بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۸
کد خبر : ۱۶۳۷۱۸

به گزارش سایپا نیوز: قائم مقام مدیر عامل گروه سایپا در امور سرمایه گذاری و شرکت‌های گروه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس گفت: دلیل توقف نماد معاملاتی گروه سایپا در روز جاری ناشی از اعلام اطلاعات با اهمیت تعدیل مثبت سود برآوردی "خساپا" در سال مالی 1395 بوده که تا روز چهارشنبه این هفته رقم دقیق سود براوردی شرکت در این بودجه از طریق سامانه کدال منتشر می شود.

ناصر آخوندی افزود: تعدیل سود برآوردی گروه سایپا در بودجه حسابرسی نشده سال مالی 95 بدون احتساب سود حاصل از مشارکت کمپانی سیتروئن در سایپا کاشان و یا فروش زمین و دارایی‌های ثابت خواهد بود.

بر این اساس گروه سایپا پیش بینی کرده در سال مالی 95 تیراژ تولید خود را از 485 هزار دستگاه خودرو به 600 هزالر دستگاه افزایش دهد و در راستای این راهبرد عملیاتی اقدام به تعدیل سود براوردی در بودجه حسابرسی نشده امسال کرده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه قرارداد گروه سایپا با شرکت سیتروئن در سال جاری هنوز نهایی نشده و در قالب تفاهم نامه است، عنوان کرد: مطابق با اصول حسابداری تا زمانی که که معامله سهام شرکت سایپا کاشان بین سیتروئن و گروه سایپا در بازار فرابورس ایران ثبت و تایید نشود، هیچ رقمی از این محل در سرفصل های مالی گروه سایپا قابل شناسایی نیست، بر این اساس طی دو هفته آینده نشستی مشترک با متولیان شرکت فرابورس به منظور انجام این معامله برگزار می‌شود.

آخوندی با بیان اینکه معامله گران بازار سهام باید همواره بر پایه اطلاعات شفاف و مبتنی بر داده های محقق شده در بورس تصمیم گیری کنند ، عنوان کرد: هر چند فروش زمین و یا دارایی های ثابت به عنوان سود غیر عملیاتی می تواند برای شرکت منافع در بر داشته باشد، اما تا زمانیکه قراردادی منعقد و یا ثبت رسمی نشود، قابلیت بحث و اظهار نظر در مورد آن را نخواهد داشت.

به گفته وی؛ گروه سایپا از دارایی‌های ثابت مازاد بسیاری برخوردار است، اما با این همه بازاریابی و یا واگذاری آنها فرایندی زمان بر و طولانی مدت خواهد بود، بنابراین تعدیل مثبت سود براوردی گروه سایپا در بودجه 95 بدون احتساب قرارداد مشارکت سیتروئن و فروش دارایی‌های ثابت به بازار سهام اعلام خواهد شد.

قائم مقام مدیر عامل گروه سایپا در امور سرمایه‌گذاری و شرکت‌های گروه از زمان اعلام افزایش سرمایه سرمایه گذاری سایپا نیز سخن گفت و افزود: سرمایه‌گذاری سایپا بنا دارد، از محل سود انباشته افزایش سرمایه‌ای 70 درصدی را محقق کند که به نظر می‌رسد، تا روز 4 شنبه این هفته مجوز این افزایش سرمایه از سازمان بورس اخذ شود. در عین حال این شرکت افزایش سرمایه دیگری از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران را در دستور کار قرار داده که هم اکنون در انتظار اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی در این مورد است.

آخوندی با بیان اینکه تنها مذاکره انجام شده در گروه سایپا که به نتیجه نهایی برای عقد قرار داد منتهی شده مشارکت کمپانی سیتروئن برای خرید سهام سایپا کاشان است، عنوان کرد: روال طبیعی مذاکرات با دیگر کمپانی‌ها در حالی جریان دارد که هیچ یک از آنها به نتیجه نهایی تا کنون دست نیافته است.

وی افزود: گروه سایپا تعهد پیش فروش 9 هزار دستگاه برلیان را در دستور کار داشته که به جز 15 روز تاخیر بابت تعطیلات نوروز، روند فروش با استقبال خریداران روبرو بوده است و این در حالی است که فروش شرکت در فرودین ماه امسال معادل کل فروش شرکت در اسفند ماه پارسال بوده است.

به گفته وی گروه سایپا با توجه به فروش مناسب شرکت در ماههای اخیر و در عین حال اصلاح ساختار مالی، کاهش هزینه، تمرکز خرید و مدیریت اقتصادی بنگاهها برنامه تامین مالی ارزان قیمت را دستور کارقرارداده و بنا دارد، با تعال از طریق بانک ها هزینه های مالی و وجوه التزام با نرخ سود 35 درصدی آنها را با تسهیلات مالی برخوردار از نرخ سود 22 درصدی جایگزین کند، با این اوصاف حاشیه سود تولید شرکت افزایش یافته و افق سوداوری‌ها امیدورا کننده‌تر خواهد شد.

آخوندی از برگزاری نشست نهایی گروه سایپا با بورس کالا برای انتشار یک هزار میلیارد تومان اوراق سلف و بدهی خودرو در روز شنبه هفته آینده خبر داد و گفت: نرخ سود این اوراق 22 درصد خواهد بود که با احتساب نرخ کارمزد یک درصدی آن در مجموع می‌تواند منابع مالی مناسبی برای گروه سایپا با نرخ سود 23 درصدی فراهم کند.

این مقام مسئول از برگزاری مجمع عادی سالیانه سهامداران گروه سایپا در اوایل نیمه اول تیر ماه امسال خبر داد و گفت: سود تحقق یافته گروه سایپا در پایان دوره مالی 94 به ازای هر سهم مبلغ 46 تومان و 5 ریال است که می تواند با توجه به در نظر گرفتن ذخایر احتیاطی از سوی حسابرس بین 45 تومان تا 46.5 تومان نوسان کند.

طبیعی است با توجه به لزوم تقویت ساختارمالی گروه سایپا تقسیم سود نقدی در مجمع امسال صورت نخواهد گرفت و به نظر می‌رسد، در صورت سرمایه‌گذاری بلند مدت سهامداران و عدم توجه به نوسان‌گیران و شایعه سازانی که با تکیه بر منابع مالی پرقدرت قصد افزایش هیجانی قیمت این سهم را در بازار دارند، می‌توانند نسبت به سود بانکی از بازدهی بالاتری برخوردار شوند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
اقایون زودتر یک خبر قراداد خارجی رو نهایی و منتشر کنید چرا نمیفهمید اوضاع بحرانیه.تعدلیهای این چنینی فقط یک روز اثر داره ته بیشتر.دیدید که دیروز با انتشار تعدیل خودرویا مثبت شدن ولی امروز با مشخص شدن تعدیل عملیاتیه دوباره گروه منفی شد.تازه اگه تعدیلتون حدود 50 ریال باشه که اصلا قیمت بیشتر از 5درصد روزانه اجازه رشد نخواهد داشت.با ازاد شدن سهام جایزه هم که حتما سقوط تا 100 تومن خواهیم داشت.