بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۳
کد خبر : ۱۵۹۴۵۰
زهرا رحیمی: شاخص کل بورس تهران پس از یازده روز کاری متوالی، روز گذشته بالاخره در اثر فشار فروش سهامداران با افت 194 واحدی (معادل 31/ 0 درصد) مواجه شد. در همین راستا نیز بیشتر گروه‌های فعال در بورس تهران نوسانات منفی را تجربه کردند به‌طوری که از بین 37 صنعت بورسی، شاخص 12 گروه با رشد و شاخص 23 گروه با افت مواجه شدند. بررسی‌ها نشان می‌دهد سهامداران گروه ساخت محصولات فلزی کامیاب‌ترین سهامداران بازار دیروز بودند در مقابل اما سهامداران گروه استخراج نفت و گاز بیشترین زیان را متحمل شدند.در شرایطی که به رفع تحریم‌ها و اجرای برجام نزدیک می‌شویم و این عامل به‌عنوان یک محرک در وضعیت برخی گروه‌ها موثر است، برخی صنایع با شرایط نامناسب و عمدتا مازاد عرضه مواجه هستند.در کنار خبر‌های خوش برای گروه‌هایی همچون حمل‌ونقل‌ و بانک و خودرو در پی رفع‌ تحریم‌ها، وضعیت گروه‌هایی که در رابطه مستقیم با بازار‌های پایه هستند، وضعیت نامناسبی است.یکی از این گروه‌ها گروه فلزات اساسی است که این روزها به دنبال ضعف اقتصادی چین، وضعیت نامناسبی را تجربه می‌کند.این عامل در روز گذشته منجر به قرمزپوش شدن عمده نمادهای گروه فلزات اساسی در روز گذشته شد. تحلیلگران وضعیت این گروه را تحت‌تاثیر وضعیت اقتصادی چین و همچنین بیشتر بودن بهای تمام شده تولید این فلزات در مقایسه با نرخ‌های کنونی آنها و رکود در بخش ساخت و ساز و مسکن، وضعیت نامناسبی عنوان می‌کنند.



سایه چین بر سر گروه فلزات اساسی
همان‌طور که اشاره شد به دنبال انتشار آمارهای منفی از ضعف اقتصادی چین، بازار‌های کالایی یک‌بار دیگر با افت همراه شدند، به‌طوری که روز گذشته شاهد افت دسته‌جمعی فلزات رنگین بودیم.این مساله در کنار مازاد عرضه‌ای که بیشتر شرکت‌های زیر‌مجموعه گروه فلزات اساسی با آن مواجه هستند، فشار زیادی را به این صنعت وارد می‌کند. در همین راستا نیز روز گذشته شاخص گروه فلزات اساسی با افت 98/ 0 درصدی همراه شد تا زیان گروه مزبور در هفت روز کاری اخیر به 1/ 5 درصد برسد.

در رابطه با شرایط کنونی بازار فلزات رنگین، حمید‌رضا حدادیان، گفت: از چند ماه گذشته عمده شاخص‌های اقتصادی چین نزولی بوده است و در شاخص‌هایی مثل مدیران خرید، شاهد نزول این شاخص به زیر 50 هستیم که این مساله وضعیت انقباضی اقتصاد چین را یادآوری می‌کند. از طرفی میزان صادرات و واردات نیز افت محسوسی را در مقایسه با سال‌های گذشته تجربه کرده است. این در شرایطی است که حتی برخی موسسات داخل و خارجی چین، این کشور را به مخابره اطلاعات غلط به دنیا متهم می‌کنند و معتقدند که رشد اقتصادی چین کمتر از رقم اعلام شده توسط این کشور است از طرفی بسیاری از کارشناسان به دلیل مشکل بدهی در کشورهایی همچون هند، چین، برزیل و روسیه سال 2016 را یک بحران برای اقتصاد جهانی و به مراتب بدتر از سال 2015 می‌دانند. حدادیان افزود: مشکل بدهی کشورها با افزایش تدریجی نرخ بهره در آمریکا تشدید خواهد شد، چرا‌که ارز کشورها نسبت به دلار آمریکا ارزان‌تر شده و بدهی کشورها با افزایش مواجه خواهد شد.

از طرفی شاهد جریان خروج سرمایه از بسیاری از کشورها همچون چین به سمت آمریکا به دلیل افزایش نرخ بهره خواهیم بود که این عامل وضعیت نامناسب مزبور را تشدید می‌کند. حدادیان به کاهش نرخ فلزات پایه اشاره کرد و افزود: از طرفی نرخ‌های فعلی فلزات از جمله آلومینیوم، روی و فولاد به بهای تمام شده تولید‌شان نزدیک هستند و به همین دلیل درصورت تداوم افت نرخ‌های فعلی، خطر ورشکستگی تولید‌کنندگان این محصولات بیش از پیش است و از این‌رو به نظر می‌رسد که در سال 2016 و حتی 2017 افزایش معنادار قیمت‌ها را به هیچ عنوان نخواهیم داشت.این کارشناس بازار سهام افزود: در بحث داخلی نیز به‌طور قطع سال 95 سال سخت‌تری نسبت به 94 خواهد بود و بودجه‌های عمرانی با توجه به افت محسوس قیمت نفت تقریبا صفر بوده و پروژه‌های جدید تعریف نمی‌شود. بر این اساس نیز به نظر می‌رسد در شرکت‌های فولادی با کاربرد ساختمانی مثل ذوب‌آهن و فولاد خوزستان و ارفع همچنان با مشکل فروش مواجه خواهیم بود.

