بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴
معاملات امروز بازار سرمایه همانند روزهای گذشته با افزایش ارزش معاملات در دو بازار بورس و فرابورس همراه بود و علی رغم روند تعادلی اغلب سهام شرکت ها اما حضور پر رنگ خریداران در سمت تقاضای بازار مشهود بود.
کد خبر : ۱۵۹۵۳۴
نویسنده :
بابک آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 94.10.22 شاخص بازار اول ( تالار اصلي) با 51 واحد افزایش به رقم 43249 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 24 واحد افزایش عدد 141649 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 19 واحد افزایش به رقم 24369 واحد رسيد.

همچنین در این روز "وبملت" با 52 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فارس" با 62 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 3 واحد کاهش به رقم 701 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2437 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 987 میلیارد ریال رسید.

معاملات امروز بازار سرمایه همانند روزهای گذشته با افزایش ارزش معاملات در دو بازار بورس و فرابورس همراه بود و علی رغم روند تعادلی اغلب سهام شرکت ها اما حضور پر رنگ خریداران در سمت تقاضای بازار مشهود بود.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در شرایط مثبت و تب و تاب خرید سهام در بورس بازار اخبار و شایعات هم بسیار داغ شده و هر روز خبر و شایعه جدیدی از شرکت های مختلف به گوش می رسد. از سوی دیگر بازار عرضه های حقوقی های بورس هم داغ تر از بازار شایعات است، لذا امروز بنا داریم تا به صورت تک شرکتی به بررسی نمادها بپردازیم.

شاراک: این شرکت شاهکار نیمه دوم امسال بورس است که به خوبی توانسته از غفلت و عدم آگاهی کارشناسان بورس بهره لازم را ببرد. با این نماد حالا حالاها کار داریم چون صورت مالی این شرکت پس از فروش سهام پتروشمیران سراسر ابهام است. از سویی دیگر ظاهراً درز اطلاعاتی در این شرکت برای برخی از سهامداران تبدیل به گسل شده، حالا چرا، توضیح می دهیم.

پتروشیمی اراک در 9 آذر ماه به یکباره با انتشار شایعه فروش سهام پتروشمیران مواجه و همین موضوع سبب واکنش مثبت اهالی تالار به این نماد شد شایعه ای که از آن تعابیر متفاوتی می شد و هر کسی رقمی را به عنوان سود احتمالی و میزان تعدیل این نماد به زبان می آورد از همین رو صف خرید قابل توجه و دفعتی بازار سرمایه در این نماد عاملی شد برای قوت بخشیدن شایعه فروش سهام زیر مجموعه و تندتر شدن تب بازار برای خرید سهام این شرکت اما در همان روز، دومین سهامدار عمده این شرکت با مالکیت 18 درصدی یعنی شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، سازی را نواخت که صدای آن امروز درآمد صدایی که امروز پر از حرف های نگفته بود. تاپیکو در آن روز اقدام به عرضه 15 میلیون سهم در بازار کرد عرضه ای که در آن روز علامت سوال ذهن سهامداران بود و امروز نشان از ضعف شدید درز اطلاعات نهانی این شرکت را دارد. اما این پایان شاهکارهای "شاراک" نبود و این شرکت با اعلام گزارش شفاف سازی خود در خصوص تأثیر فروش سهام پتروشمیران بر سود شرکت فصل جدیدی از علامت سوال سازی های خود در بازار سرمایه را آغاز کرد.

پتروشیمی اراک که در گزارش 6 ماهه خود خبر از پوشش قابل قبول سود پیش بینی شده را داده بود در گزارش مذکور خود اعلام کرد که این مزایده با قیمت پایه مشخص شده تأثیری کمتر از 20 درصد بر سودآوری شرکت خواهد داشت و این در حالی بود که نظر کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه تأثیر بیش از 40 درصدی مزایده مذکور با رقم پایه مشخص شده بود.

به هر حال هر طور که بود این مزایده انجام شد و در نهایت سهام پتروشمیران با نرخی در حدود 11 درصد بالاتر از نرخ پایه به فروش رسید و شرکت پتروشیمی شازند در عین ناباوری اهالی تالار و کارشناسان و تحلیلگران در گزارش 9 ماهه خود اعلام کرد که علی رغم افزایش 11 درصدی رقم پایه مزایده اما این شرکت تنها 21 درصد تعدیل سود دارد در حالیکه از نگاه تحلیلگران این شرکت می بایست رقمی در حدود 55 درصد تعدیل سود می داد. حال سوال اینجاست که واقعاً چه اتفاق فوق ناگواری در شرکت پتروشیمی شازند در سه ماهه سوم به وجود آمده که سبب کاهش سود این شرکت و تغییر محسوس سود محقق شده 9 ماهه نسبت به 6 ماهه شده است؟ آیا این اتفاق نشان دهنده تفاوت آگاهی و علم مالی کارشناسان سازمان بورس نسبت به کارشناسان مالی شرکت ها نیست که به این راحتی شرکت ها کارشناسان سازمان بورس را با هر گزارشی قانع می کنند؟ شایان ذکر است که به زودی تحلیل جامع و کاملی از اتفاقات مالی رخ داده در این نماد منتشر خواهد شد تا پاسخی باشد به علامت سوال های شکل گرفته در ذهن اهالی تالار، در پایان فقط یک سوال باقی می ماند و آن اینکه چه موضوعی سبب شد تا تاپیکو در روز 9 آذر ماه اقدام به عرضه 15 میلیون سهم شاراک در بازار سرمایه آن هم در صف خرید نماید؟ امیدواریم رانت اطلاعاتی نباشد اما پیگیری این موضوع را به سازمان بورس می سپاریم.

ایران ارقام : این شرکت طی 5 روز گذشته به واسطه یک شایعه بی پایه و اساس در خصوص برنده شدن در مزایده صندوق های فروشگاهی اتاق اصناف در حدود 24 درصد بازدهی داشته و امروز مدیران این شرکت تصمیم گرفتند از طریق سایت کدال به اهالی تالار بگویند: "نخرید خبری نیست". که البته تا این لحظه که گزارشی در سایت کدال از این موضوع قابل رویت نیست اما به گفته یک مقام مسئول در شرکت ایران ارقام که خواست نامش فاش نشود این موضوع امروز طی گزارشی به کدال ارسال شد. به هر حال آب که گل آلود باشد ماهیگیری هم آسان می شود. آقا فکر نمی کنید برای شفاف سازی کمی زود باشد هنوز تا بازدهی درست و درمان جا هست سهم هم که صف خرید تپل دارد، اگر صلاح می دانید فعلاً صدای موضوع را در نیاورید.

بانکی ها: قبلاً به کرات در روندهای صعودی گفته ایم و باز هم تأکید می کنیم به این گروه خیلی دل نبندید البته نه به خاطر اخبار و وضعیت بنیادین آنها بلکه به خاطر سهامدار حقوقی بی رحم آن، مطمئن باشید این گروه بعد از کارنامه عملکردی بد سهامدار حقوقی در روند صعودی گذشته بازار دیگر نام لیدری را به خود نخواهد دید.

حمل و نقلی ها: این گروه پس از اجرای برجام و برداشته شدن تحریم ها شاهد اتفاقات و اخبار مثبت زیادی خواهد بود و پتانسیل بالایی در اغلب نمادهای فعال آن وجود دارد اما برای خودنمایی اندکی زمان و نشانه های رشد اقتصادی واقعی نیاز دارد.

پالایشی ها: اگر بگوییم مردگان متحرک بورس بی راه نگفته ایم، هنوز تکلیف بازار با این گروه مشخص نیست حتی تکلیف خودشان با خودشان هم معلوم نیست. خداوند باعث و بانی آن را رحمت کند.

غمارگ: احتمالاً باید از این پس بر سر در بورس یک تابلوی بزرگ نصب کنیم که اطلاعیه گرفته شده پس داده نمی شود حتی شما مدیر عزیز. در خصوص این نماد خبر مفصلی را آماده کرده ایم که فردا می خوانید.

تا درودی دیگر بدرود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.
https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴
لطفا راجع به ذوب هم یک تحقیقی انجام بدید!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴
اگه دست حقوقی از بازار بریده بشه مردم خودشون بلدند چه جوری معامله کنن تا هم ضرر به خودشون نخوره هم به دیگران. ولی این حقوقی معلوم نیس چرا دست بردار نیست.
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۵
بورس نیوز نرخ خوراک چه شد؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۸
هر وقت بازار می خواد یه ذره نفس بکشه یه سری حقوقی و نوسانگیر بی انصاف با عرضه های بی موقع اونو به هم می ریزن و سهامدارو می ترسونن. مثل اوایل سال و همچنین تیر ماه. سازمان بورس هم در هنگام سقوط آزاد ساکته و نظاره می کنه اما تا بازار یه ذره بالا میره سریع هر چی سهم بنجوله میریزه توی تالار تا نقدینگی رو جمع کنه!!! بابا بی انصافا یکی دو ماه صبر کنید بازار جون بگیر و لااقل یه ذره از ضررای دو سال گذشته جبران بشه بعد اینطوری بازار رو به اسم نیاز به نقدینگی و از این چرت و پرت ها خراب کنید!! اگه دوباره این بیمار (بورس) بره توی کما فکر کنم کامل بمیره و دیگه هیچ سرمایه گذار واقعی و درستی وارد بازار نشه پس یه ذره انصاف داشته باشید و بازار رو خراب نکنید. اینا چی فکر می کنن؟ اگر سر سرمایه گذار رو کلاه بذارن کی سود می کنه؟ یه بار تونستی کلاهبرداری کنی بعدش چی؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰
لطفا درباره وخارزم هم بنویسید .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۷
لطفا در مورد شرکت های بورسی بدون حاشیه یا حاشیه کمتر هم مطلب بنویسید که خریداران آنها را شناسایی و سهامشان را خریداری کنند.
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۲
بورس نیوز : تشکر میکنم از شما جهت پیگیری موضوع شاراک ، گزارش شرکت واقعا جای اما و اگر بسیاری را برای سهامداران باقی گذاشته ، سازمان بورس علی رغم اعتراض سهامداران این شرکت بدون کمترین برسی در گزارش اقدام به بازگشائی این سهم نمود که این خود نیز جای سوال دارد ، من از طرف تمامی سهامداران این سهم از شما درخواست دارم که تا روشن شدن ماجرا موضوع را پیگیری کنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۷
زدست ناظر بورس و حقوقی هردو فریاد
هماهنگ اند باهم داد و بیداد
ندیدم هیچ تدبیری ز دولت
تمام پول هایم رفت برباد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰
شاهکار بورس ذوبه با زیان انباشته قیمتش می ره بالا خوانندگان مواظب این سهم باشند پولشان به باد نره
اراک بورس
-
سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۸
قبلا هم راجعبه حقوقیها گفته ایم که اگر دست حقوقیها تو ی دست مقامات نیست پس چرا جلویشان را نمیگیرند مثل دولت چین که مانند دو ماه پیش جلوی معاملات حقوقیها را برای اینکه بازار به تعادل برسد گرفت در ضمن نام اصلی شاراک پتروشیمی اراک میباشد نه اسم من درآوردی دولت احمدی نژاد که نام جعلی شازند را بر روی آن گذاشت
اماندا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۴
دوستان دو مطلب را بعرضتان میرسانم
لازم است برای سهامداری میان مدت و بلند مدت مورد عنایت و توجه قرار بگیرد.


نکته اول:
دولت بجای ارائه بودجه سالانه
بودجه ماهانه به اصطلاح یک دوازدهم میدهد
در توجیه ان فقط سربسته گفته بنا به دلایلی که بعدا گفته میشود

اما پر واضح است که دولت نمیداند بهای نفت چه سرانجامی خواهد داشت
اجرای بر جام اگر با ورود سرمایه خارجی همراه باشد خوب است
و در غیر این صورت فقط یک شوی تبلیغاتی انتخاباتی است
ما کشور صادرات محور در عرضه مواد اولیه هستیم
نفتی و معدنی
وضعیت این دو برهمگان روشن است و نیازی به توضیح ندارد
اگر کشوری بودیم که تکنولوژی و فن اوری عرضه میکرد در رویارویی با بحران اقتصادی جهان
هرچند در بورس ایده صدها پروژه داریم که بخاطر نبود سرمایه خاک میخورند
پس مردم نیمه پر این جام را میبینند و دولت نیمه خالی را
امروزه باب شده فروش حقوقی را تخلیه و مهار هیجان می نامند.


نکته دوم

امیدوار به کاهش نرخ سود بانکی نباشید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۹
حقوقی تو مگر ایمان نداری
چرا اشک سهامدار درمیاری؟
سهامت را مکن عرضه به وفور
که خوشبختی زظالم می شود دور
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۳
خدارا شکر بورس نیوز جان به این واقعیت واقف بودی الان واست واضحتر شده که این بازار یک ... بازار بزرگ برای حقوقیهای .... شرکتهای بورسی بیشتر نیست . هیچکس هم بداد ما نمیرسه چون همون که میخواد به فریاد مابرسه خودش فریاد مارو درآورده
شعباني
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۰
بورس ايران پر از اختلاس است شما فقط يك گوشه اي از آن را بيان كرديد به عنوان نمونه چرا شركتهاي زيانده اكثر صف خريد وشركتهاي سودده خريدار ندارد؟
ناشناس
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲
در واقع سودی تقسیم نمیشه اینا فقط امارو ارقامن اینو دیگه تقریبا همه فهمیدن
امير
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۴
آره واقعا راست گفتي سهمي مثل همراه اول با 500 تومان سود منفي است آنوقت سهمهايي با زيان 20 الي 30 صف خريد هستند
امين فرد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۹
با اين حساب نبايد از اين به بعد به اطلاعيه هاي كدال اعتماد كرد چون ممكن است فردا تكذيب شوند
ضررکرده بورس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۲
باید حقوقی ها ممنوع المعامله بشن تاچند ماه یا فقط بتونند محدود بفروشند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۹
ممنون از شما بورس نیوز
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲
ای کاش یک گزارش هم از وضیت و سرانجام رتاپ و رکیش تهیه می کردید .
اخه بد از دو سال انتظار بورس یه تکونی داره می خوره ولی این دو سهم باید با حبس سرمایه ی مردم روبه رو باشند ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
ای کاش یک گزارش هم از وضیت و سرانجام رتاپ و رکیش تهیه می کردید .
اخه بد از دو سال انتظار بورس یه تکونی داره می خوره ولی این دو سهم باید با حبس سرمایه ی مردم روبه رو باشند ؟
مارگزيده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۸
ما كه پشت دستمان را كفكير داغ كرديم دردست شركت پارسيلون ولاستيك دنا نزديك بورس وسرمايه كذاري نشيم