بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
در جلسه معارفه شرکت گروه صنایع کاغذ پارس مطرح شد:

مزیت ها، پتانسیل ها و نقاط ضعف "چکاپا" از زبان مدیران ارشد

این مجموعه از مزیت های متعددی برخوردار است که از جمله آن می توان به پایین بودن بهای تمام شده تولید محصولات بدلیل قیمت پایین تفاله نیشکر به عنوان مواد اولیه مصرفی، برخوردای از دانش فنی و تکنولوژی روز دنیا، در اختیار داشتن بخش عمده ای از بازار فروش محصولات و نیز تملک دارای هایی با ارزش بالا اشاره کرد.
کد خبر : ۱۶۳۵۶۷
نویسنده :
جمشیدی
جلسه معارفه شرکت گروه صنایع کاغذ پارس طی روز گذشته در محل هتل سیمرغ تهران برگزار شد تا آخرین وضعیت عملیاتی و سودآوری اولین و تنها تولید کننده کاغذ ویرجین با حضور مدیران ارشد این مجموعه، کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه و با همراهی برخی از خبرنگاران اصحاب رسانه تشریح شود.

برآورد ارزش ذاتی دو هزار میلیارد تومانی شرکت

بر اساس گزارش بورس نیوز، در ابتدای جلسه محمد جواد مقدم سهامدار 99 درصدی شرکت کاغذ پارس عنوان کرد: این مجموعه از مزیت های متعددی برخوردار است که از جمله آن می توان به پایین بودن بهای تمام شده تولید محصولات بدلیل قیمت پایین تفاله نیشکر به عنوان مواد اولیه مصرفی، برخوردای از دانش فنی و تکنولوژی روز دنیا، در اختیار داشتن بخش عمده ای از بازار فروش محصولات و نیز تملک دارای هایی با ارزش بالا اشاره کرد.

محمد جواد مقدم افزود: طی چند سال اخیر بررسی های متعددی با شرکت ها و کارشناسان خارجی جهت بررسی ارزندگی ، نقاط قوت و ضعف این مجموعه انجام شده است. به طوریکه هزینه احداث کارخانه گروه صنایع کاغذ پارس در شرایط فعلی دو هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

وی با بیان اینکه بازار فروش محصولات به طور انحصاری در اختیار شرکت کاغذ پارس قرار دارد، در این خصوص گفت: این موضوع یکی از نقاط قوت "چکاپا" به شمار می رود و موجب می شود تا در شرایط رکود اقتصادی آسیب کمتری ببیند.

سهامدار عمده شرکت گروه صنایع کاغذ پارس ادامه داد: در کشور ما حدود 100 کارخانه تولید کاغذ وجود دارد که بسیاری از آنها تأمین کننده مواد مورد نیاز تولید محصولات در کارخانجات کارتن سازی هستند و ارزش افزوده ای برای آنها ندارد. اگرچه این مجموعه نیز در این زمینه فعالیت دارد، اما این بخش در واحدهای تولیدی آن اهمیت چندانی ندارد و بزودی از چرخه تولید محصولات خارج می شود تا تنها کاغذ ویرجین در این شرکت تولید شود.

عرضه 20 درصد دیگر از سهام "چکاپا" طی سه سال آتی

مقدم در خاتمه به قیمت گذاری 10 درصد از سهام شرکت کاغذ پارس در فرآیند کشف قیمت آن در روز عرضه اولیه در فرابورس اشاره کرد و گفت: جلسه ای طی روز جاری با مدیران و کارشناسان ارشد شرکت فرابورس جهت انجام برنامه عرضه اولیه برگزار می شود و به طور قطع زمان انجام این برنامه از طریق شرکت فرابورس اطلاع رسانی می شود. علاوه بر این، با توجه به اینکه پس از واگذاری 10 درصد از سهام "چکاپا" همچنان تملک 90 درصد از سهام شرکت در اختیار سهامدار عمده قرار دارد، به طور قطع حمایت های لازم از روند معاملات سهام شرکت در روزهای آتی انجام می شود. افزون بر آن، سهامدار عمده طبق قوانین بازار سرمایه متعهد شده تا طی سه سال آتی 20 درصد دیگر از سهام شرکت را در بورس عرضه کند تا میزان مالکیت آن طی دوره مذکور به 70 درصد برسد.

پیش بینی رشد مصرف محصولات تولیدی "چکاپا"

در ادامه، احمد مقدم مدیر عامل گروه صنایع کاغذ پارس در تشریح وضعیت عملیاتی این مجموعه اظهار داشت: دو بخش تولید کننده کاغذ درکشور ما همچون تولید کنندگان کاغذ بازیافتی و نیز کاغذ ویرجینی وجود دارد که شرکت کاغذ پارس تنها تولید کننده خمیر کاغذ بصورت ویرجین می باشد.

مقدم افزود: شرکت های کاغذ سازی و تیشو سازی از جمله مصرف کنندگان اصلی محصولات تولیدی "چکاپا" به شمار می روند که در شرایط فعلی پیش بینی می شود تا مصرف تیشو با رشد همراه شود. بطوریکه طبق برآوردها انتظار می رود تا مصرف تیشو از 100 تن به 800 تن افزایش یابد که جهت تولید آنها به 500 تن خمیر کاغذ نیاز است و این مجموعه تنها منبع تأمین آن است.

صادرات محصولات به شرکت های اروپایی و آسیایی

وی به صادرات محصولات تولیدی شرکت اشاره کرد و ابراز داشت: با افتخار می توان گفت که در حال حاضر شرکت از حالت واردات محور به صادرات محور تبدیل شده و بخش عمده ای از محصولات به کشورهای خارجی همچون ایتالیا، آلمان، اندونزی، تایلند, تایوان ، ترکیه، لهستان و چین صادر می شود.

شرایط واگذاری شرکت به بخش خصوصی و نتایج عملکرد مدیریت جدید

مدیر عامل گروه صنایع کاغذ پارس به شرایط واگذاری شرکت به بخش خصوصی در سال 88 اشاره کرد و گفت: ثبت زیان انباشته 138 میلیارد تومانی در صورت های مالی، عدم اتخاذ هر گونه تصمیم جدی جهت نوسازی و بازسازی واحدهای تولیدی، کاهش ظرفیت اسمی تولید به 20 درصد، بدهی های معوق و ... از جمله موانع و شرایط نامناسب عملیاتی و سودآوری شرکت در زمان واگذاری آن به بخش خصوصی بود که با مدیریت صحیح و کارآمد مدیریت جدید اوضاع عملیاتی شرکت بهبود یافت. به طوریکه با اقدامات انجام شده توسط تیم مدیریت جدیدی حدود 15 درصد ضایعات تولید کاهش یافت و در کنار آن ماشین آلات و تجهیزات به روز دنیا خریداری شد و در نهایت می توان گفت هزینه ریکاوری بویلر حدود 30 میلیارد ریال و هزینه مصرف آب حدود 18 درصد کاهش یافت.

مقدم ادامه داد: تولید مقوای بهداشتی و کاغذ فلوتیک از جمله محصولاتی هستند که برای اولین بار در این مجموعه تولید شد.

مزیت ها، پتانسیل های "چکاپا"

وی به مزیت ها و فرصت های پیش روی شرکت اشاره کرد و گفت: ارزان بودن مواد اولیه مصرفی، وجود منابع عظیم آبی، شبکه بازاریابی و فروش در ایران بویژه در بخش خمیر، نوسازی و بازسازی واحدهای تولیدی، معافیت از مالیات بر ارزش افزوده و بهای تمام شده پایین تولید محصولات از جمله مزیت های اصلی این مجموعه به شمار می رود.

در کنار آن راه اندازی واحدهای تیشوسازی و افزایش مصرف خمیر کاغذ، پیش بینی بهبود دو نرخ رشد اقتصادی و نیز افزایش نرخ فروش محصولات با توجه به رشد نرخ دلار مبادله ای از جمله فرصت های پیش روی شرکت می باشد.

نقاط ضعف و تهدیدهای پیش روی سودآوری شرکت

مدیر عامل شرکت گروه صنایع کاغذ پارس نقاط ضعف و تهدید های پیش روی این مجموعه را برشمرد و گفت: افزایش نیاز به نوسازی واحدهای تولیدی، دوری از پایتخت از جمله این موارد هستند و در کنار آن وجود قوانین تسهیل واردات کاغذ، سرمایه گذاری در سال آینده، نوسانات قیمت های جهانی و ریسک تجاری نیز تهدیدهای شرکت به شمار می رود.

آخرین وضعیت عملیاتی

در خاتمه، معاونت مالی و اقتصادی شرکت به رشد سودآوری و پوشش زیان انباشته "چکاپا" از سال 92 تاکنون اشاره کرد و اظهار داشت مقدار فروش محصولات در سال 94 حدود 146 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال 93حدود 40 میلیارد تومان افزایش یافته است. همچنین با پوشش زیان انباشته 138 میلیارد تومانی از سال 92 به سود عملیاتی و خالص دست یافته ایم. بطوریکه سود خالص شرکت در سال 94، مبلغ 33 میلیارد و 500 میلیون تومان محاسبه می شود و حاشیه سود خالص "چکاپا" در سال 94، 27 درصد می باشد.



جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹
سهم خوبیه عرضه بشه میخرم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۲
تولید بیوگاز و متان از تفاله نیشکر
احمديان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۹
همه چي را گفنيد الا سودشركت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵
جای تامل در قیمت خرید کل کارخانه و سود یک ساله شرکت ؟ چه کسی مسول تعین قیمت شرکت های دولتی می باشد.