بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷
طی روز جاری اتفاق افتاد

جوابیه پتروشیمی شازند به یک خبر

شرکت پتروشیمی شازند، طبق مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار در تاریخ 18 آذرماه 1394 اقدام به انتشار آگهی مزایده واگذاری سهام شرکت پتروشمیران در سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران (کدال) نموده است، همزمان افزایش پیش بینی سود هر سهم سال 1394 شرکت با توجه به عملکرد 8 ماهه و برآورد اثر معامله فوق الذکر شفاف سازی شده است.
کد خبر : ۱۵۹۸۷۰
نویسنده :
بابک آموخته
در پی انتشار خبری با عنوان "شاهکار شاراک" در وب سایت بورس نیوز در تاریخ 94.10.22 (کدخبر: 159534) بر آن شدیم تا در جهت تنویر افکار فعالان محترم بازار سرمایه خصوصاً سهامدارن محترم شرکت پتروشیمی شازند با نماد بورسی "شاراک" مواردی چند را در قالب جوابیه تهیه و منتشر نماییم.

شرکت پتروشیمی شازند، طبق مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار در تاریخ 18 آذرماه 1394 اقدام به انتشار آگهی مزایده واگذاری سهام شرکت پتروشمیران در سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران (کدال) نموده است، همزمان افزایش پیش بینی سود هر سهم سال 1394 شرکت با توجه به عملکرد 8 ماهه و برآورد اثر معامله فوق الذکر شفاف سازی شده است. به دلیل کاهش محسوس نرخ فروش محصولات در شش ماهه دوم سال جاری (بدلیل افت شدید قیمت جهانی نفت خام) و متعاقب آن کاهش مبلغ فروش محصولات در ماه های مهر و آبان، سود هرسهم شرکت در 8 ماهه 656 ریال و با روند نزولی سودآوری در دو ماهه مهر و آبان 110 ریال (ماهیانه 55 ریال) محقق شده است این در حالی می باشد که سود هر سهم در پایان شش ماهه اول 546 ریال (ماهیانه 91 ریال) بوده است و اطلاع رسانی در خصوص افزایش کمتر از 20 درصدی سود هر سهم سال 1394 در نامه منتشره در تاریخ 18 آذرماه سال جاری در سامانه کدال بر اساس عملکرد 8 ماهه فوق الاشاره (656 ریال سود هر سهم 8 ماهه و 984 ریال سود برای کل سال) به عمل آمده است، همچنین به استحضار سهامداران محترم می رساند پیرو آگهی مزایده واگذاری سهام منتشره با فرض فروش اقساطی بر پایه قیمت کارشناسی و با احتساب تعدیلات مربوطه، از بابت فروش سهام شرکت پتروشمیران معادل 570 ریال سود به ازای هر سهم برآورد و اعلام گردید، حال آنکه پس از بازگشایی پاکات مزایده در روز چهارشنبه مورخ 1394.09.25، شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری با قیمت پیشنهادی 5٬031٬348 میلیون ریال (قیمت پایه مزایده 4٬500٬000 میلیون ریال) بعنوان برنده مزایده اعلام گردید. در نتیجه شرکت با عنایت به درآمد حاصل از این معامله، سود متعلقه پس از کسر مالیات و بهای تمام شده سرمایه گذاری مزبور را شناسایی و بر اساس گزارش عملکرد 9 ماهه، در تاریخ 6 دی 1394 اقدام به ارسال نامه مجدد و شفاف سازی به سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر تعدیل بیشتر از 20 درصد نموده است.

حال عمده ترین دلیل کاهش سود هر سهم شرکت در سه ماهه سوم سال، در مقایسه با میانگین سود ماه های قبل به شرح ذیل اعلام می گردد:

همانگونه که در گزارش 9 ماهه منتشر شده در سامانه کدال مشاهده می گردد، تولید و فروش مقداری شرکت نسبت به بودجه پیش بینی شده افزایش یافته است و این نشان دهنده عملکرد مطلوب شرکت بوده است. حال عمده ترین دلیل کاهش سود هر سهم شرکت در سه ماهه سوم در مقایسه با شش ماهه اول به شرح ذیل تحلیل می گردد، همانگونه که مستحضرید، امتیاز خرید خوراک ناشی از موارد ذیل می باشد:

نرخ ارزی خوراک (نرخ مبادله ای)

5 درصد تخفیف نرخ خوراک نسبت به قیمتFOB خلیج فارس

قیمت ارزی خوراک

میانگین قیمت ارزی خوراک در شش ماهه اول سال جاری به ازای هر تن 450 دلار و تفاوت نرخ ارز مبادله ای و آزاد به میزان 20 درصد بوده است که با این تفاسیر، امتیاز دریافتی به ازای هر تن در شش ماهه اول بالغ بر 112 دلار بوده است. (112=25%*450)

لیکن در سه ماهه سوم و با توجه به سقوط قیمت جهانی نفت و به تبع آن سقوط قیمت نفتا(خوراک)، این قیمت به 370 دلار کاهش و تفاوت نرخ ارز مبادله ای و آزاد نیز به 22 درصد رسید. لذا امتیاز دریافتی به ازای هر تن در سه ماهه سوم به 100 دلار کاهش یافت. (100=27%*370)

همانگونه که ملاحظه می فرمایید امتیاز دریافتی نسبت به شش ماهه اول حدود 12 درصد کاهش نشان می دهد و این موضوع منجر به کاهش سودآوری شرکت در در سه ماهه سوم گردیده است.

در نتیجه با توجه به عملکرد واقعی 9 ماهه سال جاری و فروش قطعی شرکت پتروشمیران، پیش بینی سود هر سهم سال 1394 شرکت پتروشیمی شازند نسبت به پیش بینی قبلی 278 ریال (معادل 21 درصد) افزایش یافته و این موضوع در تاریخ 20 دی 1394 در سامانه کدال منتشر و به اطلاع سهامداران محترم نیز رسیده است.

  روابط عمومی و امور بین الملل

شرکت پتروشیمی شازند


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.
https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰
بورس نیوز تحلیل از وتوسم چی شد؟
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۴
مگه کلمه پاکت ها چه ایرادی داره که جمع عربی رو به یک کلمه فرانسوی می چسبونین