بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹
مستطيل شيشه اي تالار

یکی بخر دو تا ببر

کاهش نرخ دسته جمعی اغلب سهام فعال در بورس روند تکراری و عادی است که ممکن است ندیدن و یا نشنیدن آن برای حتی یک روز باعث شوکه شدن اهالی تالار شود.
کد خبر : ۱۵۷۸۲۳
نویسنده :
بابک آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 94.09.10 شاخص بازار اول ( تالار اصلي) با 137 واحد کاهش به رقم 43023 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 189 واحد افزایش عدد 141157 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 38 واحد کاهش به رقم 24355 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فارس" با 48 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "رمپنا" با 29 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 0.6 واحد کاهش به رقم 689 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 704 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 856 میلیارد ریال رسید.

معاملات آخرین روز کاری در هفته جاری با افت بیش از 97 واحدی شاخص کل مواجه شد تا این هفته نیز همانند هفته های گذشته، افت قیمت سهام و کاهش رقم نماگر بورس تنها روند بازار سرمایه کشور باشد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، کاهش نرخ دسته جمعی اغلب سهام فعال در بورس روند تکراری و عادی است که ممکن است ندیدن و یا نشنیدن آن برای حتی یک روز باعث شوکه شدن اهالی تالار شود.

از سویی دیگر جو بورس اوراق بهادار امروز چنان سنگین بود که اوراق تسه هم با صف فروش و روند نزولی مواجه شد. به نظر می رسد عامل اصلی روند نزولی اوراق تسه نگاه بی مصرفی آنها با روی کار آمدن مسکن اقساطی از دید سرمایه گذاران باشد، طرحی که هنوز نه خوب و بد آن سنجیده شده و نه کارایی آن.

همچنین با خبر شدیم که جلسه امروز شورای عالی پول و اعتبار اصلاً برگزار نشده و به هفته های آتی موکول شده است، اقدامی که جای تقدیر و تشکر فراوان دارد چرا که بهترین کار همین است، به جای اینکه با کلی زحمت و تلاش جلسه را برگزار کنیم و در آخر هم بگوییم هیچی، از همان اول جلسه را تعطیل می کنیم تا حرف و حدیث بعد از آن هم به وجود نیاید.

اما انصافاً عجب سنبه پر زوری این نرخ سود سپرده بانکی دارد، برای فرار از تعیین تکلیف نرخ آن جلسات مهم تعطیل می شوند. واقعاً مشخص نیست سیاست فعلی اقتصاد دولت بر کدام پایه استوار شده؟ بانک پایگی یا بازار پایگی شاید هم اصطلاح جدید خارجی پایگی با اتکا بر پول سرمایه گذار خارجی.

حال بخوانید شنیده هایی از تک سهم های بورس را:

خدیزل: پیش بینی چنین روزی اصلاً سخت نبود چون سرنوشت هر سهمی که قیمتش از ارزشش بالاتر باشد همین است. حال از امروز به بعد نوبت خنده سهامدار عمده به ریش سهامدار خرد است. انصافاً باید یک مرحبای جانانه به بنگاه های حرف گوش کن گفت؛ چون به خوبی معنی بورس را آنگونه که مسئولین عنوان کرده اند درک نمودند، " بازاری برای تأمین مالی بنگاه ها" یعنی چی، یعنی پول نداری، پول لازمی، هیچ راه قرض و گرفتن وام نداری، خوب بورس که نمرده بگرد ته انبار یه بنجل پیدا کن قبل از هر چیز یه تعدیل مثبت بده بعد درخواست پذیرش در بورس یا فرابورس، هفته بعدش هم عرضه به قیمت تپل، از فردای روز عرضه هم همون کاری که همه کردن تو هم انجام بده. یعنی گفتن جمله " سهام را به خیر و ما را به سلامت" برو پشت سرت را هم نگاه نکن. خدایی این روش رد خور نداره جواب نگرفتی بیا خودم تضمین می کنم.

شاراک: دیروز خبر آمد خبری در راه است، چون با فروش پتروشیمی ایران به پتروشیمی جم (آنگونه که گفته می شود) این شرکت تعدیل مثبت خوبی اعلام خواهد کرد و با توجه به پی بر ای اندکی که این سهم دارد و همچنین رشد نرخ ارز و تأثیر آن بر سود "شاراک" یک نوسان قابل قبولی به پای این سهم نوشته شده، اما نکته مهم معاملات دیروز اصرار یک حقوقی سفت و سخت برای فروش سهم بود.

