بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۳:۲۶
کد خبر : ۱۵۹۰۳۸
هدیه لطفی: بورس تهران در ادامه روند صعودی هفته گذشته، اولین روز کاری این هفته را نیز مثبت آغاز کرد که هرچند شاخص در ابتدای ساعات معاملاتی دیروز با شیبی تند به صعود ادامه داد اما در جریان معاملات متعادل شد. در نهایت دماسنج بازار سهام با 9 واحد افزایش در محدوده 61 هزار و 700واحدی متوقف شد که بر این اساس شاخص صنایع نیز روزی متعادل را پشت‌سرگذاشت؛ در این روز تقریبا نیمی از صنایع با افزایش شاخص و نیمی دیگر با کاهش مواجه شدند و شاخص صنعت استخراج نفت و گاز با ثبت بازدهی روزانه 5 درصدی به‌عنوان برترین صنعت شناخته شد. بر این اساس روز گذشته 18 صنعت با بازدهی مثبت شاخص و 19 صنعت با نوسان منفی روبه‌رو‌ شدند. به‌دنبال رفع تحریم‌ها و انتظار بازگشت رونق به اقتصاد و صنایع بورسی، زمزمه این گشایش از کانال پتروشیمی‌ها به گوش می‌رسد. از شواهد می‌توان نتیجه گرفت که این صنعت پیش‌قراول دیگر صنایع در رفع تحریم و انعقاد قرارداد با سرمایه‌گذاران خارجی باشد به‌طوری‌که روز گذشته یک مقام مسوول اعلام کرد: با امضای اولین قرارداد با یک بانک اسپانیایی، به‌طور رسمی تحریم‌های بانکی برای صادرات محصولات پتروشیمی به کشورهای اروپایی لغو شد.



به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی شریفی نیک‌نفس با بیان اینکه برای نخستین‌بار پس از پنج سال فعال‌سازی حساب شرکت بازرگانی پتروشیمی در بانک‌های اروپایی رقم خورد، گفت: بر این اساس، قرارداد تجاری بین شرکت بازرگانی پتروشیمی با انجمن سازندگان اسپانیا نهایی و مبادله شد. در این راستا مهدی طحانی، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه با اشاره به خبر مزبور، اظهار کرد: در حال حاضر کشورهای آلمان، فرانسه و ایتالیا خواهان ورود و سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی هستند که به نظر می‌رسد 85 درصد تامین مالی موردنیاز شرکت‌ها از این محل انجام می‌شود. وی ادامه داد: صنعت پتروشیمی در سال‌های 79-78 از صنایع نوپا بود که رفته رفته با گشایش‌های اقتصادی و تامین مالی توسط شرکت‌های خارجی به رونق منجر شد که در آن زمان 85 درصد تامین مالی این شرکت‌ها با نرخ بهره ارزان از سوی سرمایه‌گذاران خارجی و 15 درصد از آورده شرکت‌های ایرانی بود که در حال حاضر نیز به همان سمت در حال حرکت هستیم.

طحانی در ادامه گفت: با این اتفاق نه‌تنها خود شرکت‌های فعال در حوزه پتروشیمی بلکه صنایع پایین‌دستی و طرح‌های اقتصادی مزیت‌دار نیز به نتایج مثبتی خواهد رسید که علاوه بر منطقه عسلویه و ماهشهر، مکران نیز آماده طرح‌های جدید است. طحانی در ادامه افزود: به دنبال این موضوع هر‌چند به دلیل تابعیت از قیمت‌های جهانی، فروش ريالی شرکت‌های پتروشیمی تغییر چندانی نخواهد کرد اما با توجه به کاهش هزینه و همچنین امکان ایجاد طرح‌های توسعه، سودآوری آنها با رشد روبه‌رو‌ خواهد شد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: همه در انتظار یک اتفاق مثبت و روشن شدن علائم رفع تحریم‌ها در صنایع بودند که این موضوع با پتروشیمی‌ها آغاز شد. به این ترتیب، دیگر صنایع ما نیز متعاقب با گشایش روبه‌رو‌ خواهند شد که به نظر می‌رسد صنعت خودرو نیز در هفته‌های آینده دومین صنعت در انعقاد قرارداد با سرمایه‌گذاران خارجی باشد.


پیشتازی یک نماد پس از شفاف‌سازی

در جریان معاملات دیروز نماد صنایع شیمیایی ایران پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر تصويب افزايش سرمايه بازگشایی شد که با 8/ 27 واحد تاثیر مثبت، بیشترین نقش را در رشد شاخص داشت؛ افزایش سرمایه مزبورو شفاف‌سازی در رشد قیمت این نماد بی‌تاثیر نبوده است؛ مدیر‌عامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران نیز درخصوص نامه سازمان بورس مبنی بر اینکه «عطف به مطالب عنوان شده در مجمع شرکت درخصوص رای صادره‌شده درباره تغییر نرخ مالیات بر ارزش افزوده نفت سفید، ضروری است توضیحات شرکت درخصوص آخرین وضعیت موضوع مورد اشاره به همراه آثار مالی احتمالی این موضوع در سال مالی جاری و سال‌های آتی جهت انتشار و اطلاع سهامداران شرکت به این سازمان ارائه شود. همچنین با توجه به توضیحات عنوان شده درخصوص آخرین وضعیت طرح توسعه، سرمایه‌گذاری در شرکت تولید LAB در امارات و... مقتضی است توضیحات تکمیلی به‌صورت مکتوب جهت انتشار و اطلاع همه سهامداران شرکت ارائه شود» اقدام به شفاف‌سازی کرد. در این راستا داریوش حمیدی، مدیرعامل «شیران» عنوان کرد: با توجه به رای مرحله بدوی دیوان عدالت اداری درخصوص 10درصد عوارض بر ارزش افزوده بهای نفت سفید مربوط به سال 91، که در دوره مذکور 10درصد عوارض پرداختی به مبلغ 146 میلیارد ريال بوده که با توجه به حجم بسیار زیاد پرونده‌ها در دیوان عدالت اداری، صدور رای نهایی از نظر زمانی برای شرکت قابل پیش‌بینی نیست و امید است این موضوع تا سال 95 به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: چنانچه رای صادره به نفع شرکت باشد، 10 درصد عوارض ارزش افزوده که مبلغی معادل 224میلیارد و 728 میلیون ريال است که در بودجه سال 95 در محاسبات بهای تمام شده منظور شده،حذف خواهد شد که بدین ترتیب بر اساس سرمایه 4هزار و 628 میلیارد و 988میلیون ريالی شرکت، EPSشرکت مبلغ 40ريال خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: این حکم در صورت قطعیت تاثیری در EPSسال جاری نخواهد داشت. مدیرعامل «شیران» در رابطه با طرح توسعه دوم مجتمع تولید الکیل بنزن خطی نیز اظهار کرد: قرارداد مهندسی با شرکت SCT.CO,LTD از کره جنوبی درخصوص انجام امور مهندسی و پیش‌پرداخت شرکت انجام شده که قرار است در نیمه دوم سال 1397 طرح توسعه مزبور با ظرفیت تولید 100هزار تن LAB در سال به بهره‌برداری برسد؛ دوره بازگشت سرمایه و سودآوری طرح مزبور 4سال پس از شروع بهره‌برداری خواهد بود.

همچنین «شیران» اولین پیش بینی درآمد هر سهم سال 95 را با سرمایه 4 هزار و 628 میلیارد و 988میلیون ريال به‌طور خالص مبلغ 782ريال اعلام کرده است که روز گذشته با 6/ 7 درصد افزایش قیمت بازگشایی شد و به این ترتیب بیشترین نوسان مثبت در بین دیگر نمادها را تجربه کرد. در این صنعت، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان نیز در دوره ۱۲ ماهه منتهی به پایان شهریورماه 94 به ازای هرسهم ۷۱۶ ریال سود محقق کرده است؛ «پارسان» در این دوره افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی را به ثبت رسانده و با لحاظ سرمایه ثبت شده در مدت مشابه سال قبل در سود هرسهم ۵۵درصد افت داشته ولی سود خالص افت ۱۰درصد داشته است؛ جمع درآمدها ۱۰درصد کاهش و هزینه‌های عمومی، اداری و تشکیلاتی ۲۴درصد افزایش نشان می‌دهد. شرکت در این دوره ۱۷ میلیارد ریال خالص درآمدهای متفرقه داشته و هزینه‌های مالی با افزایش ۶درصدی به مبلغ ۸۸۹ میلیارد ریال رسیده است.

همچنین شرکت در ادامه توضيح داده:«در مهلت مقرر ارائه صورت‌های مالی حسابرسی نشده، مجامع عمومي شرکت‌های پتروشيمی پرديس و بازرگانی ثبت شده در خارج از کشور برگزار نشده و به همين دليل سهم نفت و گاز پارسيان از سود تقسيمی شرکت‌های مزبور شناسايی نشده بود و به همين دليل با الزام سازمان بورس و اوراق بهادار به جاي صورت‌هاي مالي حسابرسي نشده، بودجه سال 94 بر اساس عملکرد 12 ماهه انتشار يافت که در حال حاضر با توجه به برگزاری مجامع شرکت‌های فوق، اقدام به انتشار صورت‌های مالی حسابرسی نشده، کرده است» به این ترتیب «پارسان» در جریان روز گذشته با 4/ 0 درصد نوسان منفی روبرو شد و معامله 3/ 1 میلیون سهم به ارزش 4/ 3 میلیارد ريال را به ثبت رساند.

توليد مواد اوليه الياف مصنوعي نیز دیگر نماد این گروه بود که گزارش صورت‌های مالی سالانه و همچنین گزارش کنترل‌های داخلی مربوط به پایان سال مالی شهریورماه 94 را اعلام کرد؛ بر این اساس «شمواد» در دوره ۱۲ ماهه منتهی به پایان شهریورماه94 به ازای هرسهم ١۰٨ ریال سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ٧۶درصد افت نشان می‌دهد که عمدتا به‌خاطر کاهش ٢٨درصدی فروش و افزایش ۵۵درصدی (معادل ۳۲ میلیارد ریال) هزینه‌های عملیاتی است. شرکت در این دوره ۲ میلیارد ریال سایر هزینه‌های غیر‌عملیاتی داشته و هزینه‌های اداری، عمومی و فروش با کاهش ۱۹درصد به مبلغ ۳۹ میلیارد ریال رسیده است. اما در مجموع دیروز شاخص صنعت شیمیایی با 09/ 0 درصد کاهش روبرو شد.


