بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
کد خبر : ۱۵۸۲۴۹
بودجه سال 95 تغییر اساسی با سال‌های گذشته دارد. در واقع امسال برای سال آتی به جای مبنای سنتی در بودجه بندی از رویکرد عملیاتی بودجه بندی استفاده شده است و این یک موضوع مهم برای اقتصاد ملی و نقطه عطفی در بودجه بندی برای سال آتی و سال‌های آینده محسوب می‌شود و می‌تواند بر پیش بینهای بودجه‌ای شرکت‌های بورسی تأثیر مستقیمی داشته باشد.

کیوان شیخی رئیس آمار و اطلاعات شرکت بورس در گفت و گو با خبرنگار موج با بیان این مطلب گفت: هر ساله زمان تحویل بودجه نقطه عطف خوبی برای بازار سرمایه به حساب می‌آید، چون در صورت مشخص شدن هزینه‌های جاری و هزینه‌های بخش عمومی دولت و تعین زیر ساخت‌ها در بخش عمرانی، اهداف و برنامه‌های شرکتهای بورسی نیز تا حدودی تأثیر پذیر از اهداف بودجه‌ای دولت است که متأثر از روند آتی دولت برای اقتصاد کشور و افزایش سطح رفاه اجتماعی است ‌.
وی در این باره ادامه داد: با توجه به اینکه در بودجه سال آتی هزینه‌ها و درآمدهای دولت برای سال آینده مشخص می‌شود و این برنامه ریزی‌ها در بلند مدت می‌تواند برای بنگاه‌های اقتصادی نقشه راه تعیین کند تا از طریق زیر ساخت‌ها به اهداف مد نظر خود برسند بسیار مفید است.
رئیس آمار و اطلاعات شرکت بورس با اشاره به عملیاتی بودن بودجه سال آتی اظهار کرد: بودجه سال 95 تغییر اساسی با سال‌های گذشته داشته و به جای تعیین بودجه بر مبنای سنتی به صورت عملیاتی طراحی شده است و این یک موضوع مهم و نقطه عطفی در بودجه برای سال آتی و سال‌های آینده محسوب می‌شود و می‌تواند بر دقیق پیش بینی کردن سود آوری شرکت‌های بورسی تأثیر مستقیمی داشته باشد.
شیخی در خصوص تأثیر برنامه ریزی دولت در هزینه‌های عملیاتی در اقتصاد گفت: اگر دولت تصمیم به افزایش هزینه‌های بخش عمومی و عمرانی بگیرد و مناطق محروم و کم برخوردار را در کانون توجه قرار دهد می‌تواند بر فعالیتهای شرکت‌های فعال در این حوزه‌ها تأثیر گذار باشد و با افایش سودآوری آنها روبرو شود و در نهایت این شرکتهایا مشخص شدن اهداف بودجه می‌توانند از این طریق برنامه‌های خود را با چشم انداز مثبتی پیش ببرند در غیر این صورت شرکت‌ها باید محافظه کارانه در این رابطه اقدام نمایند.
وی با بیان اهمیت بخش عمرانی و زیر ساختی بودجه سال آتی یاد آور شد: بخش عمرانی و زیر ساختی بودجه سال 95 از اهمیت ویژه‌ای برای شرکت‌ها برخوردار است و نقطه عطفی برای برنامه ریزی بهتر برای آن‌ها به شمار می‌آید.
رئیس آمار و اطلاعات شرکت بورس در ادامه توضیح داد: با اجرایی شدن طرح‌های عمرانی می‌توان شاهد گسترش ارتباط تجاری با شهرهای و کشورهای دیگر بود که این امر نیز برای شرکت‌های بورسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
شیخی در توضیح تعیین قیمت نفت و دلار در بودجه سال آتی تاکید کرد: در بودجه سال آتی قیمت ارز و نفت بسیار خوب تعیین شده به طوری که قیمت نفت بین 45 تا 46 دلار محاسبه شده است و این موضوع برای بازار سرمایه و شرکت‌های بورسی اهمیت ویژه‌ای دارد و اهداف در نظر گرفته شده در بودجه سال آینده بسیار عالی تداعی شده و امیدواریم به این اهداف دست پیدا کنیم.
وی در خصوص اهمیت اجرای بودجه در اقتصاد کشور گفت: اهداف بودجه سال آینده هنوز عملیاتی نشده تا به نتیجه برسد و پاسخگویی دولت به نهادهای غیر دولتی و شرکت‌ها در این خصوص اهمیت زیادی دارد.
رئیس آمار و اطلاعات شرکت بورس در پایان تاکید کرد: برای بهبود در وضع قوانین اقتصادی خوب که نیازمند تصویب آن در مجلس شورای اسلامی است باید شاهد حضور اقتصاددانان صاحب نام در حوزه سیاست علی الخصوص در انتخابات آتی باشیم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر