بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴
از یک کارشناس بازار ارز و آتی سکه سوال شد:

چرا دلار بر مدار نزولی قرار گرفته است؟

از جمله دلایلی که باعث افت قیمت دلار طی یک ماه گذشته شد، می توان به فشار عرضه سنگین دلار توسط بانک مرکزی به عنوان بازار ساز در این بازار، سردرگم بودن دلالان و معامله گران که موجب کاهش حجم معاملات و در نتیجه کاهش قیمت دلار آمریکا شده و رشد قیمت نفت اشاره کرد.
کد خبر : ۱۶۳۱۶۶
نویسنده :
یارمحمدی
طی یک ماه گذشته نرخ هر دلار آمریکا در مداری کاملاً نزولی قرار گرفت، به طوریکه از اولین قیمت 3510 تومانی که بالاترین نرخ در اولین ماه سال جاری بود به سطح 3460 تومان که پایین ترین قیمت ماه بود، رسید.

یک کارشناس بازار ارز و آتی سکه در رابطه با عواملی که باعث نزولی شدن روند دلار آمریکا شده بود، در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: از جمله دلایلی که باعث افت قیمت دلار طی یک ماه گذشته شد، می توان به فشار عرضه سنگین دلار توسط بانک مرکزی به عنوان بازار ساز در این بازار، سردرگم بودن دلالان و معامله گران که موجب کاهش حجم معاملات و در نتیجه کاهش قیمت دلار آمریکا شده و رشد قیمت نفت اشاره کرد.

نیما کرامت در ادامه افزود: فشار عرضه دلار توسط بانک مرکزی به جهت برنامه دولت برای تک نرخی کردن ارز می باشد که قیمت ها را به صورت دستوری پایین آورده است. در رابطه با رشد قیمت نفت نیز باید گفت، با افزایش قیمت جهانی نفت، ارز بیشتری وارد کشور می شود و در نتیجه نرخ دلار را کاهش می دهد.

وی تصریح کرد: البته به این عملکرد دولت انتقاد زیادی وارد است، چرا که بانک مرکزی باید به عنوان تنظیم کننده بازار عمل کند نه آنکه به صورت دستوری قیمت ها را تغییر دهد.

این کارشناس بازار ارز گفت: در سال های اخیر فی ما بین تورم داخلی کشور و تورم کشور آمریکا که به ترتیب نرخ تورم 20 و 4 درصد است شکاف زیادی وجود دارد، مانع از افت بیش از حد قیمت دلار در بازار آزاد شده که در کنار دخالت های بانک مرکزی ممکن است این فشارها قیمت دلار را همچون فنری جمع کند اما نباید فراموش کرد که این امر موجب جهت قیمت دلار در آینده شود.

کرامت ادامه داد: یکی دیگر از این عوامل باز شدن سوئیفت بانکی به صورت کامل می باشد که باعث تسهیل روابط بانکی و نقل و انتقال پول می شود که این امر موجب از بین رفتن محدودیت منابع ارزی شده و عرضه ارز را در بازار افزایش می دهد و در نتیجه این موضوع قیمت ارز را کاهش می دهد.

این تحلیلگر بازار ارز با بیان اینکه نوسانات فروردین ماه سال جاری بسیار کم بود اما روند نزولی داشت، عنوان کرد: بالا بودن ارزش دلار در کشورهای همسایه مثل ترکیه و افغانستان فرصت آربیتراژ ایجاد می کند که باعث خروج دلار خواهد شد، از طرفی با افزایش قیمت در هم دبی که با دلار رابطه مستقیم دارد، در کوتاه مدت مانع از افت قیمت بیش از حد دلار در بازار آزاد شده است.

کرامت در خاتمه با اشاره به ارزان بودن قیمت دلار در حال حاضر عنوان کرد: با توجه به کاهش تورم و افزایش منابع ارزی کشور به دلیل افزایش قیمت نفت و اجرایی شدن برجام، اجرایی شدن برجام و نزدیک شدن دو نرخ مبادلاتی و بازار آزاد به یکدیگر شرایط را برای تک نرخی شدن تسهیل کرده است و به نظر می رسد تک نرخی شدن آن در حدود 3000 تا 3500 تومان صورت بگیرد که آنچه از وعده های مسئولین بر می آید، این امر در نیمه دوم سال جاری اجرایی شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
نوسانگیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲
خسته نباشید بابت گزارش خوبتان،دلار رو با زور اوردن پایین،دقیقا همینه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
با یه خبر بد دلار دیدنی میشه همین الانش هم خیلی پایینه
هر پایینی فرصت خریدش هستش
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴
چیزی که با زور بیارن پایین یعنی فنرش بزور دارن جمع میکنن و درست مثل دوران احمدی نژاد که فنرش یک دفعه ازاد شد تو این دولت هم یک زمونی فنرش ازاد خواهد شد و خیلی هارو نابود میکنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴
قیمت های دلار واقعا غیر منطقیه و هیچ گونه استدلالی نداره
صمدیار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۷
کاملا صحیح و کارشناسی.ممنون از مطالب گوهر بارتون.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۶
سلام قیمت دلار کلی حباب دارد والکی بالا می روذ قیمت دلار باید بائینتر از این قیمتها باشد واستدلا لهای کرانی دلار بی بایه واساس است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳
با کاهش قیمت انس دلار رو گرون میکنند،سکه باز ها کارشون همینه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۳
چند وقتی هستش که دلار رنج شده و واقعا هیچ روند مشخصی نداره،واسه همین حجم معاملات اونقد پایینه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۴
سلام امریکا یک کشور دزد و غارتکر است ودلار وبول امریکا بی بشتوانهترین بوا دنیا است ودلار زائیده سفته بازی وغارتکری است وانجه که درمورد دلار وارزش ان کفته می شود یکحباب ودروغ بزرک است که ساخته کلوبها وباشکههای دروغ برداز است و واوتائثیری که دلار ساخته شذه اقایان در اقتصاد ایران کمتر از 5 در صداست وبقیه ان حباب ودروغ شارلاتان بازی است
ناشناس
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
ریال خوبه!!!!