بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵
در پی بررسی روند یک ساله مشخص شد:

صف خرید "شتهران" دور از چشم مسئولین مانده است

سهام شرکت داروسازی تهران شیمی طی 302 روز کاری بدون هیچ وقفه و بی سر و صدا با صف خرید همراه شده و از تاریخ 12 شهریور ماه سال گذشته، از قیمت 1357تومان رشد خود را آغاز کرد و تا اینکه در هفته گذشته به 4608 تومان رسید و با بازدهی 239 درصدی به یکی دیگر از موارد استثنایی بازار بورس تبدیل شده است.
کد خبر : ۱۵۸۴۳۹
نویسنده :
یارمحمدی
این روزها شاهد رویدادهای مثبت و منفی زیادی در بورس اوراق بهادار تهران هستیم به طوریکه برخی سهام، روزها و ماه ها به دور از چشم مسئولین با صف خرید یا در برخی موارد صف فروش همراه شده و بازدهی های چشمگیری برای سهامدارانشان رقم می زنند.

به گزارش بورس نیوز، سهام شرکت داروسازی تهران شیمی طی 302 روز کاری بدون هیچ وقفه و بی سر و صدا با صف خرید همراه شده و از تاریخ 12 شهریور ماه سال گذشته، از قیمت 1357تومان رشد خود را آغاز کرد و تا اینکه در هفته گذشته به 4608 تومان رسید و با بازدهی 239 درصدی به یکی دیگر از موارد استثنایی بازار بورس تبدیل شده است.

با پیگیری های انجام شده، طی این مدت شرکت هیچگونه شفاف سازی و اطلاعیه ای در این خصوص برای سهامداران و فعالان بازار ارائه نکرده، همچنین با تماس های مکرر خبرنگار ما، مسئولین این شرکت نیز تمایلی به انجام مصاحبه و روشن کردن این موضوع نداشته و پاسخگو نبودند.

یکی دیگر از مواردی که در رابطه با معاملات و روند این سهم حايز اهميت است، حجم اندک معاملات آن در مقایسه با حجم مبنای 59 هزار سهمی "شتهران" می باشد، طی یکسال گذشته این سهم در تعداد روزهای انگشت شماری بیش از حجم مبنا معامله شده و حتی در برخی روزها با وجود صف خرید تنها 2 سهم مورد داد و ستد قرار گرفته است.

علاوه بر این، داروسازی تهران شیمی که متعلق به سهامداران حقیقی بوده، درصد سهام شناور این شرکت با سرمایه 148 میلیون سهمی که در بازار دوم بورس از اسفند ماه سال 74 معامله می شود تنها 3 درصد، یعنی حدود 4 میلیون سهم، می باشد که قوانین پذیرش در بازار بورس را نقض کرده است.

داروسازی تهران که در 302 روز کاری مستمر، حتی یک روز هم منفی نشده، با یک نفس و بی سر و صدا، رشد خیره کننده ای را به ثبت رسانده است، این شرکت دارویی براساس عملکرد 6 ماهه نخست، برای سال مالی منتهی به 30 آذر 94 مبلغ 191 تومان سود به ازای هر سهم برآورد کرده است. "شتهران" این گزارش را در حالي طي هفته گذشته منتشر کرد که نه تنها 2 روز به پایان سال مالی این شرکت باقی مانده، بلکه طی این شش ماه 107 درصد از این مبلغ را پوشش داده است. بر این اساس و طبق اطلاعاتی که شرکت با تأخیر فراوان بر روی سامانه کدال قرار داده،آنچه به ذهن می رسد این است که این شرکت با وجود اتمام سال مالی هنوز برآورد دقیقی از بودجه و سود آوری خود نداشته و همانطور که عنوان شد مسئولین "شتهران" نیز پاسخگوی این موضوع نیستند.

در همین رابطه معاون ناشران بورس در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز توضیح داد: سازمان در خصوص کم کاری هایی که این شرکت در خصوص میزان سرمایه، سهام شناور آزاد، اطلاع رسانی نامناسب و گردش کم حجم سهام این شرکت در بازار بورس، در حال پیگیری بوده و در رابطه با لغو پذیرش سهام "شتهران" در بازار دوم بورس هیات پذیرش تصمیم گیری کرده و منتظر اعلام نظر سهامداران عمده هستیم تا تصمیم نهایی برای این شرکت اتخاذ و اطلاع رسانی شود.

حسینی مقدم در ادامه در رابطه با روند معاملاتی این سهم و عدم توقف نماد آن گفت: سیاست کلی سازمان بر عدم توقف طولانی مدت نماد معاملاتی سهام بوده چرا که این امر مانع از نقدشوندگی سهام شده و به بازار نیز هیچ کمکی نمی کند، همچنین با توجه به اینکه با وجود صف خرید این سهم پیرامون این شرکت دارویی هیچگونه شایعه و ابهامی وجود نداشته ما اقدام به متوقف کردن نماد آن در بازار نکرده ایم اما در خصوص مواردی که عنوان شد در حال پیگیری هستیم و طی چند روز آینده قطعاً تصمیم نهایی را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

در پایان، با توجه به روند معاملات "شتهران" و صحبت های این مقام مسئول در سازمان، گویا تعریف ابهام، خلاف آنچه در ذهن عموم وجود دارد بوده و صف خرید یک ساله یک سهم از دید این نهاد ناظر ابهامی ایجاد نمی کند، به طور کل شاید زمان آن رسیده باشد تا مسئولین رسیدگی های خود را در خصوص این نماد بعد از گذشت بیش از یکسال به اتمام برساند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
خوشبحال سهامداراش
ناشناس
ROMANIA
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
عالی بود خدا قوت، لطفا در مورد شسینا هم پیگیری بفرمایید، دقیقا عین همین سفته بازی در شسینا هم در جریان است.
شسینا = شتهران ثانی
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
چطور در مورد قندی هایی که دو سه ماهه دو و چهار برابر شدن و سهمهایی که خودتون توش منفعتی دارید حرفی نمی زنید. این سهام چند روزه صف فروش شده حالا صف خرید قبلش رو دیدید.
شعباني
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۸
قندقزوين نيز همين شرايط را دارد لطفا بررسي فرماييد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۹
اون ۲ سهم ماله من بوده!! :)
مجید
ROMANIA
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
بسم الله... هر چند وزیر نفت در تخریب سهام های نفت و پتروشیمی معرف خاص و عام است ولی انگار وزیر بهداشت در پرداخت یارانه های ملت دستی ندارد و برای همین ارزش سهام های دارویی از افت قیمت بهره ای نبرده اند