بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۱
کد خبر : ۱۵۹۳۹۴
هدیه لطفی: نوسانات اخیر بازار سرمایه که از هفته گذشته در فاز مثبتی دنبال شد، روز گذشته شدت گرفت و به‌رغم جهش صعودی شاخص کل بورس و لمس کانال 63 هزار واحدی، با تاثیر منفی 121 واحدی هلدینگ خلیج فارس روندی نزولی در پیش گرفت که سرانجام با توقف در محدوده 62 هزار و 655 واحد، افزایش 22 واحدی را در کارنامه خود به ثبت رساند.




به این ترتیب بازدهی بورس در ماه جاری به 8/ 1 درصد رسید تا کمی از زیان‌های قبلی این بازار کاسته شود، این در حالی است که در این مدت (از ابتدای دی ماه تا‌کنون) صنایع بورسی نوسانات متفاوتی در مقایسه با شاخص بورس تجربه کرده‌اند به‌طوری‌که صنایع 37 گانه بورسی بازه نوسانی از بازدهی 9/ 38 درصدی تا زیان 4/ 12 درصدی را به ثبت رسانده‌اند.بر این اساس در ماه جاری 29 صنعت با سوددهی همراه شدند، صنعت منسوجات نیز با ثبت بازدهی صفر عملکردی خنثی داشته و تنها 7 صنعت با زیان روبه‌رو شده‌اند که در این میان صنعت ابزار پزشکی با بازدهی 9/ 38درصدی در صدر دیگر صنایع قرار گرفت؛ این صنعت از ابتدای سال نیز بازدهی چشمگیر 8/ 153 درصدی داشته است. صنعت استخراج نفت نیز با بازدهی 1/ 38 درصد در فهرست برترین صنایع قرار گرفت، این در حالی است که استخراج سایر معادن با ثبت زیان 4/ 12 درصدی ضعیف‌ترین عملکرد را داشته و صنایع فرآورده‌های نفتی، دباغی، استخراج کانه‌های فلزی، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی، زراعت و خدمات وابسته و فلزات اساسی نیز با زیان در محدوده 8/ 0 تا 9/ 3 درصدی در نوسان بودند. اما بررسی وضعیت صنایع بورسی در روز گذشته نیز حکایت از عملکرد مثبت 15 صنعت، منفی 19 صنعت و همچنین نبود تغییر در 3 صنعت دارد؛ در این روز گروه تامین آب،برق و گاز و همچنین صنعت خدمات فنی و مهندسی تقریبا پایاپای حرکت کرده و بازدهی 2/ 4 درصد را به نمایش گذاشتند و در مقابل ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی به‌همراه استخراج سایر معادن به ترتیب با زیان 5/ 4 درصدی و 83/ 3درصدی به‌عنوان ضعیف‌ترین صنایع شناخته  شدند.

«دارویی‌ها» در مسیر مثبت
بر‌اساس این گزارش در بررسی روند حرکتی صنعت دارویی مشاهده می‌شود که این صنعت در مسیری همراه با سوددهی قرار گرفته به‌طوری‌که شاخص محصولات دارویی با بازدهی 12/ 0 درصدی روزانه، 5/ 2درصدی هفت روز اخیر و همچنین 26 درصدی از ابتدای سال روبه‌رو شده که بنا به عقیده کارشناسان بازار سرمایه با رفع تحریم‌ها و امکان بازشدن LCبرای این صنعت، هزینه‌های آنها کاهش می‌یابد و بالطبع بازدهی بیشتری را تجربه خواهند کرد؛ این صنعت در دوران قبل از تحریم به دلیل امکان خرید اعتباری با هزینه‌های مالی کمی مواجه بود که پس از تحریم‌ها و اجبار برای خرید نقدی بیشتر، این هزینه‌های مالی افزایش یافت که تاثیر مستقیمی بر کاهش سودآوری آنها داشته است. اکنون با رفع مجدد تحریم‌ها این گروه به تدریج به شرایط مثبت گذشته برمی گردند و هزینه‌های آنها کاهش می‌یابد.البته درخصوص دارویی‌ها این نکته را نیز باید مدنظر قرار داد که بحث تک نرخی شدن ارز برای آنها مطرح است که هر چند این مساله موجب فشار بر این گروه واردات محور می‌شود اما کاهش هزینه‌ها عامل پایدارتری برای این صنعت است. 

از سوی دیگر، به تازگی اخباری مبنی بر آغاز صادرات دارو به کشورهای دیگر به گوش می‌خورد که این موضوع نیز بر روند سودآوری این گروه بی‌تاثیر نیست؛ به‌طوری‌که رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: «در سال‌های گذشته فعالیت‌های مناسبی برای صادرات دارو به کشورهای مختلف از جمله عراق، روسیه و کشورهای آسیای میانه صورت گرفته‎ است و انتظار می‌رود با توجه به جهش‌های انجام شده، تا 3 سال آینده به تراز مثبت اقتصادی در صنایع دارویی دست‎ یابیم.» همچنین در این زمینه صحبت‌هایی پیرامون بررسی زمینه‌های سرمایه‌گذاری دارویی ایران در نیجر نیز وجود دارد؛ مشاور عالی وزیر بهداشت نیجر از رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو خواست تا با توجه به کمبود 50درصدی دارو در نیجر، از ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران برای واردات دارو بهره‌مند شوند. مشاور عالی وزیر بهداشت نیجر ادامه داد: در این صورت می‌توانیم در آینده‌ای نزدیک، شرایط اخذ تکنولوژی ساخت دارو از ایران را، در نیجر فراهم آوریم. رسول دیناروند نیز با ابراز رضایت کامل از سرمایه‌گذاری برای احداث سایت تولید دارو در نیجر، پیشنهاد کرد که جلساتی با هلدینگ‌های دارویی ایران برگزار شود تا طی برنامه‌هایی منسجم و هماهنگ، اقدامات لازم برای بررسی زمینه‌های سرمایه‌گذاری در نیجر صورت گیرد. 
سود 26 درصدی تسهیلات برای شرکت‌های دارویی

این در حالی است که رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بانک‌ها با وجود کاهش تورم به 14درصد، هنوز با سود 26درصدی به شرکت‌های دارویی وام می‌دهند که چنین سودی در نظام اقتصادی کشور غیر قابل توجیه است و شرکت‌های دارویی را به مرز ورشکستی می‌برد. دیناروند در ادامه افزود: چه دلیلی دارد که یک شرکت دارویی با پرداخت سود 26 درصدی در کشور به تولید بپردازد؛ این سود بالا برای یک بنگاه اقتصادی در کشور هیچ توجیه اقتصادی ندارد و غیر قابل توجیه است. افزون بر این شنیده‌ها حاکی از آن است که شرکت سرمایه‌گذاری البرز، صادرات به روسیه را در برنامه کاری خود قرار داده است.


چه خبر از شرکت‌های دارویی

در آخرین اطلاعات ارسالی، شرکت فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران در دوره ۹ ماه نخست سال به ازای هر سهم یک هزار و 93 ریال سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۰درصدی داشته است؛ فروش شرکت ۲ درصد افزایش داشته ولی بهای تمام شده فروش ۸ درصد کاهش نشان می‌دهد. «دفرا» بر اساس عملکرد واقعی ۹ ماهه پیش‌بینی خود را ۸۳درصد پوشش داده است. کارخانجات دارو‌پخش نیز در دوره ۹ ماه نخست سال به ازای هر سهم ۷۴۲ ریال سود محقق کرده که عملکرد ۹ ماهه خود را با پوشش 79‌درصدی سود اعلام کرده است، همچنین شرکت در سال جاری افزایش سرمایه ۲۵ درصدی را به ثبت رسانده و با لحاظ سرمایه جدید نسبت به مدت مشابه سال قبل در سود هر سهم رشد ۹۹ درصدی داشته است، سود خالص نیز رشد ۱۴۹درصدی را تجربه کرده که عمدتا به‌خاطر افزایش ۴۴درصدی فروش بوده است. شرکت داروسازی دکترعبيدی نیز روز شنبه 26 دی ماه سال جاری در محل شرکت مجمع عمومی فوق‌العاده به منظور تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه خواهد داشت.


