بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳
با بررسی بازدهی صنایع و شرکت ها طی آذر ماه امسال:

سهامداران خوشحال و مغموم بورس را بشناسید

صنعت انبوه سازی و مستغلات بازدهی منفی 7.69 درصدی را طی معاملات آذر ماه سال جاری به دست آورد و بدین ترتیب به عنوان کم بازده ترین گروه مطرح شد و بعد از آن گروه های استخراج کانه های فلزی و نیز خودرو و ساخت قطعات هر یک با تحقق بازدهی منفی حدود هفت درصدی رتبه های دوم و سوم کم بازده ترین صنایع را به خود اختصاص دادند.
کد خبر : ۱۵۸۵۲۸
نویسنده :
جمشیدی
معاملات بازار سرمایه طی آذر ماه سال جاری در حالی با افت قیمت سهام شرکت ها و صنایع ادامه یافت که وقوع بزرگترین رخداد سیاسی طی 12 سال اخیر یعنی بسته شدن گزارش PMD در آژانس بین المللی اتمی و تعیین زمان احتمالی رفع تحریم های بین المللی نتوانست مانع از روند نزولی بازار سرمایه شود.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در پی تداوم روند منفی حاکم بر بازار سرمایه که طی روزهای پایانی سال جاری به واسطه افت قابل توجه بهای جهانی نفت و رسیدن قیمت ها به کمترین مقدار در سال 2008 میلیادی و نیز افزایش نرخ بهره آمریکا از 0.25 درصد به 0.5 درصدی، اغلب شاخص ها و نماگرهای بازار سرمایه با کاهش مواجه شدند و درنهایت روند معاملات ماه گذشته نتیجه ای جز زیان برای سهامداران در پی نداشت. همچنین در این ماه موضوع تعیین تکلیف کاهش نرخ بهره بانکی که به نظر بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه یکی از عوامل اصلی رکود بازار سرمایه و کمبود نقدینگی در آن است، همچنان در هاله ای از ابهام باقی ماند و در خصوص یکی از مهمترین محرک های موجود برای ایجاد رونق در بازار سرمایه تصمیم قطعی اتخاذ نشد.

بر اساس اطلاعات موجود، شاخص کل طی معاملات ماه گذشته با بازدهی منفی حدود دو درصدی از کانال 62 هزار واحدی به نیمه مدار 61 هزار واحدی رفت.

از میان صنایع مختلف نیز صنعت ابزار پزشکی با بازدهی مثبت حدود 33 درصدی تک سهم آن یعنی "آکنتور" در جایگاه پر بازده ترین صنعت ایستاد و پس از آن گروه هتل و رستوران با کسب بازدهی مثبت 14.78 درصدی و نیز صنعت خرده فروشی با بازدهی مثبت 14.63 درصدی تک نماد "قاسم" به ترتیب در ردیف های دوم و سوم نشستند.

این در حالی است که صنعت انبوه سازی و مستغلات بازدهی منفی 7.69 درصدی را طی معاملات آذر ماه سال جاری به دست آورد و بدین ترتیب به عنوان کم بازده ترین گروه مطرح شد و بعد از آن گروه های استخراج کانه های فلزی و نیز خودرو و ساخت قطعات هر یک با تحقق بازدهی منفی حدود هفت درصدی رتبه های دوم و سوم کم بازده ترین صنایع را به خود اختصاص دادند.

از میان سهام شرکت های فعال در بازار سرمایه نیز بیمه رازی با ثبت بازدهی مثبت حدود 72 درصدی، شرکت آبادگران کیش در نماد "گکیش" با کسب بازدهی مثبت 41.74 درصدی و فروشگاه رفاه با تحقق بازدهی مثبت 38.71 درصدی از جمله شرکت هایی هستند که در صدر جدول پر بازده ترین سهام قرار می گیرند که البته نماد معاملاتی هر سه شرکت مذکور در بازار توافقی فرابورس معامله می شود.

بر این اساس از جمله پر بازده ترین سهام شرکت های فعال در بورس می توان به شرکت فرآورده های غذایی و قند چهار محال و کنتور سازی ایران اشاره کرد. به گونه ای که "قچار" طی معاملات آذر ماه سال جاری با رشد قیمتی حدود 40 درصدی همراه شد و "آکنتور" بازدهی مثبت بیش از 33 درصدی را به ثبت رساند.

در مقابل نیز برخی از شرکت ها از کسب بازدهی مثبت بی نصیب ماندند. به طوریکه شرکت ایرکا پارت صنعت بازدهی منفی حدود 29 درصدی را کسب کرد و در جایگاه نخست جدول کم بازده ترین سهام قرار گرفت. در پی آن شرکت آبادگران و نیز سرمایه گذاران ساختمان ایران هر یک با تحقق بازدهی منفی بیش از27 درصدی در جایگاه های دوم و سوم قرار گرفتند.

در پایان این گزارش می افزاید، طی معاملات ماه گذشته حجم معاملاتی بیش از 10 میلیارد و 796 میلیون سهم ارزشی به مبلغ بیش از 21 هزار و 653 میلیارد ریال را در بازار سهام رقم زده است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.
https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امینی
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
ایا کدام شرکتها ی زیر 250تومانی از شرکت پلی اکریل بانماد شپلی کم ارزشترند همه شرکتها از این دوتا شرکت بارزشترند ولی صاحب ندارند زمانی که آپارتمان های لوکس از متری 2000000 تومان بالا تر نبود شرکتهای ساختمانی بالاتر از این قیمت معامله می شدند حالا متری 30000000 تومان شده .چرا ابنطوری شدند. پشت پرده چه خبر ی هست .ارزش سهام این گروه پولی که چند وقت پیش بابت افزایش سرمایه ازمردم گرفتند یعنی 100شده مدیران چه جوابی دارند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۴
تیتر ت اشتباه است باید بنویسی سهامبازان رانت خوار شنگول و سهامداران مفلوک