتروشیمی جم واگذار کرده و از این محل سود مناسبی شناسایی خواهد کرد.
کد خبر : ۱۵۷۷۸۴
نویسنده :
کیوان فر
با اتمام ساعات معاملات روز دو شنبه 94.09.09 شاخص بازار اول ( تالار اصلي) با 55 واحد افزایش به رقم 43160 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 270 واحد کاهش عدد 140968 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 3 واحد افزایش به رقم 24393 واحد رسيد.

همچنین در این روز "شاراک" با 19 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "تاپیکو" با 19 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 4 واحد افزایش به رقم 690 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1662 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1240 میلیارد ریال رسید.

امروز هم معاملات در حالی با حرکت رفت و برگشتی همراه شد که شاخص یک ساعت اولیه معاملات رشد کرد، اما پس از آن روندی خلاف جهت را در پیش گرفت. گرچه باز هم در نیم ساعت پایانی با انجام یکسری معاملات بلوکی و انتقالی در برخی نمادها این نماگر به سمت بالا حرکت کرد تا برآیندی مثبت را از خود به نمایش بگذارد.

بطوریکه امروز جور مثبت کردن شاخص بورس از طریق معاملات انتقالی و کد به کدی بر دوش "ونوین" افتاد تا با معامله بین چهار حقوقی در نقش خریدار و فروشنده، حدود 14.8 میلیون از سهام بانک اقتصاد نوین دست به دست شود تا بازار امروز هم از انجام چنین معاملاتی با هدف مثبت کردن شاخص بی نصیب نماند.

به گزارش بورس نیوز، امروز "شاراک" نیز در حالی مؤثرترین نماد بر رشد شاخص کل بود و با رشد قیمت و حجم معاملات قابل توجه توانست به صف خرید برسد که برخی علت آن را شایعاتی می دانند که در خصوص فروش یک زیر مجموعه از پرتفوی این شرکت بورسی به گوش می رسد. زیرا این گمانه زنی ها حکایت از آن دارد که "شاراک" پتروشیمی ایران را به شرکت پتروشیمی جم واگذار کرده و از این محل سود مناسبی شناسایی خواهد کرد. از این رو بایستی منتظر بود تا بزودی شفاف سازی این مجموعه روی سامانه کدال قرار گیرد.

اما نکته مهم در رفتار حقوقی های این شرکت پتروشیمی مشاهده شد. زیرا معلوم نیست چرا همزمان با طرح این شایعات مثبت در بازار، حقوقی های "شاراک" با این حجم اسرار بر فروش سهام مذکور را داشتند و هدف آنها از عرضه حدود 16.5 میلیون سهمی در نماد مذکور چیست؟

اما تنها خودروساز فرابورسی هم که موتور دیزلی اش را دیروز روشن کرد، امروز در حالی رقمی بیش از شش میلیون سهم معامله شد و با صف خرید حدود 23 میلیون سهمی به دومین روز معاملاتی خود پایان داد که پیش بینی می شد امروز صف خرید آن پر حجم تر از این رقم ها باشد. هر چند با توجه به عرضه هایی که در این نماد صورت گرفت به نظر می رسد بزودی شاهد تضعیف روند آن برای رسیدن به تعادل خواهیم بود.

از این حرف ها گذشته، مهمترین اتفاقی که امروز در تالار افتاد معامله بلوک 17 درصدی سهام "شبندر" بود که شاید بتوان این اتفاق را عجیب ترین رویداد این روزهای بازار سهام دانست؛ چرا که معامله مذکور در دل خود حرف های نگفته ای را در بر داشت.

زیرا کمتر کسی فکر می کرد که بلوک این مجموعه پالایشی در این شرایط خریدار داشته باشد. چرا که مبهم ترین گروه بورسی این روزهای بازار، نماد پالایشی ها هستند که هیچ تصوری از چشم انداز آتی آنها قابل برآورد نیست. آن هم با اتفاقات و دعواهای ادامه دار میان شرکت های فعال این صنعت با شرکت ملی پالایش و پخش که مانع از آن شده تا گروه مذکور پس از گذشت حدود دو ماه و نیم از پایان نیم سال اول بتواند گزارش عملکرد خود را به بازار ارایه کند. اما نکته اصلی اینجاست که حضور یک خریدار برای سهام "شبندر" آن هم با این همه ابهامات و عدم شفافیت شاید گواهی باشد بر این مدعی که بزودی اخبار و اتفاقات خاصی دوباره گروه مذکور را در کانون توجهات بازار قرار خواهد داد.

