بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۶
کد خبر : ۱۵۹۰۳۷
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شروع متزلزلی داشت و پس از چند‌بار افت شاخص سرانجام با رشد حدود 9 واحدی به کار خود پایان داد. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که تحولات سیاسی و رشد قیمت‌ها در هفته گذشته مورد توجه معامله‌گران بود. در همین حال با توجه به رشد قیمت‌ها به‌ویژه در نمادهای کوچک در هفته گذشته ابتدای بازار دیروز معامله‌گران کوتاه‌مدت اقدام به شناسایی سود کردند که این امر در اکثر نمادهای کوچک نیز مازاد عرضه را به‌وجود آورد. در بازار دیروز در تحولات کلان نامه معاون اول رئیس‌جمهوری در مورد تقسیم کار بین بازار سرمایه و پول مورد توجه بود که در این ابلاغیه هر‌گونه تجهیز منابع بنگاه‌های بزرگ به عهده بورس گذاشته شده است.



این امر اگر‌چه موقعیت بازار سرمایه در اقتصاد کشور را تثبیت می‌کند اما محدود بودن فضای کسب‌و‌کار در مجموعه سازمان بورس و بوروکراسی موجود در دریافت مجوزها و خدمات موجب تردیدهایی در مورد ایفای این نقش شده است. عدم صدور مجوزهای فعالیت در بخش‌هایی نظیر کارگزاری و تامین سرمایه، فرآیند طولانی اخذ مجوز تاسیس شرکت‌های سهامی عام و سرمایه‌گذاری، فرآیندهای طولانی افزایش سرمایه و انتشار اوراق مشارکت و موارد متعدد دیگر موجب شده است، ایفای نقش تامین منابع بنگاه‌های بزرگ توسط بورس در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد. در بازار دیروز در گروه برقی نماد کنتور‌سازی ایران برای تعدیل سود متوقف شد. در بازار دیروز در گروه شیمیایی اعلام شد که شرکت توکا رنگ امروز مورد معارفه قرار گرفته و تا پایان هفته جاری عرضه خواهد شد. در گروه خودرویی دیروز اعلام شد در ۹ماه منتهی به آذرماه سال جاری، تولید انواع خودرو توسط خودروسازان داخلی کشور به مرز ۶۸۲هزار و ۱۸۲دستگاه رسید. در این مدت خودروهای سواری نیز به تعداد ۶۲۶ هزار و ۱۸۱ دستگاه تولید شده است. همچنین در آذرماه امسال نیز به تعداد ۷۸هزارو ۷۰۷دستگاه انواع خودرو و به تعداد ۷۲هزار و ۸۷دستگاه خودروی سواری تولید شده است. البته در آبان ماه امسال، وانت به تعداد۵ هزار و ۸۳۳ دستگاه، کامیون به تعداد۶۶۸ دستگاه، اتوبوس به تعداد ۸۵ و مینی‌بوس به تعداد ۳۴دستگاه تولید شده است.

افزایش سرمایه ۱۵۰ درصدی ایرکا پارت صنعت (کاربراتور ایران) از سود انباشته موجب شد تا این سهم کوچک نظاره‌گر رشد ۵درصدی و صف خرید شود. در گروه خودرویی همچنین ایرکا‌پارت صنعت (کاربراتور ایران) مجوز افزایش سرمایه 150 درصدی گرفت. به این ترتیب طی 60 روز آینده با برگزاری مجمع فوق‌العاده، سرمایه بیش از 7/ 12 میلیارد تومان «خکار» به سرمایه فعلی 5/ 8 میلیارد تومانی اضافه می‌شود تا شرکت قادر به اصلاح ساختار مالی و رعایت حداقل سرمایه شرکت‌های بورسی شود. در این گروه همچنین شرکت فنرسازی زر براساس گزارش شفاف‌سازی درخصوص تعدیل برنامه و بودجه سال 1394 براساس عملکرد 6 ماهه اعلام کرده که با توجه به شرایط اقتصادی نامناسب و رکود بازار، این شرکت از اواسط آبان ماه اقدام به ارائه چند طرح فروش ویژه برای مشتریان در حوزه بازار کرد و بر همین اساس بودجه اصلاحی7 هزار تن تولید و فروش و زیان خالص 12 میلیون و 522 هزار ریال (حسابرسی نشده) را در مورخ 21 آبان 94 به سازمان بورس و اوراق بهادر ارائه کرد لذا با توجه به سپری شدن مدت 45 روز از طرح فوق و عدم برآورده شدن تمام اهداف مورد انتظار در این طرح و همچنین طبق نظر حسابرس و بازرس قانونی شرکت، برنامه و بودجه این شرکت براساس 7 هزار تن تولید و 6 هزار تن فروش و با زیان خالص 23.954 میلیون ریال تهیه و ارائه شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر