بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۷
اطلاعاتی که شرکت ملی پالایش و پخش برای میاندوره اعلام کرده، مورد پذیرش برخی از شرکت های گروه قرارنگرفته و با ابهام همراه است، در این رابطه پیگیری های لازم، مذاکرات و جلسات متعددی صورت گرفته است و تنظیم صورت های مالی میاندوره ای در حال حاضر بدون هیچ اساسی خواهد بود.
کد خبر : ۱۶۱۳۳۷
نویسنده :
جمشیدی

با نزدیک شدن به پایان سال مالی شرکت ها شاهد سیل عظیم گزارش های اولین پیش بینی درآمد هر سهم برای سال مالی آینده هستیم، اما همانطور که فعالان بازار می دانند، جای خالی صورت های مالی و بودجه برآوردی شرکت های گروه پالایشی احساس می شود، در همین راستا سراغ مدیران و مسئولین این مجموعه ها و همچنین متولیان بازار بورس رفتیم تا از آخرین برنامه ها و تغییرات در صورت های مالی آنها با خبر شویم.

مدیر مالی شرکت پالایش نفت شیراز در رابطه با علت عدم ارائه صورت های مالی میاندوره ای پالایشگاه ها تا به این لحظه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز، توضیح داد: اطلاعاتی که شرکت ملی پالایش و پخش برای میاندوره اعلام کرده، مورد پذیرش برخی از شرکت های گروه قرارنگرفته و با ابهام همراه است، در این رابطه پیگیری های لازم، مذاکرات و جلسات متعددی صورت گرفته است و تنظیم صورت های مالی میاندوره ای در حال حاضر بدون هیچ اساسی خواهد بود.

ناصر تنگستانی در ادامه افزود: هنوز مشخص نیست که وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش با تعدیل نرخ های اعلام شده موافقت خواهد کرد یا خبر، اما در صورت ثبت همین قیمت های اعلامی، قطعاً شرکت با تعدیل منفی همراه می شود و نمی تواند آنچنان که باید عمل کند.

این مقام مسئول در خصوص ارائه پیش بینی درآمد هر سهم شرکت پالایش نفت شیراز برای سال مالی منتهی به 95.12.29 اظهار داشت: ما در حال حاضر با چند سناریو بودجه سال 95 خود را در حال تهیه هستیم که با نرخ های میانگین 6 و 9 ماهه و بعد از مشخص شدن نرخ واقعی سال 94 برآورد و به بازار ارائه خواهد شد.

تنگستانی در ادامه با اشاره به نوسانات قیمت جهانی نفت در بازارهای بین المللی گفت: هر زمان قیمت نفت خام افزایش یابد، با روابطی پیچیده قیمت فرآروده های نفتی نیز رشد می کند اما با توجه به آنکه برای سال 95 نمی توان پیش بینی دقیقی برای آینده قیمت جهانی نفت ارائه کرد، نمی توان در رابطه با درآمدزایی پالایش گاه ها از این محل نیز اظهار نظر کرد و لی اکنون که قیمت نفت کاهش یافته حاشیه سود شرکت ها ی این گروه کم شده است.

بر این اساس، نکته ای که وجود دارد آن است که چند شرکت از این گروه صورت های مالی 6 تا 9 ماهه خود را ارائه کرده اند ولی مابقی نرخ های اعلام شده را قابل قبول ندانسته و نسبت به اعتراض برای تعدیل آن اقدام کرده اند در همین ارتباط مدیر مالی شرکت پالایش نفت اصفهان که صورت های 6 و 9 ماهه خود را ارائه کرده، اظهار داشت: ما هیچگونه اعتراضی نسبت به نرخ های اعلام شده از طرف شرکت ملی پالایش و پخش نداشته و بر همان اساس نیز صورت های مالی خود را تنظیم کرده ایم.

صرامی در ادامه گفت: با توجه به اطلاعاتی که رسماً از طرف وزارت نفت اعلام شده بودجه سال آینده خود را نیز تهیه خواهیم کرد و سعی می شود تا پایان اسفند ماه سال جاری در اختیار سهامداران قرار دهیم، نرخ هایی که وزارت نفت برای آذر ماه اعلام کرده به نسبت دوره های گذشته مناسب تر بوده، انشاالله بتوانیم عملکرد بهتری را تا پایان سال مالی 94 ارائه دهیم. البته گفتنی است که سال های گذشته وزارت نفت هیچ نرخی اعلام نمی کرد و یا دیر اعلام می کرد اما اکنون این قیمت ها را در اختیار پالایشگاه ها قرار داده است اما برخی از آنها نسبت به آن اعتراض دارند.

در ادامه مدیرت نظارت به ناشران بورسی در رابطه با رسیدگی های سازمان بورس به عنوان متولی بازار در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد: با توجه به ابهاماتی که در این رابطه وجود دارد همچنان پیگیر بوده و با این شرکت ها در حال مکاتبه و تماس هستیم ولی هنوز جوابی دریافت نکرده ایم و به همین دلیل برای آنها پرونده رسیدگی به تخلفات تشکیل شده اما با توجه به حفظ سهامداران خرد و جلوگیری از بلوکه شدن سرمایه سهامداران در سهام این شکرت ها تاکنون برای توقف نماد آنها تصمیمی اتخاذ نشده است.

محمد علیزاده تأکید کرد: سازمان بورس بر اساس قوانین برای شرکت های متخلف که صورت های مالی و پیش بینی درآمد سهامشان را تا پایان مهلت مقرر ارسال نکرده اند جرایم نقدی و غیر نقدی در نظر گرفته است که شرکت های پالایشگاهی نیز از جمله آنها هستند.

با این توصیفات، گویا مشکل این شرکتها رفع نشده است و بر اساس گفته مسئولین ببرخی از این شرکت ها احتمال تعدیل نرخ های اعلام شده که سود اعتراض قرار گرفته است، بعید به نظر می رسد و تنها باعث بیتر شدن ابهامات این مجموعه ها برای سهامداران شده اند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹
این تبلیغ نیست قیمت سنک اهن ده دلار گران شد . مسکن رو به رونق است ...دنیای اقتصاد....
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴
سازمان بورس باید از حقوق سهامداران در مقابل زورگوییهای وزارت نفت دفاع کنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
نرخ هایی که وزارت نفت برای آذر ماه اعلام کرده به نسبت دوره های گذشته مناسب تر بوده
همین جور الکی برای خودش نرخ تعیین میکنن شما باید براساس عملکرد شرکت نرخ تعیین کنی
ایینستین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
همه اش بچه بای است ازاول هم گقتم که این مملکت رو اب است و هیچ وقت هم درست نخواهد شد برای اینکه نه عزم جدی برای ان وجود دارد و نه مدیر واقعی در مملکت یافت نمیشود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹
آقا از آکنتور چه خبر از وخارزم چه خبر؟ اینا ما رو گذاشتن سر کار نه خبری از گزارشات هست و نه جریمه ای برای مدیران متخلف شب عید پولمونو می خواهیم چرا سهم باز نمیشه ؟
ناشناس
GERMANY
چهارشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹
مدیری که از حقوق سهام دارانش دفاع نکند و اصلا برایش مهم نیست که شرکت درآمد زا است یا ورشکسته است با شرکت های دیگر اینجا مشخص می شود این مدیر در این شرکت های نیمه دولتی فقط دنبال مسائل شخصی و شغلی است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۶
دولت دستش در جیب سهامداران پالایشی

حیف رای که به این دولت و حزبش بدیم