بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸
طی معاملات اولین روز از هفته جاری رخ داد:

واکنش سرد بورس به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی

طبق توافق ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 شش کشور طرف مذاکره با ایران متعهد شدند تا پیش نویس قطعنامه ای را به شورای حکام بدهند که به موجب آن پرونده مسائل گذشته ایران یا همان PMD که سال ها ایران را با آژانس بین المللی انرژی درگیر کرده، بسته شود.
کد خبر : ۱۵۷۹۰۵
نویسنده :
جمشیدی
گزارش مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره موضوع PMD در حالی طی چهارشنبه هفته گذشته مبنی بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران به شورای حکام ارائه شد که اولین روز از معاملات هفته جاری بازار سرمایه با رشد کم رمق شاخص ها و قیمت سهام اغلب شرکت های فعال در بورس آغاز شد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، طبق توافق ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 شش کشور طرف مذاکره با ایران متعهد شدند تا پیش نویس قطعنامه ای را به شورای حکام بدهند که به موجب آن پرونده مسائل گذشته ایران یا همان PMD که سال ها ایران را با آژانس بین المللی انرژی درگیر کرده، بسته شود.

بر این اساس در حالی گزارش PMD توسط یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص PMD منتشر شد که طبق گزارش مذکور ایران پیش از سال 2003 میلادی برخی اقدامات تحقیق و توسعه ای در زمینه ساخت سلاح های اتمی را انجام داده، اما پس از سال 2009 نشانه هایی از فعالیت مشکوک هسته ای وجود ندارد.

عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه نیز در پی انتشار این گزارش در چهارشنبه شب هفته گذشته گفتگوی ویژه خبری انجام داد و به تشریح و بررسی این موضوع پرداخت. گفتنی است در مرحله بعدی گروه 1+5 می بایست گزارش PMD را در شورای حکام بررسی کنند و نتایج قطعی را منتشر کنند.

بر این اساس با توجه به اخبار مثبت منتشر شده در خصوص روند اجرای طرح برجام که نوید بخش اجرایی شدن این طرح و ایفای تعهدات دوطرف مذاکره کننده در توافق هسته ای ایران بود، انتظار می رفت تا موجی از امیدواری نسبت به آینده اقتصادی کشور در بازار سرمایه شکل گیرد و شاهد واکنش مثبت فعالان بازار سرمایه به این موضوع باشیم.

حال آنکه در ساعات میانی معاملات روز جاری شاهد رشد اندک شاخص ها و قیمت سهام شرکت ها هستیم و به نظر می رسد بازار سرمایه با بی اعتنایی نسبت به این اخبار مثبت تنها اندکی از روند منفی روزهای گذشته فاصله گرفته است. به گونه ای که تا لحظه تنظیم این گزارش شاخص کل بورس با رشد حدود 5 واحدی در نیمه کانال 62 هزار واحدی نوسان می کند که در این امر روند صعودی گروه هایی همچون بانک، خودرو و دارو بیشترین تأثیر مثبت را اعمال کردند و نمادهایی همچون "دالبر"، "وبصادر"، "وتجارت" و "خپارس" با رشد قیمتی خود نماگر بازار سرمایه را به حرکت در مسیر صعودی سوق دادند و در مقابل آن نمادهایی همچون "فاراک"، "ونوین" و "وبملت" با افت ارزش سهام سعی در ممانعت در صعود شاخص کل دارند.

بر این اساس تا لحظه تنظیم این گزارش بیش از 135 میلیون سهم در بورس معامله شده که این حجم معاملاتی ارزشی به مبلغ بیش از 17 میلیارد تومان را رقم زده که این امر خود بیانگر روند نامناسب معاملات روز جاری بازار سرمایه و کمبود نقدینگی در آن است.

علاوه بر این، بررسی حجم نمادهای پر بیننده بورس همچون "وبصادر"، "وبملت"، "خپارس"، "تاپیکو" و "شبندر" حاکی از عدم حضور پر رنگ سهامداران حقوقی در روند معاملات سهام این شرکت ها است و خرید و فروش سهامداران حقیقی ها بیش از حقوقی ها می باشد.

