بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۲
ارزش خرید سهام توسط سهامداران خارجی طی دی ماه سال جاری بیش از 141 میلیارد و 363 میلیون ریال و ارزش فروش سهام توسط آنها بیش از 119 میلیارد و 160 میلیون ریال محاسبه می شود که این میزان نسبت به ماه گذشته به ترتیب با افزایش 235 درصدی و 16 درصدی همراه بوده است.
کد خبر : ۱۶۰۸۸۰
نویسنده :
جمشیدی

همزمان با اجرایی شدن طرح برجام و گشایش روابط بین المللی بسیاری از شرکت های بزرگ خارجی تمایل خود برای همکاری مشترک با شرکت های داخلی را اعلام داشتند که در این بین بحث ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه و ایجاد بسترهای لازم جهت انجام معامله این گروه از سهامداران در بورس که از چند وقت پیش مطرح شده بود، بیش از پیش تقویت یافت. بر این اساس این سوال مطرح می شود که استقبال سرمایه گذاران خارجی از سرمایه گذاری در بورس کشورمان چگونه بوده و از ابتدای سال جاری تاکنون چه تعداد کد سهامداری برای سرمایه گذاران خارجی صادر شده و عمدتاً از چه کشورهایی بوده است؟

در همین ارتباط، مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) فصل نوینی در اقتصاد ایران آغاز شده است به طوریکه بازار سرمایه می تواند نقش آفرینی بیشتری در اقتصاد ملی ایفا کند.

محمدرضا محسنی افزود: از ابتدای امسال تا پایان دی ماه تعداد 184 کد برای سرمایه گذاران خارجی صادر شده است تا تعداد کدهای سرمایه گذاران خارجی بازار سرمایه به رقم 521 کد برسد. این در حالی است که طی سال 93 تعداد 121 کد سهامدار خارجی در بازار سرمایه ایران صادر شده بود.

وی همچنین به ارزش خرید و فروش سهام توسط سرمایه گذاران خارجی اشاره کرد و اظهار داشت: ارزش خرید سهام توسط سهامداران خارجی طی دی ماه سال جاری بیش از 141 میلیارد و 363 میلیون ریال و ارزش فروش سهام توسط آنها بیش از 119 میلیارد و 160 میلیون ریال محاسبه می شود که این میزان نسبت به ماه گذشته به ترتیب با افزایش 235 درصدی و 16 درصدی همراه بوده است.

صدور 22 کد سهامدار خارجی طی دی ماه امسال/ جمع دارایی های بورسی خارجی ها

علاوه بر این، طی دی ماه سال جاری تعداد 22 کد سهامداری خارجی در بازار سرمایه صادر شد که ارزش دارایی 9 سرمایه گذار حقوقی معادل 5,655,720,127,644 ریال و هشت سرمایه گذار حقیقی معادل 78,413,958,349 ریال بوده است.

مدیر عامل سمات افزود: در حال حاضر در بازار سرمایه کشورمان سرمایه گذارانی از کشورهایی همچون آمریکا، انگلیس، روسیه، آلمان، سوییس، سوئد، ازبکستان، چین، هلند، هند، ترکیه، لبنان، آفریقای جنوبی، ژاپن، قبرس، ایتالیا، امارات، نروژ، یونان، اندونزی، مالدیو، هنگ کنگ، قطر، عراق، پاکستان، سوریه، لوکزامبورگ، کویت، نیوزیلند، مالزی و افغانستان فعال هستند. همچنین در این فهرست نام 32 سرمایه گذار ایرانی مقیم خارج از کشور نیز دیده می شود.

محسنی در پاسخ به این سوال که با توجه به گشایش روابط بین المللی و موضوع ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور، آیا ساز و کارهای لازم جهت ورود و معامله این افراد در بازار سرمایه فراهم شده است، اظهار داشت: شرکت سپرده گذاری مرکزی سال آینده میزبان نخستین اجلاس جهانی بازارسرمایه ایران و بیستمین مجمع عمومی نهادهای ثبت، سپرده‌ گذاری و تسویه و پایاپای آسیا - اقیانوسیه (ACG 20)خواهد بود، ضمن اینکه همکاری های خوبی با دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور اسلامی (D8 ) انجام شده است تا پیشنهاد راه اندازی نخستین صندوق سرمایه گذاری اسلامی سال آینده درحاشیه برگزاری اجلاس روسای جمهوری D8 در تهران مطرح شود تا بازار سرمایه ایران نقش فعال تری را در این حوزه انجام دهد.

وی در خاتمه گفت: مذاکراتی با مدیران و سرمایه گذاران 15 کشور اروپایی در ماه های اخیر انجام شده است و دو بانک بورسی تجارت و پاسارگاد آمادگی خود جهت همکاری با سرمایه گذاران خارجی را اعلام کرده اند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳
آقایان محترم :لطفا اینقدر به خارجیها دل خوش نکنید که همینها پدر مارا در آوردند.
ایینستین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳
شما چه ساده ای اینها خاراجی ها را هم نشان کرده اند تا جیبشان را خالی کنند