بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
دبیر انجمن گروه کارفرمایان صنعت سیمان عنوان کرد:

برنامه های هلدینگ سیمانی جهت همکاری با دو غول سیمانی خارجی

با توجه به رفع تحریم های بین المللی گسترش بازارهای هدف صادراتی به کشورهای خارجی به غیر از کشور عراق از جمله مهمترین تبعات مثبت ناشی از گشایش روابط خارجی بر صنعت سیمان به شمار می رود که در همین راستا در حال اجرای برنامه هایی جهت صادرات محصولات به قاره آفریقا و حوزه کشورهای CIS هستیم.
کد خبر : ۱۶۰۳۷۳
نویسنده :
جمشیدی

اجرای طرح برجام و رفع کلیه تحریم های بین المللی در حالی نوید بهبود اوضاع سیاسی و اقتصادی را برای صاحبان صنایع به ارمغان آورد که در این بین صنایع مختلف در تکاپو برای گسترش روابط بین المللی و استفاده بهینه از فرصت های موجود جهت گسترش روابط خارجی و توسعه بازارهای هدف صادراتی خود هستند. بدین تریتب هر یک از صنایع برنامه های آتی خود را در این راستا اعلام نمودند و باید دید که صاحبان صنعت سیمان به عنوان یکی از صنایع اثر پذیر از شرایط فعلی چه برنامه هایی برای رشد و بالندگی این صنعت در نظر دارند.

در همین ارتباط، دبیر انجمن گروه کارفرمایان صنعت سیمان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: با توجه به رفع تحریم های بین المللی گسترش بازارهای هدف صادراتی به کشورهای خارجی به غیر از کشور عراق از جمله مهمترین تبعات مثبت ناشی از گشایش روابط خارجی بر صنعت سیمان به شمار می رود که در همین راستا در حال اجرای برنامه هایی جهت صادرات محصولات به قاره آفریقا و حوزه کشورهای CIS هستیم.

عبدالرضا شیخان افزود: ایجاد امکان گشایش اعتبارات LC از طرف خریدار و کاهش هزینه حمل صادرات محصولات از جمله سایر اثرات مثبت ناشی از بهبود وضعیت سیاسی کشور می باشد.

وی در خصوص امکان ورود سرمایه گذاران خارجی به صنعت سیمان در دوران پسا تحریم اظهار داشت: در صورت فعال شدن رینگ صادارتی سیمان و کلینکر در بورس کالا به طور قطع خریداران این محصولات از طریق این بازار وارد عمل می شوند. علاوه بر این با موافقت و همکاری انجمن صنفی گروه سیمان، سازمان توسعه و تجارت و گمرک مقرر شد تا ساختار منسجمی جهت صادرات محصولات سیمان و کلینکر از طریق بورس کالا تعریف شود تا هیچ شرکت یا واحدی نتواند خارج از بورس کالا اقدام به صادرات محصولات کند. علاوه بر این، سرمایه گذاران خارجی نیز می توانند از این طریق در گروه سیمان همکاری و سرمایه گذاری کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به تحولات رخ داده در حوزه سیاسی شرکت های سیمانی بویژه هلدینگ اسپندار مذاکراتی جهت جذب سرمایه گذار خارجی و همکاری مشترک با دو غول سیمانی یعنی شرکت سیمانی لافارژ فرانسه و نیز هولیسم سویس انجام داده اند که با توجه به مذاکرات انجام شده شروع همکاری مشترک میان شرکت های مذکور چندان دور از انتظار نخواهد بود.

دبیر انجمن گروه صنفی کارفرمایی صنعت سیمان در خصوص نحوه همکاری با سرمایه گذاران خارجی گفت: با توجه به رکود موجود در حوزه ساخت و ساز، دپوی محصولات تولیدی و نیز تعداد فراوان شرکت های سیمانی فعال در داخل کشور احداث کارخانه جدید دور از ذهن است. بر این اساس انتظار می رود تا با توجه به افق روشن اقتصادی و در پی آن پیشرفت روند اجرای پروژه های عمرانی، همکاری با سرمایه گذاران خارجی به صورت همکاری مشترک باشد.

شیخان افزود: به طور قطع ورود دو شرکت سیمانی خارجی مذکور به کشور که در حال حاضر با یکدیگر ادغام شده اند و هلدینگ اسپندار یکی از سرمایه گذاران این شرکت می باشد، تبعات مثبتی را با خود به دنبال خواهد داشت که از جمله آن می توان به تزریق نقدینگی جدید، ایجاد اعتبار برای صادرات محصولات و توسعه بازارهای هدف خارجی اشاره کرد.

وی در خاتمه با مثبت ارزیابی کردن عملکرد شرکت های سیمانی در شرایط رکود اقتصادی طی دو سال اخیر، در این خصوص ابراز داشت: شرکت های سیمانی طی دو سال اخیر علیرغم فعالیت 70 کارخانه تولیدی در این صنعت و تولید انبوه محصولات، عملکرد مناسبی را از خود به نمایش گذاشتند و در این مدت هیچ کارخانه سیمانی تعطیل نشد و حتی تعدیل نیروی انسانی انجام نگردید که این امر ارزشی است.

حال آنکه باید دید که وضعیت آتی تولید و سودآوری در این صنعت با توجه به اتفاقات مثبت رخ داده در حوزه سیاسی و چشم انداز مناسب وضعیت اقتصادی چگونه خواهد بود. به طور قطع در شرایط ایجاد آرامش اقتصادی و سیاسی در کشور سرمایه گذاران داخلی و خارجی تمایلی بیشتری جهت سرمایه گذاری در این صنعت خواهند داشت.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶
صادرات سیمان سفید ایران به عربستان یک فرصت تجاری بزرگ برای ایران بود
مهجوري
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷
جناب شيخان عزيز رئيس محترم انجمن .ساليان سال است كه هلسيم وارد مملكت شده وتا حدودي نيز تكنولوژي بهمراه خود آورده.اكنون كه با غول ديگر سيماني در جهان (لافارژ) يكي شده بهترين موقع براي بسترسازي عوامل تشويقي است.آنها را به بازي بگيريد حتي در سنوات گذشته هلسيم سود سهام و سرمايه گذاري خود را خارج نكرده و اصطلا حا ري اينوست كرده .بايستي بسترهاي لازم براي تشويق به سرمايه گذاري هرچه بيشتر فراهم شود . توكل به خدا .