در کارخانجات سرب و روی هم مشکل بسیار جدی خواهد بود چرا‌که در شرایط فعلی هم‌اکنون بهای تمام‌شده در بسیاری از شرکت‌های تولید‌کننده شمش بالای 1800 دلار در هرتن است، در حالی که قیمت‌های جهانی به پایین‌تر از 1500 دلار در هر تن رسیده است. حدادیان افزود: در شرکت‌های آلومینیوم‌ساز نیز قیمت تمام‌شده در شرکتی همچون ایرالکو بالای 1800 دلار بوده، در حالی که قیمت جهانی الان کمتر از 1500 دلار در هر تن است. در جریان معاملات روز گذشته گروه مزبور، «فلوله» بیشترین رشد قیمتی (56/ 3درصدی) را تجربه کرد. بیشترین افت قیمت را نیز «فسرب» به نام خود ثبت کرد. «فلوله» همچنین بیشترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار داشت. 

ازسرگیری روابط دومین شرکت حمل ونقل دریای جهان با ایران 
گروه حمل‌ونقل‌ به‌رغم خبرهای مثبتی که در روز‌های اخیر با آن مواجه بوده است، دیروز با افت 68/ 0 درصدی در شاخص خود همراه شد تا رشد شاخص این گروه در هفت روز معاملاتی اخیر به 4/ 1 درصد برسد. تحولات پیرامون گروه مزبور حاکی از آغاز دوباره همکاری ایران با دومین شرکت بزرگ دریایی حمل و نقل کانتینری در جهان است.این امر در شرایطی اتفاق افتاد که هفته گذشته نیز از آغاز همکاری شرکت کشتیرانی ایران با خطوط کشتیرانی دانمارکی خبر رسیده بود.انعقاد قراردادهایی از این دست و بازگشت ایران به مسیر حمل و نقل بین‌المللی می‌تواند وضعیت بنیادی شرکت‌های مزبور را با تغییر مواجه کند.در گروه حمل‌ونقل‌ دیروز «حتوکا» با رشد 11/ 4 درصدی، بیشترین رشد قیمت و «حتاید» با افت 64/ 1 درصدی بیشترین افت قیمت را به نام خود ثبت کردند. «حتوکا» همچنین بیشترین حجم معاملات را بین هم گروهی‌های خود تجربه کرد.«حتاید» نیز صدر‌نشین گروه مزبور از منظر ارزش معاملات بود. 

توقف صادرات سیمان به عربستان 
شاخص گروه سیمانی دیروز با افت 12/ 0 درصدی مواجه شد تا بازدهی این گروه در هفت روز معاملاتی اخیر به 8/ 0 درصد برسد. در این گروه « سدور» بیشترین رشد قیمت را به نام خود ثبت کرد. «سشرق» نیز با افت 38/ 2 درصدی بیشترین زیان را به سهامداران خود تحمیل کرد. معامله بیش از یک میلیارد سهمی «سدور» به ارزش بیش از 8 میلیارد ریال در نهایت منجر به رشد 5 درصدی این سهم شد.در تحولات پیرامون این گروه دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از توقف یک محموله سیمان سفید به مقصد عربستان در پی قطع روابط دو کشور خبر داد.عبدالرضا شیخان همچنین از توقف فعالیت 30 تا 35 کوره به دلیل قطع گاز و تعمیرات خبرداد و با بیان اینکه از مجموع 97 کوره در 71 کارخانه سیمان حدود 30 تا 35 کوره خاموش است، اظهارکرد: حدود 35 کوره به دلیل تعمیرات و قطع گاز متوقف شده‌اند که البته این موضوع ارتباطی با آلودگی هوا ندارد. شیخان با اشاره به وضعیت نه چندان خوب کارخانه‌های سیمان، ادامه داد: البته در مقطعی بحث تعطیلی برخی کارخانه‌های سیمان به دلیل آلودگی مطرح بود که ما با مکاتباتی که انجام دادیم، اعلام کردیم اگر دولت دستوری مبنی بر قطع فعالیت کارخانه‌های سیمان دارد، باید هزینه‌ای که به دلیل توقف کار، به واحدهای تولیدی وارد می‌شود را بپردازد تا این طرح اجرا شود.وی افزود: به هر حال توقف کوره‌ها برای کارخانه‌ها هزینه‌زا است، چراکه ممکن است آجر کنار آن بریزد و نیاز به تعمیرات داشته باشد، از سوی دیگر پول کارگر و سایر هزینه‌ها نیز روی آن اضافه می‌شود. 

توقف رشد لیزینگی‌ها 
شاخص گروه سایر واسطه‌گری مالی روز گذشته با افت 47/ 0 درصدی مواجه شد تا زیان از ابتدای سال برای این گروه به حدود 9/ 10 درصد برسد. به جز نماد «ولیز»، دیگر نمادهای فعال این گروه، قرمز‌پوش بودند. «ولیز» بیشترین رشد قیمت و «ولصنم» بیشترین افت قیمتی را رقم زد. «ولساپا» در این گروه بیشترین حجم و ارزش معاملات را به نام خود ثبت کرد. «ولساپا» در نتیجه مشارکت بیشتر حقیقی‌ها در نهایت افت 44/ 0 درصدی را تجربه کرد.


بازدهی 4/ 12 درصدی برقی‌ها در هفت روز 
شاخص گروه دستگاه برقی روز گذشته روند صعودی روزهای اخیر خود را ادامه داد و با ثبت رشد 22/ 0 درصدی در کارنامه خود، بازدهی در هفت روز معاملاتی خود را به 4/ 12 درصد رساند.در گروه مزبور روز گذشته تنها دو نماد سبزپوش بودند. «بشهاب» بیشترین رشد قیمتی و «بنیرو» بیشترین افت قیمت را رقم زدند. «بسویچ» نیز دیگر نماد سبزپوش گروه مزبور بود. «بکام» بیشترین حجم و «بترانس» بیشترین ارزش معاملات را در اختیار داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر