بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱
طی روزهای اخیر روند بهای نفت در بازارهای جهانی افزایشی بوده که این روند با توجه به چشم انداز رشد قیمت نفت تا مرز 60 دلار شکل گرفته و می تواند تحریک تقاضا را در جهت مثبت در پی داشته باشد.
کد خبر : ۱۶۲۶۲۶
نویسنده :
کیوان فر
نوسانات قیمت ها در بازار جهانی، کاهش نوسانات بهای ارز در کشور و نیز امکان افزایش صادرات محصولات پس از رفع تحریم های بین المللی از مهمترین عواملی است که می تواند در بورس کالا تحرکات جدیدی را در سال 95 در پی داشته باشد.

در همین ارتباط سرپرست تالار بورس شرکت کارگزاری مبین سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز پیرامون شرایط رینگ پتروشیمی اظهار داشت: طی روزهای اخیر روند بهای نفت در بازارهای جهانی افزایشی بوده که این روند با توجه به چشم انداز رشد قیمت نفت تا مرز 60 دلار شکل گرفته و می تواند تحریک تقاضا را در جهت مثبت در پی داشته باشد.

فرجی افزود: البته در شرایطی تقاضای محصولات پتروشیمی در بورس کالا قدری افزایشی بوده که می توان گفت بخشی از این رشد تقاضا به صورت هیجانی در بازار ایجاد شده؛ چرا که در حال حاضر این روند افزایشی چندان پایه پر قدرت و محکمی ندارد.

این کارشناس معاملات بورس کالا تأکید کرد: دلیل بی پایه و اساس بودن این روند، عدم مرتفع شدن مشکلات پتروشیمی ها از جمله نرخ خوراک، صادرات و نیز نقل و انتقال پول بوده که همچنان پا بر جاست.

وی پیرامون چشم انداز معاملات این محصولات در بورس کالا اظهار داشت: چنانچه وضعیت داخلی حاکم بر صنعت و نیز تحریم های بین المللی مرتفع گردد، صادرات محصولات و انواع فرآورده های پتروشیمی از جمله وکیوم باتوم، عایق رطوبتی و قیر می تواند رونق بگیرد.

فرجی تأکید کرد: البته با توجه به اینکه مصرف کنندگان داخلی با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند، بایستی بانک ها در رابطه با این موضوع تعامل بیشتری با آنها داشته باشند تا با تأمین منابع مالی مصرف و تقاضا بتواند تحریک شود.

وی ادامه داد: البته صادرات این کالاها به دلیل شرایط حاکم بر بازار جهانی نفت با افزایش تقاضا همراه شده است.

سرپرست بورس کالای شرکت کارگزاری مبین سرمایه اظهار داشت: البته نکته مهم در سال جاری احتمال تک نرخی شدن بهای ارز طبق تصمیمات دولت است. زیرا با توجه به اینکه با اجرای این برنامه نوسانات قیمتی ارز می تواند کنترل شود، سرمایه گذاران می توانند با اطمینان بیشتری اقدام به خرید کنند. حال آنکه تغییرات در نرخ ارز تاجران را دچار مشکل می کند؛ بر همین اساس، برنامه تک نرخی شدن بهای ارز می تواند شرایط را بهبود ببخشد و در افزایش صادرات محصولات از طریق بورس کالا اثر بخش باشد. به عنوان مثال معاملات قیر صادراتی طی دو ماه اخیر از نظر حجم رشد داشته، اما بهای ماده اولیه آن نیز به دلیل رشد تقاضا و عرضه پایین تولید کنندگان افزایش یافته که این امر در نهایت به افزایش 10 درصدی قیمت قیر صادراتی منتهی شده است.

وی چشم انداز بازار را در صورت رفع تحریم های سوئیفت بانکی مثبت ارزیابی ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر اتفاق خاصی در بازار رخ نداده و LC قابل توجهی نیز باز نشده و عمده نقل و انتقال ارزی به دلیل مشکلات موجود در سوئیفت بانکی هنوز هم از طریق صرافی ها صورت می گیرد و همچنان موانعی بر سر بیمه کشتی های ایرانی وجود دارد.

فرجی در خاتمه سخنان خود تأکید می کرد: چنانچه سه فاکتور مهم یعنی شرایط برقراری ارتباط با شبکه بانکی سوئیفت، تحقق پیش بینی نفت 60 دلاری پس از افت قیمتی شدید ماه های گذشته و قول دولت جهت کنترل نوسانات ارز و رفع فضای عدم اطمینان برای تولید کنندگان فراهم شود، به آینده معاملات کالایی در بورس کالا خوش بین هستیم.

2 عامل مهم در رشد قیمت ها در رینگ فلزات

در ادامه، نوربخش کارشناس رینگ فلزات شرکت کارگزاری مبین سرمایه به خبرنگار ما گفت: طی معاملات سال جاری قیمت های جهانی فلزات رو به افزایش بوده که این امر معاملات محصولات فلزی در بورس کالا را تحت تأثیر قرار داده و تغییرات مثبتی در قیمت ها اعمال کرده که در این رابطه دو عامل مطرح است.

نوربخش افزود: اولین مورد اینکه در سال جاری قیمت های جهانی رو به افزایش بوده و نکته دوم اینکه قیمت ها در بازار داخلی به دلیل تعطیلات سال جدید نتوانسته چندان خود را با روند جهانی قیمت ها تطبیق دهد که همین عامل تغییراتی را در بازار روزهای اخیر نسبت به سال گذشته در پی داشته و موجب تشدید رقابت میان خریداران و رشد قیمت برخی کالاها از جمله میلگرد شد.

وی تأکید کرد: با این وجود، نکته حائز اهمیت اینجاست که در حالی این رشد قیمت های فروش در بورس کالا رقم خورده که میزان مصرف محصولات فلزی در داخل کشور همچنان بدون تغییر باقی مانده و حجم تقاضای کل افزایشی را نشان نمی دهد. کما اینکه طی روزهای اخیر قیمت ها قدری در رینگ فلزات به عقب برگشت.

این کارشناس معاملات کالایی ادامه داد: در این رابطه فولاد خوزستان به عنوان یکی از عرضه کننده های مهم در بورس کالا معتقد است در سال جاری روند قیمت ها نسبتاً صعودی باشد. اما بایستی دید سرعت اجرای پروژه های ملی برای ایجاد تحرک در میزان تقاضا تا چه اندازه دستخوش تغییر خواهد شد.

نوربخش در خصوص پیش بینی قیمت ها در بازار جهانی نیز اظهار داشت: در دو ماه گذشته جهت حرکتی قیمت ها در بازارهای جهانی رو به بالا بوده و حدود هشت تا 10 درصد نوسان کرده است. طی این مدت افزایش قیمت سنگ آهن چین نیز در حالی رقم خورد که طی هفته گذشته مجدد قیمت ها تا حدی کاهش یافت. از همین رو در حال حاضر نمی توان پیش بینی دقیقی پیرامون روند قیمت ها ارایه کرد و بایستی دید سیاست های جدید مصرف کنندگان بزرگ و اثر گذار در بازارهای بزرگ چگونه خواهد بود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر