بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۸
کد خبر : ۱۵۸۸۶۲
فرادید| هر ساله با نزدیک شدن به پایان سال میلادی و فرا رسیدن سال نوی میلادی، نشریات مختلف اقدام انتشار لیستهایی از بهترین‌های آن سال می‌کنند. 
 
به گزارش فرادید، نشریۀ نیوزویک نیز در همین راستا بهترین فیلم‌های مستند سال 2015 را انتخاب کرده که فهرست آن را در زیر می‌خوانید: 
 
همه چیز باید بگذرد (All things must pass)   
کالین هَنکس، مسیری جدا از مسیر پدر انتخاب کرده و چند سال را صرف ساختن این نامۀ عاشقانه به فروشگاه زنجیر‌ه‌ای محبوب و فقیدی به نام "تاور رکوردز" کرده است. او در این فیلم به سراغ کارکنان سابق این فروشگاه و موسس آن، راس سالومون رفته تا از جنبۀ انسانی به داستان ظهور و سقوط این غول سابق خرده‌فروشی نگاه کند. روایت این داستان این فرصت را به هنکس داده تا با نگاهی وسیع‌تر به صنعت خرده‌فروشی موسیقی، از دهۀ 60 تا پیدایش نَپستر، نگاهی بیاندازد. 

بهترین فیلمهای مستند 2015
  
اِیمی (Amy)   
مرگ نابه‌هنگام اِیمی واینهاوس، ستارۀ 27 سالۀ موسیقی نئو سول در سال 2011 جهان موسیقی را تکان داد. جدایی پر سروصدایش از بلِیک فیلدر سیویل، وابستگی‌اش به مواد مخدر و زبان تندش او را بارها به هدف نشریات زرد بدل کرد. به خصوص وقتی که با آلبوم "Rehab" پاسخی محکم به منتقدانش دارد. روایت آصف کاپادیا از زندگی این خوانندۀ فقید، چشم‌اندازی احساسی و درگیرکننده را از زندگی او پیش چشمان ما می‌گذراد. 

بهترین فیلمهای مستند 2015
  
پاک شدن (Going Clear)   
اگرچه کتاب لارنس رایت با نام "پاک شدن: ساینتولوژی، هالیوود و زندان عقیده" کتابی بسیار جامع است، اما اگر وقت خواندن این کتاب 450 صفحه‌ای را ندارید، بهتر است سری به فیلم مستندی با همین نام، ساختۀ شبکۀ HBO بروید. این فیلم با کارگردانی آلکس گیبنی، شامل مصاحبه‌های واقعی از رویگردانان از این فرقه و البته خود لارنس رایت است. این مستند به خوبی قدرتی را که رهبران ساینتولوژی بر مریدان خود دارند را به تصویر کشیده و از انتقامهای سختی می‌گوید که این سازمان از رویگردانان می‌گیرد (که از جمله شامل گروگانگیری و شکنجۀ روحی هم می‌شود.) 

بهترین فیلمهای مستند 2015
  
هیچکاک/ تروفو (Hitchcock/ Truffaut) 
  
در سال 1962، دو غول پردۀ نقره‌ای یعنی آلفرد هیچکاک و فرانسوا تروفو یک هفته خود را حبس کردند تا در مورد ظرافتهای فیلم، زندگی و هر آنچه که میان این دوست با هم بحث کنند. گفتگوهای آنان بعدها توسط تروفو در کتابی به نام "سینما از نظر هیچکاک" جاودانه شد. این کتاب حالا خود یک مکتب سینمایی را پدید آورده است. مصاحبه با ریچارد لینکلاتر، مارتین اسکورسیزی، اولیویر آسایاس و دیوید فینچر در این فیلم به روشن شدن ابعاد همکاری کوتاه ولی شدیداً اثرگذار این دو کمک کرده است. ضمن اینکه در این فیلم، شاهد خواهید بود که هیچکاک چگونه خود صحنۀ مشهور حمام در فیلم "روانی" را موشکافی می‌کند. 

بهترین فیلمهای مستند 2015
  
چهرۀ سکوت (The Look of Silence)   

چهرۀ سکوت مکمل فیلم "عملِ کشتن" ساختۀ جاشوا اوپنهایمر است. او در فیلم عمل کشتن، ساختۀ سال 2012، داستان نسل کشی گستردۀ کمونیستها را در اندونزی روایت می‌کند. اوپنهایمر در فیلم جدیدش روی خانواده‌هایی تمرکز کرده که می‌بایست با تاثیرات قتلها کنار می‌آمدند. کشتارهایی که تا امروز سایه‌اش روی سر اندونزی باقی است. این فیلم به عنوان یک مستند هنری از سوی نشریات برجستۀ جهان مورد ستایش قرار گرفته است. 

بهترین فیلمهای مستند 2015
  
مِرو (Meru)   
این مستند هیجان‌انگیز ماجرای صعود سه کوهنورد را در تلاششان برای رسیدن به قلۀ کوه مِرو واقع در بخش هندی هیمالیا روایت می‌کند. این فیلم توسط یکی از این سه کوهنورد به نام جیمی چین، کارگردانی شده است. این فیلم توانست برندۀ جایزۀ مخاطبان جشنوارۀ ساندنس در سال 2015 شود. 

بهترین فیلمهای مستند 2015
  
گلۀ گرگها (WolfPack)   
اگر بخواهید مستندی که کریستال موزل ساخته را خلاصه کنید، خیلی ساده به نظر خواهد رسید: 7 فرزند یک خانواده توسط پدر پارانوییدشان در آپارتمان بزرگ شدند و حق ارتباط با جهان خارج را نداشتند و درسشان را هم در خانه خوانده‌اند. تمام اطلاعاتی که از جهان خارج از آپارتمان دارند، مدیون کلکسیون گستردۀ دی‌وی‌دی‌های پدر است. برای کنار آمدن با این وضعیت، آنها صحنه‌هایی از فیلمهایی که دوست دارند را بازسازی می‌کنند؛ فیلمهایی نظیر پدرخوانده و پالپ فیکشن. حال که این برادران به سن بزرگسالی رسیده‌اند، وقت بیرون آمدن از خانه است و موزل داستان مواجهۀ آنها را با واقعیت جهان بیرون به زیبایی روایت می‌کند. 

بهترین فیلمهای مستند 2015
  
 منبع: نیوزویک
ترجمه: وبسایت فرادید

اشتراک گذاری :
ارسال نظر