بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) با حضور رئیس دفتر مجامع سازمان ایمیدرو، مدیرعامل و اعضای هیات مدیره ایرالکو، دبیر کل سهام عدالت کشور، مدیر کل سهام عدالت سازمان خصوصی سازی، نمایندگان بورس اوراق بهادار و تمامی سهامداران عمده، جمع انبوهی از سهامداران خرد، نمایندگان کارگران و کارکنان این شرکت برای نخستین بار در اراک برگزار شد.
کد خبر : ۱۶۱۹۹۸
مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) با حضور رئیس دفتر مجامع سازمان ایمیدرو، مدیرعامل و اعضای هیات مدیره ایرالکو، دبیر کل سهام عدالت کشور، مدیر کل سهام عدالت سازمان خصوصی سازی، نمایندگان بورس اوراق بهادار و تمامی سهامداران عمده، جمع انبوهی از سهامداران خرد، نمایندگان کارگران و کارکنان این شرکت برای نخستین بار در اراک برگزار شد.

برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو)/ برنامه ده گانه مدیریت برای

در جلسه مجمع محمدتقی ابوالحسنی، دبیرکل کانون شرکت‌های سهام عدالت کل کشور در مجمع ایرالکو خطاب به نماینده سازمان بورس در مجمع ضمن انتقاد به مصوبات مجمع عمومی تیم مدیریت گذشته اظهار کرد: متاسفانه در مجمع عمومی تیم مدیریت گذشته که در تاریخ 29 تیر ماه برگزار شد، شاهد مصوباتی نظیر تعلق مبلغ 700 میلیون تومانی به عنوان پاداش با نام حق‌السعی هیات مدیره بودیم که به شدت بر آن اعتراض داشتیم اما متاسفانه سازمان بورس اقدامی در این زمینه نداشت. مجمع عمومی امروز و با تیم مدیریت جدید، قابل مقایسه با مجمع گذشته در تیم هیات مدیره قبلی نیست و این تیم به دنبال تحقق حقوق سهامداران است.

اسماعیل مختاری دولت آبادی مدیرکل دفتر امور سهام عدالت سازمان خصوصی سازی کشور نیز در مجمع ایرالکو طی سخنانی اظهار داشت: مهندس پورعطار و تيم هیات مدیره بسیار سالم و حرفه‌ای هستند و شرکت ایرالکو به اهل فن آن سپرده شده و ما به آینده شرکت بسیار خوشبین هستیم.

وی در ادامه گفت : تصمیماتی که در این مجمع در راستای پرداخت مبلغ علی الحساب به سهامداران خرد گرفته شد قطعا هم به نفع شرکت و هم به نفع تمامی سهامداران خواهد بود و این در حالیست که در حال حاضر به دلیل مشکلات مالی شرکت سهامداران عمده هیچ سودی را دریافت نمی کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: با تدابیر هیات مدیره و تلاش های کارکنان قطعا ایرالکو در آینده ای نه چندان دور به جایگاه شایسته و بایسته خود خواهد رسید.

برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو)/ برنامه ده گانه مدیریت برای

دستاوردهای شرکت از زبان مدیرعامل :

مجید پورعطار مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) در این مجمع طی سخنانی به بیان برخی از عملکردها و دستاوردهای شرکت از زمان مدیریت عامل و هیات مدیره جدید ایرالکو پرداخت و اظهار داشت: ما در شرایطی شرکت را تحویل گرفتیم که شرکت یک مجمع بلاتکلیف داشت ولی علیرغم تمامی مشکلات توانستیم دستاوردهای خوبی را برای شرکت بوجود آوریم و مطابق برنامه ی ده گانه ای که در بدو ورود ارائه داده بودیم حرکت نموده و تمامی این دستاوردها را مرهون تلاشهای مدیریت،اعضای هیات مدیره،زحمات بی دریغ کارکنان شرکت و همچنین همکاری بسیار خوب دولت با این شرکت هستیم.

وی به افزایش روند کمی و کیفی تولید محصولات شرکت اشاره نمود و گفت: در بحث تولید خالص آلومینیوم در کارگاه احیاء قدیم و جدید شرکت در 11 ماهه سال جاری رقم تولید 158 هزار و 500 تن و در کارگاه ریخت 166 هزار و 500 تن بوده است که نسبت به سال گذشته 0.9 درصد افزایش تولید محصولات داشته ایم.

وی تصریح کرد: در شش ماهه اول امسال به دلیل مشکلات مالی شرکت با کاهش 2800 تنی میزان تولید مواجه بود که پس از تغییر مدیریت شرکت با تدابیری که اندیشیده شد در 6 ماهه دوم سال نه تنها توانستیم این میزان کاهش تولید را جبران کنیم بلکه توانستیم نسبت به میزان تولید در سال گذشته نیز پیشی بگیریم.

پورعطار از افزایش میزان شاخص کیفی فلز تولیدی در پنج ماهه دوم نسبت به 6 ماهه اول امسال خبر داد و در خصوص وضعیت دیگهای موجود شرکت گفت: در شش ماهه نخست امسال تعداد 20 دیگ و در 5 ماهه دوم 11 دیگ از مدار خارج شده است که این رقم در سال گذشته 48 دیگ بوده است که در سال جاری میزان 17 درصد کاهش در تعداد دیگهای خارج شده از مدار داشته ایم که با احتساب هزینه 3 میلیارد ریالی برای تعمیر هر دیگ ما بالغ بر 51 میلیارد ریال توانسته ایم در میزان هزینه ها صرفه جویی نماییم.

وی در خصوص میزان مصرف انرژی بیان داشت: در شش ماهه نخست امسال برای تولید یک کیلوگرم آلومینیوم میزان 18.5کیلوآمپر انرژی مصرف می شد که این رقم در نیمه دوم امسال به 17.64 کیلوآمپر به ازای تولید هر کیلوگرم آلومینیوم رسید.

به گفته پورعطار میانگین تولید مذاب در خط قدیم احیاء کارخانه از رقم 4653 تن در شش ماهه نخست امسال به رقم 5539 تن در 5 ماهه دوم امسال رسیده است.

مدیرعامل ایرالکو با اذعان به اینکه علیرغم اینکه از ابتدای سال با روند افزایشی قیمت تمام شده تولید آلومینیوم در شرکت مواجه بوده ایم در 5 ماهه اخیر با تدابیر اندیشیده شده روند کاهشی را بر این مهم حاکم نموده ایم، در خصوص قرارداد بلندمدت خرید پودر آلومینا با نالکوی هند توضیح داد: از زمان شروع فعالیت من در ایرالکو، یکی از برنامه‌های اعلام شده شفاف‌سازی محیط بازرگانی خارجی و بهره گیری بیشینه از بازارهای خارجی از طریق قراردادهای بلندمدت بوده است. در نخستین گام متوجه شدیم قبل از دوره فعالیت ما، مواد اولیه با قیمت ثابت خریداری می‌شد که چنین کاری کمتر در دنیا مرسوم است.

در راستای اصلاح این وضعیت، به سمت عقد قراردادهای بلندمدت در این زمینه رفتیم و در همین راستا نیز در مزایده قرارداد یک ساله با نالکو هند شرکت کردیم. ابتدا در نالکوی هند ثبت شدیم و بعد هم برنده مزایده برای خرید 300 هزار تن آلومینا ظرف مدت یک سال شدیم.

 قبلا پودر آلومینا با قیمت بالای 350 دلار و حتی بعضا تا 430 دلار خریداری می‌شد. حتی بخشی از این آلومینا نیز که از قبل خریداری شده بود در دوره ما وارد و ما مجبور شدیم با آلومینای گران، آلومینیوم ارزان تولید کنیم. به هر حال نخستین محموله آلومینای ما از هند چندی پیش با فرمول قیمتی جدید و با قیمت کمتر از 250 دلار وارد کشور شد که این موفقیت در زمینه کاهش هزینه‌های تمام شده است و هزینه‌های ما را در این زمینه منطقی خواهد کرد. این یک اتفاق بزرگ برای صنعت آلومینیوم کشور است و ظرف ماه‌های آینده اثرات آن را خواهیم دید.

وی در خصوص مزایای قرارداد بلندمدت با نالکوی هند اظهار داشت: مهمترین حسن آن این بود که ما دست واسطه‌ها و دلال‌ها را در زمینه خرید آلومینای موردنیاز ایرالکو کوتاه کردیم و توانستیم به صورت مستقیم از تولیدکننده اصلی به نسبتی از قیمت LME خرید کنیم و حسن دیگر آن این است که امکان خرید با ارز مبادله‌ای هم وجود دارد. اگر با ارز مبادله‌ای حساب کنیم شاید زیر 16 درصد LME برای ما تمام شود که در طول سال‌های فعالیت ایرالکو بی‌نظیر بوده است.

وی افزود: از سوی دیگر یکی از سیاست‌های ما تامین مواد اولیه از منابع داخلی است. همانطور که می‌دانید تنها واحد آلومینای کشور آلومینای جاجرم است که یک سوم از کل نیاز کشور را تامین می‌کند اما سیاست ما حداکثر خرید از آلومینای جاجرم است. با محوریت ایمیدرو توافق خوبی در مورد بازپرداخت بدهی‌ها به آلومینای جاجرم صورت گرفته است و ما در این زمینه به یک فرمول خوبی رسیدیم که در حال عملیاتی و اجرایی شدن است.

