بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
کد خبر : ۱۵۸۲۹۸

کارشناس بازار سرمایه، با بیان اینکه نرخ ارز همواره از متغیرهای تاثیرگذار بر شاخص قیمت سهام در بورس های معتبر دنیا است، گفت: افزایش نرخ ارز به طور مداوم باعث انتقال سرمایه از بازار سهام به بازار پول می شود که این امر نقدینگی بازار سهام را کاهش خواهد داد.

به گزارش ایسکانیوز، محمدرضا گیوکی، مدیر مالی و اداری کارگزاری بانک شهر، در خصوص تاثیرات افزایش نرخ ارز بر بازار سرمایه در گفتگو با ایسکانیوز، گفت: نرخ ارز همواره از متغیرهای تاثیرگذار بر شاخص قیمت سهام در بورس های معتبر دنیا است. در واقع نرخ ارز، قیمت نسبی پول خارجی به پول داخلی است که به عنوان یکی از عوامل کلان اقتصادی، همواره مورد توجه جامعه اقتصادی و مالی بوده است. در واقع این نرخ بیانگر شرایط اقتصادی کشور بوده و عاملی برای مقایسه اقتصاد ملی با اقتصاد سایر ملل است.

این کارشناس بازار سرمایه، در بررسی تاثیرات نرخ ارز بر بازار بورس،گفت: با توجه به صادراتی و وارداتی بودن شرکت ها و میزان وابستگی آنها به نرخ ارز، افزایش یا کاهش نرخ ارز می تواند تاثیرات متفاوتی بر منابع پذیرفته شده در بورس و شرکت ها بگذارد.

گیوکی،افزود: در برخی کشورها این متغیر رابطه مثبت و در برخی دیگر رابطه منفی بر بازدهی سهام و بازار سرمایه دارد.

کاهش ارزش سهام شرکت های وارداتی در گرو افزایش نرخ ارز

وی، با بیان اینکه نرخ ارز در کشورهای درحال توسعه می تواند به طرق مختلف بر قیمت سهام تاثیر گذار باشد، ادامه داد: بدین ترتیب اگر بنگاه اقتصادی برای تامین مواد اولیه،خرید تجهیزات و تکنولوژی تولید، از تقاضاکنندگان ارز باشد، تغییرات نرخ ارز می تواند برنامه های تولیدی این شرکت ها از جمله شرکت هایی با این شرایط که در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده اند را دستخوش تغییر سازد و بهای تمام شده محصولات تولیدی این دسته از بنگاه ها را افزایش دهد و در پی آن با کاهش حاشیه سود به درآمد پایین تری دست خواهند یافت که این امر منجر به پایین آمدن ارزش سهام آن ها می شود.

مدیر مالی و اداری کارگزاری بانک شهر، تصریح کرد: افزایش نرخ ارز منجر به افزایش میزان بدهی خارجی، توسط این شرکت ها می شود و افزایش بدهی به طور کل کمبود نقدینگی را به همراه خواهد داشت، که در مجموع کمبود نقدینگی بنگاه های اقتصادی اثر منفی بر توزیع سود سهام، بازده سهام و شاخص قیمت آن ها دارد.

گیوکی، افزود: همچنین تاثیرات افزایش نرخ ارز می تواند برای شرکت های صادرات محور مثبت باشد.

این کارشناس بازار سرمایه، تاثیرات افزایش نرخ ارز بر نرخ تورم را از موضوعات حائز اهمیت دانست و گفت: بدیهی است که نرخ ارز و عوامل متاثر و تاثیرگذار بر آن یکی از محورهای اصلی سیاست های اقتصاد کلان است، نرخ ارز بر قیمت کالاهای داخلی در بازار خارجی و همچنین قیمت کالاها و خدمات وارداتی در بازار داخلی تاثیر گذار است.

افزایش نرخ تورم با گرانی دلار

وی، ادامه داد: اگر تولید در کشوری وابسته به مواد اولیه و واسطه ای وارداتی باشد، افزایش نرخ ارز هرچند در کوتاه مدت موجب افزایش قیمت کالاهای وارداتی خواهد شد، اما در میان مدت باعث افزایش قیمت کالاهای داخلی بر اثر افزایش بهای تمام شده محصولات می شود، که در نهایت منجر به افزایش نرخ تورم خواهد شد.

گیوکی، با تاکید بر اینکه وجود تورم نیز قدرت خرید و سرمایه گذاری را در افراد کاهش خواهد داد، اظهارداشت: به راحتی نمی توان گفت که افزایش نرخ ارز به نفع بازار سهام خواهد بود یا خیر زیرا در بازار سرمایه هم شرکت های واردات محور وجود دارند و هم صادرات محور که این افزایش به نفع برخی و به زیان برخی دیگر تمام می شود.

مدیر مالی و اداری کارگزاری بانک شهر، تصریح کرد: برآیند تاثیرات مثبت و منفی باهم بر بازدهی شاخص تاثیر گذارند. همچنین رویکردها و عوامل زیادی در این خصوص قابل بررسی و تحلیل هستند که قضاوت در مورد اثرات موضوع قابل بحث بر بورس را تحت الشعاع قرار می دهند.

کاهش نقدینگی در بازار سرمایه با افزایش نرخ ارز

این کارشناس بورس،گفت: همچنین باید توجه داشت با افزایش نرخ ارز احتمال اینکه سرمایه از بازار سهام خارج شده و وارد بازار پول شود نیز می رود بنابراین با می توان گفت افزایش نرخ ارز به طور مداوم، نقدینگی بازار سهام را کاهش خواهد داد.

گیوکی،افزود: عمده ی صادرات کشور را صادرات نفت و محصولات آن تشکیل می دهد و افزایش قیمت ارز از جمله دلار می تواند بر درآمد نفتی کشور تاثیر گذاشته و درآمد ارزی را که در کشور ما بیشتر متکی به صادرات نفت است را تحت تاثیر قرار دهد، اما به نظر می رسد که بین افت قیمت نفت و افزایش نرخ دلار رابطه ای برقرار باشد، در واقع این طور به نظر می رسد که افزایش نرخ دلار به معنی کاهش قیمت نفت نیز است.

مدیر مالی و اداری کارگزاری بانک شهر،تصریح کرد: در هر صورت احتمالا میزان تاثیر پذیری شرکت ها از افزایش های اخیر نرخ دلار، بسته به نوع فعالیت و وابستگی آن ها به ارز در عملکرد 9 ماه آن ها مشهود خواهد بود و با توجه به کاهش هم زمان قیمت نفت و افزایش نرخ دلار، در کشور باید دید که واکنش بازار سرمایه که چندی است در وضعیت بی تفاوتی و کم تحرکی گرفتار است به این وقایع چگونه خواهد بود،اما به نظر می رسد که بورس تهران تاثیر پذیری خود را در مقابل اخبار و وقایع پیش رو از دست داده و نیازمند محرک هایی بسیار قوی و بنیادی است.

گفتگو از سوگند السادات چاوشی


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سعید
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱
تا دیروز برجام و نفت بود حالا شد دلار دیگه چی می خواد بشه خدا بخیر کنه