بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰
کد خبر : ۱۶۳۷۲۷
معاون وزیر نفت با بیان اینکه سوآپ نفت کماکان متوقف است، از مذاکره با کشورهای ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و روسیه برای ازسرگیری سوآپ نفت کشور خبر داد.

به گزارش شرق، در كنار اخبار پرشمار نفتي كه اين‌روزها به گوش مي‌رسد، هم‌زمان با آخرين روز بیست‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران، اظهارنظرهاي مختلفي از سوي مسئولان نفتي به گوش مي‌رسد؛ از امضاي قراردادهاي محرمانه با شركت‌هاي بزرگ نفتي گرفته تا آخرين اخبار در مورد سهميه‌بندي بنزين. از ديگر اخبار روز آخر نمايشگاه نيز مي‌توان به ديدار «هنک کامپ» وزیر اقتصاد، انرژی و کشاورزی هلند در حاشيه اين نمايشگاه ياد كرد.

‌ سوآپ نفت کماکان متوقف است

معاون وزیر نفت با بیان اینکه سوآپ نفت کماکان متوقف است، از مذاکره با کشورهای ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و روسیه برای ازسرگیری سوآپ نفت کشور خبر داد. 

‌ امضای قرارداد محرمانه با برخی از شرکت‌های نفتی

امیرحسین زمانی‌نیا همچنین با اشاره به مذاکرات انجام‌شده با شرکت‌های بزرگ نفتی جهان همچون توتال فرانسه، انی ایتالیا، OMV اتریش، بریتیش پترولیوم انگلیس و گازپروم روسیه برای توسعه میادین نفت و گاز  گفت: در مجموع روند مذاکرات با همه شرکت‌ها خوب پیش می‌رود و حتی با برخی از شرکت‌های نفتی قرارداد محرمانه‌ای امضا شده است.

‌ تعیین تکلیف سهمیه‌بندی بنزین

معاون وزیر نفت هم ديروز با حضور در نمايشگاه صنعت نفت در زمينه سهميه‌بندي بنزين به اظهارنظر پرداخت. عباس کاظمی با اشاره به الزام مجلس برای سهمیه‌بندی بنزین گفت: سهمیه بنزین برای نرخ اول به گو‌نه‌ای خواهد بود که نیاز به استفاده از نرخ دوم نباشد. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ادامه داد: دونرخی‌شدن بنزین پیشنهاد دولت نبود و پیشنهاد مجلس است که اگر ابلاغ شود، تبعیت خواهیم کرد.

وی با تأکید بر اینکه دولت در سال گذشته تلاش کرد با تک‌نرخی‌کردن بنزین عرضه این فراورده پرمصرف را شفاف کند، اظهار کرد: به نظر می‌رسد فلسفه مجلس برای مصوبه اخیر خود، ادامه استفاده از کارت سوخت باشد. معاون وزیر نفت در شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ادامه داد: ٩٠ درصد از مصرف‌کنندگان از بنزین سهمیه‌ای با نرخ اول استفاده می‌کردند و تجارب گذشته نشان می‌دهد مصرف‌‌کنندگان از نرخ دوم بنزین با اکراه استفاده خواهند کرد.

کاظمی همچنين با اشاره به اینکه پس از بهره‌برداری از طرح‌های جدید پالایشی مانند طرح توسعه پالایشگاه بندرعباس از اوایل سال آینده، نیاز کشور به واردات رفع می‌شود و صادرکننده بنزین خواهیم شد، گفت: پس از بهره‌برداری از طرح‌های جدید مانند پالایشگاه اصفهان، هشت کلان‌شهر دیگر به تعداد کلان‌شهرهای فعلی کشور به منظور افزایش عرضه بنزین با استاندارد یورو ٤ افزوده می‌شود و از ماه آینده شهرهای قم، رفسنجان، بندرعباس و چابهار به مابقی شهرهایی که بنزین یورو ٤ دریافت می‌کنند اضافه خواهند شد. 

‌ ادعای سازمان مالیاتی را قبول نداریم

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی در ادامه این نشست با اشاره به بسته‌شدن حساب‌های این مجموعه به دلیل بدهی مالیاتی گفت: ما بدهی خود را که ماهانه ٦٠٠ میلیارد تومان است به اداره امور مالیاتی پرداخت می‌کنیم و ادعایی که سازمان امور مالیاتی درباره مالیات بر نفت خام مطرح می‌کند، واقعیت ندارد، زیرا عملا ما چنین مالیاتی را قبول نداریم و این موضوع باید برطرف شود.

‌ احتمال اقدامات ضددامپینگ چین و هند علیه صادرات پتروشیمی ایران

معاون وزیر نفت هم با حضور در نمايشگاه، از اقدامات ضددامپینگ چین و هند علیه محصولات پتروشیمی ایران خبر داد و گفت: یکی از سیاست‌هایی که دنبال می‌کنیم، این است که تجارت محصولات پتروشیمی را تجمیع کنیم و دوباره ما تعیین‌کننده قیمت برای منطقه باشیم. به گفته مرضیه شاهدایی، مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی بازیگران جهانی وقتی به‌جای عمده‌فروش با خرده‌فروش مواجه می‌شوند، به‌راحتی عنان بازار را در اختیار می‌گیرند. 

‌ رشد ۲۶ درصدی صادرات پتروشیمی ایران پس از برجام

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنين با تأکید بر اینکه با اجرائی‌شدن برجام، وضع صادرات محصولات پتروشیمی نسبت به گذشته بهتر شده است، گفت: تاکنون صادرات پتروشیمی ایران ۲۶ درصد در مقایسه با پیش از اجرائی‌شدن برجام افزایش یافته است.

‌ اولتیماتوم جدید ایران به ٢ غول نفتی چین

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران از متن ابلاغ اخطارهای کتبی به دو شرکت چینی ساینوپک و CNCP برای تعیین‌تکلیف دو میدان نفتی ایران خبر داد. عبدالرضا حسین‌نژاد درباره آخرین وضعیت مذاکرات انجام‌شده با دو شرکت چینی ساینوپک و CNCP برای توسعه میادین مشترک نفتی یادآوران و آزادگان شمالی گفت: هم‌اکنون تولید روزانه حدود ۷۵ هزار بشکه نفت خام از میدان آزادگان شمالی و ۸۵ هزار بشکه نفت از میدان یادآوران عملیاتی شده است.

به گزارش خبرگزاري‌ها، حسين‌نژاد با بیان اینکه تا شهریور سال جاری تلمبه‌خانه اهواز برای انتقال نفت تولیدی این دو میدان مشترک به‌طور کامل در مدار بهره‌برداری و آماده‌سازی قرار می‌گیرد، اظهار كرد: علاوه بر این، آماده‌سازی خطوط لوله انتقال هم با هدف صادرات نفت این دو میدان مشترک در حال انجام است. این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت مذاکرات انجام‌شده با CNCP چین برای توسعه آزادگان شمالی بیان کرد: به‌تازگی به‌صورت کتبی اخطار به این شرکت چینی ابلاغ شده تا آنها تا اواسط خرداد سال جاری وضعیت توسعه میدان را تعیین‌تکلیف کنند.

حسین‌نژاد با بیان اینکه شرکت CNCP چین برای توسعه فاز دوم آزادگان شمالی علاقه‌مند است؛ اما حاضر به پذیرش شرایط فنی ایران نیست، تأکید کرد: درصورتی‌که تا خرداد ماه  اطلاعات فنی لازم ازسوی شرکت چینی ارائه نشود، قطعا برای توسعه فاز دوم از طریق مناقصه بین‌المللی و در قالب قراردادهای IPC اقدام خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر