بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵
انتظار می رود تا سازمان بورس به عنوان متولی اصلی بازار سرمایه ضمن ابطال معاملات چند روز اخیر "فاهواز" با اخراج دوباره سهام این شرکت از بازار سرمایه مانع از مقاصد شوم سهامداران حقوقی و عمده فعال در این نماد شود و با اعمال نظارت بیشتر در روند معاملات بازار توافقی که در شرایط فعلی بهشت سهامداران عمده و حقوقی شده، از متضرر شدن سهامداران خرد و حقیقی جلوگیری کند.
کد خبر : ۱۶۱۴۲۳
نویسنده :
جمشیدی

شرکت نورد و لوله اهواز فعال در گروه فلزات اساسی در حالی طی سال 88 از بورس اخراج شد که نحوه بازگشایی نماد معاملاتی آن در دوم اسفند ماه جاری در بازار توافقی فرابورس علامت سوال های زیادی را برای فعالان بازار سرمایه و تحلیلگران ایجاد کرد و به نظر می رسد پذیرش دوباره این مجموعه با زیان انباشته قابل توجه در بازار فرابورس موجب سوء استفاده سهامداران عمده آن از ضعف نظارتی مدیران و متولیان بازار سرمایه شده است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، شرکت نورد و لوله اهواز در نماد "فاهواز" طی تاریخ 19 خرداد ماه سال 88 با سرمایه ثبت شده 12 میلیارد تومانی و در محدوده قیمتی 55 تومان از بورس اخراج شد تا با بیرون راندن این مجموعه از بورس از متضرر شدن سهامداران از خرید سهام آن که شایستگی انجام معامله در بازار بورس را نداشت، جلوگیری شود. اگرچه این اقدام به جا طی دوره مذکور از سوی متولیان بازار سرمایه انجام شد اما بازگشایی بی سر و صدای نماد "فاهواز" پس از توقف پنج ساله در بازار پایه توافقی فرابورس بدون بهبود وضعیت عملیاتی و سودآوری آن ایرادات فراوانی را در این خصوص نمایان کرد.

چرا که نماد معاملاتی شرکت نورد و لوله اهواز در حالی در تاریخ دوم اسفند ماه جاری با سرمایه ثبت شده 376 میلیارد تومانی در بازار توافقی مورد بازگشایی قرار گرفت که این نماد علیرغم اعمال برنامه افزایش سرمایه حدود 3000 درصدی با قیمت حدود 120 تومان یعنی حدود 32 برابر قیمت قبلی خود بازگشایی شده است. به عبارت بهتر سهامداران حقیقی سهام این شرکت را که با قیمت 55 تومان در سال 88 از بورس اخراج شده بود پس از اعمال برنامه افزایش سرمایه چند هزار درصدی در محدوده قیمتی دو هزار تومان خریداری می کنند و سهامداران حقیقی بی خبر از همه جا در شرایطی در این قیمت ها اقدام به خرید سهام شرکت نورد و لوله اهواز می کنند که این مجموعه با سرمایه فعلی 376 میلیارد تومانی، زیان انباشته بیش از 402 میلیارد تومانی را در صورت های مالی خود به ثبت رسانده و افزون بر آن بر اساس عملکرد شش ماهه سال مالی جاری زیان 71 ریالی را به ازای هر سهم محقق ساخته است.

نکته دیگری که در خصوص سهام این شرکت وجود دارد، عدم اطلاع رسانی صحیح و ارسال نامه ای از سوی مدیران شرکت روی سامانه کدال در خصوص میزان برنامه افزایش سرمایه شرکت و محل اجرای آن است. به گونه ای که مشخص نیست سرمایه "فاهواز" چگونه، از چه محل و در چه زمانی از سال 88 تا امسال از 12 میلیارد تومان به 376 میلیارد تومان افزایش یافته و این موضوع علاوه بر زیان انباشته هنگفت آن یکی دیگر از ابهامات موجود پیرامون شرکت مذکور است.

در این شرایط سوال اساسی که با بررسی وضعیت صورت های مالی شرکت و قیمت سهام هنگام بازگشایی نماد معاملاتی "فاهواز" مطرح می شود، این است که اساساً لزوم بازگشایی نماد معاملاتی یک شرکت با زیان انباشته 400 میلیارد تومانی و با 32 برابر ارزش قبلی آن بدون درج اطلاعات برنامه افزایش سرمایه در بازار فرابورس چیست؟ چرا در شرایطی که بیش از 200 شرکت اخراجی در بورس که در وضعیت سودآوری و عملیاتی بهتری نسبت به "فاهواز" قرار دارند و در انتظار بازگشت به تابلوی معاملات فرابورس هستند، نماد این مجموعه با وضعیت اسف بار چه از لحاظ عملیاتی و چه از نظر شفاف سازی باید به تابلوی معاملات باز گردد؟ آیا متولیان بازار سرمایه وظیفه اصلی خود که همان صیانت و حمایت از سهامداران خرد و حقیقی است را فراموش کرده است؟

بر اساس این گزارش، هنوز فعالان بازار سرمایه حاشیه ها و مسائل سهام مجموعه هایی همچون فروشگاه های زنجیره ای دیوکس و بهشت پارس را فراموش نکرده اند و به نظر می رسد مشابه اتفاقات این چنینی در روند معاملات سهام شرکت نورد و لوله اهواز در حال رخ دادن است. چرا که در این بین تنها سهامدار عمده "فاهواز" است که از بی اطلاعی سهامداران خرد و ضعف عملکرد مدیران و ناظران بازار فرابورس سوء استفاده می کند و سهام شرکتی که شایستگی معامله در محدوده قیمتی فعلی را ندارد بی سر و صدا با قیمت های چند برابر ارزش ذاتی آن به سهامداران حقیقی می فروشد و سودهای هنگفتی را به جیب می زند و در این شرایط سهامداران حقیقی، سهام شرکتی را خریداری می کنند که صاحب اول و آخر آن خودشان هستند.

در پایان، انتظار می رود تا سازمان بورس به عنوان متولی اصلی بازار سرمایه ضمن ابطال معاملات چند روز اخیر "فاهواز" با اخراج دوباره سهام این شرکت از بازار سرمایه مانع از مقاصد شوم سهامداران حقوقی و عمده فعال در این نماد شود و با اعمال نظارت بیشتر در روند معاملات بازار توافقی که در شرایط فعلی بهشت سهامداران عمده و حقوقی شده، از متضرر شدن سهامداران خرد و حقیقی جلوگیری کند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
بازار فرابورس محل سو استفاده از سرمایه گذاران بی اطلاع شده است .مسولین بایستی فکری به حال نظارت این بازار بکنند .
سهم شلیا هم چند ماه پیش در این بازار عرضه شد و سهامدار عمده 83 درصد سهامش را در این بازار به 4 برابر قیمت به بازار فروخته و الان کارخانه سهامدار عمده و مدیریتی ندارد و این در حالی است که اگر شرکت پذیرفته شده در بورس بخواهد تغییر مدیریت دهد قبل از انجام آن کار بایستی نظر موافق بورس را جلب کند و خریدار جدید هم از نظر دانش فنی مورد تایید بورس قرار گیرد.
فرابورس=رانت + فساد مکانیزه شده
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹
شما اگر صادق بودید و به قصد تخریب این مطلب را نمیزدید می رفتید گزارش 6ماه 94 و12ماه 93 را مطالعه میکردید ومتوجه بخشیدگی 163 میلیارد تومان از بدهیهای شرکت میشدید و به علت خسارت در منطقه جنگی بقیه زیانهای انباشته شرکت هم در حال رسیدگی است که بزودی نامه شفاف سازی بخشیدگی ان روی کدال قرار خواهد گرفت شرکت حدود 1250000 متر زمین داخل شهر اهواز دارد که همبن الان هم شهرداری اهواز متر ی 400 هزار تومان مشتری ان است که با انتقال کارخانه تا 6ماه دیگر به فولاد خرمشهر در زمینی به وسعت 2500 هکتار که کلیه دستگاه های ان هم نصب شده شرکت زمین داخل شهر خود را خواهد فروخت ارزش حداقلی این سهم بالای 500 تومان است شما با راه انداختند جو منفی روی سهم باعث ضرر وزیان به سهامداران بیخبر خواهید شد
خجند
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
مرد مومن 12سال پیش یک و نیم میلیون دادم 5000سهم امروز شده 7.5میلیون بنظرت زیاده یکم فکر کنید بعد مقاله بنویسید همه که 55تومن 6سال پیش نخریدن حتی خیلیا قبل تر از من و خیلی بالاتر خریدن.میخوای چطور بشه دوباره ببندنش بره پول ما یه 5 سال دیگه بلوکه بشه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱
شما مدافع حقوق سهامداران خرد هستید یا دشمن آنها. خب یعنی حالا که شرکت افزایش سرمایه داده نباید در بازار توافقی معامله شود و سهامداران آن بعد از گذشت شش سال همچنان بلا تکلیف بمانند.چون از نظر شما قیمت بازگشایی بیش از دو تومان برای این سهم گران است!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶
بیرونش کنن که چی بشه هرکی دوست داره بخره هرکی می خواد بفروشه بازار توافقی همینه سهم بسته بشه پول بلوکه بشه که چه اتفاقی بیافته دست بردارید از این همه چشم تنگی من که میخرم اگه پایین تر بیاد
ناشناس
ROMANIA
شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲
آیا بورس نیوز از صدرا و شپلی و هپکو و...خبر ندارد! و چشمش نورد لوله اهواز را گرفته !؟
صدرا 14 برابر سرمایه خود زیان انباشته داردو محدوده 3000 ریال معامله می شود .
وهپکو بلدوزر سازی سابق حتی یک ... هم تولید نمی کند محدوده 900 ریال معامله می شود.و..
نورد لوله اهواز درحال کار است و کارخانه و خط تولید دایر است با رفع تحریم ها ودر کنار خلیج فارس پتانسیل بالایی برای رشد دارد....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۸
از ارائه این مطلب تشکر می کنم. امیدوارم در مورد بازی افزایش سرمایه خودرویی ها و ذوب هم اطلاعات درست به سهامداران ارائه دهید
خجند
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۰
مث اینکه جا موندی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
امیدوارم تکلیف آکنتور هم به زودی معلوم بشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۸
بورس نیوز ازت انتظار نداشم
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰
این مردم ما همینطورین!!!!
سهم باز شده این آقایون دارن پول بلوکه شده شان را نقد می کنند و سهامشان را به مردم دیگه میندازن !!!!بعد ناراحتن چرا بورس نیوز شفاف سازی کرده
اراک بورس
-
سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۵
در این بازارتوافقی سری هم به /وآرین /بزنید یه گوشه با خیال راحت پنج سال که نشسته روی سرمایه مردم نه بالا میره نه میشه فروختش هیچ دادرسی هم نیست
صدرا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۸
این سهم رشد خیلی زیادی خواهد داشت .
حداقل تا تیر ماه با 5 برابر رشد به رقمی حدود 300 خواهد رسید .
بماند برای یادگاری تا تیر ماه 95
علیرضا
جمعه ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸
آقا 2 ماه از تیر ماه که گفتی گذشت چی شد پس ؟؟؟!!!! چرا 300 تومن نشد .

خخخخخ

امیدوارم زیاد نخریده باشی
یا شایدم از قدیم داشتی انداختی به ملت شهید پرور

خخخخ
موسی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۶
منم 12 سال پیش 5300 سهم دونه ای 340 تومن خریدم...حالا هنوز نفروختم...امیدوارم 500 تومن بشه...با 31 برابر افزایش سرمایه اش
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
همه نظرها خوبه
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱
سلام من می خوام بخرم راهنماییم کنید