بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲
کد خبر : ۱۵۸۹۶۱
دکتر حسین وحیدی، در گفت‌وگو با خبرنگار سینا پیرامون وضعیت کنونی صنعت دارو در کشور اظهار داشت: در دوران بعد از انقلاب و پایان جنگ داروسازان داخلی در رابطه با اعتلای صنعت داروسازی بسیار فعالیت کردند و بخش عمده‌ای از تولیدات داخلی دارو در آن دوران پایه‌گذاری شد. 

وی افزود: بعد از فراغت مسئولان کشور از جنگ متأسفانه هجوم داروهای خارجی و بعضی از سستی‌ها باعث شد که صنعت داروسازی داخلی آرام آرام به سمت واردات دارو حرکت کند، در حالی که در داخل پتانسیل تولید بعضی از داروهای وارداتی وجود داشت و فقط نیازمند حمایت‌های داخلی بود. 

وحیدی در ادامه افزود: حضور داروهایی با تکنولوژی بالا و ارزبری بالایی که داشتند، مشکلاتی را در زمینه تأمین دارو بر کشور تحمیل می‌کرد، به همین دلیل نسل دومی از داروسازان که دغدغه تولید دارو را داشتند، در این زمینه شروع به فعالیت کردند؛ در دهه اخیر ما شاهد تولید داروهایی هستیم که به ما القا می‌کردند که در تولید آن‌ها ناتوانیم. 

رئیس دانشکده داروسازی شهید بهشتی گفت: مسئولان باید توجه داشته باشند که واردات دارو برای داروسازان از نظر درآمدی و سهل‌الوصول بودن بسیار آسان‌تر از ساخت دارو در کشور است، در نتیجه باید داروسازان را مورد حمایت خود قرار دهند تا داروساز با امنیت خاطر به پژوهش و تحقیق در زمینه داروسازی و در ‌‌نهایت تولید بپردازد. 

شرکت‌های تولید کننده داخلی به شرکت‌های بسته‌بندی نهایی داروهای خارجی تبدیل می‌شوند
وی افزود: اگر واردات بی‌رویه داروهای خارجی کنترل نشود بازار داروهای داخلی تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و چه بسا شرکت‌های تولید کننده داخلی تغییر نقش دهند و به شرکت‌های بسته‌بندی نهایی داروهای خارجی تبدیل شوند که این نقطه خطر برخلاف سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است. 

وحیدی، درباره وضعیت صادرات داروهای تولیدی تصریح کرد: روند صادرات تا حدودی رو به افزایش است اما مستلزم دو معقوله استانداردسازی و به روزرسانی داروهای تولیدی و تطبیق آنها با استانداردهای روز دنیا است؛ مسئله مهم دیگر بحث بازاریابی برای داروهای داخلی در سایر کشور‌ها است که در این زمینه سرمایه‌گذاری اندکی صورت گرفته است باید به امر صادرات دارو توجه بیشتری شود. 

شرکت‌ها به سمت رعایت استانداردهای دقیق G.M.P در حال حرکت هستند
وحیدی، در پاسخ به بررسی وضعیت مجوز G.M.P اذعان داشت: در سال‌های اخیر وزارت بهداشت بحث GMP را جدی‌تر مطرح کرده است، یکی از دلایلی که بعضی از دارو‌ها در بازار جمع‌آوری می‌شوند و احتیاج به تصحیح دارند به همین خاطر است، بسیاری از شرکت‌ها به سمت رعایت استانداردهای دقیق G.M.P در حرکت هستند، منتهی یک مسئله وجود دارد که قیمت دارویی که در ایران تولید می‌شود بسیار پایین است به همین دلیل شرکت‌های دارویی سرمایه لازم را برای ارتقای G.M.P به دست نمی‌آورند که وزارت بهداشت باید به این مسئله توجه داشته باشد. 

رئیس دانشکده داروسازی شهید بهشتی درباره مافیای واردات دارو گفت: وقتی واردات دارو از کشورهای خارجی توأم با مزایایی خاص از طرف آن کشور‌ها برای شرکت‌های وارد کننده است، به دلیل سودهای هنگفتی که برای آن شرکت‌ها به همراه دارد واردات رو به افزایش و تولید رو به کاهش می‌گذارد و که در اینجا یک مافیای وارداتی شکل گرفته است. 

وحیدی، درباره افق آینده داروهای هایتک و بیوتک گفت: در این زمینه به دلیل سرمایه‌گذاری و حمایت‌هایی که مقام معظم رهبری کرده‌اند افق بسیار روشنی را پیش‌رو داریم، تعداد داروهایی که در طول سال در حوزه هایتک وارد بازار می‌شود گواهی بر این ادعا است. 

رئیس دانشکده داروسازی شهید بهشتی درباره تأمین منابع مالی شرکت‌های تولیدکننده داخلی در زمینه دارو گفت: قیمت داروی داخلی را به شدت پایین نگه داشته‌ شده است اما داروهای وارداتی به هر قیمتی در بازار به فروش می‌رسند، درواقع با قیمت‌گذاری مناسب برای داروهای داخلی، تولیدکنندگان برای پژوهش و تولید و اداره شرکت سرمایه بهتری را کسب خواهند کرد. 

وی افزود: موسسات مالی می‌توانند نقش بسیار مهمی را در رشد شرکت‌های دانش‌بنیان ایفا کنند، اما متأسفانه این موسسات با سودهای بسیار بالایی تسهیلات را در اختیار تولیدکننده داخلی قرار می‌دهند که همین امر باعث بدهکاری بالای شرکت‌های تولیدکننده به موسسات مالی شده است. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر