بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
معاملات امروز نیز برخلاف انتظارات برای سنگین بودن صف های تقاضا و غلبه و فزونی دستورهای خرید بر فروش سهام، شاهد حرکت قیمت ها به سمت دامنه های منفی شدیم.
کد خبر : ۱۵۹۷۳۰
نویسنده :
کیوان فر

شب گذشته در حالی با قرائت بیانیه مشترک ایران با گروه 1+5 در وین پایتخت اتریش کلیه تحریم ای هسته ای ایران برداشته شد که بورس بر خلاف انتظارات پیرامون افزایش تقاضا و تشکیل صف های خرید سنگین سهام، در اکثر گروه ها روندی متعادل و حتی منفی را سپری می کند.

به گزارش بورس نیوز، خورشید صبح بدون تحریم ایران در حالی امروز طلوع کرد که در بورس تابش این نور سراسر امید با ترس و نگرانی های سهامداران همراه شده است.

بطوریکه در کمتر از 30 دقیقه معاملات روز جاری شاخص کل در حالی با جهش حدود 1100 واحدی تا نزدیکی مدار 66 هزار واحدی رفت که بیشترین تأثیر مثبت از سوی نماد "همراه" و "اخابر" و نیز پتروشیمی ها بر این نماگر اعمال شده؛ اما نکته قابل توجه بازار امروز در سایر نمادهای معاملاتی و کلیت بورس است که ترس سهامداران حقیقی را از تکرار تجربه های ناکام لوزان و ژنو و رکب حقوقی ها به سهامداران حقیقی برای عرضه های سنگین سهام حکایت می کند.

از این رو معاملات امروز نیز برخلاف انتظارات برای سنگین بودن صف های تقاضا و غلبه و فزونی دستورهای خرید بر فروش سهام، شاهد حرکت قیمت ها به سمت دامنه های منفی شدیم. ضمن اینکه میزان رشد حدود 2000 واحدی شاخص کل طی کمتر از دو روز باعث ترس سهامداران نسبت به تداوم این روند شده و نگاه ها را به سمت اصلاح قیمت ها سوق داده که در این شرایط بیشترین عرضه ها به دست حقیقی ها رقم خورده است تا جشن هسته ای تنها برای شاخص کل برگزار شود. به عبارت بهتر می توان شاهد بود که نگرانی سهامداران حقیقی از رفتار حقوقی ها اهالی بازار را در اصطلاح مجبور به خود زنی کرده تا در شرایطی که پس از 12 سال سایه سیاه تحریم های بین المللی از آسمان ایران کنار رفته و می رود که تحولی عظیم در کشور رقم بخورد، بایستی این چنین شاهد بازاری منفی باشیم.

گرچه همین میزان رشد نامتقارن شاخص به دلیل فرمول غلط محاسبه آن موجب شده فعالان بازار از ترس اصلاح قیمت ها پس از این رشد حدود 2000 واحدی بیشتر فروشنده باشند تا خریدار.

بدین ترتیب با توجه به روند منفی و عرضه های پر حجم سهامداران به ویژه حقوقی ها پس از حصول توافقات قبلی در لوزان و ژنو، می توان گفت بازار برای سومین بار است که با وجود اتفاقات مثبت بین المللی و اثر گذار بر اقتصاد کشور چنین واکنشی را برخلاف انتظارات از خود نشان می دهد تا باز هم انتشار خبری مثبت، روندی منفی را در پی داشته باشد.

در این شرایط نوبت دولت و وزارت اقتصاد است تا با هماهنگی پا به میدان بگذارد و برای بهبود این وضعیت و هدایتی هوشمند اقدامی عملی صورت دهد. چرا که ورود آنها می تواند این ترس و نگرانی های را رفع کند.

بر همین اساس از دولت و وزارت اقتصاد انتظار می رود با ارایه راهکارهایی اثربخش ضمن رفع این نگرانی ها از سهامداران مانع خروج مجدد نقدینگی از بورس شوند و سازمان بورس نیز بایستی در شرایط فعلی با حذف شاخص کل فعلی از تابلوی معاملات برای همیشه این برداشت های اشتباه را از میزان رشد بورس مرتفع سازد. چرا که امروز در بهترین شرایط قیمت سهام تنها پنج درصد افزایش می یابد، در حالیکه شاخص تاکنون حدود 1000 واحد افزایش را نشان می دهد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.
https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵
سنگ اندازی در مسیر رشد بازار نشان داد که دشمنان داخلی این مرز و بوم به مراتب برای ایرانیان از اسراییل و امریکا و عربستان خطرناکترند و کسانی هستند که امید انسانها را نشانه گرفته اند و خیال دارند تنها با القا جو نا امیدی ضحاک گونه به حکومت خود ادامه دهند.
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴
آفرین بر چشمان تیزبین و صراحت کلامت بورس نیوز.
مجتبی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸
چرا واسه حقوقی ها دامنه فروش تعیین نمی شه تا کی منظر بشیم به پول خودمون برسیم نمی تونید گل بگیرید در بورسو دیگه بقیه هم مثل ما بیچاره نشن
ناشناس
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴
دوست عزیز کی دامنه تعیین کنه حقوقی ها کیا هستن خود همین افراد ن دیگه مگر کسی جلو پای خودش سنگ میاندازه اینا فقط طعمه و تله میزارن که امثال ماها رو توی دام باندازن و خودشون حکمرانی کنند .
علی شاه
GERMANY
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷
دیشب به دوستی عرض کردم نام بازار امروز هست : یکشنبه ی خیانت

باقی ماجرا را خودتون شاهد هستید
در پیام تبریک شما هم نوشتم :
اگر آقایون بذارن بازار رشد کنه

تحریمها برداشته شد و بانک ملت -4.5 تا الان

لعنت به این فساد گسترده
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰
تو تاریخ باید بنویسن صبح روز اجراتی برجام وبصادر صف فروش شد. واقعا تبریک داره.
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹
آفرین بر چشمان تیزبین و صراحت کلامت بورس نیوز.
علی شاه
GERMANY
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰
دیشب به دوستی عرض کردم نام بازار امروز هست : یکشنبه ی خیانت

باقی ماجرا را خودتون شاهد هستید
در پیام تبریک شما هم نوشتم :
اگر آقایون بذارن بازار رشد کنه

تحریمها برداشته شد و بانک ملت -4.5 تا الان

لعنت به این فساد گسترده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳
لعنت به همه کسانی که شیرینی امروز را برکام سهامدارت تلخ تر از زهر کردند.
علیرضا
ROMANIA
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴
فقط حقوقی ها دنبال بدبخت کردن و نوسان گرفتن از حقیقی های بیچاره هستند و با این وضع روزهای سیاه تر بورس در راه است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴
جشن هسته ای هم دردی از ما دوا نمیکنه این بازار درست نمیشه این وسط پول ما سوخت از بین رفت
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰
سقوط بازار اینبار بدتر از دفعات قبل هست.....
حسن
UNITED STATES
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳
یعنی نظر ملت هم اهمیتی داره که بخواهید منتشر کنید؟
نارون
RUSSIAN FEDERATION
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵
هرقدر تیم سیاسس دولت قوی هست تیم اقتصادی دولت.......
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸
نمیگزارید هیچ اب خوشی از گلوی ملت پایین رود.