بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶
قائم مقام انجمن گروه کارفرمایان صنعت پتروشیمی گفت:

ورشکستگی شرکت های پتروشیمی با نرخ خوراک بیش از 8 سنت

وزارت نفت در خصوص تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها حتماً باید در چارچوب قانون تنظیم مقررات مالی دولت، این کار را انجام دهد و از هر راه حلی که استفاده می کند بایستی در مفاد جز 4، بند الف ماده یک این قانون قرار بگیرد. قیمت ها همواره باید بر اساس یک فرمول مشخص شده باشد چراکه برای یک دوره بلند مدت طراحی شده و مورد استفاده قرار می گیرد و یک قیمت ثابت در این بازه زمانی معنادار نمی باشد.
کد خبر : ۱۵۸۸۰۳
نویسنده :
یارمحمدی
این روزها گمانه زنی های متفاوت در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی ها وجود دارد و چشم بسیاری از فعالان این صنعت و همچنین اهالی تالار بورس به نتیجه نهایی آن دوخته شده است چرا که با مشخص شدن این نرخ، بسیاری از ابهامات این صنعت را کاهش خواهد یافت و سرمایه گذاران به راحتی می توانند در خصوص سرمایه گذاری در این صنعت تصمیم گیری کنند.

در همین رابطه قائم مقام انجمن گروه کارفرمایان صنعت پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: وزارت نفت در خصوص تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها حتماً باید در چارچوب قانون تنظیم مقررات مالی دولت، این کار را انجام دهد و از هر راه حلی که استفاده می کند بایستی در مفاد جز 4، بند الف ماده یک این قانون قرار بگیرد. قیمت ها همواره باید بر اساس یک فرمول مشخص شده باشد چراکه برای یک دوره بلند مدت طراحی شده و مورد استفاده قرار می گیرد و یک قیمت ثابت در این بازه زمانی معنادار نمی باشد.

فریبرز کریمایی در ادامه افزود: یکی از فاکتورهای مهم این فرمول، میانگین وزنی مصارف داخلی صادرات و واردات کشور می باشد، علاوه براین، رقمی که از این فرمول بیرون می آید، باید به گونه ای باشد که جذب سرمایه گذاری را در این حوزه افزایش دهد در غیر این صورت این فرمول ارزش اجرایی نخواهد داشت. لازم به ذکر است که، این صنعت نیاز به 70 میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد، به طوریکه 30 میلیارد دلار برای طرح های به جا مانده از برنامه چهارم و پنجم و در حدود 41 میلیارد دلار برای طرح های آتی تا سال 1404 سرمایه نیاز است، بنابر این برای جذب این سرمایه ها از بخش خصوصی باید چاره ای اندیشیده شود و این قیمت خوراک که طرح های آتی شرکت های پتروشیمی را نیز تحت تأثیر قرار می دهد، به گونه ای باشد که این مبلغ مورد نیاز را جذب کند.

وی تأکید کرد: نرخ خوراک 13 سنتی هیچ مزیت اقتصادی برای این بخش ایجاد نخواهد کرد، پس بهتر است این نرخ کاهش یابد.

کریمایی در توضیح سخنان خود گفت: در قانون بودجه سال 93 در حالی نرخ خوراک پتروشیمی ها 13 سنت تعیین شد که قیمت نفت در حدود 60 دلار قرار داشت و اکنون که قیمت جهانی این محصول به 30 دلار کاهش یافته، این نرخ 13 سنتی در اقتصاد کشور هیچ جایگاهی ندارد و این وضعیت می تواند باعث ورشکستگی برخی شرکت های این گروه شود.

این مقام مسئول در رابطه با گمانه زنی هایی که برای تصویب نرخ 11 سنتی وجود دارد، گفت: در رابطه رقم این نرخ در حال حاضر هیچ پیش بینی نمی توان ارائه کرد، ولی از صحبت های مسئولین آنچه بر می آید این است که این نرخ نهایی شده و حال باید دید خروجی آن چه خواهد بود. ولی اصل بحث کاهش این رقم می باشد و این کاهش حتماً باید از ابتدای سال 94 لحاظ شود چرا که نرخی که در حال حاضر، مبادلات بر اساس آن صورت می گیرد مربوط به بودجه 93 بوده که منقضی شده است.

وی در خصوص نرخ مورد تقاضای انجمن پتروشیمی اظهار داشت: با توجه به فرمولی که قانون مشخص کرده، اگر میانگین وزنی مصارف داخلی، صادراتی و وارداتی را در نظر بگیریم، نرخ خوراک در حدود 8 سنت محاسبه می شود که مورد تأیید انجمن نیز می باشد. از طرفی در جذابیت سرمایه گذاری باید قیمت منطقه و رقبا نیز باید در نظر گرفته شود. قیمت گاز صادراتی در هنری هاب آمریکا 6.2 سنت و همچنین در کشورهای منطقه نیز این قیمت در محدوده 5 سنت قرار دارد.

کریمایی در خاتمه در رابطه با قیمت تمام شده هر متر مکعب که وزیر نفت چندی پیش در صحبت های خود آن را 12 سنت اعلام کرده بود، توضیح داد: این نرخ، قیمت فروش گاز بوده و به نوعی بر اساس یک نرخ بازده داخلی بین 15 تا 18 درصدی، قیمتی که باید فروخته شود را اعلام کردند و قیمت تمام شده گاز نیست. بنابر این بهتر است که نرخ خوراک مورد نیاز شرکت های این گروه کاهش یابد تا آنها بتوانند به فعالیت خود همراه با جذب سرمایه های جدید ادامه دهند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.
https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳
چرا اخبار منفیر می دهید ؟؟؟!!! همین که دامنه نوسان 5 شده نشان از چشم انداز بسیار مثبت البته به شرطی که بازیگران اصلی یعنی بانکها اجازه بدهند بازار نفس بکشه با سود بالای بانکی بازار بورس قاعدتا واصولا باید نزولی بشه ؟؟؟؟نرخ خوراک دلیل اصلی نیست وادرس غلطی که دارند میدهند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
اميدوارم ورشكست بشين رانت خوارها
فاتح
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵
کل صنعت پتروشیمی در مالکیت ساتا و شستا هست.
ناشناس
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸
دوستان رانت خوار از این کامنت ناراحت شدند و منفی می دهند. عجب دنیایی شده.
رهاورد
سه‌شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۸
بازی سیاسی با بورس در کنار انتخابات اسفندماه...
ناشناس
چهارشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
اونا ورشکست بشن ، شماپولدار میشی؟
شهلا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵
13 سنتش سودآوره 8 سنت اجهاف به زنگنه است
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
سلام نمیدونم چرا بعضی ها وقتی در هیچ زمینه ای آگاهی ندارند مدام اظهار نظر میکنند. از کدوم رانت حرف میزنید قیمت خوراک در بقیه کشور ها چند است ؟ میدانید شرکت های پتروشیمی کود رو در حدود 40 درصد ارزون تر مجبور هستن بدن به دولت و گاز رو 2 برابر قیمت بخرند . برین یه بررسی بکنین البته اگه وقت دارین ......
حاجی
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸
عزیزم اطلاعاتت رو به روز کن. این واسه قبلاهاست. حالا برو نرخ جهانی قیمت کود رو محاسبه کن بعد بیا ببین چقدر دارن میخرن. اصلا فکر کردی چرا مهدوی دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی دیگه حرفی از نرخ کود اوره نمیزنه!!! در صورتی که قبلا تقریبا تو همه مصاحبه هاش بود.
ناشناس
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۸
درود به شعورت علی آقا-در ضمن خوب میدونی چرا اظهار نظر دارند
ناشناس
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۱
با سلام، منظور از رانت خوار اونهایی هستند که خودشون و فک و فامیلشون عضو دایمی مدیریت شرکتهای پتروشیمی هستند و با سهام بطور سفته بازی کار می کنند. نرخ بهانه است.اگر نرخ 0 سنت هم بشه باز همین آش و همین کاسه است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶
ما ورشکست شدیم به خاطر شماها.شما هم چند سالی سودتون کمتر بشه هیچ طوریش نیست.به اندازه کافی ...
داریوش
ROMANIA
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴
ورشکست بشه یا نشه مطمن باشید تا این دولت هست اجازه نمی ده نرخ گاز ارزان بشه بس با اعصاب سهامدارها بازی نکنید
سهامدار
ROMANIA
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱
تو گفتی و ما هم باور کردیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۵
بلحاظ اقتصادی باید ملاک هزینه فرصتی باشد باین معنی که اگر این گاز به پتروشیمی ها با این نرخ داده نشده و صادر شود چقدر گیرمان می آمد که در صورت دادن آن به پتروشیمی ها از آن محروم میشویم.
ناشناس
UNITED STATES
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۴
تو سالهاي قبل پتروشيمي ها رو مفت از دست دولت در اوردن خصولتي ها حالا زنگنه ميخاد جبران مافات كنه و يه جوري تلافي كنه كه اصلا درست نيست بخورا خوردن و رفتن اقا قيمت بايد شناور باشه هرچي قيمت جهاني هست هونو بدن به پتروشيمي ها يه كمم ارزونتر چون هزينه ها كمتر ميشه اين كه بخان يه قيمت تعيين كنن برا 10 سال خيلي مسخره هست تازه ميخايم اينجوري سرمايه خارجي جذب كنيم خوب مديريت ميكنين خوب
علی
UNITED STATES
سه‌شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
واقعا دولت باید در این زمینه زمینه های دیگه که پای منافع ملی وایجاد جاذبه برای سرمایه گذار خارجی هست تصمیم درستی بگیره واقعا بانفت سی دلاری که ممکنه تا بیست دلار هم افت کنه خوراک 13سنتی جوک تلخیه که این صنعت رو و سهامداراش رونابود می کنه .در ضمن اون دوستانی که می گن بذار نابود بشه بهتره یه ذره سنجیده تر فکر کنن
پوریا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
چرا از سرمایه گذاری 12 میلیارد یورویی المانی ها در پتروشیمی چیزی نمیگن که الان امضا شده و در اواخر دی اجرایی میشه ؟


چون این گروه متعلق به سازمان های رانتخوار هستش و میخوان از همه جهت بخورند خوب نمیشه!


ضمنا با لغو تحریم ها و قرار داد های خودرویی - کشتیرانی - بانکی و.... با فرانسه که در سفر روحانی در اول بهمن امضا میشن .

این گروه ها حتما رشد می کنند .

حالا پتروشیمی رشد نکنه به خودرویی و بانکی و حمل و نقل چه ربطی داره . ؟//
کاظم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۷
باسلام. دوست عزیزی که قیمت کود را 40 درصد ارزان میداند ایا میدانی هر 5 کیسه کود ایرانی بازدهی یک کیسه کود درجه یک را ندارد؟ من با قیمت گاز کار ندارم چون از این جیب به ان جیب دولت است ولی خسارت به کشاورزی به خاطر عدم کیفیت وحشتناک است واین تا جایی است که حاضر نیستیم غیر از دو مورد ان بقیه را ایرانی مصرف کنیم و کود قاچاقی که از ترکیه می اید مصرف میکنیم لا اقل زمین را نابود نمیکند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۰
4-بهای گاز تحویلی برای 7 سال اول دوره قرارداد بصورت ثابت برپایه هر بشکه نفت خام 18 دلار، برای هر 1000 مترمکعب گاز 17.5 دلار تعیین شده است و براساس مفاد قرارداد چنانچه اجرای قرارداد از سال 2006 آغار شود ایران متعهد است تا سال 2012 (پایان 7 سال اول) گاز تحویلی را براساس قیمت هر بشکه نفت خام 18 دلا محاسبه نماید، حال آنکه بهای نفت اکنون بیش از 5 برابر قیمت تعیین شده است.

- بهای فروش گاز ایران از سال هشتم تا پایان دورة 25 ساله قرارداد بر مبنای فرض میانگین 40 دلار، قیمت هر بشکه نفت برای فروش هر 1000 مترمکعب گاز 38.85 دلار به صورت ثابت برای تمامی 18 سال دوره دوم تعیین شده است.


اقای زنگنه گاز کرسنت را با قیمت 1.5 سنت یعنی زیر 2 سنت به فروش مرساندند مشکلی نبود


الان اگر زیر 13 سنت به داخلی ها و شرکتهای سهامی عام بدهیم یک مشت رانتخور استفاده میکنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۸
همه سهما 70 درصد ریختن بغیر از پرویی ها که کمتر از 50 درصد ریختن