بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷
کد خبر : ۱۵۸۵۱۵
وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که دولت برای سال آینده هزار میلیارد تومان مشوق برای حمایت از صادرات محصولات کشاورزی در نظر گرفته است.
در نشست مشترک امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با وزیر جهاد کشاورزی برخی از مشکلات بخش خصوصی مطرح و بررسی شد.

همچنین در این نشست محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: دیشب که بودجه دولت بسته شد هزار میلیارد تومان مشوق برای حمایت از صادرات محصولات کشاورزی در نظر گرفته شد.

همچنین آن طور که خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند، حجتی در این نشست که برای بررسی تجارت ایران و روسیه برگزار می‌شد،  گفت: تجارت از طریق ایجاد ارتباط بلندمدت امری مهم برای حفظ و توسعه بازارهای صادراتی است و نگاه ما در این بخش باید مقطعی باشد، زیرا تجارت پیله‌وری عاقبت مناسبی ندارد و شرایط رقابتی را فراهم نمی‌کند، این در حالی است که زمانی که اقدام به صادرات می‌کنیم نباید انتظار داشته باشیم که در کوتاه مدت به نتیجه و سودآوری برسیم بلکه یک افق بلندمدت را باید مدنظر داشت که بازار محصولات کشاورزی روسیه نیز برهمین اساس است.

وی ادامه داد: در گذشته ما به مسائل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در ارتباط با صدور کالاهای کشاورزی به روسیه نپرداخته‌ایم؛ به طوری که زمانی که بنده روی کار آمدم، هیچ موافقت‌نامه‌ای برای مبادله کالا به روسیه و تاییدیه‌ای رد و بدل نشده بود، این در حالی است که ایران از گذشته کالاهایی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق کشورهای اورآسیا به روسیه صادر می‌کرد که با کاهش قیمت روبل در برابر دلار آن نیز دچار مشکل شد و عملا صادرات غیرمستقیم ما که از طریق سایر کشورها انجام می‌شد، بسیار محدود شد.

حجتی  با اشاره به سفر اخیر پوتین به ایران، یادآور شد: در سفر پوتین به ایران توافقات مناسبی برای صادرات محصولات ما به این کشور انجام شده و البته مسائل ریزتر در ارتباط با تعرفه و قرنطینه به دیدارهای بعدی موکول شد، ضمن اینکه براساس پیگیری‌های انجام شده در بخش آبزیان، موافقتنامه‌های بهداشتی انجام شده و تعرفه آن تقریبا به صفر رسیده است اما هنوز عملکرد مناسبی در صادرات این محصولات نداریم.

وی در خصوص بازار صادراتی محصولات لبنی ایران نیز گفت: بستر مناسبی برای صادرات محصولات لبنی ایران وجود دارد؛ به طوری که توانسیتم در سال گذشته ۶۰۰ میلیون دلار محصولات لبنی صادر کنیم، این در حالی است که در مورد دامپروری نیز برخلاف آنچه برخی تصور می‌کنند واحدهای دامداری ما کور و کچل نیستند؛ به طوری که از لحاظ مشخصات فنی راندمان و کیفیت تولید علاوه بر اینکه با واحدهای اروپایی برابری می‌کند، از بسیاری از آنها بهتر است و قابلیت رقابت دارد.

حجتی با بیان اینکه دامداری‌های ایران از آمریکا و کانادا قویتر و رقابت‌پذیرتر هستند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل پس زدگی تقاضا متوقف شده است. بر این اساس، در صنایع لبنیات و طیور امیدواریم که براساس موافقتنامه‌هایی که امروز و فردا با مقامات روسی به امضا می‌رسانیم، بتوانیم صادرات خود را به روسیه آغاز کنیم.

آن طور که مهر گزارش داده، حجتی درباره نحوه صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه گفت: براساس مذاکراتی که روزهای اخیر با مقامات روسی در حال جریان است، صادرات ما به این کشور مستقیم یا از طریق جمهوری آذربایجان و ارمنستان انجام می‌شود، البته یکی از راهکارهای ما برای تحقق این مهم صادرات از متن تولید به جای صادرات از باقیمانده مصرف است که براین اساس، ما اعلام آمادگی می‌کنیم که بازرگانان نیاز خود را برای صادرات اعلام کنند تا ما برای آنها تولید کنیم.

وی افزود: براین اساس در یک افق شش ماهه قابلیت تولید مورد نیاز صادرکنندگان را داریم، همچنین که ۳۰ درصد از ظرفیت ما در بخش کشاورزی خالی است. در مورد مرغ هم باید به این نکته توجه داشت که مصرف مرغ در کشور ما بالاتر از استانداردهای جهانی است اما با وجود این، ۲۲ هزار واحد تولیدی در کشور وجود دارد که در صورت تکمیل ظرفیت امکان افزایش تولید دارد.

حجتی گفت: اغلب این واحدها زنجیرهای تولید دارند و کشتارگاه‌ها واحدی تولید خوراک مرغ نیز در کنار واحدهای مرغداری است. با احداث صدها واحد زنجیره‌ای در تولید مرغ، ما توانسته‌ایم که در این واحدها ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان هزینه تولید را کاهش دهیم.

وی در خصوص وضعیت صادرات کشمش ایران نیز خاطرنشان کرد: با وجود اینکه ما یکی از قدیمی‌ترین تولید کننده و صادر کننده این محصول هستیم اما در حال حاضر ترکیه تبدیل به صادرکننده اصلی این محصول شده است و بورس آن را در شهر ازمیر در اختیار دارد. 
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳
نوش جان مدیران مربوطه