بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۹
مستطيل شيشه اي تالار

سزای گران فروش، نخریدن است

در معاملات روز جاری هیجان منفی در بازار سرمایه شکل گرفته بود که منشأ آن نامشخص بود و فقط اهالی تالار بدنبال یک دلیل برای توجیه فروش سهام خود می گشتند که البته این جو در گروه خودرویی بیشتر و در گروه پالایشی کمتر بود.
کد خبر : ۱۶۱۳۳۵
نویسنده :
بابک آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 94.12.04 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 19 واحد کاهش به رقم 53972 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 856 واحد افزایش عدد 172364 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 44 واحد افزایش به رقم 29789 واحد رسيد.

همچنین در این روز "وغدیر" با 94 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "رانفور" با 48 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 1 واحد افزایش به رقم 828 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 4997 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 2143 میلیارد ریال رسید.

معاملات روز جاری اگرچه با رشد شاخص کل بورس همراه بود اما اغلب سهام شرکت ها با روند نزولی و البته متعادل مواجه بودند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در معاملات روز جاری هیجان منفی در بازار سرمایه شکل گرفته بود که منشأ آن نامشخص بود و فقط اهالی تالار بدنبال یک دلیل برای توجیه فروش سهام خود می گشتند که البته این جو در گروه خودرویی بیشتر و در گروه پالایشی کمتر بود.

اما پس از گذشت مدتی مشخص شد هدف قراردادن لیدر غایب این روزهای بازار دلیل جو سازی منفی بر روی خودرویی ها بود چرا که در حالی خبر تغییر مدیر عامل سایپا به دستور رییس سازمان گسترش در بازار دست به دست شد که روابط عمومی شرکت سایپا لحظاتی بعد با اعلام کذب بودن شایعه مطرح شده اعلام کرد که به دستور وزیر صنعت نوروز زاده رییس سازمان گسترش از ترکیب هیأت مدیره سایپا کنار گذاشته و سید ابریشمی جای وی را گرفته است، به هر حال این اخبار و شایعات در شرایط فعلی منطقی است چرا که همانطور که با برخی شیطنت ها اجازه رشد بازار سرمایه را نمی دادند و یا رشد اخیر را حبابی می خواندند، ساختن چنین حرف و حدیث هایی برای یکی از دو غول بزرگ خودروسازی کشور نیز که این روزها با اقدامات ساختاری خود شگفتی ساز شده اند و مدیریت صحیح را به رخ مدیران گذشته در دولت سابق نشان می دهند دور از ذهن نبوده است.

به هر حال باید قبول کرد اقتصاد جدید تفکرات جدیدی می طلبد هر چند که هنوز تفکر تازه و ایده جدیدی از سوی مدیریت ایران خودرو ارایه نشده و اغلب اهالی تالار اقدامات جدید این شرکت را منوط به اتمام زمان استفاده از حق تقدم های استفاده نشده آن می دانند.

اما در گروه بانکی همچنان شیرهای خفته در این نمادها در انتظار روزهای سبز هستند تا دوباره با حرکت های ضربتی خود تقاضا را در این گروه سرکوب کنند. حتماً به خرید و فروش های حقوقی سه نماد "وبصادر"، "بملت" و "وتجارت" طی روز جاری توجه کنید، در "وبصادر" حقوقی 11 میلیون و پانصد هزار سهم فروخته و در مقابل حدود 50 میلیون سهم نیز توسط حقوقی خریداری شده، در بانک ملت که شاهد شاهکار و شگفتی هستیم، امروز حقوقی بانک ملت فقط 404 هزار سهم فروخته و در مقابل بیش از 16 میلیون خرید کرده است. هنوز یادمان هست هفته گذشته حقوقی بانک ملت با فروش بیش از 450 میلیون سهم چه بلایی بر سر سهام و سهامداران آورد.

بانک تجارت نیز امروز در اتفاقی نادر شاهد فروش تنها 599 هزار سهم خود توسط حقوقی بود. خیلی ساده و عامیانه باید عرض کنیم که حقوقی های این سه نماد خیلی شیک و مجلسی در حال گرفتن نوسان از سهامداران خرد هستند، بدون آنکه آب از آب تکان بخورد در قیمت های بالا تقدیم اهالی تالار می کنند و با افزایش فشار فروش توسط خودشان بسیار آسان سهام را وارد کانال نزول می کنند تا در روزهای بعد همان سهام را با قیمتی نازل به بهای زیان سهامداران خرد از دست شما حراج کنند. شاید چاره کار اجرایی کردن ضرب المثل معروف باشد،" سزای گران فروش نخریدن است".

اما در پایان جا دارد تا یکبار دیگر یادآور شویم که همچنان اقتصاد در مسیر تحول است و بهترین بازار برای سرمایه گذاری بورس است. شاید نیاز است چشم اهالی تالار به دیدن قیمت ها برای سهام عادت کند فراموش نکنید تحول در اقتصاد نیازمند تحول در دیدگاه هم هست.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۵
عزیزان چرا میفروشید مگه چه اتفاقی افتاده مفت میفروشید بعد باید برید تو صف از حقوقی گرون بخرید هیچ اتفاقی نیفتاده همه از رو هیجان و ترس بی دلیل در حال سوزوندن سرمایه هستن سهمو نگه دارید بازار هر اتفاقی هم بیفته باز رشد میکنه داستان گذشته و تحربم و این چیزا تموم شد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۲
حقوقی بانکی خوب داره مفت میخره مفت نفروشید به زودی باید تو قیمت بالا ازشون بخرید قیمت بانکیها بسیار اررنده شدن فرصت خرید و از دست ندید اگه این گروه شروع به حرکت کنن باید تو صف سنگین با قیمت بالا بخرید یه خورده هم صبور باشید
اراک بورس
-
سه‌شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۱
وزیر اقتصاد بیاد جلوی حقوقیهای نااهل بازار را بگیرد
مرداس
چهارشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱
عجب انتظاراتی ازت دان اقای طیب نیا؟؟؟؟!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۶
فعلا که ما سهامداران بانکی بد بخت شدیم بعد از 2سال دلمون خوش بوذ به اصل سرمایه مون برسیم نذاشتنذ زورمون هم نمی رسه حقوقی شده نوسانگیر -حقوقی بانک ملت دریک روز به اندازه یکسال فروخت چرا چرتچچچچچرررررررررررررررراااااااااااا
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۹
راستی کدوم سهم خودرویی تا حالا به سهامدار سود داده؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۶
جالبه تو بانک ملت سهامدار درصدی در حال نوسان گیریه
مشدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۴
خودروییها به اندازه قابل قبول رشد کرده اند جز سایپا با توجه به تعدیل سود باید با خودرو دست پنجه نرم کند ضمنا بانکها خصوصا ملت و پاسارگاد اخبار بسیار خوبی در پیش دارند؟؟؟؟؟؟؟؟
عبد خدا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۶
فکر کنم زمان لیدری پتروشیمیها با توجه به اخبار امروز شروع شده از تاپیکو غافل نشوید>>>>>>>>>>>>>>>
آراز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۸
چاره کار کل بازار،تحریم خرید کل سهام بانکی هاست.لطفا نخرید تا حقوقی ها فقط برا خودشون بخرند و بفروشند.مرسی
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۷
پس این وسط نقش مسیولین بورس چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟چرا حقوقی هارو به حال خودشون گذاشتن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟این مردم بیچارن بخدا
دوستدار طبیعت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۶
بسیار عالی بود درووود بر شما بورس نیوز که همیشه تحلیل های بسیار منطقی و واقعی را رایگان در اختیار عموم قرار می دهید.
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۴
تحلیل شما کاملا درست است.درود بر شما
سید مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۶
باسلام آقای بورس نیوزچی شده همش مثبت می زنی . ولی هر چی باشه کارت درسته .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
آخه بورس نیوز معنی نداره وقتی شما نظرات مردم را روز بعد چاپ می کنی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۴
فکر کردم بلوک سایپا ونیکی را میگویید که کسی نخرید؟