افت سودآوری در گروه دارویی

مواد و محصولات دارویی نیز از دیگر صنایع منفی اما پرخبر در بازار دیروز بود که با زیان 3/ 0درصد شاخص همراه شد؛ در این روز شرکت پخش البرز، سرمایه‌گذاری اعتلاء البرز و داروسازی فارابي اطلاعات خود را ارسال کردند؛ شرکت پخش البرز در آخرین اطلاعیه ارسالی خود، پیش‌بینی سود هر سهم را با تعدیل منفی 25 درصدی به‌طور خالص مبلغ 559ريال اعلام کرده که علت اصلی این امر را تعديل فروش و سود خالص شرکت به دلیل رکود حاکم بر محيط کسب و کار در سال 1394 و تداوم و حتی تشدید این امر در 6 ماه دوم سال، عنوان کرده است. همچنین «پخش» در دوره 6 ماهه نخست سال جاری مبلغ 226ريال معادل ۴۰درصد از درآمد سهم خود را پوشش داده است. سرمایه‌گذاری اعتلاء البرز نیز در دوره ۹ ماهه نخست سال به ازای هر سهم ۳۱۱ ریال سود محقق کرده است. همچنین شرکت در سال جاری افزایش سرمایه ۱۷درصدی را به ثبت رسانده و با لحاظ سرمایه جدید نسبت به مدت مشابه سال قبل در سود هرسهم افت ۳۶درصدی داشته است، سود خالص نیز ۲۵درصد کاهش داشته که عمدتا به‌خاطر کاهش ۲۵درصدی جمع درآمدها است. همچنین سایر درآمدهای عملیاتی ۶۱درصد (معادل 1/ 509 میلیون ریال) افزایش داشته ضمن اینکه شرکت در این دوره ۱۲۴ میلیون ریال سایر هزینه‌های متفرقه داشته است؛ هزینه‌های عمومی، اداری و تشکیلاتی با افزایش ۱۱درصد به مبلغ ۸ میلیارد ریال رسیده است. داروسازی فارابی نیز پیش‌بینی درآمد هر سهم سال 94 را با سرمایه 300میلیارد ریال با 6/ 5 درصد تعدیل منفی، مبلغ 2هزار و 33 ریال اعلام کرده که در دوره 6 ماهه نخست سال 19 درصد از این رقم را پوشش داده است. در مجموع این گروه روز گذشته معامله بیش از یک میلیون سهم به ارزش 6/ 7 میلیارد ريال را به ثبت رساند که بیشترین حجم این معاملات در اختیار 3نماد داروسازی کوثر، داروسازی فارابی و روزدارو بود.


با دیگر صنایع

کانه‌های غیرفلزی نیز ازدیگر صنایع منفی دیروز بود که شاخص آن با 97/ 0 درصد کاهش مواجه شد و بیشتر نمادهای معامله شده در این گروه با نوسان منفی قیمتی به کار خود پایان دادند و تنها دو نماد کفپارس و کرازی با رشد قیمت روبه‌رو‌ شدند. همچنین در این گروه نماد کاذر با جابه‌جایی 8/ 1 میلیون سهم به ارزش 2/ 2میلیارد ريال به‌عنوان پرمعامله‌ترین نماد دیروز شناخته شد. بررسی صنایع فعال در بازار دیروز نشان از بازدهی مثبت دو گروه رایانه و غذایی دارد؛ بر این اساس روز گذشته گروه رایانه با 08/ 0 درصد بازدهی و گروه غذایی با 04/ 0 درصد بازدهی به کار خود پایان دادند. شاخص گروه غذایی نه تنها در جریان معاملات دیروز بلکه در بازه زمانی 7روزه و همچنین از ابتدای سال نیز بازدهی مثبتی به چشم می‌خورد به‌طوری‌که شاخص این گروه در بازه‌های مزبور نوسان مثبت 7/ 3 درصدی را به ثبت رسانده و طی دیروز نیز مبادله حدود 5/ 10 میلیون سهم به ارزش 2/ 24 میلیارد ريال را تجربه کرد که در این میان نیمی از نمادهای این گروه با نوسان مثبت قیمتی و نیمی دیگر با کاهش قیمت همراه بودند که نمادهای غشان و غاذر با افزایش قیمت و در مقابل نمادهای غگرجی و غبشهر با کاهش نرخ به کار خود پایان دادند. گروه رایانه نیز روز گذشته شاهد معامله دو نماد ایران ارقام و خدمات انفورماتیک بود که هر دو نماد با نوسان مثبت قیمتی به کار خود پایان دادند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
هدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴
اماده باش سعود برای سهام بنیادی مثل .تاپیکو. بانکیها. معدنیها. فملی و.و.و.و. از بانک صادرات خصوصا پاسارگاد و ملت و تجارت غافل نشوید...