بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
کد خبر : ۱۵۸۲۰۳
لزوم بازگشت سهام ممتاز به بازار سرمایه

اقتصاددان– شرایط رکودی اقتصادی کشور به‌گونه‌ای است که برای بهبود اقتصاد کشور راهی جز تغییر ساختار اقتصادی نداریم. تغییر ساختار به این معنی نیست که سود بانکی را کاهش دهیم و یا نرخ ارز را تغییر دهیم، بلکه باید ترکیب سهامداران شرکت‌ها را تغییر دهیم، چون ترکیب فعلی جواب‌گوی نیازهای شرکت‌های بورسی نیست.
فرشید اردبیلیون جهانی، کارشناس ارشد بورس در گفتگو با جهان اقتصاد با اشاره به اهمیت تغییر ساختار بورس گفت: اگرچه خصوصی سازی یک نوع تغییر ساختار به شمار می رود اما تغییر ساختار فقط به این معنی نیست که شرکت‌های دولتی خصوصی شود، بلکه در بخش خصوصی و ترکیب سهامداری خصوصی نیز باید تغییر ساختار صورت گیرد. متاسفانه در مورد تغییر ساختار صحبتی به عمل نمی‌آید، در صورتی که تغییر ساختار یک مسأله کلیدی است. به عنوان نمونه یک شرکت خصوصی نیاز به افزایش سرمایه دارد، اما این شرکت‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی توان افزایش سرمایه را ندارند. یکی از کارهایی که این شرکت‌ها می‌توانند انجام دهند، این است که بخشی از سهام خود را به فروش برسانند، تا از این طریق سرمایه شرکت‌ها را افزایش دهند، تا این شرکت‌ها بت

وانند برای پروژه‌های خود تأمین مالی کنند، اما مشکل این است که اگر این شرکت‌ها بخشی از سهام خود را به فروش برسانند کنترل خود را بر شرکت از دست خواهند‌داد. در این موارد قانون پیش‌بینی کرده‌است که شرکت‌ها می‌تواند سهام ممتاز منتشر کنند.
وی افزود: سهام ممتاز به این معنی است که اگر آقای الف ۱۰ درصد سهام شرکت را دارد ولی به ازای هر سهم حق پنج رای را دارد، در نتیجه ۵۰ درصد از کنترل شرکت در دست آقای الف است. در این مورد سهام‌داران می‌توانند سهام عادی خود را به سهام ممتار تبدیل کنند در نتیجه این سهامداران ۴۰ درصد از سهام خود را به فروش می‌رسانند تا برای شرکت تأمین منابع مالی کنند و از طرف دیگر ۵۰ درصد از اختیار شرکت را نیز همچنان حفظ خواهند کرد. اما مشکل اینجاست که سهام ممتاز تا قبل از انقلاب در بازار بورس پذیرفته می شد، اما بعد از انقلاب سهام ممتاز در بازار سرمایه پذیرفته نمی شود. بنابراین بهترین راه کار برای رونق یافتن بازار بورس این است که دولت ا

جازه دهد تا سهام ممتاز در بازار بورس پذیرفته ش

ود.
*با تغییر ساختار بازار بورس، سرمایه گذاری در این بازار افزایش می‌یابد
مؤسس و مدیر کارگزاری جهان سهم گفت: یکی دیگر از موارد مربوط به تغییر ساختار بازار سرمایه این است که شرکت‌ها بخشی از سهام خود را به شرکت‌های غربی پیشرو به فروش برسانند، در این مورد شرکت‌ها می‌توانند تجربه و تکنولوژی پیشرفته غربی را نیز وارد ایران کنند.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ناکارآمدی سهام عدالت گفت: شرکت‌هایی که با استفاده از سهام عدالت به مردم واگذار شده، اگر بخواهند افزایش سرمایه بدهند، با مشکل مواجه خواهندشد، زیرا سهامداران این شرکت‌ها توانایی مالی برای افزایش سرمایه ندارند در نتیجه این شرکت‌ها نمی‌توانند افزایش سرمایه بدهند.

بورس۲

*بدون تغییر ساختار بورس، کاهش سود بانک‌ها ناکارامد است
جهانی بیان داشت: تغییر ساختار در شرکت‌های بورسی موجب رشد و توسعه این شرکت‌ها می‌شود و اگر تغییر ساختار انجام نگیرد این شرکت‌ها با تعدیل منفی روبه‌رو خواهندشد و محصولاتشان بدون کیفیت خواهند ماند و تا زمانی که تغییر ساختار در شرکت‌ها صورت نگیرد، با کاهش سود بانکی و کاهش نرخ دلار تغییری در صورت مالی شرکت‌ها روی نخواهدداد.
وی افزود: بسیاری از شرکت‌هایی که به بانک‌ها بدهکار هستند، توانایی باز پرداخت بدهی خود را ندارند، کاری که در این زمینه می‌توان انجام داد، این است که این بدهی‌های این شرکت‌ها تبدیل به سهام شود و بانک‌ها با فروش این سهم‌ها مطالبات معوق خود را کاهش دهند. دولت نیز برای پرداخت بدهی خود از این راهکار استفاده کرده‌است، یعنی دولت برای بازپرداخت بدهی خود اوراق قرضه منتشر کرده و این همان تغییر ساختار است.
*نرخ دلار باید افزایش یابد تا شرکت های داخلی بتوانند صادرات را افزایش دهند
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به بررسی تأثیر افزایش نرخ ارز بر بازار سرمایه پرداخته و گفته‌است: افزایش نرخ ارز بر هر یک از شرکت‌ها و گروه‌های بورسی تأثیر مختص خود را دارد، در برخی شرکت‌ها افزایش نرخ ارز موجب سودآوری شرکت و برای برخی دیگر از شرکت‌ها افزایش نرخ ارز موجب زیان شرکت خواهدشد.
مدیر کارگزاری جهان سهم گفت: در برخی مواقع افزایش نرخ ارز تعادلی است، یعنی با بخش‌های دیگر اقتصاد در تطابق و هماهنگی است، بنابراین این تطابق طبیعی و برای اقتصاد مفید است.
وی با تأکید بر اینکه افزایش نرخ ارز در شرایط کنونی به شکل طبیعی صورت گرفته‌است، اضافه کرد: تغییرات نرخ ارز برگرفته از شرایط اقتصادی کلان و همچنین تغییرات بازارهای رقیب است و نرخ ارز همیشه باید حالت تعادلی داشته و بسته به شرایط اقتصادی تغییر کند. اما اگر افزایش نرخ ارز مصنوعی باشد برای اقتصاد مضر است. در این مورد بالا بردن نرخ دلار به نفع دولت و یا شرکت‌های خصوصی است که تصمیم دارند صادرات را به دست بگیرند.
جهانی درباره کاهش ۲۰ درصدی صادرات گفت: کاهش صادرات به این خاطر است که کشورهایی که به آن‌ها صادرات صورت گرفته‌است ارزش پولی خود را کاهش داده‌اند و یا نرخ دلار هنوز پایین است و برای این که صادرات افزایش یابد باید نرخ دلار باز هم افزایش یابد و با نرخ فعلی، کالاهای داخلی قدرت رقابت با کالاهای خارجی را در بازار صادراتی ندارند، بنابراین نرخ دلار باید همچنان افزایش یابد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر