بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۷
کد خبر : ۱۵۹۲۴۱
زهرا رحیمی: نماگر بازار سهام پس از مدت‌ها روند نوسانی با دامنه کوتاه، روز گذشته بالاخره با رشد چشمگیر حدود 328 واحدی (معادل 53/ 0 درصد) مواجه شد. اتفاقی که دیگر داشت فراموش می‌شد. کارشناسان دلیل بهبود وضعیت بازار سهام دیروز را نزدیک شدن به زمان اجرای برجام و رفع تحریم‌ها می‌دانند. موضوعی که با ایجاد فرصت‌های زیادی برای اکثر صنایع بورسی زمینه تغییر وضعیت و بهبود سودآوری آنها را فراهم می‌کند.عواملی همچون بازگشت ایران به شبکه سوئیفت، انعقاد قرار دادهای جدید با شرکت‌های خارجی، سهل‌تر شدن شرایط برای واردات و صادرات و... از جمله اثرات رفع تحریم‌ها بر صنایع بورسی است. بر این اساس به نظر می‌رسد صنایع فعال در بازار دیروز به پیشواز رفع تحریم‌ها رفتند و بیشتر آنها نیز با رشد شاخص همراه شدند به‌طوری که از بین 37 صنعت بورسی در روز گذشته، 29 صنعت با رشد و 6 صنعت با افت مواجه شدند. گروه استخراج نفت و گاز با ثبت رشد 97/ 4 درصدی سود آورترین و گروه فلزات اساسی (در اثر معاملات منفی «فخاس») با ثبت افت 35/ 2 درصدی زیان‌ده‌ترین صنایع بازار دیروز بودند. بیشترین حجم معاملات نیز در کارنامه دو گروه خودرویی و بانکی ثبت شد. بیشترین ارزش معاملات نیز در اختیار گروه انبوه‌سازی قرار گرفت.



آغاز همکاری‌های مشترک دریایی ایران و دانمارک
همان‌طور که اشاره شد، بیشتر کارشناسان دلایل رشد بازار دیروز را نزدیک شدن به رفع تحریم‌ها و آغاز دوره جدیدی برای اکثر صنایع بورسی می‌دانند. یکی از گروه‌هایی که سودآوری آن از بحث رفع تحریم‌ها اثر می‌پذیرد، گروه حمل‌ونقل‌ است. رفع تحریم‌ها و بازگشت به مسیر بین‌المللی ترانزیت کالایی سود آوری شرکت‌های مزبور را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.این عامل می‌تواند وضعیت این شرکت‌ها را با تغییر محسوسی مواجه کند. بر همین اساس روز دوشنبه مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حاشیه جلسه با یک هیات دانمارکی با بیان اینکه امکان تردد کشتی‌های ایران به بنادر اروپایی با پرچم کشورمان با لغو تحریم فراهم می‌شود، اعلام کرد به دنبال ایجاد دفتر در کشورهای اروپایی است. به گفته سعیدی پیش‌بینی می‌شود که پیش‌نویس‌هایی از توافقات و تفاهمات دوجانبه ایران و دانمارک امضا شود و ایران نیز بتواند پس از انجام مذاکرات و رایزنی با این هیات به تفاهم رسیده و قرار‌داد‌های همکاری تجاری منعقد کند. مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همچنین بیان کرد: با اجرایی شدن برجام شرکت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی می‌توانند به بنادر اروپایی رفت و آمد و از بیمه‌های بین‌المللی استفاده کنند.در همین راستا نیز برنامه جامعی از ماه گذشته برای توسعه دفاتر و شرکت‌ها برای کشورهای اروپایی تنظیم شده است. شاخص گروه حمل ونقل روز گذشته با رشد 5/ 2 درصدی مواجه شد و در پی پس گرفتن بازدهی خود که پیش‌تر از 60 درصد نیز گذشته بود، برآمد. در گروه مزبور روز گذشته «حتاید» بیشترین رشد و «حپترو» کمترین رشد قیمت را تجربه کرد.تنها نماد قرمزپوش گروه نیز «حفارس» بود.«حتوکا» بیشترین حجم معاملات و «حتاید» بیشترین ارزش معاملات را در اختیار داشت.معامله حدود 3 میلیون و 774 هزار سهمی «حکشتی» با مشارکت بیشتر حقیقی‌ها در خرید (بیش از 95 درصد) رشد 49/ 2 درصدی قیمت این سهم را رقم زد و در نهایت این نماد پس از «پارسان» بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را از خود بر جاگذاشت.