به گفته وی تا کنون بالغ بر 30 میلیون دلار از طریق لغو و تعدیل برخی از قراردادهایی که در گذشته بسته شده بود در هزینه ها صرفه جویی شده است و شرکت در حل مشکلات مالی و نقدینگی اقدامات و همکاری خوبی با بانکها و سازمانهای مربوطه جهت تقسیط بدهی ها و استفاده از تسهیلات داشته است.

گفتنی است در بازارهای داخل و خارج از کشور از ابتدای سال 93 با روند افزایش قیمت فلز آلومینیوم روبرو بوده ایم و این در حالیست که که در سال 94 با نوسان قیمت زیادی در بازارها مواجه بوده ایم.

وی حل مشکلات کارکنان،اصلاح اضافه کاری های چند صد ساعته غیر متعارف،توجه و سرمایه گذاری در بحث آموزش و ورزش را از دیگر دستاوردهای شرکت در نیمه دوم سال جاری عنوان نمود.

پور عطار توجه به بحث محیط زیست و ایجاد تعامل بین مردم و شرکت را یکی از دستاوردهای مهم ایرالکو در ماههای اخیر برشمرد و اظهار داشت: بهسازی خطوط تولید یکی از بزرگترین اقدامات و افتخارات هیئت مدیره جدید است که ضمن کاهش آلودگی هوا و کاهش دغدغه فعالان زیست محیطی، افزایش بهره وری و کاهش مصرف انرژی نیز محقق می شود که این مهم یکی از اولویت های کاری ما در سال جدید نیز خواهد بود.

وی با بیان اینکه پیاده سازی روش بکار برده شده در خط ۳ تولید، در خطوط ۴ و ۵ کارخانه از جمله برنامه های شرکت در سال 95 است،گفت: با بهینه سازی و نوسازی خطوط ۴ و ۵ درصدد هستیم تا نگرانی های زیست محیطی را از میان برداریم همچنین این طرح دارای توجیه فنی و اقتصادی بالایی برای شرکت است.

وی افزود: قرارداد بهینه سازی خطوط ۴ و ۵ با استفاده از سرمایه گذاری خارجی تقریبا نهایی شده و از بهار ۹۵ عملیات آن آغاز می شود و ما تلاش خواهیم نمود که در کمترین زمان ممکن این دو خط را بهینه سازی و نوسازی کنیم تا هم سطح اشتغال موجود و تولید افزایش یابد و هم دغدغه های مردم و فعالان سازمانهای مردم نهاد در حوزه محیط زیست از بین رود.

مدیر عامل شرکت آلومینیوم ایران با اشاره به پایان طرح بهسازی خط ۳ در سال جاری ، بیان کرد: خط ۳ ایرالکو با استفاده از توان متخصصین داخلی و پیمانکار چینی، بهینه سازی و نوسازی شد و در حال حاضر در حال بهره برداری است که این خط نگرانی های محیط کار را به میزان قابل توجهی برطرف کرده و اجرای این پروژه دارای توجیه فنی و اقتصادی می باشد به این معنا که مصرف انرژی را ۱۰ تا ۱۵ درصد و هدر رفت مواد اولیه را به میزان قابل توجهی کاهش داده است همچنین تولید را افزایش و شرایط تولید و محیط کار را به میزان قابل توجهی بهبود بخشیده است.

وی تصریح کرد: هر خط به طور تقریبی ۲۲ هزار و ۵۰۰ تن ظرفیت تولید دارد که جمعا در خطوط ۳ ، ۴ و ۵ تولید به میزان ۶۷ هزار و ۵۰۰ تن می رسد که امید است با بهسازی خطوط 4 و 5 این رقم بطور چشمگیری افزایش یابد.

پورعطار در خصوص طرح توسعه ایرالکو در خیرآباد گفت: طرح کارگاه آندسازی ایرالکو از سال 91 در منطقه شهرک صنعتی خیرآباد اراک در زمینی به مساحت 150 هکتار آغاز شد که به دلیل مشکلات مالی تقریبا متوقف شده بود ولی در نیمه دوم سال جاری علیرغم تمامی مشکلات روند احداث این کارخانه را ادامه دادیم و تاکنون 45 درصد پیشرفت داشته است.

وی با تاکید بر اینکه ایرالکو بایستی در آینده نزدیک به جایگاه شایسته و واقعی خود در سطوح بین المللی برسد،گفت: ایرالکودرگام‌های بعدی با احداث یک اسملتر 350هزارتنی دیگر ظرفیت تولید خود را به یک میلیون تن مورد نظر در برنامه خواهد رساند.

برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو)/ برنامه ده گانه مدیریت برای

مهندس داود باقری رئیس مجمع عمومی ایرالکو و نائب رئیس هیئت مدیره ی شرکت آلومینیوم ایران اظهار داشت: از مشخصه های این مجمع حضور بیش از ۸۵ درصد سهامداران و همدلی و همگرایی اکثریت صاحبان سهام در حل مشکلات و مسائل پیش آمده برای صورت های مالی سال ۹۳ شرکت بود.

وی افزود: از دیگر مصوبات مجمع امروز، پرداخت مبلغ ۱۲۰۰ ریال به صورت علی الحساب به سهام داران خرد و حل مشکلات مربوط به نماد این شرکت با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار بود.

باقری اظهار امیدواری کرد: با حسابرسی صورت های مالی یک سال منتهی به 29/12/93، وضعیت مالی شرکت برای صاحبان سهام، افکار عمومی و سازمان محترم بورس اوراق بهادار و نیز بازار سرمایه شفاف شده و نماد شرکت در تالار بورس به صورت واقعی و پایدار بهبود یابد.

وی با اشاره به پروژه های توسعه ای و نیز نوسازی و بهسازی خطوط تولید ،خرید مواد اولیه و فروش محصولات تولیدی شرکت اظهار امیدواری کرد که سال ۹۵ سال بسیار خوبی برای ایرالکو ، کارکنان و سهامدارانش باشد.

وی افزود: مدیر عامل و هیئت مدیره شرکت و تقریبا اغلب سهامداران تمامی مساعی خود را به کار گرفته اند تا ایرالکو به عنوان یکی از قدیمی ترین برندهای آلومینیوم منطقه بتواند جایگاه خود را در بازار سرمایه و در رقابت با برندهای برتر جهان باز یابد.
باقری با تاکید بر ضرورت قرار گرفتن ایرالکو در جایگاه واقعی خود در عرصه صنعت و اقتصاد منطقه گفت: برندینگ، سرمایه گذاری، سود آوری و کاهش قیمت تمام شده و مدیریت هزینه ها در کنار پذیرش مسئولیت اجتماعی و اهتمام به پیوند مجدد با جامعه شهری اراک مهمترین دغدغه مدیران فعلی ایرالکو است.

رئیس مجمع عمومی شرکت ایرالکو افزود: شفافیت مالی و انضباط اقتصادی که از شعارهای اصلی دولت تدبیر و امید و از محرک های اصلی توسعه ی پایدار است؛ از روز اول در دستور کار تیم مدیریتی جدید ایرالکو بوده و در سال آینده نیز در دستور کار مدیریت ایرالکو قرار دارد.

داود باقری در پایان ضمن تشکر از مسئولین استان و مسئولین شهر اراک که به برگزاری مجمع عمومی این بنگاه بزرگ اقتصادی کمک کردند، افزود: برگزاری مجامع عمومی شرکت ها و بنگاههای عمومی استان در شهر اراک دارای خیرات و برکات زیادی برای شهر اراک خواهد بود و امیدواریم دیگر بنگاه ها نیز این اقدام را در دستور کار قرار دهند.

شایان ذکر است در این مجمع مقرر گردید صورت های مالی منتهی به 29.12.93 مشتمل بر ترازنامه، عملکرد سود و زیان و صورت گردش وجوه نقد مورد حسابرسی ویژه توسط شرکت حسابرسی « هوشیار ممیز » قرار گیرد و در مجمع عمومی آتی قرائت و بر اساس آن صورت های مالی شرکت منتهی به 29.12.93 مورد بررسی و اظهارنظر واقع شود.

از دیگر مصوبات این مجمع انتخاب موسسه حسابرسی « هوشیار ممیز » به عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی و نیز موسسه حسابرسی « آروین ارقام پارس » به عنوان بازرس قانونی علی البدل شرکت برای سال مالی منتهی به 29.12.94بود .

همچنین روزنامه های دنیای اقتصاد و اطلاعات به عنوان روزنامه های کثیرالانتشار برای سال مالی آتی انتخاب شدند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱
سرمایه گذاری غدیر رو سه شنبه مجمع داشت اما چرا اخباری از اون نگذاشتید؟
اراک مرتضی
-
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۳
شرکت آلومینیوم اراک جز سرطان چیزی برای مردم اراک ندارد اگر منظور از خیر وبرکات منظورتان پاداشهای شب عید مدیرانتان است آن بحثی جداست
حامد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴
بعد از مجمع قبلی که سود اعلام شد، من سهامم رو با کلی ضرر فروختم ، که قرار بود از مهر ماه سود رو پرداخت کنند، ولی تا الان خبری نشده، در این مجمع برای امثال من تکلیفشون چی شده؟ سود من رو هم پرداخت میکنند؟