حقوقی که خیلی اتفاقی به صورت هماهنگ منتظر صف خرید بیش از یک میلیونی و عرضه به همان میزان و دوباره انتظار برای صف خرید می ماند. ابتدا فکر کردیم خبر به این حقوقی ها نرسیده و ممکن است کلاه سرشان برود اما امروز وقتی لیست خریداران و فروشندگان در ترکیب را دیدیم کلاً نظرمان تغییر کرد چون فقط یک حقوقی مبادرت به فروش 15 میلیون سهم "شاراک" کرده بود. حالا دو فرض برای این موضوع وجود دارد. اول آنکه جداً قصد این حقوقی فروش سهام بوده برای گام برداشتن در جهت "تأمین مالی بنگاه در بلند مدت" یا همان جمله معروف خودمون که می دانیم، یا اینکه دکمه اینتر معامله گر این حقوقی روی "شاراک" گیر کرده بوده و ... اما از همه اینها که بگذریم باید یک تشکر ویژه از شرکت سهامی بیمه ایران به دلیل حمایت بدون دریغش از "شاراک" در معاملات دیروز داشته باشیم. چرا که این حقوقی دیروز مردانه وارد میدان شد و 6300 سهم به کد خود خرید تا هم از سود احتمالی جا نمانده باشد و هم یک حمایتی هم از بازار و این سهم کرده باشد.

شبندر: شیر دیروز موش امروز بود، البته کاملاً مشخص بود که با قطعی شدن مالکیت 17 درصدی آن توسط "پارسان" چنین اتفاقی رقم خواهد خورد. به هر حال اولین چیزی که به ذهن سهامدار می رسد آنست که "پارسان" چه گلی به سر دو پالایشی دیگر موجود در پرتفوی خودش یعنی "شبریز" و "شراز" زده که حالا بخواهد بر سر "شبندر" بزند. کلاً سیاست برخی شرکت ها خرید صندلی در هیأت مدیره هست و مابقی هیچ. ولی جداً چقدر صندلی گرون شده، هر چند که به تهش نگاه کنی می بینی می ارزد.

"فارس" یک کلام ختم کلام، کنتراتی شاخص کل رو گرفته، حالا واحدی چقدر خدا داند!

در پایان نظر خوانندگان محترم را به ذکر یک نکته مهم جلب می کنم، نکته ای از باب بازگشت رونق به بورس. اگر خاطرتان باشد تا به امروز دولت هر بازاری را که قصد پر رونق کردن آن را نموده، با کلی تدبیر و کار کارشناسی یک کلمه اقساطی به محصولات آن بازار اضافه کرده مثلاً خودرو اقساطی با وام 25 میلیونی، لوازم خانگی اقساطی با وام 10 میلیونی یا اخیراً همین مسکن اقساطی که بحثش مطرح است و هنوز رقم وام آن مشخص نشده؛ از همین به نظر می رسد روزی که دولت قصد بازگرداندن رونق به بازار سرمایه را بکند باید منتظر طرح خرید اقساطی سهام با وام باشیم لذا به جهت آنکه کارشناسان محترم دولت تلاش و زحمت کمتری را متحمل شوند پیشنهاد می کنیم که برای این طرح نیاز به رقم قابل توجه وام نیست چون امروز اغلب سهام بورسی 3 جفت 500 تومان شده اند و باز هم کسی آنها را نمی خرد. شما کافیست که برای خرید سهام هر گروهی یک هدیه ویژه در نظر بگیرید مثلاً طرح یکی بخر دو تا ببر، شاید با این طرح ها فرجی شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۵
بورس نیوز آفرین.
قشنگ گفتی.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۹
هر کسی میاد میشه مسؤول و ... این وسط فقط مردم بیچاره هستن که باید تاوان بدن.
دو سال روزگار هست که مردم روز بروز دارن بدبخت تر میشن. چرا هیچ اقدامی، عکس‌العملی...
اشکان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۴
البته اخرش فراموش کردی بگی بانک صادرات نیم جین 500 تومان کسی نمیخره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۹
بااین مطالب شما دارم مطمئن میشم ریزش بازار آخراشه واحتمالا چراغ خاموشها دارندوارد میشند ضمنا من امروز نصف پولم روخدیزل خریدم ،نصف دیگشم درریزش احتمالی خریدارم ....ومن الله توفیق
ناشناس
UNITED STATES
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹
گزارش با حال و خنده داری بود ...
خوشمان آمد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۴
آی زنده باشی بورس نیوز ، همیشه با حرف هات میزنی تو خال، یه خنده ای هم به لبان ما میاری.
omid
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۴
یک کلام ختم کلام

این بازار درست نمیشه کلا خارج بشید خلاص..