سرمایه‌گذار خارجی، راه نجات فولادی

گروه فلزات اساسی با افت 35/ 2 درصدی درصدر زیان‌ده‌ترین صنایع روز گذشته قرار گرفت.در بازار سبز دیروز در گروه فلزات اساسی «فباهنر» بیشترین رشد قیمتی را تجربه کرد. «فخاس» که در ساعات پایانی معاملات بازگشایی شد، از شدت رشد شاخص کاست و موجب افت شاخص کل شد. در این گروه «فولاد» بیشترین حجم و «فخوز» بیشترین ارزش معاملات را در اختیار داشت. در معاملات «فخاس» به‌عنوان اولین نماد با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل حقیقی‌ها فروشنده و حقوقی‌ها خریدار بودند. «فخاس» پس از تعديل منفی 57 درصدی در پیش‌بینی سود هر سهم سال مالي منتهي به اسفند 94، بدون محدوديت نوسان قيمت با استفاده از مكانيزم حراج تك قيمتي معامله شد و افت بیش از 12 درصدی را در کارنامه خود به ثبت رساند.در گزارش این شرکت عواملی همچون کاهش قيمت فروش محصولات نهایي از 14200 ريال به 13300ريال،کاهش قيمت فروش شمش از 12700 ريال به 11300 ريال، کاهش قيمت فروش آهن اسفنجي از 5969 ريال به 5311 ريال، از جمله دلایل این تعدیل منفی عنوان شده است. بررسی وضعیت شرکت‌های زیر مجموعه نشان می‌دهد که شرکت‌های زیر مجموعه این گروه با مازاد عرضه شدیدی دست و پنجه نرم می‌کنند به‌طوری که عضو انجمن تولید‌کنندگان فولاد روز گذشته از دپوی 3 میلیون تن فولاد در انبار تولید‌کنندگان خبر داد و گفت: 20 درصد از کل تولید سال جاری به‌صورت مازاد درآمده و در انبارها باقی مانده است.رضا شهرستانی تنها راه نجات این صنایع را منوط به جذب سرمایه‌گذاران خارجی دانست و ادامه داد: با رفع تحریم‌ها و تغییر سیاست‌های مربوط به سرمایه‌گذاران خارجی می‌توان تا حدودی نسبت به آینده این صنایع در جهت مصرف داخلی و صادرات امیدوار بود. 

بالبر تنها نماد قرمز پوش برقی‌ها 
شاخص گروه دستگاه‌های برقی با ثبت رشد 65/ 3 درصدی، رتبه پنجم پربازده ترین صنایع روز گذشته را به نام خود ثبت کرد و بازدهی خود را از ابتدای سال تا کنون به 1/ 25 درصد رساند. در گروه مزبور روز گذشته به جز نماد «بالبر» دیگر نمادها سبزپوش بودند. «بترانس» بیشترین رشد قیمتی را تجربه کرد.پس ازآن، «بسویچ» با رشد 51/ 4 درصدی قرار داشت.در معاملات تنها نماد قرمزپوش برقی‌ها یعنی «بالبر»، 100 درصد خرید و فروش توسط معامله‌گران حقیقی صورت گرفت.نتیجه این تحرکات افت 21/ 1 درصدی قیمت این سهم را رقم زد. 

توازن سبز و قرمز سیمانی‌ها 
شاخص گروه سیمانی روز گذشته با رشد 22/ 0 درصدی مواجه شد و بازدهی خود را در هفت روز کاری اخیر به 9/ 1 درصد رساند. به این ترتیب زیان این گروه از ابتدای سال به 6/ 14 درصد محدود شد.«سفارس» بیشترین رشد قیمت و «سکارون» بیشترین افت قیمتی گروه سیمانی را تجربه کرد.«سشرق» بیشترین حجم و ارزش معاملات دیروز را در اختیار داشت. در معاملات این نماد حقیقی‌ها بیش از 74 درصد در سمت خرید و بیش از 97 درصد در سمت فروش مشارکت داشتند. 

لیزینگی ‌ها در مدار صعودی

شاخص گروه لیزینگی با رشد 31/ 3 درصدی، رشد هفت روز معاملاتی اخیر خود را به 6/ 8 درصد رساند و درصدد جبران زیان اخیر خود در زمان انتشار بسته ضد‌رکود دوم برآمد.در گروه سایر واسطه‌گری مالی «ولغدر» بیشترین رشد و «ولصنم» کمترین رشد قیمت را رقم زد. بیشترین حجم و ارزش معاملات در اختیار «ولساپا» قرار داشت.در معامله 9 میلیون و 584 هزار سهمی «ولساپا» حقیقی‌ها حدود 91 درصد در خرید و بیش از 52 درصد در فروش سهام مشارکت داشتند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر