بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵
کد خبر : ۱۵۹۷۹۹

دبیرکل کانون کارگزاران گفت: با لغو تحریم های بین المللی در کوتاه مدت اتفاق خاصی در شرکتهای بورسی رخ نمی دهد و اثرات واقعی این اتفاق در میان مدت و در اواسط سال 1395 در بورس نمایان می شود.

روح‌الله میرصانعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص وضعیت بورس بعد از تحریم‌ها گفت: طبیعتا با لغو تحریم‌های بین‌المللی در کوتاه مدت اتفاقات قابل توجهی در بنگاه‌ها و شرکت های بورسی رخ نمی‌دهد و مدتی لازم است تا اثرات لغو تحریم‌ها در شرکت ها و اقتصاد نمایان شود.

وی افزود: بورس بازاری است که ارزش روز سودآوری‌های آینده را محاسبه می‌کند، لذا پیش‌رو بوده و نگاه به آینده دارد و زودتر به اخبار مثبت واکنش نشان می دهد، بنابراین امیدواریم اثرات لغو تحریم‌ها در میان‌مدت در شرکت‌ها و سودآوری آنها مناسب و بزرگ باشد تا بورس هم رشد مداومی را تجربه کند.

میرصانعی با بیان اینکه ادامه روند مثبت بورس به این بستگی دارد که لغو تحریم‌ها و تاثیر آن بر صنایع مختلف به چه شکل خواهد بود و قیمت ها به چه صورت تحت تاثیر قرار می گیرد، افزود: باید اثرات واقعی تحریم‌ها روی شرکت‌ها نمایان شود که این اثر درمیان مدت و در اواسط سال 1395 نمایان می‌شود، اما اگر این اتفاق بیافتد قطعا بر اقتصاد موثر است لذا کارشناسان بازار باید اثرات لغو تحریم ها را بر صنایع و شرکتهای مختلف بررسی کنند.

وی ادامه داد: قطعا عوامل دیگری به جز تحریم ها روی بورس اثرگذار است به طوری که اخباری در خصوص کاهش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و همچنین خبر کاهش قیمت نفت، اخبار مثبت و منفی است که روی بورس اثرگذار است، اما باید دید برآیند این اخبار در بورس به چه سمتی خواهد بود، اما طبیعتا دیگر نمی توانیم تغییرات جهشی در سال 1392 را شاهد باشیم یعنی از این پس حرکت بورس معقولانه تر خواهد بود اما برآیند خبرهای مثبت سیاسی و اقتصادی بیشتر است و امیدواریم شاخص بورس نه به صورت هیجانی و جهشی بلکه به صورت مداوم رشد خود را طی کند.

به گفته این مقام مسئول،هرچقدر میزان اثرگذاری رفع تحریم ها بر شرکتهای بورسی مشخص تر و ملموس تر باشد طبیعتا رشد قیمتی آنها هم بیشتر خواهد بود و این به مرور زمان اتفاق می افتد.

وی همچنین اظهار کرد: بازار سرمایه بازار بدون ریسکی نبوده و اگر سهامداران فقط می خواهند در این بازار سود کنند، اشتباه می کنند زیرا این بازار هم سود دارد و هم زیان. لذا نمی توانیم به سرمایه گذارانی که وارد این بازار می شوند و با زیان از آن خارج می شوند، بگوییم نسبت به بازار بی اعتماد شده اند، زیرا این بازار هم سود دارد و هم زیان.

میرصانعی عنوان کرد:در همه بورس‌های دنبا هم دوره رکود وجود دارد و هم دوره رونق، اما ممکن است این دوره کمی طولانی تر شود بنابراین انتظار اینکه بازار سرمایه فقط سود بدهد، انتظار بی جایی است البته ممکن است بازار فرصت سودآوری خوبی داشته باشد و سرمایه گذاران ریسک پذیر وارد بازار شوند، اما سرمایه گذارانی که آگاهی کافی در این خصوص ندارند باید به صورت غیر مستقیم و از طریق صندوق های سرمایه گذاری وارد بازار شوند زیرا ورود آنها به صورت مستقیم ریسک بازار سرمایه را افزایش داده و با یکباره وارد شدن و یکباره خارج شدن، بازار را دچار تلاطم و تنش می کنند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر