بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶
کد خبر : ۱۶۱۴۷۰
از دوشنبه هفته گذشته بحث روادید که یکی از مشکلات اصلی بود برطرف شده است. همچنین پرواز به آستاراخان توسط یکی از شرکت هواپیمایی برقرار شده است.

به گزارش انتخاب، عباس خالقی‌تبار در سومین همایش کاربردی تجارت ایران و روسیه که در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران و توسط مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت،معدن و تجارت برگزار شد، اظهار کرد: روسیه بازار بزرگی برای تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان کالا و خدمات است و بنا بر پیش‌بینی‌ها کشور روسیه در سال 2016 میلادی بزرگ‌ترین صادر‌کننده غله در جهان خواهد شد و بازار بین‌المللی محصولات کشاورزی در سال جاری دچار تغییرات بزرگی شده و کشورهای بزرگ در مقابل بازیگران جدید عقب‌نشینی می‌کنند.

وی با بیان این که سابقه تعاملات تجاری ایران به روسیه به حدود 450 سال قبل باز می‌گردد، گفت: کمتر کشوری است که این قدمت تجاری را با آن داشته باشیم و نزدیکی با روسیه و مرزهای مشترک و کانال‌های ارتباطی مشترک با این کشور تقریبا منحصر به فرد است و فضای مثبت کلانی که در این زمینه ایجاد شده بهترین فرصت برای ما محسوب می‌شود.

مدیر مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: از این فرصت مناسب باید تولید‌کنندگان و تجار به سمت کیفی‌سازی و استاندارد‌سازی حرکت کنند و در جهت ارتقاء صادرات غیرنفتی گام‌های ارزشمند برداشته شود.

خالقی‌تبار در عین حال به نقاط ضعف تجارت با روسیه اشاره کرد و گفت: تجار ایرانی و روسیه به خوبی یکدیگر را نمی‌شناسند و ما در تلاشیم اقداماتی انجام دهیم برای این‌که رفتار مصرف‌کنندگان روسیه را بیشتر بشناسیم ولی این کار نیاز به تعامل بیشتر دارد.

وی تصریح کرد: یکسری رقابت‌های منفی نیز وجود دارد و متاسفانه تجار ما وقتی وارد برخی بازارها می‌شوند با هم رقابت منفی دارند که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: اگر بخواهیم توسعه پایدار در کشور داشته باشیم راهکار عملیاتی آن توسعه صادرات غیرنفتی است و این موضوع یک فرآیند است که باید عواملی دست به دست هم داده تا در این راستا بتوانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم.

خالقی‌تبار گام‌های مهم در این زمینه را بحث حمایت و هدایت، توجه روسای سه قوه و همچنین همکاری مسوولان مربوطه در وزارت امور خارجه دانسته و افزود: این گام‌ها برداشته شده و فضای مناسبی فراهم است و از طرفی تحریم ها از بین رفته است و حالا نوبت شما تجار و بازرگانان است که وارد این عرصه شده و به خوبی عمل کنید.

تجارت با روسیه آسان اما ورود به آن دشوار است

همچنین اسدالله عسگراولادی در این همایش با بیان این‌که یکی از مشکلات تجار بحث روادید بود که خوشبختانه این موضوع برقرار شده، است، اظهار کرد: از دوشنبه هفته گذشته بحث روادید که یکی از مشکلات اصلی بود برطرف شده است. همچنین پرواز به آستاراخان توسط یکی از شرکت هواپیمایی برقرار شده است.

وی با بیان این‌که تجارت با روسیه ضمن آسان‌بودن ولی ورود به آن سخت است، اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در این زمینه این است که خریدار باید به شما اعتماد پیدا کند که اگر این اعتماد حاصل شود، یقین بدانید که شما را رها نخواهد کرد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: من حدود 58 سال با روسیه ارتباط دارم و هنوز نیز با خریداران 60 سال پیش خودم در تماس هستم و بدون شک یکی از موارد مهمی که تجار باید در صادرات محصولات خود به آن توجه داشته باشند بحث کیفیت است و نباید با توجه به بحرانی‌بودن بازار از کیفیت کالاها و محصولات کاست.

عسگراولادی در عین حال بیان کرد: من برای تجارت با روسیه زحمات زیادی کشیدم و همیشه تلاش کردم خوش‌قولی و کیفیت را در رابطه با بازار روسیه مورد توجه قرار دهم؛ بنابراین تجار باید به این موضوع توجه داشته باشند که با کسی که قرار است تبادلات تجاری داشته باشند آشنایی کامل داشته و به یکدیگر اعتماد کنند.

وی خطاب به تجار بازار روسیه اظهار کرد: سعی کنید خریدارتان را بشناسید و تحقیقات‌ لازم در این زمینه را انجام دهید و از این موضوع اطمینان حاصل کنید که خریدار شما واسطه یا دلال نیست و با سفیر مربوطه ارتباط لازم برقرار کنید.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه اضافه کرد: توصیه دیگر من این است که حداقل سالی یکبار به خریداران خود سر بزنید و آنها را نیز به کشورتان دعوت کنید.

عسگراولادی در بخشی از سخنان خود با تبریک برگزاری انتخابات پرشکوه مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به ملت ایران تصریح کرد: با توجه به برجام توانستیم روابط‌مان با روسیه بازسازی کنیم و از آن به بعد حرکت‌مان رو به جلو است. آمار بهمن‌ماه نشان از افزایش صادرات دارد و امیدواریم صادرات 12 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حداکثر 30 درصد افزایش داشته باشد که البته این میزان افزایش را می‌توانم پیش‌بینی کنم.

وی در عین حال بیان کرد: باید نگاهی به تعرفه‌ها و ارزیابی قیمت‌ها کنیم و ما باید به دنبال سرمایه‌گذاری با کشور روسیه باشیم، چون همیشه به موضوع تجارت توجه شده ولی باید به این موضوع تاکید کنم که سرمایه‌گذاری یک قدم جلوتر از تجارت است و باید به این موضوع در رابطه با کشورهای دیگر توجه شود و ما در رابطه با سرمایه‌گذاری با کشور چین نیز در حال انجام اقداماتی هستیم.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در عین حال اظهار کرد: به زودی هیاتی از روسیه به ایران می‌آید و روز دوشنبه هفته جاری نیز معاون وزیر کشاورزی روسیه به ایران سفر خواهد کرد و فردا نیز میزبان هیاتی از روسیه هستیم.

وی با بیان این که چند مشکل در رابطه با صادرات محصولات مختلف از جمله دامی و لبنی در رابطه با بازار روسیه داریم بر افزایش میزان صادرات به روسیه تاکید کرد و افزود: در حال حاضر میزان صادرات 500 میلیون دلار است که قانع‌کننده نیست و باید آن را در سال آینده به دو میلیارد دلار برسانیم و با انجام اقدامات مورد نیاز حجم روابط بین دو کشور را افزایش دهیم.

اقدامات حمایتی سازمان توسعه تجارت

معاون سازمان توسعه تجارت نیز با اشاره به مزیت‌های صادراتی ایران با کشور روسیه از اقدامات حمایتی سازمان توسعه تجارت برای حمایت از تجار و بازرگانان در این بخش خبر داد.

مینا مهرنوش  با اشاره به مزیت‌های تجارت با روسیه اظهار کرد: با توجه به این‌که در بخش سیاسی و بین‌المللی مزیت‌هایی را به دست آوردیم می‌توانیم در مباحث اقتصادی این مزیت‌ها را توسعه دهیم و سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی اصلی بحث صادرات نگاه ویژه‌ای به کشور روسیه داشته است.

وی با بیان این‌که روسیه بازار مهم صادراتی ایران محسوب می‌شود که در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز مورد توجه قرار گرفته و سازمان توسعه تجارت به دنبال راهکاری برای افزایش حجم صادرات برای توسعه بازار ایران و روسیه است، اظهار کرد: باید سعی کنیم از فرصتی که به دلیل قطع ارتباط روسیه با برخی کشورها ایجاد شده نهایت استفاده را ببریم به ویژه در حوزه محصولات کشاورزی تقاضای بالایی برای محصولات ایرانی وجود دارد که در این زمینه بحث مدیریت محصول را آغاز کردیم و در حال رفع موانع برای افزایش حجم مبادلات ایران و روسیه داریم.

مهرنوش در بخشی از سخنان خود با بیان این‌که محصولات ساختمانی یا محصولات پتروشیمی نیز از دیگر ظرفیت‌هایی است که می‌توانیم در بازار روسیه به آن توجه کنیم، ادامه داد: یکی از موضوعات مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد بحث کیفیت کالاها و محصولات است که اگر به این موضوع توجه نشود بازار این کشور را از دست خواهیم داد و ما تقاضا داریم از بنگاه‌ها و شرکت‌ها که بر روی بحث کیفیت بیشتر تمرکز کرده و در این زمینه تسهیلاتی برای توانمندسازی شرکت‌ها در نظر گرفته شود.

معاون سازمان توسعه صادرات با بیان این‌که یکی از مشکلات اساسی بنگاه‌ها و بخش خصوصی روی قیمت کالاهای صادراتی است که اغلب رقابتی نبود، گفت: این موضوع بیشتر به دلیل هزینه حمل‌ونقل است که برای این موضوع نیز یارانه‌هایی در نظر گرفتیم و پیشنهاد شده بخشی از هزینه حمل‌ونقل را به صورت یارانه پرداخت کنیم و باید قیمت‌ها در بازار روسیه رقابتی شود.

وی با بیان این‌که یکی از ضعف‌ها در بحث صادرات بحث بسته‌بندی ‌است، گفت: باید تلاش شود کیفیت بسته‌بندی‌ها به کشور روسیه و دیگر کشورها ارتقاء یابد و به این موضوع باید توجه ویژه‌ای شود و ما حاضریم بر روی این موضوع یارانه پرداخت کنیم.

مهرنوش در عین حال بیان کرد: تحقیقات بازار نیز در رابطه با تجارت با این کشور انجام می‌شود و در این زمینه سایت‌هایی در نظر گرفتیم که اطلاعات مختلف بر روی سایت قرار گیرد. همچنین شناسایی شرکت‌های دو طرف از دیگر مواردی است که اقداماتی در این خصوص انجام می‌دهیم و سیاست ایران برای این‌که بتواند برند‌ش را در روسیه جا بیندازد برگزاری نمایشگاه اختصاصی است و برای این کار در نظر داریم در سال آینده نمایشگاه تخصصی نیز برگزار کنیم که تصور می‌کنم با توجه به تمرکزی که روی بازار روسیه داریم و همکاری که بین دستگاه‌های دولتی در این زمینه وجود دارد می‌توانیم در رابطه با این کشور به نتایج بسیار خوبی دست یابیم.

منبع: پول نیوز
اشتراک گذاری :
ارسال نظر