این اتفاق در حالی رخ داد که هزاران حرف و حدیث تأیید نشده پشت معامله مذکور وجود دارد. زیرا در حالی عنوان می شود نفت و گاز پارسیان خریدار این بلوک بوده که قطع به یقین "پارسان" دورنمای مثبتی را برای این گروه متصور بوده که در این شرایط مبهم یک بلوک مدیریتی را از سهام "شبندر" خریداری کرده است.

البته در بازار شایعاتی نیز پیچیده مبنی بر اینکه طی دو هفته آتی تکلیف نرخ خوراک و مالیات بر یارانه گروه پالایشگاهی مشخص می شود و گویا سازمان امور مالیاتی نیز با یک مصوبه جدید مالیاتی را که در سال های 92 و 93 و همچنین طی نیم سال اول 94 برای یارانه این گروه دریافت کرده، دوباره به آنها بر می گرداند که این رقم قابل توجهی بوده و می تواند بر سود این شرکت ها تأثیر مثبت اعمال کند.

البته تمام این ها حدس و گمان و شایعاتی است که این روزها کنار پل حافظ دست به دست می چرخد؛ اما هنوز هیچ مقام مسئولی صحت این اخبار را تأیید نکرده است. همچنین، به دنبال انجام این معامله سهام پالایشی ها نیز در عین ناباوری فعالان بازار با افزایش نسبی تقاضا و رشد قیمت ها رو به رو شدند تا برخی نمادهای این گروه همچون "شاوان" حتی تا تشکیل صف خرید نیز پیشروی کرده و دوباره امیدها را به این گروه باز گرداند.

بدین ترتیب "پارسان" نیز در شرایطی با اقبال خریداران و رشد قیمت سهام رو به رشد که اهالی تالار علت آن را خرید بلوک 17 درصدی سهام "شبندر" عنوان می کنند. زیرا این اعتقاد وجود دارد که سود این هلدینگ می تواند از محل رشد سودآوری پالایش نفت بندر عباس دستخوش تحولاتی مثبت شود. به هر ترتیب بایستی منتظر آینده بود تا به صحت این گمانه زنی ها پی برد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲
چرا شما فکر میکنی اینجا جایی غیر از ایران است. والله قسم تو این مملکت هر چیزی رو فکرشو بکنی ممکنه جز عدالت و برابری
فرهاد
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰
واژه هایی مثل "عدالت" و "صداقت" مدتهاست که توی لغتنامه های ما خط خورده و حذف شده. فعلا دوره آنست که نیرنگ و ریا و دروغ و حق خوری را زرنگی بدانند و از آن برای ترفیع و منافع شخصی و سیاسی خودشان استفاده کنند، حتی به قیمت قربانی کردن اصول اخلاقی و انسانیت که پایه و اساس همه مذاهب الهی است.
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰
متاسفانه این هفته نیز جلسه شورای پول واعتبار تشکیل نشد.با این اوضاع اسفناک اقتصادی و افزایش افسار گسیخته نرخ ارز بجای اینکه جلسات منظم تر و پربار تر تشکیل بشه دو هفته است که اصلا تشکیل نمیشه...!!!! هرچند زمانی که تشکیل هم میشه خروجی خاصی نداره.واقعا مووووچکریم روحانی!!!! بورس نیوز لطفا پیگیری کن.
ناشناس
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳
تیم اقتصادی منفعل و بی عرضه مچکریم....
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۹
بورس نیوز لطفا در خصوص مداران گزارشی تهیه نمایید و پیگیری هر چه زودتر بازگشایی این نماد را انجام دهید.
سپاس
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۸
ما اهالی بورس مردمی هستیم که هیچ وقت امیدمان را از دست نمیدهیم دو سال است که صبر کرده ایم تا ضررهایمان جبران شود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۲
بورس نیوز جان خودت که خوب میدونی پس چرا نمیگی ؟ حقوقی شاراک شایعه میندازه وجقیقی بیچاره خرید میکنه . حقوقی بیوجدان با یک شایعه خدامیدونه چقدر سود بدست میاره ؟همین فردا پس فرداست که قرمزش کنند
مجتبی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۴
اخه این چه تحلیلی است راجع شبندر؟! پارسال تقریبا همین موقع ها بود که پالایش و پخش می خواست این بلوک رو بفروشه با قیمت تقریبا 1800 تومان اما دیروز با قیمت 429 تومان فروخت این یعنی اینکه وضعیت پالایشی ها همین طور اسفناک خواهد ماند و امیدی به بهبود نیست و اگه بقول شما قرار بود بهتر بشه خوب خود پالایش و پخش سودش رو استفاده می کرد؟!