تحرکات مثبت و منفی در صنعت «غذایی»

گروه غذایی نیز در چند روز اخیر با خبرسازی زیادی روبه‌رو‌ بودند؛ از اخبار مثبت پیرامون صادرات محصولات لبنی به کشور روسیه گرفته تا منع خرید برخی محصولات غذایی به ویژه تحریم خرید از صافولا بعد از مسائل سیاسی با عربستان که به کاهش قیمت 10 درصدی در شرکت غبشهر منجر شد. بر این اساس چندی پیش مقامات روسی اعلام کردند که 25 شرکت ایرانی مجوز صادرات محصولات غذایی و کشاورزی به روسیه را دریافت کرده‌اند که در این فهرست 4 شرکت لبنی قرار دارند، همچنین در آخرین اخبار از این صنعت، کشور عراق نیز در پی مسائل سیاسی عربستان، تصمیم گرفته تا ورود محصولات غذایی خود را از این پس از عربستان متوقف کرده و از ایران تهیه کند. مجموع این اخبار که به گشایش صادراتی در گروه غذایی منجر می‌شود، تاثیر مثبتی در این گروه که همراه با بهبود سودآوری خواهد بود، ایجاد می‌کند. این در حالی است که همین اخبار مثبت از جنبه دیگر با تحریم خرید محصولات صافولا که در واقع تاثیر مستقیمی بر روند غبشهر (سهامدار 80 درصدی صافولا) گذاشته که نه تنها افت 10 درصد سهام این شرکت در دو روز اخیر را به‌همراه داشته بلکه همزمان با تخلیه هیجان و حباب قیمتی در گروه غذایی شده که کاهش 7/ 1 درصدی شاخص غذایی در روز گذشته را به دنبال داشت. چنانچه این امر تداوم یافته و افت قیمت نماد مزبور به دیگر نمادهای غذایی نیز سرایت کند، وضعیت مناسبی در انتظار این گروه نخواهد بود. با این حال، روز گذشته تنها سه نماد گلوکوزان، سالمین و مارگارین با نوسانات مثبت قیمتی روبه‌رو‌ شدند که به نظر می‌رسد علت اصلی این امر نیز در شفاف‌سازی‌هایی بوده که مدیران عامل این شرکت‌ها داشته‌اند. در این میان شرکت شير پاستوريزه پگاه خراسان در حالی با کاهش 3/ 4 درصد قیمت روبه‌رو‌ شد که در گزارش 6ماهه خود پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال مالی 94 را با 5/ 4 درصد تعدیل منفی به‌طور خالص مبلغ 629 ریال اعلام کرده است، همچنین «غشان»، در دوره 6 ماه نخست سال 41درصد معادل ۲۵۹ ریال از سود هر سهم خود را پوشش داده است.


چه خبر از نرخ خوراک پتروشیمی؟

شایعات و گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه احتمالا نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی کاهش یافته و از سوی وزارت نفت اعلام خواهد شد، میان فعالان بازار سرمایه شنیده می‌شود. حال باید دید که این موضوع تا چه اندازه صحت دارد؟ برخی فعالان بازار معتقدند که چون دولت، لایحه بودجه را روز سه‌شنبه هفته جاری به مجلس اعلام خواهد کرد، نرخ خوراک نیز تا این روز نهایی نمی‌شود. با این وجود روز گذشته شاخص این گروه با کاهش 05/ 0 درصدی روبه‌رو‌ شد هر چند که در کارنامه هفتگی آن بازدهی مثبت 1/ 1 درصد و در بازده یکساله نیز بازدهی 7/ 11 درصدی به چشم می‌خورد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر