بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹
کد خبر : ۱۶۱۳۱۳
ماه گذشته قیمت انواع سکه با بیشترین تغییر در 11 ماه سال جاری مواجه شد و سکه تمام طرح جدید نیز افزایش 125 هزار تومانی را تجربه کرد و برای اولین بار در سال 1394، میلیونی شد. 
 
به گزارش انتخاب، انواع سکه در ماه گذشته (بهمن) با تغییرات زیادی همراه شد و درجهت افزایش نرخ، رکوردشکنی کرد. 
 
سکه تمام طرح جدید در نخستین روز بهمن ماه به قیمت 930 هزار تومان فروخته شد و پس از آن سیر صعودی پیدا کرد و در همان دهه اول بهمن به 955 هزار تومان رسید و تا میانه این ماه روند نسبتا با ثباتی داشت اما در هفدهمین روز بهمن با جهش دوباره‌ای مواجه شد و نرخ 984 هزار تومانی را تجربه کرد. 
 
این سیر صعودی همچنان ادامه یافت تا در نقطه اوج خود به یک میلیون و 55 هزار تومان رسید و رکورد سال را در بهمن ماه شکست. 
 
سکه تمام طرح جدید در حالی در بهمن ماه با نوسان 125 هزار تومانی روبرو شد که در دی ماه 47 هزار تومان نوسان پیدا کرده بود. 
 
سکه تمام بهار طرح قدیم نیز روندی مانند سکه تمام طرح جدید را در بهمن ماه طی کرد. این نوع سکه در نخستین روز بهمن 930 هزار تومان به فروش رسید اما در ادامه راه به بالاترین نرخ خود در این ماه و همین طور 11 ماهه اول سال به یک میلیون و 30 هزار تومان رسید تا سکه تمام بهار طرح قدیم نوسان 100 هزار تومانی را در بهمن 1394 تجربه کند. 
 
قیمت سایر انواع سکه نیز در این ماه روالی نسبتا مشابه داشت. نیم سکه در این ماه که روند خود را با 468 هزار تومان آغاز کرد و در ادامه، در دهه پایانی بهمن از مرز 500 هزار تومان گذشت و در بالاترین نرخ خود در 11 ماه اخیر قرار گرفت و 508 هزار تومان فروخته شد. 
 
ربع سکه نیز در این ماه با نوسان 14 هزار تومانی مواجه شد. نرخ ربع سکه در این ماه 254 هزار تومان بود که در بالاترین قیمت به 268 هزار تومان رسید که بالاترین میزان نوسان در سال جاری بود. 
 
همچنین سکه گرمی برای نخستین بار در 11 ماه امسال تغییر 14 هزار تومانی را تجربه کرد. سکه گرمی در حالی در آغاز بهمن با نرخ حدود 170 هزار تومان در بازار آزاد قابل مشاهده بود که در ادامه راه و در آخرین روزهای ماه به 185 هزار تومان رسید تا بالاترین نرخ در سال جاری را به نمایش بگذارد. 
 
مهمترین دلایل افزایش قیمت سکه 
کارشناسان اقتصادی دلایل مختلفی را برای نوسانات نرخ سکه اعلام می‌کنند. برخی معتقدند نوسانات و تغییرات سینوسی طلای جهانی منجر به نوسان قیمت سکه نیز شده است. 
 
همچنین به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر، افزایش قیمت سکه در این ماه به افزایش نرخ بهره در آمریکا مربوط می شود. 
 
به گفته کشتی‌آرای دلیل اصلیاین موضوع اعلام شاخص‌های جهانی است، افزایش نرخ بهره آمریکا شوک قیمتی به بازار نیویورک وارد کرد و قیمت‌ها را افرایش داد. 
 
به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر، تقاضا در بازار داخلی تغییری نداشته است و میزان آن بیشتر از عرضه نیست که بخواهد منجر به گرانی سکه شده باشد و با توجه به افزایش تقاضا در روزهای پایانی سال با افزایش قیمت در قطعات کوچک سکه در آستانه رسیدن به نوروز خواهیم بود. 
 
همچنین برخی دیگر از ناظران اقتصادی معتقد هستند تا زمانی که قیمت جهانی طلا بالا باشد و از طرفی با افزایش قیمت ارز همراه باشد، بالا رفتن قیمت سکه طبیعی است.
منبع: ایسنا

اشتراک گذاری :
ارسال نظر