بر این اساس، به نظر می رسد علیرغم انتشار اخبار مثبت در حوزه سیاسی و نزدیک شدن به زمان اجرایی شدن طرح برجام و رفع کلیه تحریم های بین المللی بر کشور، اما همچنان جو ناامیدی و بی اعتمادی بر بازار سرمایه حکمفرما است و هنوز اتفاق مثبت تأثیر گذاری که بازار سرمایه در انتظار آن است، رخ نداده و فعالان بازار سرمایه به ویژه بزرگان بورس تمایلی به تزریق نقدینگی به بورس و مشارکت در روند معاملات ندارند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ROMANIA
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
علت واکنش سرد بورسی ها اینه که هم از سابقه اخبار به ظاهر مثبت سیاسی دل خوشی ندارن هم از عواقب نکات منفی گزارش مطلع هستن و دیگه مثل سابق به راحتی دم به تله نمیدن
ایینستین
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱
همه اش در امور دیگر کشورها دخالت می کند و دست بردار نیست عربستان هم تلافی می کند قیمت نفت را پایین می اورد به خاطر دخالت های ایران
حالا تحریم ها هم که رفع بشه قیمت نفت چی
که هی پایین میاد ایا این به اقتصاد ایران ضربه اصلی را نمیزند؟
خامنه
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴
ما به کی باید بگیم که ما در سوریه یمن و لبنان هیچ چیز نمی خواهیم و فقط به ایران فکر می کنیم
اخه امورات انها به ما چه ربطی دارد که امروز باید تاوانش را پس بدهیم؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
سرمایه ها طی دو سال اخیر نابود شدند و سود سپرده ها هم همچنان بالاست و تیم اقتصادی دولت و مجلس هم بی تدبیر و نفت و گاز هم ارزانتر از گذشته پس چگونه با این نابسامانیها بورس رونق می گیرد؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸
بدبخت این شاخص نمودار بورس هر روز خجالت زده از سهامداران سر به زیر است
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲
لطفا دست از مهندسی شاخص بردارید اینقدر به سهامداران حقیقی توهین نکنید . صنایع و بورس مشکل دارند بزارید همه بفهمند شاید اگه وقت کردن یک کاری بکنن اینجوری قرار نیست اتفاقی بیفته هر روز توی اخبار شاخص مثبت هست اما برای ما سهامدارا ن حقیقی این اصلا قابل درک نیست .
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹
همین امروز را نگاه کنید در نماد بانک ها بلافاصله حقوقی ها فروشنده شدند . دست های در کارند تا نگذارند بازار جان بگیرد.
ناشناس
يکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴
بورس کاملا سیاسی شده و احمدی نزادی ها اجرازه رشد بورس را نمیدهند
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲
اینقدر اعتماد به این بازار از دست رفته که نه تنها گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی بلکه حتی شنیدن خبرهای فوق العاده مثبتتر مثلا استیضاح یا استعفای زنگنه و طیب نیا هم کمکی به برگشت اعتماد به این بازار نمیکند. اصلا ارزش کل معاملات بازار خودش گویای اعتماد سرمایه گذاران به این بازار و تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید است!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲
30 سال مرگ بر امریکا گفتی تو امور دیگر کشورها دخالت کردی این هم وضع اقتصاد حالا می خواهی که یگ شبه حل بشه و امریکا و دنیا هم قربنتون برن چه ملت زرنگی ماشالله
یاور
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵
می رفتی تو این 30 سال با دنیا تعامل می کردی کار می کردی اقتصاد را می چرخاندی الان گرفتار نمیشدی
خامنه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲
نمامی بدبختی ما به خاطر جنگ شیعه و سنی است ایران شیعه می خواهد خودش را به رخ عربستان سنی بکشد کلی خرج می کند در این راه و خرج 29 میلیون زابر اربعین به کربلا را متحمل میشود و از ان طرف عربستان تلافی می کند و قیمت نفت را پایین می اورد حالا شما ببینید که ما چطور از دو طرف باید هزینه کنیم
ایا این اقتصاد ایران را داغون نمی کند؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
بورس سیاسی شده احمدی نزادی ها نمیزارن بورس بالا بیاد تو سرش میزنن
همان مسیله و مشکل جناح بندی های سیاسی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۳
اگر فکر میکنید قیمت نفت اینقدر موضوع کم اهمیت و بی ارزشی است که یک کشور به تنهایی بتواند نرخان را تعیین کند؟

بحران اقتصادی بزرگی به وجود امده است و تقاضای نفت بسیار کاهش یافته و در مقابل کشورهای نفت خیز چون بودجه ایشان بر اساس نفت طراحی شده با کاهش قیمت نفت و جبران کسری بودجه ,اقدام به افزایش عرضه کردهاند

هیچ ربطی هم به عربستان ندارد عربستان قبلا 10 میلیون بشکه در روز تولید میکرد و اکنون این میزان بیشتر نشده

کانادا با ان معدن نفتی شنی روزی 6 میلیون بشکه به تولید جهان اضافه کرده
امریکا هم به دلیل اوضاع خرابش شروع به استخراج نفت کرده و عرضه را افزایش داده

هر کس هم میگوید کار عربستان است یا اطلاعات کافی ندارد و یا از این خبر دنبال منافع سیاسی مربوطه میباشد
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳
با اطمینان عرض میکنم که مسئله رکود و سقوط قیمت سهام بازار بورس ایران حدود ۱۰٪ به مسائل جهانی و تحریم و افت قیمتها بستگی داشته و ۹۰٪ آن ساختگی و بدست با تدبیر دولت اعتدال بوجود آمده (و یکی از دلایل آن، جبران کسری بودجه و برداشت از جیب مردم جهت تامین مخارج کمرشکن جاری دستگاههای عریض و طویل بالادستی و حقوق ۴ برابر شده وزرا و .... میباشد)!! و البته گذشت زمان و رفتن این دولت، این ادعای را ثابت خواهد کرد!!