خدا باعث و بانی کسانی که ما رو تشویق به

سرمایه گذاری کردند رو لعنت کنه.
علی شاه
GERMANY
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۶
بورس نیوز جان
قسمت تک سهم ها خیلی خوب بود
بخصوص در مورد خدیزل ، خیلی زیبا و دقیق بیان کرده بودی

جا داره یادی بکنیم از زنده یاد کلاه بردار بی همتا (( قاسم )) که الان از 2000 تومان اومدن 300 ، و تازه تشریف بردن تعدیل منفی
مهدي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۶
درباره دولت روحانی چی فکر میکردیم چی شد ؟ روی احمدی نژاد را اینها سفید کردند ، دولتی که ...نداره به سود بانکی و موسسات بی در و پیکر سروسامان بده ، همه منتظر تمام شدن 4 سال روحانی هستیم .
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۸
این فارس واقعا روی اعصاب حقیقی ها راه میره؛ چنین سهمی که دست حقوقی هاست وتا دوساعت اول بازار 3000تا معامله بیشتر نداره یهویی برای خود شیرینی بزرگان ودهن کجی به وضع بازار شاخص ساز میشه ونیز چون بازار هیچ نقشی در قیمت آن نداره باید از بورس اخراج بشه
شبیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۳
فکر کنم دو سالی شده که شما میگید و کسی اهمیت نمیده!!!

سوال اینه:غیر از سهامداران خرد کسی هم این حرفا رو می خونه!!!

اصلا دولت از وجود چنین سایتی خبر داره!!!

اصن میدونن بورسی وجود داره!!!

و در آخر اینقدر تعداد ما سهامداران بورس کمه که هیچکس به ما اهمیت نمیده،چون ما رایی رو جا به جا نمی کنیم.

امیدوارم منتشر بشه،حداقل خودمون برا خودمون خوب منبر میریم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲
گل بگیرید در این قمار خونه را وجمعش کنید
اینجا نه بالا رفتنش منطقیه نه پایین اومدنش
سرمایه های مردم بدبخت را صفر می کنه وقت ارزشمنذجوان های جامعه که باید صرف تولید بشه را نابود می کنه یک قمار خونه به تمام معنی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲
بسیار متن واقعی از وضعیت بورس و اقتصاد ایران مخصوصا کنترات گرفتن فارس
لاماسیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹
احسنت بورس نیوز.

طرح وام برای خرید سهام را قبول دارم طرح خوبی است.

اگر این طرح اجرا بشود عالی است .

البته سودش باید زیر 10 درصد باشد
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۷
سلام لطفا در صورت امکان از بانک حکمت بنویسید و بگویید چرا بازار گردان محدود 112 خرید سنگین انجام میدهد و لی محدود زیر 110 میفروشد با تشکر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۰
سلام اکر در بورس فمارخانه را کل بکیرند شما بقیه درها ی قمارخانهای دیکر را باز می کنید وکل وبلبل می کنید
ناشناس
GERMANY
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۲
باسلام
همه سهامداران تا 6 ماه اینده به بورس نگاه نکنند بورس اینده خوبی دارد
مها
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۶
احسنت. نقد بسیار جذابی بود. باید واقعیتهای اسفناک بورس کشور رو با تندترین و طنازترین نقدها بیان کرد. بسیار ممنون بورس نیوز.
fateh
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۴
چرا که این حقوقی دیروز مردانه وارد میدان شد و 6300 سهم به کد خود خرید تا هم از سود احتمالی جا نمانده باشد و هم یک حمایتی هم از بازار و این سهم کرده باشد.خخخخخخخخخههههههههههه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲
همیشه از نوشتن بورس نیوز خوشم میومد خیلی قشنگ مینویسی , یکی بخر دو تا ببر ,
خخخخخخخخخخخخخخخخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۹
بورس 2 ساله که شده قمار خونه ای که فقط باخت داره! تا دیر نشده جمع کنیم بریم پوکر آنلاین بازی کنیم هم احتمال برد داریم و هم هیجانش بیشتره!